Jump to content

Vet noen hvilken type/modell snekke dette er?


joergen84

Recommended Posts

Tjaa, eller kanskje en Tresfjord bygd ved Skorgenes Båtbyggeri? Eller heter trebåtene Skorgenes og plastbåtene Tresfjord?

https://ksu.no/artikler/lokalhistorie/96930-de-klassiske-tresfjord-batene

 

Fant en interessant tråd her fra 2005. Baatplassen løser de fleste problemer.

 

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

navid skrev for 5 timer siden:

Eller heter trebåtene Skorgenes og plastbåtene Tresfjord?

Skorgenes har vært plast og treverk, og Tresfjord bare plast så vidt jeg vet. Men så har vi ett verft til i dette området, som kanskje har best renomme av de alle, "Brødrene Kjøpstad". Kan godt være en kjøpstadbåt dette.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev On 24.1.2022 at 16.29:

Skorgenes har vært plast og treverk, og Tresfjord bare plast så vidt jeg vet. Men så har vi ett verft til i dette området, som kanskje har best renomme av de alle, "Brødrene Kjøpstad". Kan godt være en kjøpstadbåt dette.

Uten at jeg er noen ekspert på dette, så er nok det feil. Tresfjorddorryene var laget av tre, men i mer moderne tid stemmer det nok at Tresjord-modellene kun var i plast.

 

enslagsgjest skrev On 24.1.2022 at 16.30:

Og dette er den fantastiske bloggen til @Pequod her på forumet!

Takk for hyggelige ord!

Link to post
Share on other sites

Skorgenes-snekkene fra 60-tallet hadde enda mer særegen stilk eller akterende. Har du bilde av hekken så blir det lettere å si om det er et Skorgenesbygg. Båtene deres ble bygget med en temmelig rett bakoverskrånede akterstevn slik som på bildet som forøvrig er lånt fra en tidligere posting på BP.
Det var forøvrig (minst) to båtbyggerier i Tresfjorden, Skorgenes og Kjøpstad.

 

Tresfjord.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...