Jump to content

Ny båt = Ny tråd: Fra Princess 35 til Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Solbris II skrev 30 minutter siden:

Her skal det følges med!😊😊

Bare et lite spørsmål. Hvorfor gikk du for syrefast og ikke kompositt når du byttet gjennomføringer?

Gamle sivilingeniør gubber med familiebakgrunn fra bedrift som lager maritimt utstyr i syrefast går ikke for nymotens plastikk greier. 😄

Spøk til side, så valgte jeg løsningen

som jeg følte meg mest trygg på at verkstedet hadde best erfaring med å installere. Trudesign bør i følge monterings instruksen helst støpes på plas med epoksy, og temperaturen som kreves for støping var rett og slett ikke på min side når jobben skulle gjøres. 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 1 time siden:

Gamle sivilingeniør gubber med familiebakgrunn fra bedrift som lager maritimt utstyr i syrefast går ikke for nymotens plastikk greier. 😄

Spøk til side, så valgte jeg løsningen

som jeg følte meg mest trygg på at verkstedet hadde best erfaring med å installere. Trudesign bør i følge monterings instruksen helst støpes på plas med epoksy, og temperaturen som kreves for støping var rett og slett ikke på min side når jobben skulle gjøres. 

Vi følger hverandre der!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

kdtran skrev for 5 timer siden:

Føler meg trygg på at jeg har kjøpt ett veldig godt utgangspunkt for det som kommer til å bli en dønn strøken båt, og tradisjon tro må jo arbeidet dokumenteres på baatplassen.no  😉

 

Det gleder vi oss til å følge med på :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

De 2 dagene våren var på besøk i år sammenfalt med andre forpliktelser, så første tur med overnatting i ny båt ble ifm motorbåtforeningen sin tur til Våge på Tysnes i pinsehelgen. Nydelig vær, hyggelig selskap og det som skulle vise seg å være en fantastisk båt å feriere i gjorde sitt til at godfølelsen for båten vokste til nye høyder i løpet av helgen.  0CEC14ED-A547-4278-9A0B-CF9809EF14EA.jpeg.8ab07cbf42edd6b37db2f0bf54f65d26.jpeg

 

Tilbake i Bergen var det på tide i fikse opp i… Absolutt ingenting! (noe jeg med min etter hvert utstrakte erfaring med eldre motorbåter ble litt satt ut av 😄)


 Tilbake i heimen diskuterte vi om vi skulle ta turen til Sørlandet eller ikke i år. Ettersom vi ikke hadde fått anledning til å bli skikkelig kjent med båten i løpet av våren og diesel prisene heller ikke var til vår fordel i år slo vi den tanken raskt fra oss. Det ble dermed en Ryfylke tur i normal marsjfart i stedet for en Sørlandstur i 7 knop noe vi ikke angrer på. Været var  like varierende som det pleier å være på vår kant av landet, men til tross for dette er familien samstemte i at dette er en av de beste båtferien vi har hatt i løpet av de 11 årene vi har eid egen båt. 

Rosendal:
8FD5A9EB-2C72-4C2C-AE16-D0F2A60A5BF2.jpeg.0b408313e52bf00750e57676a9f11bf8.jpeg


AA0AB0DA-08A5-45D0-A6E8-E5DEB29EB8F1.jpeg.106a7edf7d8c1ecc054c61406c932eed.jpeg

 

Hardangerfjorden:

BAF26746-02CE-4E5E-8433-ADFE196D386C.jpeg.4a93f06ad057b3dad836d08d88b66740.jpeg

 

Nordre Navøyvågen:
790F9C25-1EAD-4A25-B8AE-E27F6DCE6BF7.jpeg.d4da3acd905960a7a8ecf461952d9f2e.jpeg

 

Ryfylke:
0F091F39-D29B-4447-A0DA-9F1812476CE2.jpeg.74608bc06877a272627af59212540953.jpeg


Pantry som fungerer perfekt når 3 «nesten-voksne» bestemmer seg for å lage mat samtidig:

1DAB01A5-7B50-4B6A-B9F1-3796719E03CB.jpeg.45a383e1cd5f5df31a2fed19e4708bb6.jpeg

 

Solen kom når vi var kommet hjem igjen, og gav meg muligheten til å polere overbygget. 
Ingen stor jobb å få frem glansen når skuta har vært godt passet på av tidligere eiere:

F855B208-D097-4655-BE40-ACDFBF79DF97.jpeg.ab4c03fc02b29abb3c19a3cd3fb7ff3a.jpeg

 

99498E26-521C-4B1E-A3AA-792F1F4BCE71.jpeg.8548fab14d66a917496f9fb31eb5fa1e.jpeg

 

Med finværet brukt opp var det på tide å ta en status på det tekniske. Innkobling på Babord girkasse begynte plutselig å slure ved kald motor nest siste dagen av ferien. Bestemte meg for å bytte girolje på begge girkasser og fant store mengder clutch rester i babord girolje sil.

Antar at den har gått ca 2000 timer siden ny, så jeg var forberedt på at noe slik kunne dukke opp. Om noe har jeg i hvert fall funnet ut hvorfor kassen ikke koblet inn så raskt som den skulle, men det blir å sende den inn for overhaling i løpet av høsten/vinteren da jeg verken har utstyr eller tid til å gjøre jobben selv.  

EC54B46C-5321-4E45-8FA4-7BF9F6AF3F55.jpeg.e71f598bdbcbb143200ddbc877b8c886.jpeg

 

9F1E64D3-8781-459E-ABCA-E795DD99AE30.jpeg.267a0c95d240a36ed039535f675fb262.jpeg

 

9AAEC2BB-EAB0-401D-AC2A-EF828AC2C4E5.jpeg.b679867194822eee8249c6252e8c7f7b.jpeg

 

Propellene blir også sendt til balansering i høst, da jeg har sterk mistanke om at styrbord propell har fått seg en kilevink ifm ett eller annet oppsett før mitt eierskap. 


FF
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...