Rocco Startet 1.Februar.2022 Del på Facebook Startet 1.Februar.2022 (redigert) Som spørsmålet antyder, hvor mange watt timer kan jeg bruke av et 110A blybatterier? Jeg har en mindre båt med begrenset plass til batteri. Tenkte å bruke kjøleboks på dagstur og liknende. Kjøleboksen trekker 40 watt. Batteriet brukes til start og forbruk. 90 hk Evinrude utenbordsmotor. Redigert 1.Februar.2022 av Rocco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Rocco skrev 6 minutter siden: Som spørsmålet antyder, hvor mange watt timer kan jeg bruke av et 110A blybatterier? Jeg har en mindre båt med begrenset plass til batteri. Tenkte å bruke kjøleboks på dagstur og liknende. Kjøleboksen trekker 40 watt. Batteriet brukes til start og forbruk. 90 hk Evinrude utenbordsmotor. 12V spenning? I så fall er 110Ah = 110*12 = 1320 Wh, men du får vel ikke ut mer en halvparten. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 (redigert) Du kan bruke 40 W i ca 16 timer, men kjøleboksen trekker forhåpentligvis ikke strøm hele tiden. Redigert 1.Februar.2022 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Et blybatteri bør ikke trekkes ned til mer enn 50% kapasiteten, ellers vil levetiden kortes betraktelig. Så på et batteri på 110Ah. Så kan du trekke ut ca 55A før du må ladde opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Hvis det er en termoelektrisk kjøleboks så trekker den konstant effekt. Hvis det er et batteri beregnet for dype utladninger kan 50% av kapasiteten benyttes, andre batterier bør ikke lades ut så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Siden du bruker batteri både til start og forbruk, ville jeg kanskje ikke dratt det helt ned til 50% heller (16 timer), kjøleboks trekker veldig mye strøm i forhold til et kjøleskap. For dagstur kan du jo hjelpe boksen ved å bruke kjøleelemnter/is, så du ikke trenger kjøre det hele dagen? Hvis du har plass til et lite batteri, ville jeg kanskje hatt dette som bakcup for start. Et større MC batteri feks, burde vel kunne dra i gang en 90hester? og en vendebryter. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Hvis det er en etec ville eg ikkje brukt startbatteriet til noe annet enn som startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Som Cerberus antyder, og kombinere startbatteriet til forbruk høres ut som en dårlig ide. Bærbare el-kjølebokser drar en god del strøm. Har stått med bil tom for strøm når vi ankom Lofoten med ferge, da hadde kjøleboksen stått på. Jeg er glad i enkle løsninger på sjøen. En "gammeldags" kjølebag, den er lett, fyll den opp med et par kjøleelementer, et par flasker vann som har ligget i fryseren, så har du kjøling og kaldt vann til kvelden. Fyll opp med mat og drikke fra kjøleskapet, så er du klar for en dag på sjøen uten bekymringer. Den enkle kjøleboksen er lettere, har også mer innvendig volum en den elektriske. I tillegg slipper du ledninger og støy. Samt bekymring om motoren skal starte når sola går ned. Men morro med duppeditter. Du kan jo installere ekstra batteri med skillerele. Eller du kan ha med en kraftig startbostet(husk at den må være oppladet) for å være sikker på å komme hjem. Lykke til med god opplevelse på sjøen med god kald drikke 😎 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Sørlandet2 skrev 15 minutter siden: Jeg er glad i enkle løsninger på sjøen. En "gammeldags" kjølebag, den er lett, fyll den opp med et par kjøleelementer, et par flasker vann som har ligget i fryseren, så har du kjøling og kaldt vann til kvelden. Eller så kan man heller bruke pengene på skikkelig god kjøleboks med god isolering. YETI e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Hvor mye må det være igjen på batteriet for at du skal få start ? Hvis du ikke vet svaret på det, er det ikke mulig å svare på hvor mye du kan ta ut til andre ting. Som andre har nevnt, er det sikreste å ha dedikert startbatteri, og ett annet til forbruk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Kjøp deg heller et Optima e.l. til start, og behold det 110Ah batteriet til forbruk. Optimabatteriene gir høy startstrøm, men er små i størrelse og vekt. Det opplegget du skisserer med å kjøre kjøleboks på startbatteriet er en av hovedårsakene til alle utrykningene redningsskøyta har om sommeren. Tomt for bensin, diesel eller strøm er vel de mest vanlige gjengangerne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alidal Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Komodo skrev 15 minutter siden: Optimabatteriene gir høy startstrøm, men er små i størrelse og vekt. Har Optima Yellowtop på 55 Ah.. Veier 20 kg! Finnes vel lettere batteri? Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 alidal skrev 26 minutter siden: Har Optima Yellowtop på 55 Ah.. Veier 20 kg! Finnes vel lettere batteri? Ja f.eks. Optima Red top 50Ah/815CCA på 17kg. Eller et fra f.eks. Biltema, 44Ah / 350 CCA på 11kg. Alt avhenger vel av ytelsesbehov, tilgjengelig plass/vekt og budsjett. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 alidal skrev 38 minutter siden: Har Optima Yellowtop på 55 Ah.. Veier 20 kg! Finnes vel lettere batteri? Ja, det finnes jo lettere batterier, men med en 90hk Etec bør man ha litt krutt i bakhånd. Akkurat det gjør det enda viktigere å ikke bruke felles batteri til start og forbruk. https://skanbatt.no/product/23726/optima-agm-red-top-12v-50ah-815cca-254x174x195mm-venstre-topp-pol-bestselger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.