Jump to content

Når trenger man galvanisk skille ved landstrøm.


Storken

Recommended Posts

Storken skrev for 17 timer siden:

Jeg vil eigentig tippe alt mellom himmel og jord er diskutert til no, og egentlig kan man stenge forumet. Eventuelt snart

stenge det og bruke det som et opppslagsverk?

 

Føler du at du er litt ufin, med tanke på at du må sei at det "ikke er for å vere ufin?"

 

Båtforumet blir snart ikke forum, men wikipedia.

 

🙂

 

Jeg ufin?

Hadde du tatt deg bry til og foreta et søk hadde du fått svar på både det du spør om først og ikke minst oppfølgingspørsmålene dine.:flag_bp:

 

Og du har forsåvidt rett i at det er tilnærmet Wikipedia, hvis man gidder og søke. Mye bra kunskap her 😊

 

Jeg kan jo gi deg en hjelpende hånd med søk:

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelen med at gamle emner luftes på ny, er at nye lesere, som ikke viste at de lurte på dette, også blir oppmerksom på dette, ikke bare ts, som jo i det minste viste at dette var noe å lure på.

 

Så lenge vi stadig rekrutterer nye medlemmer så tenker jeg at litt repetisjon bare er bra.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På tross av alle tidligere innlegg er det tydelig at ikke alle har fått med seg alt. Flere skriver at faren for galvanisk tæring som følge av kandstrøm, oppstår når man tar med seg Jordlederen ombord. Dette er helt feil. Fare for galvanisk tæring får du i det øyeblikket du tar en av fasene ombord.

En vanlig jordfeil som kan medfølge galvanisk tæring er overslag i elementet på varmtvannstanken. Oppstår gjerne når elementet blir varmt og kan være så lite at eventuelle jorfeilvarsler ikke kobler ut (under 30 mA) Ekstra ille blir om man ikke har jordledningen fra land med. Det som skjer da er at strømmen leter etter jord. Uten jordledning til land. rusler strømmen gjennom kjølesløyfen inn i motoren, og da er ikke propellen langt unna. Strømmen søker da videre til havbunn eller enda verre til nbobåtens propeller om denne er forskriftsmessig koblet til landjord.

 

Mange har en ide om at denne jordlederen er en separat (Sikkerhets) ledning som ikke er koblet til faselederne i strømnettet. Ideelt sett er den det, men sjelden i praksis i en båthavn. Som regeler er det flere mindre jordfeil og derfor så måler man som regel ikke 110 volt melleom faselerne og jordlederne. Ofte kan dene ene fasespenningen være litt mer og den andrwe litt mindre en midtpunktet.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 39 minutter siden:

På tross av alle tidligere innlegg er det tydelig at ikke alle har fått med seg alt. Flere skriver at faren for galvanisk tæring som følge av kandstrøm, oppstår når man tar med seg Jordlederen ombord. Dette er helt feil. Fare for galvanisk tæring får du i det øyeblikket du tar en av fasene ombord.

.......................

Siterer meg selv fra et innlegg i tråd fra 2015

 

Jeg har et ordinært landsstrømsopplegg i min båt, dvs. ikke noen skilletrafo (enda).

 

Nå er det vel slik at forskriftene tar hensyn til liv og helse fremfor tæringsproblematikken, og slik må det være!

 

Det betyr igjen at jordingen i landstrømsforbindelsen skal ha elektrisk kontakt med elektrisk førende metall som har kontakt med vannet som båten flyter i. Dette gjelder også motor og drivverk.

 

I forskriftsmessige installasjoner så betyr det at man har kontakt med nabobåten via jordleder. Dermed oppstår en galvanisk krets over jordingskabel, via drivverk og forbindelser til sjø, fra den ene båten til den andre.

 

Når man ligger med permanent landstømstilkobling, slik jeg gjør, så mener jeg derfor at det burde være et minstekrav at en slik galvanisk isolator er montert på landstrømsforbindelsens jordingskabel. Ikke bare for å beskytte egen båt, men også for å forhindre tæringsskade på andres båter.

 

Denne galvaniske isolatoren sperrer for elektrisk strøm som har en mindre spenning enn diodenes sperrespenning. Vil tippe en plass mellom 1,5-2,0 Volt. Overstiges denne spenningen, f.eks. ved jordfeil, så vil den passere gjennom isolatoren.

 

Her en skisse over kretsløpet med og uten isolator.

bilde

 

Båtene kan ha forskjellige materialer i drivverk som skaper potensialforskjellen. F. eks. en med fast aksel og bronsepropell og en annen med allumiumsdrev. Eller den ene båtens zink er opptæret mens den andre har godt med zink.

 

Slike krester oppstår uavhengig om der er jordfeil i den ene eller andre båten. Den påvirkes heller ikke av om det er landstrømmen er påslått eller avslått (spenningsløs). Det er kun forbindelsen med båtene via landstrømstilkoblingens jordingskabel som skaper denne kretsen.

 

Men, som det nevnes over, det beste er å montere skilletrafo der man kutter landjordforbindelsen og har et eget internt jordingssystem i båten.

 

:smiley:

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

For å forstå dette helt rett. (No må TrikkerN Lønning holde seg for øynene :crazy:). For jeg gjentar sikkert noe.

 

Ved å bruke skjøteledning fra land til batterilader som er dobbelisolert. Kan denne stå trygt på hele/deler av vinteren når båten ligg på sjøen og blir brukt sporadisk?  Har jeg 0/ingen problem då? Eller er det beste å koble fra lader? Jeg har forstått det slik at skjøteledning er den beste løsningen, men jeg er usikker på om det aller beste er å koble i fra lader, eller unødvendig.

 

Det er jo ingenting som er koblet til jord i båten på denne måten? 

 

Det frister av og til å sei til kona "temaet er diskutert uttalige ganger" , :headbang:  men... :crazy:

 

Link to post
Share on other sites

Som Hulda sier, om det garantert ikke er noen forbindelse i laderen mellom 230V og eller jord til 12volt systemet og laderen er det eneste tilkoblet 230V, er det greit. Jeg har en Victron-lader fast tilkoblet. Det fungerer. Men jeg har hørt at noen "billigladere" har en liten lekkstrøm når 230V er frakoblet mens laderen er tikoblet 12volt systemet.

.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda, men dette kommer an på laderen din. Utfordringen er at - ledningen på laderen  er koblet til jord på motoren og da har du kontakt med sjøvannet. Noen elektroniske er trygge andre ikke. En god gammeldags trafolader har fullisolasjon og er trygg. Har sett ladere som er merket dobbelisolert uten at de har vært det. Om man mæler passivt på disse er de isolert, men når de lader så er det flere som har tilbakekobling mellom primær og sekundærsiden og da kan den lekke. I tillegg kan det jo oppstå feil på de fleste ladere, så du er aldri trygg uten skilletrafo.

Vet ikke hvor stor lader du har men er det en liten koster det ikke mye for en skilletrafo til denne

Link to post
Share on other sites

Maler vi ikke fanden litt på veggen nå?.. Det flyter tross alt fremdeles en del båter som ikke har skilletrafo.

 

Med godkjent skjøteledning og dobbeltisolert lader avsluttes vel landjord i støpselet så ulike jordpotensial land/sjø er eliminert? At enkelte ladere kan lekke fra 230V fasene til 12V jord er sikkert teoretisk mulig, men hvor sannsynlig? Det må uansett være bedre (mhp mulig elektrolytisk tæring) enn en fast installasjon uten skilletrafo, som fører landjord i båthavn til propellanlegg osv?

 

At enkelte dårlige batteriladere har en lekkasjestrøm når 230V er frakoplet mens 12V klemmer er tilkoplet er absolutt reelt, men det vil jo ikke gi noen potensiell elektrolytisk tæring da, kun tapping av batteri. Og skilletrafo løser jo ikke det, men frakobling gjør.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med både Fantino og Larts. Sansynligheten er liten for det jeg nevner, men når trådstarter spør er det vanskelig og ikke nevne det. 

Det er når dårlige batteriladere er i drift at de kan lekke. Hadde en slik selv. Mens båten lå på land fikk jeg strøm i meg, (bare svak pittring) da jeg tok i helgjerne ved bunnsmøring. Koblet fra brukerne, da jeg kom til laderen forsvant pittringen. Har også opplevd det samme med en 230V TV

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Sansynligheten er liten for det jeg nevner, men når trådstarter spør er det vanskelig og ikke nevne det. 

 

Takk for at du "nevnte det" @JRK.

Jeg lurte på nøyaktig det samme som trådstarter, og ditt svar ga meg endelig svaret.  :thumbsup: 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Helt enig med både Fantino og Larts. Sansynligheten er liten for det jeg nevner, men når trådstarter spør er det vanskelig og ikke nevne det. 

Det er når dårlige batteriladere er i drift at de kan lekke. Hadde en slik selv. Mens båten lå på land fikk jeg strøm i meg, (bare svak pittring) da jeg tok i helgjerne ved bunnsmøring. Koblet fra brukerne, da jeg kom til laderen forsvant pittringen. Har også opplevd det samme med en 230V TV

Det der er skummelt.. 😬 Og selvsagt også med et potensiale for tæring når båten ligger på sjøen. Men antar da det var en feil ved den laderen (overledning, fukt etc) - ikke at det var en ‘iboende egenskap’?..

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On 14.11.2021 at 23.41:

Dette er ikke for å være ufin - Men temaet er diskutert uttalige ganger her tidligere. Forta et søk på siden her, og still gjerne spørsmål etter dette 😊

Ufin er du nok ikke men en smule arrogant vil jeg si. Nye folk her inne kan umulig vite hva og hvor det ene og det andre befinner seg her inne, spesielt når de eventuelt mener ting haster for dem. Båtforumet er jo laget slik at hvis du spør så får du ikke et svar som forteller at gå på wikipedia så finner du det nok.

Link to post
Share on other sites

På den andre siden. En del av de som leverer innlegg her inne er vel kvalifisert innenfor sine profesjoner. De kan vel føle det som slitasje å skulle besvare 'hvorfor det'-spørsmål gang på gang. Og når de så har redegjort for ett alternativ, spretter det opp en ny vri på samme tema. Der det nærmest forventes at et studium som har tatt flere år skal besvares spot on på tre linjer, til en som egentlig ikke har bakgrunn for å absorbere svaret. Og kanskje ikke ønsker, muligens, å sette seg inn i sin opplevde problematikk ved å lese seg opp. Når det blir presentert linker som gir svaret. 

 

Personlig synes jeg konsulentvirksomheten på dette forumet overgår alt hva man med all rimelighet burde kunne forvente. Personlig har jeg lært en masse. Spesielt innen elektro.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

På den andre siden. En del av de som leverer innlegg her inne er vel kvalifisert innenfor sine profesjoner. De kan vel føle det som slitasje å skulle besvare 'hvorfor det'-spørsmål gang på gang. Og når de så har redegjort for ett alternativ, spretter det opp en ny vri på samme tema.

 

Kanskje landstrøm og galvanisk tæring ikke bare tærer på zinkanoder, men også på helsa?

 

Takk for alle svar på spørsmålet mitt. Jeg kommer til å bruke skjøteledning for mitt bruk. No er det vel berre å vente 1-2mnd eller 1-5år til neste gong dette kommer opp?

 

Jeg kommer iallfall til å lese nøye igjennom alt, før jeg legger inn nytt emne. «The point is taken», men samtidig frister det mindre å skrive nye innlegg også.

 

Men slik jeg tenker. Dersom man er drit lei galvanisk tæring og landstøm? Så trenger man kanskje ikke klikke inn på det temaet å lese/kommentere?

Redigert av Storken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, men det er greit å få svar og henvisninger?

 

Skjøteledningsprinsippet funker utmerket og er lovlig. Hulda fikk fast installasjon med skilletrafo for ca. 10 år siden. Før dette skjøteledning siden 1970. Før det parafin og null batteri. Bare vind og årer.

 

Så bare spør ivei om alt båtrelatert. Ikke bli fornærma om svaret blir en link til tidligere tilsvarende problemstilling.

Link to post
Share on other sites

Storken skrev for 3 timer siden:

Jeg kommer iallfall til å lese nøye igjennom alt, før jeg legger inn nytt emne. «The point is taken», men samtidig frister det mindre å skrive nye innlegg også.

 

Bare spør i vei. Et spørsmål er ingen ordre eller befaling.

De som av forskjellige grunner ikke ønsker å svare, kan ganske enkelt la være å svare. Verre er det ikke.

Du får garantert svar, både med og uten henvisninger, uten en moralpreken med på kjøpet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

Bare spør i vei. Et spørsmål er ingen ordre eller befaling.

De som av forskjellige grunner ikke ønsker å svare, kan ganske enkelt la være å svare. Verre er det ikke.

Du får garantert svar, både med og uten henvisninger, uten en moralpreken med på kjøpet.

 

 

 

Den tar jeg til meg med største alvor. Skal slutte å svare.

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On 14.11.2021 at 23.41:

Dette er ikke for å være ufin - Men temaet er diskutert uttalige ganger her tidligere. Forta et søk på siden her, og still gjerne spørsmål etter dette 😊

Jeg tror ikke TrikkerN mente å være ufin. Formuleringen kom kanskje litt feil, og bør heller leses som ett tips om å huske å søke i gamle emner. Nå vil jeg også si at disse gamle trådene langt ifra er noe slags Wikipedia. Ofte ligger svaret man leter etter skjult mellom en haug med innlegg og avsporinger. Må være en gylden regel at man kan spørre om hva som helst båtrelatert, med eller uten forundersøkelser. At enkelte her har tusenvis av innlegg, ja noen nærmer seg 20 000, sannsynliggjør jo at de har spurt og svart på det meste før. Men forhåpentligvis vil dette forumet overleve dem, og man skal for all del ikke kjenne på noen som helst prestasjonsangst for å spørre. Man skal tørre å legge inn svar også, for den saks skyld. Om svaret er ufullstendig, eller mangelfullt, blir det ofte korrigert av en eller annen båtforumsgeneral, som egentlig hadde tenkt å sitte stille i båten. Så får man belyst temaet fra en annen vinkel, og det viser seg plutselig at det var noe å diskutere alikevel. Når dette skjer, koser jeg meg fælt. Det er de gangene Båtforumet overgår fredagsfilmen, nyhetene og planlegging for morgendagen. Til og med nattesøvnen har blitt berørt til tider.
 

Det fantes forøvrig noe som het Båtwiki, med Tobixen ved roret. Det var nok svært arbeidskrevende, og jeg er ellers litt usikker på hvorfor det forsvant. Hvem i all verden kan suge ut essensen av alle innlegg, og fortsette prosessen med noe slikt? Mener temaet var oppe i en annen tråd nylig. All kunnskapen ligger vel i trådene her. Kanskje det offentlige kunne betalt ett par stillinger som kunne jobbet med sortering og presentasjon av alt som finnes her inne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...