Jump to content

Kjøp av skøyte


Chrol

Recommended Posts

Hei, jeg leker litt med tanken om å kjøpe meg en skøyte, jeg har liten erfaring med trebåter men ellers ganske god kunnskap om båt generelt, skjønt at sånne båter tar mye fritid å det er jeg forbredt på, jeg jobber selv på sjøen så fritid er det nok av

jeg lurer på om det er noen her inne som kan si noe om tilstanden på denne båten (legger ved link) evt hva jeg kan regne med i vedlikeholdskostnader å lignende å hva jeg kan forvente å måtte gjøre

 

finn annonse

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=244787419

Link to post
Share on other sites

Ser ut som ei ganske godt vedlikeholdt skøyte. En del blåmann i skroget, men det trenger nødvendigvis ikke å være farlig, bare kosmetisk. Sikkert mulig å behandle noe av det så det ser noe bedre ut. Jeg vil tippe at ved vanlig vedlikehold, så kommer du langt med 15-20,000,-kr i året. Så kommer eventuelt reparasjoner/utskifting i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

Merkelig at det ikke står noe om hva som er gjort med den opp gjennom. Den er jo hundre år så en hel hel del må være gjort med med den ellers hadde den nok ikke holdt seg flytende. Den ser  jo overraskende bra ut i skroget men det er ikke lett å vite hva som skjuler seg bak den tette garneringen. Du må definitivt ha med deg en fagmann om du vurder å kjøpe den.

Link to post
Share on other sites

Er det noe som må byttes så rekker ikke 100 000 langt. På en slik båt kan man fort bruke flere hundre tusen på utbedringer uten at verdien øker noe.

Stikkord for å ha en stor gammel skjøyte er mye tid & enda mere penger.

Tre er og blir et forgjengelig materiale.

 

Ellers så er det jo kostet ut en masse på denne båten allerede, både dekk & bjelker ser nytt ut, samt en del hud er  også byttet. Ser tilsynelatende bra ut, men bør sjekkes nøye.

Link to post
Share on other sites

Ja, store skøyter kan bli et utgiftssluk uten videre. Skifting av spant og hudbord kan fort bli veldig kostbart. 

 

På den annen side er jo også dette ting det går an å lære seg å gjøre selv. Jeg vet også om folk som har hatt skøyte i over 20 år uten vesentlige påkosninger. Så det behøver ikke å være helsvart. Men jeg ville forsikret meg om tilstanden ved å ha med en dyktig "skøytemann" og fått en grundig  gjennomgang før handel!

 

Flott skøyte forøvrig, og voldsom bredde! Denne må jo være romslig.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 10 minutter siden:

Siden du jobber på sjøen er det vel ikke noe problem for deg, men lurer litt når det i annonsen står

"NB. den er registrert i småbåt registeret og har ikke krav til sertefikat"

 

Denne skøyta kan da umulig veie under 15 tonn? 

 

 

Finnes det en vektbegrensing? Trodde det bare var 15 meter som gjaldt?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sertifikatplikt etter vekt. Båten ser nærmest forunderlig fin ut, om det ikke allerede har blitt foretatt vesentlig vedlikehold. Som nevnt over, få båten sjekket av en som kan tunge trebåter. Bare det å bytte spantetopper er en meget stor jobb. Blåved i seg selv er ikke farlig.

Link to post
Share on other sites

For en liten mannsalder siden var det en begrensning på 25 brutto reg.tonn. Det målet har ikke noe med vekt å gjøre men er et volum mål. Forsvant til fordel for 14 ,99 meter .

Båten har helt sikkert blitt forandret og lappet på mange ganger . Så stort hus var ikke vanlig på den tid så den er mye nyere. Det samme med dekket.  Det er sikkert byttet masse kledning i fribord opp igjennom så det er vel bunnen som har overlevd.

Det ryktes at det begynner å bli vanskelig med reservedeler til Scania D9 så det ville jeg også ha sjekket. 

Uansett krever en sånn båt mye innsats fra eier. 

Forøvrig en ganske flott båt å se ril på bildene men den er jo priset høyt i det markedet.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Chrol said:

Vet du om blåmann er noe som kan starte en råteprosess over tid? Åssen burde man gå fram for å fjerne det?

vet du noe om kostnader ved slipp å evt bytte av bord i skrog?

Når jeg hadde trebåt for 40 år siden var det vask med hydrogenperoksid som gjaldt for å bleke blåved. Kommer lett tilbake ...

Kostnader for å bytte plank er vel som å tippe lengden på en strikk, de 15-20000 som ble nevnt over her ryker nok fort om du skal stå på slipp og leie folk til dette. Er vel også langt mellom de som kan stime og skifte plank nå til dags?

Ellers er jeg enig i at båten ser bra ut (sammenlignet med hva man ellers presenteres av skjøyteprosjekter på Finn).
Synd med det overbygget, har nok passet bedre på en 20 fot større båt.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Kostnader for å bytte plank er vel som å tippe lengden på en strikk, de 15-20000 som ble nevnt over her ryker nok fort om du skal stå på slipp og leie folk til dette.

Som jeg skrev, så var dette for å dekke vanlig vedlikehold. Og da med egeninsats, siden trådstarter har tid å gjøre dette selv. Så skrev jeg videre at reparasjoner og utskiftinger kommer i tillegg.

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Er vel også langt mellom de som kan stime og skifte plank nå til dags?

Kona er utdannet trebåtbygger og kan dette. Det er et godt miljø for treskøyter her i Fredrikstad. Lett å få utført slikt her i alle fall. Vil tro det er et miljø for slikt i Risørtraktene også?

Andre har lært seg slikt arbeid selv:

 

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Synd med det overbygget, har nok passet bedre på en 20 fot større båt.

De fleste er nok enig med deg i det. Årsaken er at trebåt- og skøytefolket er de mest forfengelige båtfolkene på fjorden. Jeg er imidlertid ikke helt enig. Jeg tenker at når jeg bruker båten, så spiller det en rolle hvor bruksvennlig den er, ikke hvordan den tar seg ut på avstand for andre som skal se på den. Det store styrhuset gir en fin inneplass mener nå jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, bellen said:

Som jeg skrev, så var dette for å dekke vanlig vedlikehold. Og da med egeninsats, siden trådstarter har tid å gjøre dette selv. Så skrev jeg videre at reparasjoner og utskiftinger kommer i tillegg.


MEN 20000 i året vedlikeholder ikke en 50 fots, 100 år gammel trebåt - det bremser forfallet.
Bare slippsetting tar vel halvparten av summen?

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:


MEN 20000 i året vedlikeholder ikke en 50 fots, 100 år gammel trebåt - det bremser forfallet.
Bare slippsetting tar vel halvparten av summen?

Jeg skulle nok tru at 20,000,- dekker det meste for å holde båten "ship shape". Enn skraper ikke ren båten for all lakk årlig og enn slippsetter heller ikke årlig. Men bruker du 10,000,- bare på slippsetting, så tror jeg du har valgt feil slipp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...