Jump to content

Vask av motorrom, hvilket vaskemiddel er best?


Sjøvind

Recommended Posts

Oppvaskkost, radiatorpensel og tilsvarende kan være gunstig å ha for hånden.

 

Jeg har også brukt litt kraftvask på lavtrykkssprøyte (pumpeflaske ala denne https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-8-l-2000030844 har en mindre og netter selv). Har da to sprøyter. En med vask og en med lunkent vann for å spyle av der de ikke er så lett å komme til.

 

Bruker oljesugeren til å ta opp væsken fra kjølen eller våtstøvsuger.

D5L

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler ei stor bøtte med glovarmt vann og kraftvask. Oppvaskbørste, dobørste og lignende for å skure. Vannsuger er effektivt for å få opp vaskevannet. 

 

Men vær obs på at det er mange typer kraftvask, ikke alle er like effektive. Tror det var Blåtind de hadde på Europris før, den var bra. Men jeg tror ikke de selger den lenger. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet 40 år med olje og drit fra bunnen på min gamle polarsnekke med zalo og oppvaskbørste. Bare fuktet plasten, sprutet på Zalo og gnikker med børsten. Spylte med rent vann og lot lensepumpa gjøre sitt. Jeg lå ikke i en båthavn når jeg valgte den metoden…

Bruk Zalo med sitrus-lukt. Da kulter det godt også 😎

Link to post
Share on other sites

Har blitt positivt overrasket over "Allrent" etter jeg la merke til en kamerat kjøpte inn flere esker med dette produktet (han er industrimekaniker/mekaniker på tyngre kjøretøy). Jeg lurte naturlig nok på hvorfor denne entusiasmen, han anbefalte denne og sa de bruker den mye til vasking på jobb der den virker effektiv og grei. Kjøpte derfor et par flasker selv og har brukt det litt her og der. Fjerner fett og drit, lukter godt og er i tillegg i den mer miljøvennlige enden av vaskemidlene.

Link to post
Share on other sites

Ja skal det gjøres ordentlig, så ordner du deg en vaskekost og dusjer på noe industrivask. Aquatuff, wurth power extreme, arrow trailerwash etc… sug opp med våtsuger/vakuumpumpe for oljeskift, tøm på dunker og lever.

 

insisterer du på å gjøre det uten spyling, blir jo jobben 10 ganger mer tidkrevende. Men da kan du jo bruke bremserens eller lignende og filler for å ta oljesølet. Så vanlig zalovann til slutt…

Link to post
Share on other sites

Zalo, børste, skuresvamp og varmt vann gjør susen - bedre enn det meste, og til en billig penge, og uten å lukte vondt.

 

Er det noe ordentlig gjenstridig, så tar bremserens på boks fra Biltema alt, og da mener jeg absolutt alt (kanskje mer enn du ønsker). Spray på og tørk av. Men det er ordentlig giftig og kreftfremkallende, så hold pusten.

 

Jeg har feks skrudd en del veteran mc, med 60 år med griseri i tjukke lag griseri. Da er det bare bremserens som får av sliten. Men som sagt, bør forsiktig, ikke alt tåler den sprayen like godt, inkludert lungene dine.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar! Zalo og kraftvask er notert, finnes jo i husholdningen allerede. Det gjør forsåvidt bremserens også, men tror kanskje ikke jeg skal sitte og gasse med det nede i motorrommet. Allrent kan jeg jo plukke med meg neste gang jeg er på BT.

 

Ser også poenget med å ha en våtstøvsuger eller pumpe tilgjengelig, men kommer uansett ikke til å spyle med vann da båten står på land og jeg ikke har mulighet til å kjøre motor varm etterpå.

 

Ingen tips til mikrofiberkluter eller lignende som tar møkka ekstra bra?

Link to post
Share on other sites

Ser mange anbefaler zalo. Zalo er gode greier, men etter min erfaring er en god kraftvask mer effektiv. Husk også så varmt vann som mulig. Kjempeforskjell på å få opp temperaturen litt. Sett gjerne på en 2kW vifteovn noen timer (les ett døgn) i forveien, da får du litt lunk i skroget. Hvis ikke avkjøles vannet med en gang det treffer overflaten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...