Jump to content

Når trenger man galvanisk skille ved landstrøm.


Storken

Recommended Posts

Lars H. skrev On 19.11.2021 at 15.39:

 Jeg har en Victron-lader fast tilkoblet. Det fungerer. Men jeg har hørt at noen "billigladere" har en liten lekkstrøm når 230V er frakoblet mens laderen er tikoblet 12volt systemet.

.

Hei. Hva heter laderen din?

 

No står jeg melllom CTEK M25A som er dobbeltisolert, og Victron Blue Smart IP65-lader 25A som ikke er dobbelisolert.

 

Jeg liker best Victron laderen med tanke på funksjoner og tilkoblingsmuligheter, men jeg bør vel velge dobbelisolert?

 

Jeg finner ikke stort utvalg i dobbelisolerte ladere. ( Har jeg forstått det riktig at kontakter med jord ikke kan vere dobelisolerte? Det er enten jordet eller dobbelisolert? Rett/galt?)

 

Eller spiller det liten eller ingen rolle med tanke på at lader er tilkoblet i kort tid? Dvs 1uke her og 2 veker der i løpet av vinteren. Blir få dager totalt i løpet av et år. Båten er på sjøen hele året.

 

Ikke alltid mulighet å koble fra lader med en gang pga avstand båt og hjem.

Link to post
Share on other sites

Storken skrev for 7 timer siden:

Hei. Hva heter laderen din?

 

Victron Blue Power ip22 12/25

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...