Jump to content

Hvor mye strøm kan jeg bruke av et 110A blybatterier?

Rocco

Recommended Posts

Rocco skrev 6 minutter siden:

Som spørsmålet antyder, hvor mange watt timer kan jeg bruke av et 110A blybatterier? Jeg har en mindre båt med begrenset plass til batteri. Tenkte å bruke kjøleboks på dagstur og liknende. Kjøleboksen trekker 40 watt. Batteriet brukes til start og forbruk. 90 hk Evinrude utenbordsmotor. 

12V spenning? I så fall er 110Ah = 110*12 = 1320 Wh, men du får vel ikke ut mer en halvparten.

Siden du bruker batteri både til start og forbruk, ville jeg kanskje ikke dratt det helt ned til 50% heller (16 timer), kjøleboks trekker veldig mye strøm i forhold til et kjøleskap. For dagstur kan du jo hjelpe boksen ved å bruke kjøleelemnter/is, så du ikke trenger kjøre det hele dagen? 

Hvis du har plass til et lite batteri, ville jeg kanskje hatt dette som bakcup for start. Et større MC batteri feks, burde vel kunne dra i gang en 90hester? og en vendebryter.

Som Cerberus antyder, og kombinere startbatteriet til forbruk høres ut som en dårlig ide. Bærbare el-kjølebokser drar en god del strøm. Har stått med bil tom for strøm når vi ankom Lofoten med ferge, da hadde kjøleboksen stått på. 

Jeg er glad i enkle løsninger på sjøen. En "gammeldags" kjølebag, den er lett, fyll den opp med et par kjøleelementer, et par flasker vann som har ligget i fryseren, så har du kjøling og kaldt vann til kvelden. Fyll opp med mat og drikke fra kjøleskapet, så er du klar for en dag på sjøen uten bekymringer. Den enkle kjøleboksen er lettere, har også mer innvendig volum en den elektriske. I tillegg slipper du ledninger og støy. Samt bekymring om motoren skal starte når sola går ned. 

Men morro med duppeditter. Du kan jo installere ekstra batteri med skillerele. Eller du kan ha med en kraftig startbostet(husk at den må være oppladet) for å være sikker på å komme hjem. 

Lykke til med god opplevelse på sjøen med god kald drikke 😎

Sørlandet2 skrev 15 minutter siden:

Jeg er glad i enkle løsninger på sjøen. En "gammeldags" kjølebag, den er lett, fyll den opp med et par kjøleelementer, et par flasker vann som har ligget i fryseren, så har du kjøling og kaldt vann til kvelden.

Eller så kan man heller bruke pengene på skikkelig god kjøleboks med god isolering.  YETI e.l. 

Kjøp deg heller et Optima e.l. til start, og behold det 110Ah batteriet til forbruk. Optimabatteriene gir høy startstrøm, men er små i størrelse og vekt. 

Det opplegget du skisserer med å kjøre kjøleboks på startbatteriet er en av hovedårsakene til alle utrykningene redningsskøyta har om sommeren. Tomt for bensin, diesel eller strøm er vel de mest vanlige gjengangerne. 

alidal skrev 26 minutter siden:

Har Optima Yellowtop på 55 Ah..

Veier 20 kg! Finnes vel lettere batteri?

Ja f.eks. Optima Red top 50Ah/815CCA  på 17kg.

Eller et fra  f.eks. Biltema, 44Ah / 350 CCA på 11kg.

Alt avhenger vel av ytelsesbehov, tilgjengelig plass/vekt og budsjett.

alidal skrev 38 minutter siden:

Har Optima Yellowtop på 55 Ah..

Veier 20 kg! Finnes vel lettere batteri?

Ja, det finnes jo lettere batterier, men med en 90hk Etec bør man ha litt krutt i bakhånd. Akkurat det gjør det enda viktigere å ikke bruke felles batteri til start og forbruk.

https://skanbatt.no/product/23726/optima-agm-red-top-12v-50ah-815cca-254x174x195mm-venstre-topp-pol-bestselger

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...