Jump to content

Syrefast stål-316L- Er dette et materiale som ikke bør benyttes i skroggjennomføringer og våt eksos?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

 

Med referanse til tråden i linken under; Er egentlig Syrefast stål (316L) et materiale som ikke bør benyttes i skroggjennomføringer, bunnventiler og våt eksos?

 

Slik jeg har forstått teorien, så er syrefast stål (316L) utsatt for "Oksygenkorrosjon" på en anderledes måte enn feks. vanlig karbonstål/svartstål. Syrefast stål danner et oksydlag, som er en slags beskyttende hinne mot videre korrosjon. Når dette oksydlaget blir eksponert mot oksygenholdig vann, så tæres det beskyttende oksydlaget bort i en kjemisk prosess. Når stålet i tillegg er omringet av saltvann (elektrolytter) så går denne prosessen bare raskere. Og med høyere temperatur, som for eksempel i eksosvannet, så går prosessen enda raskere. 

 

Det skumle er at denne prosessen gir en slags groptæring ("pittings"), som spiser seg innover i stålet, og er "nesten usynlig". Det er kanskje kun en liten "prikk" som kan sees med bare øyet, og det er ikke sikkert at du ser at du har korrosjon før det er en liten lekkasje. 

 

På en propellaksling eller trimflaps beskytter vi disse med offeranoder (sink), men det er jo ikke like lett inne i lydpotta, i eksosgjennomføringen eller i skroggjennomføringen.

 

På skroggjennomføringer og bunnventiler har vi mulighet for å velge edlere metaller eller kompositt, men hva med komponentene i våt eksos?

 

Er det noen som har noen bedre løsninger enn syrefast stål her?

Er det bedre å bruke kompositt, også for eksosen? Finnes det ferdige løsninger? 

 

 

Her har jeg tatt et bilde fra tråden, og ringet rundt et par eksempler på gropkorrosjon, langt vekk fra sveis og varmepåvirket sone. Det er ser ut som at det er omfattende groptæring langs hele røret her...

 

image.png.7340b106b3366e362d4df75289d5cd02.png

 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si det, 316 er et fantastisk anvendelig materiale. Men det har sine svakheter, og når det gjelder korrosjon er jo plast en vinner. Kombinerer vi den med en armering har vi en kompositt, og vips så tåler den litt mer belastning også. Hva en velger å bruke er jo alltid en avveining mellom tilgjengelighet, pris, materialegenskaper, kompetanse, osv.

Link to post
Share on other sites

Hei @Komodo!

 

Jeg tenker at dersom glassfiber + epoxy/polyester er brukbart til dette formålet, så burde jo det være en «standard» løsning, og ikke syrefast?

 

Jeg tenker at en slik kompositt-løsning også kanskje burde bli billigere?!

 

Hva med sikkerheten? Er det en risk for at det kan bli for varmt i eksosen; at kompositten kan bli myk eller smelte?

Link to post
Share on other sites

Med vannkjølt eksos er det ganske vanlig med epoxy og silikon i avgassystemet. Epoxy smelter ikke, men blir ødelagt av sterk varme.

 

Syrefast stål (tilsvarende AISI 316) er relativt motstandsdyktig mot saltvann dersom temperaturen ikke er for høy. Det bildet viser veldig typiske pittings som kan oppstå ved lokale angrep av klorioner fra sjøvann, helst på vanlig rustfritt AISI 304, men også på 316. Det opstår da typiske "knappenålshull" som på bildet.

 

Et av mine første oppdrag som ingeniør var konstruksjon av kjølevannsanlegget til en kraftstasjon i Zambia. Det var der snakk om elvevann, altså ferskvann. Men på grunn av faren for groing var det foreskrevet klorering av vannet. Konsulenten hadde foreskrevet ganske liten klorkonsentrasjon og vanlig rustfritt SIS 2333 (tilsvarende AISI 304) i rørsystemet. Dette var ca. 1970. og rustfrie kjølevannsrør var ganske ny teknologi den gangen. Etter kort tids drift stod det små stråler ut over alt fra rørene som ellers så intakte ut. Årsaken var at det lokale driftspersonalet hadde helt på klor i store mengder, langt over det som var forutsatt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev for 9 timer siden:

Hei @Komodo!

 

Jeg tenker at dersom glassfiber + epoxy/polyester er brukbart til dette formålet, så burde jo det være en «standard» løsning, og ikke syrefast?

 

Jeg tenker at en slik kompositt-løsning også kanskje burde bli billigere?!

 

Hva med sikkerheten? Er det en risk for at det kan bli for varmt i eksosen; at kompositten kan bli myk eller smelte?

Polyester og epoxy er herdeplaster, og herdeplaster smelter ikke. De tåler mer varme enn de fleste termoplaster, men til slutt vil de forkulles. 

 

Ellers er det vel ganske vanlig med eksospotter i glassfiber. Det blir jo ikke så varmt baki der. Slangen er jo også av gummi, som forøvrig også er en herdeplast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...