Jump to content

Ny båt = Ny tråd: Fra Princess 35 til Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Greit, @Komodo, @enslagsgjest og @Solbris II. Dere skal få viljen deres. :giggle:

Ny båt = Ny tråd ble det sagt i P35 tråden min, så da kan jeg vel starte med en rask begrunnelse av hvorfor vi bytter båt samt av hvorfor vi valgte den vi valgte.

 

Til glede for mange her på forumet (men som det skulle vise seg ikke til like stor glede for familien min) kjøpte vi jeg for snart 6 år siden det som skulle vise seg å være en relativt dårlig vedlikeholdt Princess 35. Kun min feil. Ingen andre å skylde på. Har mer enn nok erfaring og kompetanse til at noe slik aldri skulle kunne skje med meg. Osv Osv.

Sånn. Nå har kona fått redigere lenge nok.

 

Som sagt. P35 var i dårligere stand enn jeg forutså, men jeg fikk den nå bra til slutt og den har gitt oss ENORMT med glede. Problemet er bare at ungene våre ikke sluttet å vokse for 6 år siden, så det som for oss var en stor båt den gang har nå blitt en liten båt der vi kjemper om plass rundt middagsbordet.

Hele familien elsker båtlivet, så vi begynte så smått å vurdere overgang til noe større i fjor vår.

Kriteriene vi satte var som følger:

  • 3 kabiner
    • 3 små-voksne + 2 voksen-voksne tar mye plass
  • 2 bad
    • To døtre og en kone. Say no more. 
  • Ikke eldre enn 2005 modell
    • "Fordi en 17 år gammel båt kun trenger lett vedlikehold" (eh. ja...)
  • Topp teknisk stand og full, dokumenterbar, service historikk
    • Fordi, nei forresten. Sjekk heller P35 tråden min for forklaring.
  • Størrelse mellom 40 - 60 fot
    • 3 små voksne... osv.
    •  

Vi hadde ett budsjett på inntil kr 3 500 000,- med noen små 100 000 i forbehold relater til hva vi forventet å få for P35, og hadde mer eller mindre bestemt oss meg for at Fairline Phantom 46 var båten for oss.

Diverse omstendigheter gjorde at vi ikke fikk anledning til å kjøpe den ene perfekte kandidaten som dukket opp på markedet i fjor, så søket fortsatte gjennom høsten og vinteren.

En ting som konstant lå og murret i bakhodet mitt var dog det verditapet jeg måtte forvente ved kjøp av en så dyr båt. I tillegg begynte jeg etter hvert å innse at selv 2000 - 2005 modeller kan være dårlig holdt, og at båtens alder har lite å si for kostnadene en må være forberedt på for å få ting i (og/eller holde dem i) topp stand.

En velholdt båt er og blir en velholdt båt, uavhengig av båtens alder, så når en tilsynelatende velholdt 1991 modell Princess 45 dukket opp til en pris som ikke forutsatte salg av P35 eller opptak av lån bestemte vi oss for å ta kontakt med selger og få til en visning.

Det var ett lurt valg.

 

Jeg tok med kona denne gangen.

 

Det var også ett lurt valg.

 

Båten viste seg å være svært godt vedlikeholdt, maskinene nullstilt i 2008, osv osv osv osv osv osv. Rett og slett ett smykke av en båt og med en eier som tydelig var, og tidligere eiere som tydelig hadde vært svært glad(e) i båten. Vi måtte ofre drømmen om 3 kabiner, men det lever vi fint med. P45 har en kjekk dinette løsning som fint dekker behovet for sengeplass til en av ungene de små-voksne.

P45_1.jpg.e69f176c254733ec8da448593839c821.jpg

 

P45_2.jpg.287e94ecd535f733252a95ef167df843.jpg

 

P45_3.jpg.9c021a9797d4f78ea66a8b593514b20b.jpg

 

 

P45_6.jpg.61e6de92a0cfb9815ebb7b2bcf4fa362.jpg

 

Litt småplukk er det selvfølgelig, men da kun av en karakter som jeg vil beskrive som bagateller. Båten er tross alt ikke fabrikk-ny.

Henteturen blir ikke lang da båten ligger ca 80Nm hjemmefra, og turen kommer til å bli gjennomført en gang i nær fremtid.

Skal se om jeg klarer å huske og lage en hentetråd.

I mellomtiden kan jeg, som eier av 2 Princesser,  pårope meg å være skipsreder! WOHO!!  (Når jeg tenker meg om er det jo plass til EN TIL innenfor det budsjettet vi opprinnelig satte oss.. Hmmmmm.   :giggle: )

Ha en fortsatt fin fredags kveld!

 

FF

 

 

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nesten glad det ikke ble phantom 46 på dere jeg, er noe eget med et gammelt kantete slagskip, med vakre linjer i forhold til en moderne båt nærmest tegnet med passer. :giggle: Du kan snart starte en bedrift hvor du "restomodder" gamle linjelekre båter. Finner fram popcornet og venter spent på fortsettelsen!

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med knallfin båt!😃😃😃

Og takk og lov for en ny tråd! Og siden du bare har småplukk å putle med på nybåten skal jeg ta med meg egen båt og reise til Bergen!😁😁😁

Der tenker jeg @kdtran skal få bryne seg på gammal Storebro jeg!

Husk! Jeg vet at du kan!😂😂😂😂

Gleder meg til å ta denne nærmere i øyesyn!😊😊😊

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :newyearcheers: 

 

Godt at du tok oppfordringen om ny tråd på alvor 👍  Gleder meg til å følge tråden din, og kommende gjennomgang av skuta fra topp til tå 😊 For selv om båten er velholdt, så finner du nok noe du ønsker å ta tak i her og der. 

 

Også moro om du kan si litt om motorrommet og hva som har blitt gjort i forbindelse med nullstiling. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Også moro om du kan si litt om motorrommet og hva som har blitt gjort i forbindelse med nullstiling. 

Takk for alle gratulasjoner!

Jeg kan love at hele familien gleder seg enormt til å få båten hjem og begynne å bruke den. 
 

Som nevnt i første innlegg er det noe småting å ta tak i. Ikke fordi det nødvendigvis trengs, men fordi jeg ønsker å forsikre meg om at eierskapet blir så positivt som mulig for familien og meg selv. 
 

Ut i fra de opplysningene jeg har fått ble begge maskiner og girkasser løftet ut av båten i 2008 og slanger, lagre, stempelringer, tetninger osv osv ble byttet.
Maskinene er gått ca 1000 timer etter fulloverhaling, starter svært lett og uten antydning til røyk selv ved kaldstart, Injektorer ble overhalt for noen få år siden, begge eksosbend ser ut til å være av nyere dato, eksosslanger er byttet, turbo er byttet (i hvert fall på den ene motoren), alle kjølere og kjølerhus ble byttet på styrbord maskin, vannkjølerene på babord maskin er overhalt, ladeluftkjøler kjølerene på denne maskinen tar jeg etter hvert. Girkassene ble åpnet, inspisert og byttet tetninger på når motorene var ute. 
Begge maskiner holder i følge selger helt jevn temperatur, selv ved høy belastning. Dette kommer til å bli verifisert ifm prøvetur og overtagelse. 

 ny støyisolasjon er montert i maskinrom, tanker ble renset og inspisert for noen få år siden, generatorsettet er av nyere dato og har kun gått 1100 timer (noe jeg anser som uproblematisk for ett 1500rpm Kohler aggregat) 

Det eneste arbeidet jeg kommer til å gjøre med maskinene i første omgang er vanlig service pluss å vaske dem, fjerne litt overflaterust her og der, og friske opp med litt Volvo penta grønn maling. 
Kommer også til å overhale girolje kjøleren på styrbord maskin. Dette er allerede gjort på babord side. 

Når tid og lyst tilsier det er det også mulig at jeg bytter gummidemperene motorene står på, men dette er ikke noe som haster. 
Det blir mer som preventivt vedlikehold å regne. 
Kan også være at jeg bytter ut aksling pakkboksene til dryppfrie versjoner etter hvert. Vi får se.  
 

Det aller første som kommer til å bli gjort er dog å bytte samtlige skroggjennomføringer og tilhørende kraner. Dette har aller høyeste prioritet fra min side, og selv om jeg har gjort det selv på samtlige båter jeg har eid, tror jeg at jeg skal sette bort jobben denne gangen.  
Vurderer også seriøst å sette inn en septik tank før sommeren. Må bare finne ut hvor jeg skal plassere den. 
 

Så for å oppsummere har jeg tenkt å fortsette det gode arbeidet tidligere eiere har gjort, ved å kontinuerlig oppgradere og vedlikeholde båten etter beste evne.
😉

 

FF

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt. Jeg har selv nylig blitt eier av en gammel traver fra forrige jappetid og listen over ting som kan, bør eller må gjøres vokser stadig. Funksjonelt er likevel det meste på stell og jeg finner mye glede i å fikse og stelle med denne gamle båten. Trikset er vel å skrive lister, prioritere og være tålmodig nok til å innse at alt ikke må/kan gjøres med det samme.

Link to post
Share on other sites

Flott klassiker med tidløs design!  Her ser man virkelig at kvalitet teller! se hvor fint interiøret er og gelcoaten på apeloftet!

ser en del nesten nye båter med mye mattere gelcoat!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 2 timer siden:

For oss som var unge(r) på 80-tallet, minnes vi jo denne båten som det aller råeste man så på fjorden. 

Hehe. Husker godt det. Vokste opp i Princess 31 på 70-tallet, Princess 30DS og 33 på 80-tallet, 415 på 90 tallet før 430 og 50 på tidlig 2000 tallet. Noe sier meg at jeg lan ha blitt hjernevasket i oppveksten 😄

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev On 15.1.2022 at 17.45:

Takk for alle gratulasjoner!

Jeg kan love at hele familien gleder seg enormt til å få båten hjem og begynne å bruke den. 
 

Som nevnt i første innlegg er det noe småting å ta tak i. Ikke fordi det nødvendigvis trengs, men fordi jeg ønsker å forsikre meg om at eierskapet blir så positivt som mulig for familien og meg selv. 
 

Ut i fra de opplysningene jeg har fått ble begge maskiner og girkasser løftet ut av båten i 2008 og slanger, lagre, stempelringer, tetninger osv osv ble byttet.
Maskinene er gått ca 1000 timer etter fulloverhaling, starter svært lett og uten antydning til røyk selv ved kaldstart, Injektorer ble overhalt for noen få år siden, begge eksosbend ser ut til å være av nyere dato, eksosslanger er byttet, turbo er byttet (i hvert fall på den ene motoren), alle kjølere og kjølerhus ble byttet på styrbord maskin, vannkjølerene på babord maskin er overhalt, ladeluftkjøler kjølerene på denne maskinen tar jeg etter hvert. Girkassene ble åpnet, inspisert og byttet tetninger på når motorene var ute. 
Begge maskiner holder i følge selger helt jevn temperatur, selv ved høy belastning. Dette kommer til å bli verifisert ifm prøvetur og overtagelse. 

 ny støyisolasjon er montert i maskinrom, tanker ble renset og inspisert for noen få år siden, generatorsettet er av nyere dato og har kun gått 1100 timer (noe jeg anser som uproblematisk for ett 1500rpm Kohler aggregat) 

Det eneste arbeidet jeg kommer til å gjøre med maskinene i første omgang er vanlig service pluss å vaske dem, fjerne litt overflaterust her og der, og friske opp med litt Volvo penta grønn maling. 
Kommer også til å overhale girolje kjøleren på styrbord maskin. Dette er allerede gjort på babord side. 

Når tid og lyst tilsier det er det også mulig at jeg bytter gummidemperene motorene står på, men dette er ikke noe som haster. 
Det blir mer som preventivt vedlikehold å regne. 
Kan også være at jeg bytter ut aksling pakkboksene til dryppfrie versjoner etter hvert. Vi får se.  
 

Det aller første som kommer til å bli gjort er dog å bytte samtlige skroggjennomføringer og tilhørende kraner. Dette har aller høyeste prioritet fra min side, og selv om jeg har gjort det selv på samtlige båter jeg har eid, tror jeg at jeg skal sette bort jobben denne gangen.  
Vurderer også seriøst å sette inn en septik tank før sommeren. Må bare finne ut hvor jeg skal plassere den. 
 

Så for å oppsummere har jeg tenkt å fortsette det gode arbeidet tidligere eiere har gjort, ved å kontinuerlig oppgradere og vedlikeholde båten etter beste evne.
😉

 

FF

 

Gratulerer igjen!

Venter i spenning på hentetur😊

Det vil vel alltid være noen oppgrderinger i sikte, uansett hvor bra utgangspunktet er. Har fulgt med på oppgraderingen av P35'en, så det blir spennede å se fortsettelsen med denne.

Hvordan løser du det med lakking av motorer når de står i båten? Når lukene er åpne er de jo i stua. Blir det flikking med pensel? Hvilen grunning bruker du evt?

Link to post
Share on other sites

Da var alt betalt, og båten (som nå skifter navn fra Sovereign til Ms. (som i Miss😉) Sophie) er offisielt vår. 
Hun får seg noen dager på land ikke langt fra sin gamle hjemmehavn for bytte av gjennomføringer pluss utbedring av noe småplukk  før jeg henter henne nordover til Bergen. P35 ble også raskt solgt, så nå er det fullt fokus på å klargjøre denne for overlevering til hyggelige nye eiere.

Når det gjelder maling/flikking av motorene i P45 så tenker jeg å vaske grundig, pusse lett med litt sandpapir, avfette, grunne med zinc og avslutte med original VP lakk. 
Klemmer nok også inn en aldri så liten runde med Motorservice når jeg først er i gang. Alltid greit å «nullstille» service intervallene når en overtar en brukt båt i tillegg til at en slik jobb er en fin måte å bli kjent med båt og utstyr. 

Koselig helgejobbing når båten har kommet seg til Bergen med andre ord. 
Kjenner jeg er SKIKKELIG klar for en flott båtsesong! 😊

Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev 5 minutter siden:

Hvilken type gjennomføringer går du for?

Bruker du lakk fra sprayboks inne i båten,?

Ble litt i tvil om jeg skulle gjøre det selv.

Går for rustfrie gjennomføringer og ventiler, og maling på sprayboks. VP sin maling har vist seg å være slitesterk de gangene jeg har brukt den tidligere. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Må si at det har vært en travel måned. 
Ettersom P35 ble solgt litt raskere enn jeg var forberedt på, ble det noen hektiske uker med å ferdigstille de tingene jeg hadde planlagt å gjøre og hadde kjøpt inn deler til før overlevering. I tillegg måtte jeg jo selvfølgelig noen turer til Haugesund med diverse greier til P45 i påvente av hentetur, så de siste 4 ukene har gått veldig fort. 
P35 ble overlevert til ny eier forrige helg, og denne helgen var det vår tur til å hente ny båt. 
Som nevnt tidligere i tråden valgte jeg å få alle skroggjennomføringer byttet før turen til Bergen. Ut i fra tilstand på enkelte av de gamle gjennomføringene er jeg trygg på at det var en svært god avgjørelse. 
F5499D0C-7E82-42CD-AB92-074704F7033D.jpeg.a2f64063cfbf3d368cc3c20e61774c6b.jpeg

 

222477B1-87D2-4F8C-B363-44653D70A1A2.jpeg.27b23476458682940dacbf98d4ab2aae.jpeg

 

Alle gjennomføringer er nå byttet til rustfritt, og klarsignal til henting ble gitt i midten av uken. 
Fikk med meg min båtgale 16 år gamle datter og satte oss på bussen med kurs for Haugesund fredag ettermiddag. 
Kl 19:00 var vi ombord og en times tid senere kastet vi tampene og forflyttet oss 5 minutter inn til Haugesund sentrum. 
Etter en rolig start i morges kastet vi loss og satte baugen mot nærmeste «suppestasjon». 
kr 15 Per liter og store tanker sørget for at jeg nok får julekort fra banken i år også… 😅

Måtte ha 3 forsøk før vi klarte å komme fra kai etter diesel fylling.  Liten kuling rett fra siden og aktiv thruster bruk tømte startbatteriene, men det gikk bra til slutt og vi satte kursen nordover. 
 

E73C2004-0E7F-41B8-AB95-70A36DCD9587.jpeg.46530aade496b218b3916fd3f61d6b42.jpeg

 

FOR en båt P45 er!!!

Vi hadde medsjø hele turen, med vind i kuling styrke akterfra. De største bølgene på rundt 2.5 meter fikk vi i Selbjørnsfjorden, men båten er som ett tog i sjøen. Det gikk i 20-22 knop uansett, helt uten slag eller knirk. En vinduspusser motor sa takk for seg, men den er lett å bytte. Må bare finne frem den lengste gardintrappen jeg har for å nå opp til den 😄
Motorene brummet fornøyd på 2000 omdreininger hele turen, og kl 13:30 var vi vel fortøyd i hjemmehavnen. 
Nå blir det i første omgang en liten runde med bytte av VHF og installasjon av AIS, og etter hvert kommer det nok en septik tank på plass også. Har selvfølgelig også funnet noen andre småting som må repareres eller byttes, men det er bare kose arbeid i forhold til hva jeg gjorde med P35. 

 

829D1EAD-2FFE-4C6E-97DA-9BA70B5D4528.jpeg.5e5b15a519682bb26c4256f9556542b7.jpeg

 

Tenker jeg avslutter med fortsettelse følger (FF) denne gangen. Føler meg trygg på at jeg har kjøpt ett veldig godt utgangspunkt for det som kommer til å bli en dønn strøken båt, og tradisjon tro må jo arbeidet dokumenteres på baatplassen.no  😉

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...