Jump to content

Hva er dette? nye fartsgrenser i 2022

-morten-

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Fartsgrenser er uansett bare dumt. Mye bedre med "no wake". 

No wake er uansett bare dumt. Mye bedre med fartsgrenser:tongue:. Fartsgrenser er målbart og lett å forstå. No wake er så subjektivt at det ville bare blitt kaos. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 33 minutter siden:

No wake er uansett bare dumt. Mye bedre med fartsgrenser:tongue:. Fartsgrenser er målbart og lett å forstå. No wake er så subjektivt at det ville bare blitt kaos. 

Der er jeg ikke enig. No wake, eller ingen bølger for å snakke norsk er jo det som etterstreves og jeg tror de fleste skjønner regelen. Sen er det selvsagt de som ikke skjønner, ikke ser bakover eller ikke bryr seg. Disse kommer alltid å ødelegge for andre uansett hvilken regel som brukes. 

Kallethekid skrev 13 minutter siden:

Der er jeg ikke enig. No wake, eller ingen bølger for å snakke norsk er jo det som etterstreves og jeg tror de fleste skjønner regelen. 

Så stor tiltro har jeg ikke til det store flertallet i båt. Og du må huske at det ikke bare er bølger som er problemet med stor fart. Det går like mye på oversikt og kontroll over situasjonen i uoversiktlige og trafikkerte farvann. Det hjelper lite at du lager lite bølger i 30 knop i indre havnebasseng når det er 250 andre båter der son går i kryss og tvers. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er dette nye regler? Fergene til Tyskland og Danmark går jo med 10-12 knop gjennom det trangeste i Drøbaksundet, forbi Kaholmene og adskillig nærmere land enn 150 m.

§ 10-4.Fartsgrenser på sjøen i Frogn kommune

5 knop høyeste tillatte fart for næringsfartøy innenfor 150 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlige over vannflaten.

5 knop høyeste tillatte fart for fritidsfartøy i den delen av hoved- og biled som ligger innenfor 150 meter fra land, øyer, holmer og skjær som er synlige i vannflaten.

index skrev 22 minutter siden:

Så stor tiltro har jeg ikke til det store flertallet i båt. Og du må huske at det ikke bare er bølger som er problemet med stor fart. Det går like mye på oversikt og kontroll over situasjonen i uoversiktlige og trafikkerte farvann. Det hjelper lite at du lager lite bølger i 30 knop i indre havnebasseng når det er 250 andre båter der son går i kryss og tvers. 

Nei, man kan  selvsagt ikke kjøre fort i en no wake zone. I Florida, som er det stedet jeg har forholdt meg til regeln er det oppgitt 5 mph som absolut maksfart selv om du ikke skulle lage bølger. Det blir vel rett litt over 4 knop.

Slik jeg ser det blir det en del områder der det tidligere var «fri fart» der det nå er maks 30 knop med fritidsbåt. Ellers ikke de store endringene, men en opprydding i hvor staten bestemmer hastighet, og hvor kommunen bestemmer.

Får håpe Garmin og dets like får tafsa dette inn i programmene sine før sesongen ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Enten er appen "BåtFart" på bærtur, eller så har fartsgrensene blitt liberalisert i Oslo. Området som jeg har markert med rødt brukte å være 5 knop, men appen indikerer 25 knop.

Ellers er det nå 5 knop mellom Hovedøya og Lindøya, og det er positivt. Det kan være ganske stress å tanke på Lindøya når det dundrer en fjordplog forbi i 30 knop.

image.png.d6009a77c3c2da1f7903b9cb95e684a2.png

Slik jeg ser det i mitt nærområde,  Agder. Så har nå staten, ved kystverket overtatt ansvar for alle fartsrestriksjoner i farvann som tidligere var dekket av kommunale forskrifter. De har foreløpig ikke endret noe, men skiller mellom næring og fritidsbåt/fartøy.

Målet er vel å lage regler som er relativt ens langs vår kyst, så det blir enklere å forholde seg til.

Mobilappen "båtfart" funker jo bra, men Navionics og Garmin hadde stått seg på å kontakte Asplanviak, som har utviklet apen båtfart

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

• 1 måned senere...

Jeg ble litt nyskjerrig på dette med "No Wake", så etter et lite google søk fant jeg definisjonen. Og det har overraskende nok ingenting med om man lager bølger eller ei. Kun definert som den laveste fart der den aktuelle båten er manøvreringsdyktig. Dvs at for min snekkes del snakker vi om rundt tre knop, mens for enkelte hurtiggående båter er gjerne 10-12 knop "No Wake". Og enda mer om de går med strømmen.  Kan det virkelig være noe poeng i å adoptere dette? Jeg for min del synes fartsgrenser angitt i knop er mye greiere å forholde seg til...

8 hours ago, index said:

Jeg ble litt nyskjerrig på dette med "No Wake", så etter et lite google søk fant jeg definisjonen. Og det har overraskende nok ingenting med om man lager bølger eller ei. Kun definert som den laveste fart der den aktuelle båten er manøvreringsdyktig.

Denne definisjonen var ny for meg, og jeg har også mistanke om at den er ukjent for over 90% av båtbrukere i USA hvor No Wake soner er vanlige.

I praksis håndheves det basert på hekkbølgene, ikke styringsfarten til den aktuelle båten, og det fungerer utmerket.

Skikkelig utkikk  er vel så viktig som sivilisert fart. JEg ville ikke turt å ro på tvers av oksefjorden og regner barna som svømmer over som passe gale, selv når jeg bruker en av motorbåtene våre er jeg meget forsiktig med å gå langt fra strendene for ikke å snakke om å krysse midfjords der det er nok av gærninger med baugen i været og null sikt forover som  suser avgårde.

p.

shipahoy skrev On 3.1.2022 at 10.54:

Hvorfor er det forskjellig fartsgrenser for næringsfartøy og fritidsfartøy?

Ser at de kommunale 8 knop sonene i Sandnes nå er erstattet av statlige 8 knop soner som kun gjelder næringsfartøy. Det gir ikke mye mening for meg :crazy:

Det kan vel absolutt gi mening ved at en 5000 tonner i 9.5 knop kan gi ‘litt’ mer sjø enn en daycruiser i 28 knop..

amerelium skrev for 15 timer siden:

...så lenge scooterene får herje fritt, bryr jeg meg lite om fartsgrenser utover eget kjønn.

Har man kjønnsspesifikke fartsgrenser i Stavanger?:eek:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...