-morten- Startet 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2022 Nye fartsgrenser på sjøen i 2022 (sol.no) dette var en utrolig dårlig artikkel. klikka inn på karttet men skjøndte veldig lite! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 (redigert) Kartet viser statlige fartsbegrensninger. De kommunale/lokale kommer ikke fram. Det er underlig at vi i 2022 ikke kan finne ETT kart med alle fartsbegrensninger tegnet inn. Redigert 3.Januar.2022 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
shipahoy Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 (redigert) Hvorfor er det forskjellig fartsgrenser for næringsfartøy og fritidsfartøy? Ser at de kommunale 8 knop sonene i Sandnes nå er erstattet av statlige 8 knop soner som kun gjelder næringsfartøy. Det gir ikke mye mening for meg Redigert 3.Januar.2022 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Kan bli gøy med jolleseiling med så strenge regler mye bøter å dele ut. Kan noen lage en brems til seilbåten min når det blåser kuling og jeg skal inn i skjærgården? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Ttopp skrev On 3.1.2022 at 10.43: Kan bli gøy med jolleseiling med så strenge regler mye bøter å dele ut. Vis hele sitatet Tror du virkelig at det vil bli et problem? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Fartsgrenser er uansett bare dumt. Mye bedre med "no wake". Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
index Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 enslagsgjest skrev On 3.1.2022 at 10.57: Fartsgrenser er uansett bare dumt. Mye bedre med "no wake". Vis hele sitatet No wake er uansett bare dumt. Mye bedre med fartsgrenser. Fartsgrenser er målbart og lett å forstå. No wake er så subjektivt at det ville bare blitt kaos. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Swingswong Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Her står det om de nye grensene. Sikkert mange som lager punkter i kart osv. for å finne grenser hvor man ferdes. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2021-12-16-3622 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 index skrev On 3.1.2022 at 12.14: No wake er uansett bare dumt. Mye bedre med fartsgrenser. Fartsgrenser er målbart og lett å forstå. No wake er så subjektivt at det ville bare blitt kaos. Vis hele sitatet Der er jeg ikke enig. No wake, eller ingen bølger for å snakke norsk er jo det som etterstreves og jeg tror de fleste skjønner regelen. Sen er det selvsagt de som ikke skjønner, ikke ser bakover eller ikke bryr seg. Disse kommer alltid å ødelegge for andre uansett hvilken regel som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Nok et proforma vedtak. Får håpe på stillhet en stund fra den kanten nå. Blir litt som bruken av forenings båter etc. Et helvetes rot kort oppsummert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Kallethekid skrev On 3.1.2022 at 12.48: Der er jeg ikke enig. No wake, eller ingen bølger for å snakke norsk er jo det som etterstreves og jeg tror de fleste skjønner regelen. Vis hele sitatet Så stor tiltro har jeg ikke til det store flertallet i båt. Og du må huske at det ikke bare er bølger som er problemet med stor fart. Det går like mye på oversikt og kontroll over situasjonen i uoversiktlige og trafikkerte farvann. Det hjelper lite at du lager lite bølger i 30 knop i indre havnebasseng når det er 250 andre båter der son går i kryss og tvers. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Indy Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Er dette nye regler? Fergene til Tyskland og Danmark går jo med 10-12 knop gjennom det trangeste i Drøbaksundet, forbi Kaholmene og adskillig nærmere land enn 150 m. § 10-4.Fartsgrenser på sjøen i Frogn kommune 5 knop høyeste tillatte fart for næringsfartøy innenfor 150 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten. 5 knop høyeste tillatte fart for fritidsfartøy i den delen av hoved- og biled som ligger innenfor 150 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlige i vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 index skrev On 3.1.2022 at 13.05: Så stor tiltro har jeg ikke til det store flertallet i båt. Og du må huske at det ikke bare er bølger som er problemet med stor fart. Det går like mye på oversikt og kontroll over situasjonen i uoversiktlige og trafikkerte farvann. Det hjelper lite at du lager lite bølger i 30 knop i indre havnebasseng når det er 250 andre båter der son går i kryss og tvers. Vis hele sitatet Nei, man kan selvsagt ikke kjøre fort i en no wake zone. I Florida, som er det stedet jeg har forholdt meg til regeln er det oppgitt 5 mph som absolut maksfart selv om du ikke skulle lage bølger. Det blir vel rett litt over 4 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Slik jeg ser det blir det en del områder der det tidligere var «fri fart» der det nå er maks 30 knop med fritidsbåt. Ellers ikke de store endringene, men en opprydding i hvor staten bestemmer hastighet, og hvor kommunen bestemmer. Får håpe Garmin og dets like får tafsa dette inn i programmene sine før sesongen ? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bellil Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Betyr dette at man kan ha en hastighet på 25 knop i Drøbaksundet? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
vindmann Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Appen Båtfart fra Kystverket gir enkel oversikt Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 (redigert) Jeg håper dette kommer inn i navionics så jeg får det opp på ploteren, gidder ikke sitte på mobilen i tilegg skal jo nytte turene og utsikten. Redigert 7.Januar.2022 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Enten er appen "BåtFart" på bærtur, eller så har fartsgrensene blitt liberalisert i Oslo. Området som jeg har markert med rødt brukte å være 5 knop, men appen indikerer 25 knop. Ellers er det nå 5 knop mellom Hovedøya og Lindøya, og det er positivt. Det kan være ganske stress å tanke på Lindøya når det dundrer en fjordplog forbi i 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 9.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2022 (redigert) Slik jeg ser det i mitt nærområde, Agder. Så har nå staten, ved kystverket overtatt ansvar for alle fartsrestriksjoner i farvann som tidligere var dekket av kommunale forskrifter. De har foreløpig ikke endret noe, men skiller mellom næring og fritidsbåt/fartøy. Målet er vel å lage regler som er relativt ens langs vår kyst, så det blir enklere å forholde seg til. Mobilappen "båtfart" funker jo bra, men Navionics og Garmin hadde stått seg på å kontakte Asplanviak, som har utviklet apen båtfart Redigert 9.Januar.2022 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
index Svart 7.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2022 Jeg ble litt nyskjerrig på dette med "No Wake", så etter et lite google søk fant jeg definisjonen. Og det har overraskende nok ingenting med om man lager bølger eller ei. Kun definert som den laveste fart der den aktuelle båten er manøvreringsdyktig. Dvs at for min snekkes del snakker vi om rundt tre knop, mens for enkelte hurtiggående båter er gjerne 10-12 knop "No Wake". Og enda mer om de går med strømmen. Kan det virkelig være noe poeng i å adoptere dette? Jeg for min del synes fartsgrenser angitt i knop er mye greiere å forholde seg til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2022 index skrev On 7.3.2022 at 11.16: Jeg ble litt nyskjerrig på dette med "No Wake", så etter et lite google søk fant jeg definisjonen. Og det har overraskende nok ingenting med om man lager bølger eller ei. Kun definert som den laveste fart der den aktuelle båten er manøvreringsdyktig. Vis hele sitatet Denne definisjonen var ny for meg, og jeg har også mistanke om at den er ukjent for over 90% av båtbrukere i USA hvor No Wake soner er vanlige. I praksis håndheves det basert på hekkbølgene, ikke styringsfarten til den aktuelle båten, og det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 Skikkelig utkikk er vel så viktig som sivilisert fart. JEg ville ikke turt å ro på tvers av oksefjorden og regner barna som svømmer over som passe gale, selv når jeg bruker en av motorbåtene våre er jeg meget forsiktig med å gå langt fra strendene for ikke å snakke om å krysse midfjords der det er nok av gærninger med baugen i været og null sikt forover som suser avgårde. p. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 shipahoy skrev On 3.1.2022 at 9.54: Hvorfor er det forskjellig fartsgrenser for næringsfartøy og fritidsfartøy? Ser at de kommunale 8 knop sonene i Sandnes nå er erstattet av statlige 8 knop soner som kun gjelder næringsfartøy. Det gir ikke mye mening for meg Vis hele sitatet Det kan vel absolutt gi mening ved at en 5000 tonner i 9.5 knop kan gi ‘litt’ mer sjø enn en daycruiser i 28 knop.. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 ...så lenge scooterene får herje fritt, bryr jeg meg lite om fartsgrenser utover eget kjønn. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
index Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 amerelium skrev On 9.3.2022 at 14.10: ...så lenge scooterene får herje fritt, bryr jeg meg lite om fartsgrenser utover eget kjønn. Vis hele sitatet Har man kjønnsspesifikke fartsgrenser i Stavanger? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.