SV Nasja Svart 17.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2022 Bestilte disse så får vi se om det blir noe fint 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Dadid Svart 17.Februar.2022 Del på Facebook Svart 17.Februar.2022 4 hours ago, SV Nasja said: Lacken blev riktigt fin! Beskriv gärna arbetsgången och vilka produkter du använde! Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
SV Nasja Svart 17.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2022 Dadid skrev 9 minutter siden: SV Nasja skrev for 5 timer siden: Lacken blev riktigt fin! Beskriv gärna arbetsgången och vilka produkter du använde! Det er en båtbygger som har gjort dette for meg. 2-komponent international lakk. 7 strøk med mellomsliping. Lakket med sprøyte. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Litt lørdagskos 😊 Har begynt å legge opp det elektriske bak på bryterpanel 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 27.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2022 Hele panelet ferdig og klart for montering i båten 😊 Det går litt sakte fremover om dagen siden vi får korona på rekke og rad i familien 😂 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 En 8 timers økt i båten i dag 😊 Desverre gjort nesten bare ting som ikke synes 😂 Trekking av kabler og kobling tar tid. Fikk prøvemontert bryterpanelet. Det skal hengsles med "kjøkkenhengsler" for å få lett tilgang bak. Har også fått prøvd på sprayhooden etter skifte av vinduer. Jeg har ikke hatt sprayhooden på på denne båten før. Hva synes folket? 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2022 Har fått skrapet av alle korkplatene på badet i dag. Lurer på hvem hos Jeanneau som bestemte at kork er finere enn lakkert mahogny på badet 😂😂 Uansett vil det bli slipt og lakkert nå 😊 Fått demontert noen rekkestøtteføtter og noen av de resterende må jobbes litt mere med 😂 Disse lekker og et par er ødelagt. Flatspor og gjennomgående bolter er en fin ting 😂 Jeg har også skjært ut alle skroggjennomføringene så jeg kan bestille nye i kompositt 😊 Eksosgjennomføring til wallas er montert, men glemmer stadig å ta bilder 😂 Ha en god helg videre 😀 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2022 (redigert) En liten økt sammen med kona på båten i dag :) Alle luker og ventiler er demontert, skrapet rene og montert sammen igjen. Skal bytte glasset i lukene også, men dette kommer senere. Har endelig fått de nye hengslene til bryterpanelet og fått montert dette. Nå kan jeg fortsette med det elektriske 😃 Kona har montert radio/spiller i dag 😊 Stolt av å få være mannen hennes 😃 Har også bestilt pynteskiver til montering av takplater 😊 Redigert 29.Mars.2022 av SV Nasja (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 3.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2022 Det begynner å ta form 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Martine29 Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Fytti katta, her legges det ned mye fint arbeide. Blir herlig til sommeren dette.. Imponert. Sitér dette innlegget Link to post
SV Nasja Svart 3.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2022 Martine29 skrev 22 minutter siden: Fytti katta, her legges det ned mye fint arbeide. Blir herlig til sommeren dette.. Imponert. Takk for det 😊 Er mye jobb, men begynner å hjelpe på det elektriske nå 😀 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.April.2022 Del på Facebook Svart 3.April.2022 Herlig prosjekt å følge med på! Ser ut til å bli veldig bra🙂 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
SV Nasja Svart 3.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2022 Kanalkapteinen skrev 24 minutter siden: Herlig prosjekt å følge med på! Ser ut til å bli veldig bra🙂 Takk for det 😊 Morro å se at noen følger med 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 5.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2022 Det her blir gøy....tenkte jeg. Pusset bort ruer fra foldepropellen. Den er desverre så tæret så jeg gadd ikke å polere den engang. Numrene for plassering av bladene er også tæret bort. Lurer på å sette på en fast propell jeg har liggende istedet. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Knude Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Dette blir bra saker. Dette er helt riktig fremgangsmåte for å pusse opp en sliten seiler. Ting for ting i fornuftig rekkefølge. Lykke til videre ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Støtter Knude's kommentar. Legger til at propellen din trolig har vært plaget av 'stray current'- strømlekkasje- vagabonerende strømmer, etc. Ofte kan lensepumper, nivåbrytere være synderen. Jeg ville vel tatt på meg spanderbuksa og kjøpt ny propell. Og passet på at det er en virksom anode i systemet. Sjekk også der akslingen passerer gjennom tetning og cutlesslager. Sitér dette innlegget Link to post
SV Nasja Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Knude skrev for 2 timer siden: Dette blir bra saker. Dette er helt riktig fremgangsmåte for å pusse opp en sliten seiler. Ting for ting i fornuftig rekkefølge. Lykke til videre ! Takk for det! Det er kanskje ikke det viktigste å trekke om takplater, men siden dem måtte ned for å legge nytt elektrisk så ble det sånn dødtid-prosjekt hjemme 😊 Hulda skrev for 2 timer siden: Støtter Knude's kommentar. Legger til at propellen din trolig har vært plaget av 'stray current'- strømlekkasje- vagabonerende strømmer, etc. Ofte kan lensepumper, nivåbrytere være synderen. Jeg ville vel tatt på meg spanderbuksa og kjøpt ny propell. Og passet på at det er en virksom anode i systemet. Sjekk også der akslingen passerer gjennom tetning og cutlesslager. Hei. Jeg tenkte også på at tæringen kan komme av lekkasje. Nå blir alt det elektriske nytt, inkludert 230volt anlegget og det meste av komponenter. Båten er ny for meg og jeg har ikke hatt problemer med strømlekkasje der jeg har hatt båten tidligere. Det sitter langt inne å grave så sykt i lommeboka, men ender nok opp med en ny propell ja 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Hulda Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Merk at det ikke nødvendig at strømlekkasjen har ekstrene årsaker. Det er mer enn nok energi i eget batteri til å forårsake slike skader. Lensepumper og nivåbrytere er gjengangere når det gjelder strømlekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 7.April.2022 Del på Facebook Svart 7.April.2022 Hvorfor bytte propell? En slik 3 vinget herlighet koster ca 35' Dersom du ikke merker noe spesifikk ubalanse så ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Ev kanskje fylle opp det verste med epoxy eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
SV Nasja Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Hulda skrev for 9 timer siden: Merk at det ikke nødvendig at strømlekkasjen har ekstrene årsaker. Det er mer enn nok energi i eget batteri til å forårsake slike skader. Lensepumper og nivåbrytere er gjengangere når det gjelder strømlekkasjer. Hvordan kan dette måles da? Landstrøm har jeg kontroll på hvordan man kontrollerer, men om problemet kan være på 12v siden så må jo det kontrolleres/måles. fs skrev for 6 timer siden: Hvorfor bytte propell? En slik 3 vinget herlighet koster ca 35' Dersom du ikke merker noe spesifikk ubalanse så ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Ev kanskje fylle opp det verste med epoxy eller lignende? Hei. Jeg har ikke merket noe spesielt vibrasjon. (bortsett fra at det sitter en 4.108 i motorrommet😂) Som båtmekaniker får jeg ganske bra priser på deler, men ja, dem koster litt. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
SV Nasja Svart 7.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2022 Ikke blitt gjort så mye i dag. Taket I salongen er tatt ned for å trekkes om, legge nytt ledningsnett og tette alt som er gjennomgående. Har også begynt å legge opp landstrøm/inverter anlegget. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Ask Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Hulda skrev for 17 timer siden: Merk at det ikke nødvendig at strømlekkasjen har ekstrene årsaker. Det er mer enn nok energi i eget batteri til å forårsake slike skader. Lensepumper og nivåbrytere er gjengangere når det gjelder strømlekkasjer. Imponerande arbeid av ts! Takk for at du deler. Hulda. Eg er i ferd med å montera automatiske lensepumper i skroga på katamaranen vår. Kva gjer eg for å unngå at nivåbrytarane skapar slike straumlekkasjar/tæringsskadar? Pumpene er store nødlensepumper (13 000 l/t), og blir montert ca. 10 cm over lågaste punkt i skroga. Det er tørre skrog, og korkje pumpene eller nivåbrytarane vil stå i vatn over tid. Dette vil nok hjelpa, men eg spør likevel. Båten har motorar med seglbåtdrev, og det er vasstette skott mellom motorane og desse pumpene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Vanskelig å måle, i og med at lekkasjene ofte er periodiske. Men har man f.eks. dusjpumpe, gjennomfør 2-polet anlegg og slå av pumpe og nivåbryter når anlegget ikke er i bruk. Hulda er også en lekkasjefri båt. Der er nivåbryter og pumpe limt fast oppå epoxymalingen, et stykke opp fra selve bunnen. Kabling er løftet klar av bunnen. Det finnes også nivåbrytere som går på trykk, der den elektriske biten aldri ser vann. VV-bereder varmes kun fra motor kjølevann, hos meg er det veldig effektivt, varierer fra båt til båt. Landstrøm er TT med skilletrafo og samsvarserklæring. Det er en del preventive aksjoner man kan iverksette. Sitér dette innlegget Link to post
SV Nasja Svart 15.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2022 Nye dieseltanker montert. Noen nye slanger nå så er alt klart 👍 Har også funnet plassering til varmtvannsberederen. Blir rett foran dieseltanker, i motorrommet. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Fyrlykten Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Dere er flinke, gleder meg til fortsettelsen 👍 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.