Jump to content

Klemflens til Volvo Penta Tamd74 /75, hvordan fjerne?


Førstefender

Recommended Posts

Klemflens er vel ikke helt riktig betegnelse, da denne har kilespor og låsing i bakkant. I instruksjonsbok står det at spesialnøkkel som må til for å låse opp aksling ligger i motorrom, men har ikke klart å lokalisere denne. Hva slags nøkkel er dette? Evt noe jeg kan få kjøpt før jeg begynner å skru, så jeg har alt klart? 

Bilde lånt av @Navic II

Screenshot_20211216-170000_Chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 7 timer siden:

Klemflens er vel ikke helt riktig betegnelse, da denne har kilespor og låsing i bakkant. I instruksjonsbok står det at spesialnøkkel som må til for å låse opp aksling ligger i motorrom,

 

Tror du må legge ut et nærbilde av den låsingen i bakkant. Vanskelig å se for seg hva slags verktøy det skal være uten å se patenten. 

 

Ellers, hvis flensen ikke er splittet så er det ikke en klemflens, da er det en akselflens med kilespor og presspasning/ krympepasning. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

 

Tror du må legge ut et nærbilde av den låsingen i bakkant. Vanskelig å se for seg hva slags verktøy det skal være uten å se patenten.

 

Hadde håpet noen hadde sett patenten før jeg begynte å skru, så jeg kunne ha alt klart. Ser ut som det er ganske vanlig på Tamd74/75 med ZF280A gir.

Link to post
Share on other sites

Jernbåten skrev 9 minutter siden:

Motor og gir gir nødvendigvis ingen indikasjon. Det er båtbyggeren som velger drivlinjen. Mulig du har aksling med kon, kile og endemutter. Slik som propellen er festet. Eller alle mulige andre praktisk anvendbare alternativer.

Mulig, men sett flere bilder her på båtplassen av samme type "klemflens",  bla bilde jeg la inn av båten til @Navic II som har samme type gir og motor som meg. Så håpet på svar fra noen her som hadde demontert dette.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er denne her. Navet virker veldig langt. Og da kan det være at det hvite har en innvendig kon. Slik at når navet blir koblet fra giret og akslingen sklidde noen centimeter akterover, vil du finne at ytterhylsen kan dunkes akterover. Og så kan innerkonen (som vi ikke ser nå), trekkes forover. Kan være triksi å få til, om man ikke er kjent med disse systemene. Bør absolutt følge en monteringsinstruks. Har sett tilsvarende systemer på gasskompressorer og noen pumper.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser du har samme flens og pakkboks som @Tom Rør har. Brukte du vanlig toarmet avtrekker? Hva brukte du å varme med?

 

Edit: Ser nå at du har lånt bildet fra en annen tråd, men du har kanskje samme flens allikevel?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja er samme flens, ser det fleste Tamd74/75 bruker dem i alle fall og andre større Volvo utgaver.

 

Brukte vanlig toarmet avtrekker ja, varmet med en liten propan blåser, kom med et smell, så greit å holde fingrene unna! Den er forresten konisk, med kile.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 17 timer siden:

Ja er samme flens, ser det fleste Tamd74/75 bruker dem i alle fall og andre større Volvo utgaver.

 

Brukte vanlig toarmet avtrekker ja, varmet med en liten propan blåser, kom med et smell, så greit å holde fingrene unna! Den er forresten konisk, med kile.

Hvor varmet du? 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

Hvor varmet du? 

Varmet som Komodo beskriver, sto i godt spenn med avtrekker og kom fort av når jeg begynte å varme.

Propeller er forøvrig levert til Andvik Propellers for balansering og sjekk av innbyrdes stigning av blader, går for å være svært flink. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 42 minutter siden:

Betyr det at flensen ikke kom av? Du varmer forøvrig midt på godset, rett bak der mutteren sitter. Dersom den sitter på kon (som det jo høres ut som), er det her konusen er.

Jeg ble usikker, så de sitter fortsatt. Mulig jeg svinger nedom i morgen igjen hvis jeg blir ferdig med papirjobb i kveld😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...