Clasg Startet 7.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2021 Vi har solgt vores Bavaria 32 sport, og er nu på jagt efter en Bavaria 37 HT årgang 2008-2010. Det virker til at være en stor og rummelig båd med en indretning, der passer os godt. Generelt vil jeg gerne høre nuværende og tidligere ejere om deres erfaringer med denne båd. Modellen er fundet med D4-260, D4-300 og D6-310HK motorer. Vi er i tvivl om 2 x D4-260 bliver for lidt motorkraft til så stor båd. Jeg er selv mest stemt for 2 x D4-300, men vil lige høre, hvad brugerne herinde har af erfaringer? Og en anden lille ting der undrer os: Når man tager bad i bruserummet, er der så ingen udluftning (damp)? Alle indspil er velkomne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 14.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 (redigert) NU da jeg har fået hjælp af Google Translate 🇩🇰 => 🇳🇴, og indlægget er blevet direkte oversat til norsk, så håber jeg at høre fra nogle af de mange erfarne brugere på dette fantastiske forum :😊 : Vi har solgt vår Bavaria 32 sport, og ser nå etter en Bavaria 37 HT årgang 2008-2010. Det ser ut til å være en stor og romslig båt med en innredning som passer oss godt. Generelt vil jeg gjerne høre nåværende og tidligere eiere om deres erfaringer med denne båten. Modellen finnes med D4-260, D4-300 og D6-310HP motorer. Vi tviler på at 2 x D4-260 blir for lite motorkraft for en så stor båt. Selv stemmer jeg stort sett på 2 x D4-300, men vil bare høre hva brukerne her har av erfaring? Og en annen liten ting som forundrer oss: Når du dusjer i dusjrommet, er det ingen ventilasjon (damp)? Alle bidrag er velkomne :-) Redigert 14.Desember.2021 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Hei. Jeg har en 37 sport fra 2008 med D4-300. Meget gode motorer i den båten med nok kraft når familie på 5 drar på tur. Vil anbefale D4-300 eller D6-310 eller 330 som det finns noen av. Med D4 får du endel mere plass i motorrommet. Når det gjelder dusjen er det kun luken opp ved frontruten som er god ventilasjon for damp. lykke til med båtkjøp. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Clasg Svart 14.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Mange tak, @Prolimit, det er lige præcis erfaringer som dine, at jeg gerne vil høre mere om. I vores Bav 32 sport havde vi 2 x 170 HK, hvilket var OK i blankt vand, men jeg savnede kraftoverskud når vi havde feriepakket båden og gik ud i større bølger. Jeg håber også at høre fra folk med erfaring fra D6-erne :-) Der er næsten ingen indlæg herinde på BP vedrørende denne model, og som drejer sig om motorvalg. Der er lige nu en til salg på Finn med 2 x 260 HK, Mon ejeren er bruger herinde og vil dele sine erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Har 36 HT 2016 med D370 funker fint er ikke like sprek som min Bavaria 30 sport med 310 😁 Er det stor vekt fordkjel fra min 36 til deres 37 ? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 15.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Den model (årgang 2007-2010) vi kigger på har følgende data: Længde 11,95 m Bredde: 3,98 m Vægt: 7.500 - 8.700 kg (flere kilder) Vores Bavaria 32 Sport 2005 vejede 5.200 kg, da den blev løftet på land sidste år, og da var den tom i vandtankene, 1/2 fyldt dieseltank, men ikke tømt for udstyr. En bavaria 36 HT 2016 vejer ca. 7.000 kg (displacement) Er 1 x 370 hk ikke for lidt til så stor (tung) en båd? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Clasg skrev for 7 timer siden: Den model (årgang 2007-2010) vi kigger på har følgende data: Længde 11,95 m Bredde: 3,98 m Vægt: 7.500 - 8.700 kg (flere kilder) Vores Bavaria 32 Sport 2005 vejede 5.200 kg, da den blev løftet på land sidste år, og da var den tom i vandtankene, 1/2 fyldt dieseltank, men ikke tømt for udstyr. En bavaria 36 HT 2016 vejer ca. 7.000 kg (displacement) Er 1 x 370 hk ikke for lidt til så stor (tung) en båd? Stemmer nokk 🙂 er nokk i grenseland for motorstørrelse men funker fint og går oversakende stabilt og godt med den motoren 👍⛵⛵ Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Står bittelittegrann i denne tråden også som kanskje kan være av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 16.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Jeg har ikke helt fundet ud af at bruge BT's søgefunktion optimalt endnu, men jeg har da fundet ud af at bruge google: "site:baatplassen.no VolvoD4-300 vs D6-310" Og her dukkede disse tråde op, som jeg kan få inspiration af :-) Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 Så fik vi endelig båd igen. Det blev en Bavaria 37 HT årgang 2008 med 2 x D4-300 motorer. Den blev sejlet hjem i dag, en tur på ca 100 sm. Vi tog turen i et stræk, selv om vind og vejr gjorde det til en bumpe-tur. Båden går rigtigt godt, når den trimmes korrekt. Vi holdt en fart ca 22 knob i gennemsnit. Her er lidt billeder fra salgsannoncen. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 17.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Bumpetur i dag. Vi gik hjem i noget mere vind og bølger ( 9-12 m/s) end DMI havde forudset, så båden fik nogle drøje hug. Vindspejlets skruer har flere steder løsnet sig og enkelte er helt uden vedhæftning. Bolten der holder midterstaget er knækket i gevindet og er faldet helt I overkanten har fugen løsnet sig og der er nu en 1-2 mm sprække hvor vandet kommer ind. Spørgsmål: Skal jeg komme epoxy i skruehullerne og forbore til nye skruehuller. Kan kantlisten løsnes, så jeg kan få den knækkede bolt ud? Inden ny fuge lægges, hvordan fjernes de gamle fuger, når fugemassen er helt inde på bagsiden af aluliste og glasfiberen? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 17.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 Så kom båden i vandet, lidt tidligt i forhold til de andre år, men hardtop er guld værd, forår og efterår 😊 Efter god lang opvarmning fik motorerne lov til at strække ud. 32 knob og 3450 o/min på begge motorer med glat bund og polerede propeller er ikke dårligt, synes jeg 😊🚤 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.April.2023 Link til dette innlegget Svart 17.April.2023 22 minutes ago, Clasg said: 32 knob og 3450 o/min på begge motorer med glat bund og polerede propeller er ikke dårligt, synes jeg 😊🚤 Fin fart men om båten var lett lastet (lite diesel, vann og øvrig oppakning) er turtallet litt i underkant i forhold til det som er anbefalt og spesifisert til båtbyggerne.. når familien flytter inn, diesel og vanntanker fylles opp og man hiver en holde +motor på hekken vil du ligge for lavt i rpm, spesielt litt utover i sesongen når båt og drev er litt begrodde Grunnen til at jeg nevner dette er at det er endel D4300 som har havarert på identisk måte med sprekk i 1 stempel. Fellesnevneren for aller er at de har gått tungt og ikke oppnådd maks anbefalt rpm, men ofte ligget en god del under dette (på grunn av for store propeller). @dennrick og @lurvetass er to som har opplevet dette som knskje vil komme med noe mer info.. Hvis du søker på her på forumet finner du mer om det. 2 av brukerene her på forumet har opplevet det og jeg kjenner til endel flere tilfeller. Vil anbefale deg å gå ned en størelse på propellene så du oppnår opp mot 3600 rpm ved fulle tanker og normal lastet båt. Turtallsperren er på 3640 og det gjør ingening om båten kommer opp mot dette på våren med lett last og tomme tanker... Da har man endel margin å gå på utover sesongen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Clasg Svart 18.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Jeg er helt enig 😊 Og jeg har læst (næsten) alle de gode indlæg på BS om dette også. Der har været enkelte havarier på D4-300 her i DK. Der er G5 propeller på lige nu. Motorerne har begge gået ca. 1.200 timer. Hvis man skal skifte til mindre str., så vil det blive til rustfri propeller. Men det er dyrt, ca 40.000 DKR. 😳 Og det kan være svært at sælge de gamle propeller for en fornuftig pris, da mange er skeptiske over dem pga vulkslip. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Nå har jo ikke VP noen sikker årsak på hvorfor, men en teori er at noen motorer går litt tungt og da kan det blåse hull i et stempel. Det som er spesielt er vel at det ser nøyaktig likt ut på de motorene det skjer med. Nå har VP tatt ut enda mer effekt av D4, men samtidig er det nytt delenummer på stemplene. Uansett ble det dyrt for oss med full overhaling og nye stålpropeller en mindre størrelse. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Dette er jo litt sent, men: Gratulere med fin båt @Clasg 😎 Fikk du reparert fugene rundt vindskjermen så den er tett? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Clasg Svart 18.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 (redigert) Kanalkapteinen skrev for 5 timer siden: Dette er jo litt sent, men: Gratulere med fin båt @Clasg 😎 Fikk du reparert fugene rundt vindskjermen så den er tett? Tak, tak. Ja, jeg fik åbnet op til bagsiden af bolten der holder midter-sprossen til staget og fik den boret ud, så der kunne komme ny gennemgående rustfri bolt. Og så fik jeg de løse skruer i vinduesrammen strammet igen og enkelte fik en større skrue, hvor gevindet var gået, men med samme skruehoveddiameter. Til sidst fik jeg en professionel fugemand på opgaven, som udskrabede og omfugede hele samlingen rundt mellem vindskjermen og ruffet (taget) med SIKA fugemasse. Jeg burde nok have fået fugen bunden med også, men den så fin ud (uden mugg, slip og revner). Redigert 18.April.2023 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 18.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 @lurvetass Ja det er noget af et mysterium. Min plan er at få sendt alle injektorerne ind til kontrol/justering næste vinter, og så se på, om det giver lidt flere omdrejninger med rene og justerede injektorer. Hvis det ikke hjælper, så vil jeg gå efter, at sætte H4 rustfrie propeller på, som eksempel: https://www.getaprop.com/volvo-penta-duoprop-dpi-type-h4-set-22754004 Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 28.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Så har alle 8 injektorer været ude og er blevet renoveret/justeret. 😳😳 Og det var dyrt!! Motorerne har ikke ændret sig overhovedet, men de gik også godt før renoveringen. GTL diesel har jo lavere vægtfylde end normal marine diesel, så er der nogen, som véd om GTL diesel, som jeg sejler på, muligvis kan give en lille reduktion i motorernes ydelse? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Å sjekke injektorer er dyrt. Men hvis noe går galt er det meget dyrt 😊 er det lov å spørre om hva det kom på? Har bavaria 38 HT 2011 med samme motorene og skal ta alle i injektorene til høsten. Jeg har også hatt for lavt turtall. Og med lite fungerende interceptorer (Volvo QL) så gikk den veldig tungt opp i plan. Og manglet en del rpm på topp. Fikk maks 3200. Byttet fra g6 til g4 propeller på den og satte inn zipwake. Nå får jeg 3500 med full diesel, vann og nesten feriepakket. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 M/B Cathy skrev 23 minutter siden: Fikk maks 3200. Byttet fra g6 til g4 propeller på den og satte inn zipwake. Nå får jeg 3500 med full diesel, vann og nesten feriepakket. Bavara har vært notoriske på å sette alt for tunge propeller på båtene. Det har gitt mye problemer for mange i form av havarerte drev, propeller som slipper og i ytterste konsekvens mekanisk havari. Alt dette er faktorer som bidrar til et hardere liv som statistisk sett forkorter levetiden, men hver faktor alene betyr ikke nødvendigvis døden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Clasg Svart 28.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 M/B Cathy skrev 30 minutter siden: Å sjekke injektorer er dyrt. Men hvis noe går galt er det meget dyrt 😊 er det lov å spørre om hva det kom på? Har bavaria 38 HT 2011 med samme motorene og skal ta alle i injektorene til høsten. Jeg har også hatt for lavt turtall. Og med lite fungerende interceptorer (Volvo QL) så gikk den veldig tungt opp i plan. Og manglet en del rpm på topp. Fikk maks 3200. Byttet fra g6 til g4 propeller på den og satte inn zipwake. Nå får jeg 3500 med full diesel, vann og nesten feriepakket. Det kostede 48.000 NOK for at få de 8 injektorer renoveret. De var alle udenfor spec. og gav for lidt diesel i mellemgasområdet, jfr værkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 28.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 sap_2000 skrev 5 minutter siden: Bavara har vært notoriske på å sette alt for tunge propeller på båtene. Det har gitt mye problemer for mange i form av havarerte drev, propeller som slipper og i ytterste konsekvens mekanisk havari. Alt dette er faktorer som bidrar til et hardere liv som statistisk sett forkorter levetiden, men hver faktor alene betyr ikke nødvendigvis døden. Ja, men er Bavaria alene om at gøre dette? Jeg kan ikke finde H4 propellere i DK som brugte, og tænker på at tage på ferie i dejlige Norge 🇳🇴🇳🇴😊så de kan blive byttet til fornuftig pris. Jeg kan se at flere tilbyder bytte på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Clasg skrev 1 minutt siden: Ja, men er Bavaria alene om at gøre dette? Nei langt i fra, men Baviara er nok blandt de mest overrepresenterte og med størst avvik fra optimalt og forskrevet turtall i "real life". Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gabi Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 M/B Cathy skrev for 17 timer siden: Å sjekke injektorer er dyrt. Men hvis noe går galt er det meget dyrt 😊 Får man noe forvarsel før de ryker? Feks masse vibrasjoner, vanskelig å starte, røyker mye etc? Og hvis de plutselig ryker, må man skifte blokka og toppen da? Siden de er så dyre å sjekke er det jo ikke bare å sjekke de årlig heller akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.