Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

kokken skrev for 1 time siden:

den luka har ikke jeg på min 🤔..leita i 4 år no å enda Ikke funnet den🥇Får vel bare fortsette.. deiligt å få tatt en real shining under dekk, spesielt når resultatet blir slik 👍. Stå på

 

Er mange p42 som ikke har luke der. Det er veldig dumt, for det er eneste tilgangspunkt for vanntanken 😂 jeg har målene om du vil skjære ut. 👍

Ser sånn ut 😁

 

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kokken skrev 1 time siden:

Det forklarer ganske mye 👍. Hadde blitt 4 nye år med leiting 😱.. Får berre leve med at vanntanken viser tom lenge før den er det..skal forske litt på målaren, kan vere at det er feil Ohm på den..er tanken av glassfiber ?

 

Hehe, det gjør vår også. 😂👍 Den er i plast

Link to post
Share on other sites

Sånn, ser rimelig flott ut når det er tørt igjen. 😅👌 

 

IMG_20200825_181904.jpg.2135be5b56a49fb11041d2e86603ff38.jpg

 

Fikk flekket på litt penta-grønt på noen flekker som hadde fått noen hakk etc etter div servicearbeid. 😁 Tenkte å bytte de slangeklemmene på eksosslangene pga at de har begynt å korrodere litt, men glemte å notere dimensjon. Er det noen som med sikkerhet kan hjelpe meg med det sånn på sparket så jeg kan få tak i før helgen igjen? 😊🤔

 

IMG_20200823_000147.jpg.15dbe021f9065df265d668a126c373ca.jpg

 

IMG_20200823_000218.jpg.200df0fae8aea7a59b2910e9e1fdc06c.jpg

 

IMG_20200823_000231.jpg.1180c964278c65b1c2dca39118e74eb0.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter å ha grua meg i hele dag til å demontere nok til å komme til ventilen til vindusspyleren skred jeg til verket. Til min store glede kom jeg til akkurat nok til å få den ut uten å demontere en eneste skrue på andre komponenter. Da satser jeg på at systemet er tett, så jeg kan skifte spylergjennomføringer i morgen. 😁

 

IMG_20200829_230447.jpg.a57f4c81d7b7d3680b4c05ef824ed7ed.jpg

 

IMG_20200829_232245.jpg.59e37e7aff6cd54964a222c27a3c3d96.jpg

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev On 25.8.2020 at 18.25:

Fikk flekket på litt penta-grønt på noen flekker som hadde fått noen hakk etc etter div servicearbeid. 😁 Tenkte å bytte de slangeklemmene på eksosslangene pga at de har begynt å korrodere litt, 

 

Hvis jeg noen gang skal kjøpe meg en P42 så tror jeg at jeg skal kjøpe din. Ikke alle som legger opp til det nivået på vedlikehold og finnish!

 

Link to post
Share on other sites

Hmm... @Navic II ... Er det virkelig oljefiltere som er plassert bak på motoren jeg ser på bildene lenger opp her ? :confused:

Det har jeg lett lenge etter til min P40, med TAMD63P, men dessverre leveres ikke relocation-kit til de gamle motorene lenger. Umulig å få tak av andre leverandører heller.

Er de levert originalt på motorene dine? Isåfall hva slag motorer er det? Og hva slags filter brukes?

Da er det kanskje håp om at VP leverer noe som passer alllikevel... er så ulidelig lei å plasseringen til filterene på stbd motor...

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 30.8.2020 at 10.59:

 

Hvis jeg noen gang skal kjøpe meg en P42 så tror jeg at jeg skal kjøpe din. Ikke alle som legger opp til det nivået på vedlikehold og finnish!

 

 

Hehe, hyggelig tilbakemelding det. :) men jeg er av den oppfatning av at hjertene i båten skal ha det godt. og det er trivelig å kunne gå ned å inspisere i hvite sokker. ;)

 

Gunnis skrev 28 minutter siden:

Hmm... @Navic II ... Er det virkelig oljefiltere som er plassert bak på motoren jeg ser på bildene lenger opp her ? :confused:

Det har jeg lett lenge etter til min P40, med TAMD63P, men dessverre leveres ikke relocation-kit til de gamle motorene lenger. Umulig å få tak av andre leverandører heller.

Er de levert originalt på motorene dine? Isåfall hva slag motorer er det? Og hva slags filter brukes?

Da er det kanskje håp om at VP leverer noe som passer alllikevel... er så ulidelig lei å plasseringen til filterene på stbd motor...

 

Det er oljefilterene ja. man kan skifte oljefiltere, åndefiltere, og luftfilter fra baksiden av maskinene. Dette er originalt på TAMD-75. 

Men derimot så er dieselfiltere (finfiltere) plassert på venstre side av maskinene, så å skifte disse på BB maskin er umulig uten å ta opp dørken i salongen, samt at impeller og anoder er plassert på maskinens høyre side, så å skifte disse på SB er umulig uten å åpne dørken i salongen. kort sagt, et enkelt oljeskift kan man gjøre fra maskinrommet, men alt annet krever å demontere sofa og fjerne teppe i salong. bla litt tilbake i tråden min her, så mener jeg at jeg la ut en video av tilgang på servicepunkter.  :P

Link to post
Share on other sites

OK, takk for info @Navic II :thumbsup:

Impeller og dieselfiltere sitter likt på TAMD63P. Impellere på høyre side av motor og dieselfiltere på venstre side. På P40 er tilkomst til babord motor veldig enkel, men for å skifte dieselfilterene må dørkplate opp.

Oljefilterskift på stbd motor krever at dørkplate må opp og så må man ligge over motor og slite med dårlig plass mellom motor og dieseltank.

Ved å flytte oljefiltere bak på motor slik som på TAMD75 du har får man som en ekstra bonus også bedre tilkomst til impellerhuset.

Skal sjekke delenr. på TAMD75 så får jeg se om dette lar seg bruke på TAMD63P.

 

Nydelig skute foresten. Godt å se et strøkent maskinrom :thumbsup:

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Gunnis skrev for 1 time siden:

OK, takk for info @Navic II :thumbsup:

Impeller og dieselfiltere sitter likt på TAMD63P. Impellere på høyre side av motor og dieselfiltere på venstre side. På P40 er tilkomst til babord motor veldig enkel, men for å skifte dieselfilterene må dørkplate opp.

Oljefilterskift på stbd motor krever at dørkplate må opp og så må man ligge over motor og slite med dårlig plass mellom motor og dieseltank.

Ved å flytte oljefiltere bak på motor slik som på TAMD75 du har får man som en ekstra bonus også bedre tilkomst til impellerhuset.

Skal sjekke delenr. på TAMD75 så får jeg se om dette lar seg bruke på TAMD63P.

 

Nydelig skute foresten. Godt å se et strøkent maskinrom :thumbsup:

 

 

Takk for det. :)

Spennende å se om du finner en løsning. oppdater gjerne om du gjør det. 

Impellere sitter helt nederst på fremre høyre side av maskinene, noe som gjør at å skifte på SB er et mareritt. det er max 20 cm klaring mellom dieseltanken og impellerhuset. enten må man jobbe i blinde hengende over maskinen med lange armer, eller så må man plukke ut varmevekslere for å bedre tilgangen. skulle ønske VP hadde klart å konstruere maskiner så de kunne tilpasses SB og BB installasjoner. 

Link to post
Share on other sites

Fikk skifta gjennomføringer til spylerdysene også i helgen. Til info, SB er et fordømt mareritt å komme til gjennomføring. På SB var det lekende lett. Luka Princess har laga i taket på SB bad er 30 cm lenger bort enn viskermotoren sitter, så man må strekke seg så lang man er og vinkle underarmen 90 grader to ganger for å komme til. Me det gikk. 😂 På BB er det mulig å ta ned hele platen i taket over dusjen så der er det mer spillerom. Fikk samtidig skiftet utsugsviften på BB bad, da denne hadde sett sine bedre dager. 😅

 

IMG_20200830_211331.jpg.5c1ea58e343ea3306c6f3f8d1772c168.jpg

 

IMG_20200830_212119.jpg.5576f1724a39470d12d74f4ccfb28e63.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Førstefender skrev 52 minutter siden:

Trist å se.. Men denne sesongen går mot slutten ja. Hvilke forbrededelser gjør du du for å ikke frå frostskader når du ligger på sjøen? Forventer du og fryse inne i isen?

Planer om å la båten ligge på sjøen i vinter for første gang selv :wink:

 

Ja det er trist. egentlig like trist hvert år. 

Jeg konserverer maskiner og generator, tømmer ferskvannsystemet og fyller på med giftfri frostvæske og kjører igjennom alle ferskvannsforbrukere med denne, så setter jeg et par varmerør i maskinrom og i generatorrommet. Setter en ovn og en avfukter inne i båten, setter alle puter og madrasser på høykant og åpner alle skap og skuffer. :) 

Jeg ligger i Leangbukta så det fryser nok der. men jeg ligger med ispropell så det går nok bra. :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
tomcat skrev for 17 timer siden:

Rimelig når Bruce-ankeret får sin egen utsparring under jolle-trekket :)

 

Ser jo veldig bra ut! Er glad å bo på vestlandet ser slike snø/fryse-ting er science-fiction stort sett...

 

hehe, ja Brucer'n kan jo ikke få snø på seg stakkar :giggle:

Hadde vært trivelig om jeg bodde en plass der vinteren var mildere. 

i havna her fryser det igjen, så jeg kommer ingen vei uansett, så da blir det å dekke til å godt som mulig, og vente til våren med båtliv.:sad:

 

MRG skrev for 8 timer siden:

Ser du har forholdsvis tung jolle bakpå og meiner eg kan skimte vippedaviter ala TG?

Eg har omtrent samme oppsett med enda mindre Grand.

 

Har du nokon hjelpemidler for å få jollen opp, eller kun håndmakt?

 

Har en Grand 330 med konsoll, så den er relativt tung. 

Jeg har konstruert en veldig enkel men grei løsning. jeg har et tau som jeg har knytt et par karabinkroker i endene på, som jeg slenger over midtre stanga på den syrefaste ramma bak på fly'en, så har jeg bare koblet i mellom en enkel manuell hengervinsj. den drar opp jolla, så slipper jeg å måtte bytte boxer hver gang jeg tar den opp. ;)

 

IMG_20190608_212948.jpg.5104171e84f91e3e3c226285ee051798.jpg.6271f567beedf364e47c3eb6eb1e79b9.jpg

 

IMG_20190608_212940.jpg.1fdd50ca783e194c69a11071baeb0af0.jpg.cf302629db901e05837bb505c18567d9.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Hei på deg!

Ser du har byttet vifte på bad. Er du fornøyd med hvordan den virker? Jeg synes de suger utrolig dårlig, men på min eldre P40, så sitter det kanalvifte bak kjøleskap i pentry og ikke i himling på badet.. Det er så ille at jeg setter baderomsluke og dør til kabin opp for å sørge for gjennomlufting når vi dusjer, men synes det er mer lyd enn futt i viftene på begge badene.

Har en teori om for stor motstand i de fleksible firkantede luftslangene da de bukter seg bakover til utluftingsluker i skrog og det er rimelig lang vei.

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Gunnis skrev 1 time siden:

Hei på deg!

Ser du har byttet vifte på bad. Er du fornøyd med hvordan den virker? Jeg synes de suger utrolig dårlig, men på min eldre P40, så sitter det kanalvifte bak kjøleskap i pentry og ikke i himling på badet.. Det er så ille at jeg setter baderomsluke og dør til kabin opp for å sørge for gjennomlufting når vi dusjer, men synes det er mer lyd enn futt i viftene på begge badene.

Har en teori om for stor motstand i de fleksible firkantede luftslangene da de bukter seg bakover til utluftingsluker i skrog og det er rimelig lang vei.

 

 

Hei du. 

Den som satt der var forferdelig dårlig. den gikk ikke med full fres. noen ganger måtte jeg dunke litt på den for at den i det hele tatt skulle snurre i gang. det ble en helt annen verden med den nye. langt bedre avtrekk av den. jeg lar vifta stå å suge en times tid etter jeg har dusja, og det er tørt og friskt på badet da. det er forsåvidt samme type utsugsvifte på begge bad og over koketopp. man får kanskje aldri godt nok avsug, men jeg føler det funker greit nå. jeg merket også at de firkanta slangene fort kan havne på en måte som kunne lage flaskehalser, så jeg var nøye med å klemme sammen "trekkspillet" og legge den rett under montering av takplaten igjen. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Jeg har testet sugeevne på kanalvifter og de synes jeg virker bra, så tror det er slangen som er problemet hos meg.

Får demontere himling i dusj og sjekke kanal. Sikkert mulig at "trekkspill-slangen" ikke ligger helt optimalt heller ja.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Gunnis skrev On 12.11.2020 at 2.36:

Hei igjen.

Jeg har testet sugeevne på kanalvifter og de synes jeg virker bra, så tror det er slangen som er problemet hos meg.

Får demontere himling i dusj og sjekke kanal. Sikkert mulig at "trekkspill-slangen" ikke ligger helt optimalt heller ja.

 

Det skader ikke å sjekke. det er fort gjort å få litt knekk på den slangen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vedr forsikring. 

Jeg har vært kunde i Gjensidige i en årrekke, både på bil, hus, båt, helse etc, og har vært relativt fornøyd med prisene og svært godt fornøyd med skadehåndteringen her. men nå tipper det fullstendig over for de.  

reagerte i fjor også på at prisene akselererer veldig. 

når jeg forsikret Sela første gang i 2018 fikk jeg en pris på 20873,- . dette var inklusive motorskadedekning, noe som utgjorde en relativt stor andel av prisen. (mener å huske det var ca 14-15.000,- uten motorskade). 2019 gikk alle forsikringer opp med 10% og båten utgjorde da 22818,- . men greit nok, jeg får jo kundeutbytte også, så regnestykket var ikke så ille sammenliknet med andre, samt at jeg hadde motorskadedekning som mange andre ikke kunne tilby når båten var en 2005 modell. samt at gjensidige argumenterte med at sommeren 2018 var så varm at de hadde hatt mye båtskader. så kom ny avtale for 2020. alle forsikringer spratt opp  mellom 10% og 45% 

båten kostet nå voldsomme 28311,-  altså et prishopp på voksne 25%. jeg ringte inn og spurte hva i alle dager som skjedde, og fikk som forklaring av de ikke lenger hadde avtale med RS, og at RS avtalen utgjorde en stor rabatt, og derfor fikk jeg en moderat økning denne gangen. (dette forklarte ikke hvorfor alle forsikringer gikk opp veldig) men fremdeles kundeutbytte og siste året med motorskadedekning var holdepunkter som utgjorde at jeg valgte å bli i gjensidige. tross alt så var jo motorskade omtrent 30% av totalsummen på båten, så jeg tenkte at det neste år ville bli rimeligere når denne falt bort. 

Nå kom da den nye avtalen for 2021. motorskadedekningen er borte, og prisen har nå økt til svimlende 32374,- på båten, og alle øvrige forsikringer er også skrudd opp vesentlig. 

Driver Gjensidige å tester ut hvor langt de kan strekke det før strikken ryker? :crazy:

 

130249862_226648535524748_800768031500261315_n.jpg.2334838839efd1af3d1c37b43b58f7e0.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...