Jump to content

Når trenger man galvanisk skille ved landstrøm.


Storken

Recommended Posts

Hei.

Jeg har i dag landstrøm med ledning som går rett inn i båten med forgrener i havnen. (Skjøteledning) Tenkte å montere utvendig kontakt i båt som går til dobbel innvendig stikkontakt. I stikkontakten skal jeg bruke avfukter og ha en marin batterilader. I dag er dette koblet rett i skjøteledningen. Treng jeg galvanisk skille for dette opplegget? Båten blir liggende med lader om vinteren når den ikke er i bruk 

 

Baterilader er ctek m15 eller 25 ikke bestemt meg.

 

Når treng man galvanisk skille? Ved tilkobling av landstrøm til batteri med lader?

 

Avfukteren spiller vel ingen rolle?

 

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge begge apparatene er dobbeltisolerte (merket med to slike firkanter inni hverandre) så har du den beste og billigste løsningen nå.

 

Skal du har fast anlegg, dvs fastmonterte stikkontakter, så drar du landjord ombord i båten og dermed risiko for galvanisk korrosjon. Galvanisk skille hjelper i praksis ikke all verden mot jordfeil i landstrømanlegget, det sperrer bare for lave spenninger som kan genereres pga at ulike metaller under båten er i kontakt med hverandre osv. En jordfeil vil dermed typisk gå ‘rett gjennom’. Den dyre og beste løsningen for fast anlegg er skilletrafo. Fast anlegg skal også installeres av autorisert personell. Så blir fort noen kroner da.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett er det forskjell på om jeg har skjøteledning inn i båten og det å montere kontakt i båten med innvendige stikkontakter? Med tanke på fare for galvanisk korrosjon?

 

Er skjøteledning tryggest?

 

JEg ser Defa har plug an play sett for kontalt i båt og stikkontakter. Dette kan jeg vel montere selv?

Link to post
Share on other sites

Storken skrev 9 minutter siden:

Ja begge to spørsmål? 🙂🙃

 

Hvorfor er det en forskjell på kontakt fastmontert og skjøteledning rett inn i båten?

 

 

Dette er ikke for å være ufin - Men temaet er diskutert uttalige ganger her tidligere. Forta et søk på siden her, og still gjerne spørsmål etter dette 😊

Link to post
Share on other sites

Jeg vil eigentig tippe alt mellom himmel og jord er diskutert til no, og egentlig kan man stenge forumet. Eventuelt snart

stenge det og bruke det som et opppslagsverk?

 

Føler du at du er litt ufin, med tanke på at du må sei at det "ikke er for å vere ufin?"

 

Båtforumet blir snart ikke forum, men wikipedia.

 

🙂

 

Jeg ufin?

Link to post
Share on other sites

Med en gang du skal ha fast anlegg så må du ha jording av anlegget i båten. Du kan kople selv med anlegg fra Defa/Ratio. Om du skipper skilletrafoen sitter du da igjen med et fast anlegg som fører landjord til båtjord og pådrar deg dermed risk for galvanisk tæring pga ulikt jordpotensiale. Med skjøteledning og dobbeltisolerte apparater så unngår du elegant den risken. Men trenger sikkert ikke koste så mye å få koplet en skilletrafo, og om du skal ha installatør i båten uansett så kan resten av installasjonsmateriellet kjøpes til en fornuftig pris. Defa/Ratio koster jo en del, bare skilletrafoen til Defa ligger vel på 17000 som i mitt hode er astronomisk. Kan du klare deg med en 2000W Victron så får du denne for 6000. Et par elektrikertimer og litt kontakter og kabel på toppen av det (til ordinær pris) så burde du likevel være langt unna pris for komplett Defapakke med skilletrafo..

 

https://seatronic.no/defa-isolasjonstransformator-3600w?gclid=EAIaIQobChMIjM2MyveY9AIVRe-yCh1VxgYbEAQYBCABEgLkafD_BwE

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 2 minutter siden:

Med en gang du skal ha fast anlegg så må du ha jording av anlegget i båten. Du kan kople selv med anlegg fra Defa/Ratio.

Vil ikke jord i stikkontakten med defa/ratio bli samme jord som kommer frå land? 

 

Det blir som en forlenging av skjøteledningen? Eller tenker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Med fast opplegg så må du kople jord videre til båtens jord/batteri-minus. Det står bla i installasjonsmanualen til Defa, og det følger med 2.5 mm2 jordkabel. Da får du en krets og fare for tæring. Med skjøteledning og dobbeltisolerte apparater så unngår du dette. Eller med skilletrafo (da ender landjord i skilletrafo og du etablerer egen jord i båten for sekundærsida av trafo).

 

Har forøvrig erfart dette på den harde måten da forrige eier av min båt var ivrig bruker av landstrøm (kontinuerlig). Dette førte til at gjennomgående bolter for propellhylse var tæret av. Oppdaget ved opplag, lite hyggelig tanke å tenke på at hele skrammelet kunne løsnet i en mindre heldig situasjon..

Link to post
Share on other sites

Det er regelverket i Norge som styrer hva man kan- og ikke kan foreta seg med elektriske anlegg. Trekke om bord skjøteledning av godkjent kvalitet er lov. Koble en fast montert stikk er ikke lov. Så, i all enkelthet, er man vaksinert mot elektrikere, DEFA og liknende. Hulda fikk om bord lokal elektriker som tok tre timer. Da hadde jeg, etter avtale, på forhånd tredd kabler og skrudd opp stikk. Han gikk over, koblet, testet og skrev samsvarserklæring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på dett på defa og har derfor vært usikker på å gå over fra skjøteledninger til et slikt anlegg i min lille båt.

på ratio har jeg ikke sett tilsvarende og på meg virker det derfor at ratio blir med som en pen måtte å få skjøteledninger inn i båten med NON sikringer og jordfeilbryter da. Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 40 minutter siden:

Med fast opplegg så må du kople jord videre til båtens jord/batteri-minus. Det står bla i installasjonsmanualen til Defa, og det følger med 2.5 mm2 jordkabel. Da får du en krets og fare for tæring. Med skjøteledning og dobbeltisolerte apparater så unngår du dette. Eller med skilletrafo (da ender landjord i skilletrafo og du etablerer egen jord i båten for sekundærsida av trafo).

Takk for svar. 

 

Jeg tenkte å vere lur/ gjere det skikkelig ved å montere støpse/landstrøml i båt, men då kommer jeg til å ha det slik det er i dag. 

 

Det er en eldre båt og ikke verdt å montere skilletrafo.

 

Strømmen bruker jeg også berre i hjemme havnen.

 

 

Med skjøteledning til batterilader og dobbelisolert utstyr. Kan jeg då ha strømmen på kontinuerlig og vere trygg? Er primært til båtlader og avfukter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev 7 minutter siden:

Jeg har sett på dett på defa og har derfor vært usikker på å gå over fra skjøteledninger til et slikt anlegg i min lille båt.

på ratio har jeg ikke sett tilsvarende og på meg virker det derfor at ratio blir med som en pen måtte å få skjøteledninger inn i båten med NON sikringer og jordfeilbryter da. Stemmer dette?

Dette lurer jeg også på. Jeg ser ikke noen jording i manual som skal gå til båt ved bruk av ratio.

 

Hva sier dere andre?

Link to post
Share on other sites

Storken skrev for 9 timer siden:

 

Hvorfor er det en forskjell på kontakt fastmontert og skjøteledning rett inn i båten?

 

Jeg hadde tidligere en skjøteledning rett inn i båten. Måtte da ha ledningen gjennom dørsprekka og inn i kabinen.

 

Dette var upraktisk, så jeg monterte derfor en kontakt /(apparatinntak) på utsida av kabinveggen, og en enkel stikkontakt på innsiden.

Dette er i praksis det samme som da jeg hadde skjøteledingen rett inn i båten gjennom dørsprekka, så svaret på det du lurer på er at det er ingen forskjell på kontakt fastmontert og skjøteledning rett inn i båten.

 

Hva som er tillat eller ikke tillat å gjøre selv er en annen sak.

 

 

Apparatinntak 16A IP67 på utsiden

Apparatinntak 16A IP67.JPG

Stikkkontakt på innsiden

 

Stikkontakt.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reglene er vel uavhengige av merke da, men Defa er så greie at de legger ut manual tilgjengelig på nett der dette tydelig framgår. Har ikke funnet tilsvarende for Ratio, kun brosjyre.

 

Med skjøteledningens støpsel innomhus i båten så ser jeg ikke at det skulle være noe særlig mer risiko forbundet med det enn med  fast landstrøminntak. Blir støpselet liggende og slenge ute i vær og vind er det verre selvsagt. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 2 minutter siden:

 

Jeg hadde tidligere en skjøteledning rett inn i båten. Måtte da ha ledningen gjennom dørsprekka og inn i kabinen.

 

Dette var upraktisk, så jeg monterte derfor en kontakt /(apparatinntak) på utsida av kabinveggen, og en enkel stikkontakt på innsiden.

Dette er i praksis det samme som da jeg hadde skjøteledingen rett inn i båten gjennom dørsprekka, så svaret på det du lurer på er at det er ingen forskjell på kontakt fastmontert og skjøteledning rett inn i båten.

 

Hva som er tillat eller ikke tillat å gjøre selv er en annen sak.

 

Helt klart teknisk mulig og gjort med vett like god teknisk løsning. Men ikke innafor regler slik jeg oppfatter de.

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Torsen67 said:

Galvanisk skille.

 

 

1 hour ago, Storken said:

Hehe. Enkelt og greit.

 

Er jordfeil vanlig? Og dersom båten også har strøm fra samme havn med jordfeilbryter er vel dette minimal sjangs? Eller?

 

 

Nei. Skilletrafo trenger du hvis nabobåt har jordfeil. Galvanisk skille er laget for å stoppe galvanisk spenning som oppstår mellom metaller i en katalytisk væske(fks. saltvann) og funkerer dermed bare for å stoppe svært lave spenninger og spør du meg så bør galvanisk skille være på alle landstrømsopplegg i alle båter som et minimum så lenge du har jording mot sjø. Unntak er skilletrafo.

 

Appropo jordfeil, så hadde en nabobåt i havn der jeg lå i fjor vinter jordingsfeil som gjorde at jeg fikk 12v DC fra nabobåt igjennom jordingskabel. Ganske nytt landstrømsanlegg med jordfeilbryter som ikke slo ut.

 

Meg bekjent reagerer jordfeilbryter på spenning mellom jord og ledere. Har du derimot feil på jord fra andre ytre kilder vil den ikke reagere. Hvis noen kan motsi/bekrefte eller forklare dette på en mer korrekt måte settes det pris på.

 

Men igjen for at det i det hele tatt skal være en problemstilling så må jordingskabel i båt være koblet mot sjø på et eller annet vis. Vanligvis gjøres dette mot gods på motor og via aksel/drev. Noen sverger til skjøteledningsprinsippet også på fastmontert materiell. Dokumentasjon på lovlighet er jeg ikke kjent med.

Redigert av Vittig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om vi sklir en smule ut.

Jordfeilbryter skal reagere på jordfeil i 220 V vekselstrømanlegg. De er vanligvis satt til å slå ut på 30 mA. De kan føle mellom fase og jord. Eller de kan føle mellom fasene. Forsvinner det 30 mA, slår de ut. På Hulda er det montert s.k. persovernautomater, '2-polede'. Kutter begge ledere.

 

Galvanisk skille er en slags 'brems' som skal sitte i serie på jordleder mellom båtens jordingsskinne og sjøjord. Skillet sperrer for spenninger opp til ca. 1,5 V. Strømmer linket til spenninger over dette renner rett gjennom. Da kan vi fort komme over 30 mA om det ikke er montert jordfeilbryter, eller om jordfeilbryter kun kutter en leder, og det er en jordfeil til.

 

Å tro at zincsaver eller skilletrafo sikrer båten mot interne 12/24/48 V spenningsfeil er ikke korrekt. Å tro ar zincsaver eller skilletrafo beskytter mot tæring mellom metaller som ligger forskjellig i spenningsrekka, er ikke korrekt.

 

Skilletrafo, ordentlig skilletrafo, korrekt montert, setter opp båten som sitt eget elektriske univers. Upåvirket av hva som skjer rundt. Henviser igjen til Ingars hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...