Jump to content

Gammelt skipsanker


Faxen

Recommended Posts

Jeg har et gammelt skipsanker. Sikkert flere hundre år gammelt.

Jeg skal tre inn en stokk, slik at det blir stokkanker. Jeg har dessverre ikke  dreiebenk. Stokken er en til 2mm for tykk.

Jeg har prøvet å file i den, men den er utrolig hard. Prøvde å bore med 1mm HSS bor, men det bet ikke i det heletatt.

Hvordan skal jeg øke diameter i ankeret. Eller kanskje finne noen, som kan dreie stokken.

Glad for tips.

 

Faxen 

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Faxen skrev 46 minutter siden:

Jeg har et gammelt skipsanker. Sikkert flere hundre år gammelt.

Jeg har prøvet å file i den, men den er utrolig hard. Prøvde å bore med 1mm HSS bor, men det bet ikke i det heletatt.

 

Nei og nei.....

Du må for all del ikke gripe inn i og forandre på metallet i et flere hundre år gammelt anker, for å få plass til nytt uorginalt treverk. 

Det er innlysende at det er det nye treverket du må tilpasse, og ikke ødelegge selve ankeret.

 

 

Link to post
mons skrev 4 minutter siden:

Det skal vel normalt være en stokk av stål som noen ganger ble kledd med tre.

 

Tja. Det tvilar eg på.

 

Etter kvart som jern blei vanlegare/ mindre dyrt blei det vanlegare med stokk av jern.

Kvifor skulle dei kle ein jernstokk med tre?

Poenget med stokken var å løfta trossa opp frå botn, slik at trossa ikkje så lett blei skamfilt mot botn.

Dette var i tida før kjetting blei vanleg.

 

Stor ring på ankeret tyder på at ankeret var laga for bruk med trossa. Då er ankeret truleg eldre enn om ringen er mindre.

 

Dette var ei avsporing.

 

Tilpass treverket til ankeret. Sjølv hadde eg ikkje satt i treverk i det heile tatt.

 

Link to post

Jeg tar det for gitt at det er snakk om å tilpasse en stokk av stål, ikke treverk. Han skriver at stokken er 1-2 mm for tykk, og det å fjerne så lite materiale av en trestokk er vel ganske uproblematisk for de fleste med 8 eller færre tommeltotter. 

 

Forøvrig veldig enig med @Jannmar: Ikke gjør noen inngrep i jernet i ankeret, tilpass stokken! Et gammelt stokkanker er et klenodium, og må behandles deretter! 

Hvis ikke hadde det ikke vært noe problem å ta opp diameteren på hullet. Et egnet verktøy er da rettsliper med roterende fil, deretter slipehylser med smergeloverflate. Men jeg ville som nevnt ikke gjort det på et eldgammelt anker. 

 

Ask skrev 34 minutter siden:

Poenget med stokken var å løfta trossa opp frå botn, slik at trossa ikkje så lett blei skamfilt mot botn.

Dette var i tida før kjetting blei vanleg.

Hovedpoenget med stokken var vel ikke det du skriver her. Dersom du tar stokken av et stokkanker, vil det legge seg flatt på bunn og ikke grave seg ned. Stokken vil løfte stammen på ankeret opp, og når man drar i tauet/kjettingen, vil det vri seg slik at den ene kloa graver seg ned i bunn.

Link to post

Enig med Komdo om funksjonen på stokken.

Hvis den skal være av tre må den være temmelig tykk for å tåle å trekkes et stykke bortover bunnen uten å knekke. Da måtte hullet i midten ha vært veldig stort.

Det finnes slike varianter også, men da er trestokken kløyvd på langs og ligger på utsiden av stammen på ankeret. Halvdelene ble holdt sammen med jernringer lik tønnebånd.

Ang størrelsen på ringen mener jeg å huske at ankeret på Ingermannsland hadde 28 tommer trosse. Da trenger man god plass til kjerringknuten..

Tror det ene ankeret ligger utenfor Søgne. Ca 5 m langt og over en meter ring.

Mons

Link to post
mons skrev 29 minutter siden:

mener jeg å huske at ankeret på Ingermannsland hadde 28 tommer trosse

Herregud, ei trosse som er 28 tommer i diameter? Er virkelig det mulig??? 28 tommer er 711,2mm. Vet jo at trossene var veldig tykke i gamle dager da de var laget av manilla, men allikevel. Har vanskelig for å forstå hvordan de kunne håndtert trosser på 711mm i diameter. 

 

Når det gjelder ankerringer så er jo de som du sier store på de gamle ankrene. På Sleswig kan man svømme gjennom ankerringen om man tar av seg flaskesettet. En øvelse mange gjennomgikk for moro skyld i min ungdom. Diameter vet jeg ikke, men i alle fall ikke en meter, så stort er ikke det ankeret. 

Vraket ble forøvrig lokalisert av en dykker i Falken (som jeg ikke husker navnet på i farta) i 1956. Han fortalte på 80-tallet om dette, og var og dykket på stedet for å plukke hummer. Hummer fant han ikke, men derimot kom han over kanonene til vraket.

Link to post

Ingermanland var et russisk linjeskip med ca 900 prs og rundt 74 kanoner ombord.

Donkydekket var et eget dekk der esler gikk i gangspill for å betjene ankerene, så de var forberedt på litt arbeid.

Husker ikke om det var i boka til Bakkevik eller i Siste Havn jeg leste om trossene og fikk forståelse for hva de drev med den gangen. Det er beskrevet at det siste man så tilvraket var vrakplyndrere utenfor Varhhaug som var i ferd med å hogge av trossen for å få baugen til å flyte høyere. Plyndrerene hadde dekket til navnet på båten sin når de ble observert..

Hamptau som skal holde et svært linjeskip på ankere i uvær må rimeligvis være litt større enn et teinetau.

 

For de som vil lese en gripende beretning anbefales denne “ingermanland”s forlis i 1842 : beskrevet av chr. a. bugge | BORGERSKOLEN

 

Litt andre faktaopplysninger her;

«Ingermanland» (1842) – Wikipedia

Vest-Agder-museet - Ingermanland, historien bak en gjenstand (vestagdermuseet.no)

 

Ingermanland' Russian 3-Rate 1715 (With Plans) - Ships of the line -  Game-Labs Forum

Mons

Link to post
Komodo skrev for 19 timer siden:

Hmm, så det er derfra "Donkey-kjel" og "Donkeymann" er utledet da. Kjelen som ga damp til motoren som erstattet eslene :giggle:

 

https://snl.no/donkeykjel

 

Hei

 

Det stemmer.

 

Dei som stelte esla blei kalt donkeymenn. Dei første dampmaskinane blei brukt til å driva vinsjar. Då blei eselpassarane arbeidsledige, men mange byrja å passa dampmaskinen i staden. Tittelen beholdt dei.

Seinare blei dampmaskinar tatt i bruk til framdrift óg.

 

 

Link to post

Stiller meg litt tvilende til at et skip med 700+ mann skulle holde seg med 4-5 esler på et eget dekk bare for å hale ankertrossa. 
Her er en alternativ forklaring:

I gamle dager brukte man taljer og bommer til å laste og losse skipene. Disse ble dratt av esler som befant seg på land. De ble håndtert av Donkeymenn. Etterhvert bygde man store dampmaskiner på land som dro vinsjene. De som opererte disse arvet tittelen. Når man etterhvert fikk dampmaskiner som framdrift, hadde man steam tilgjengelig ombord. Man kunne da montere mindre dampdrevet vinsjer ombord som betjente spill og bommer osv fra en sentral plass. De ble kalt Donkey Engines da det var den gamme eseljobben de avløste. Og dekket alt dette var samlet på…. Donkey Deck.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

 

Komodo skrev On 2/2/2022 at 19.11:

Herregud, ei trosse som er 28 tommer i diameter? Er virkelig det mulig??? 28 tommer er 711,2mm. Vet jo at trossene var veldig tykke i gamle dager da de var laget av manilla, men allikevel. Har vanskelig for å forstå hvordan de kunne håndtert trosser på 711mm i diameter. 

 

 

Trossedimensjonen er oppgitt som  trossens omkrets. Diameteren blir da ca. 226 mm som kan håndteres med gangspill og kabelartau.

Link to post
Fiks skrev for 14 timer siden:

Trossedimensjonen er oppgitt som  trossens omkrets. Diameteren blir da ca. 226 mm som kan håndteres med gangspill og kabelartau.

Det var nytt for meg, takk for oppklaring :thumbsup:  Har aldri hørt at tauverk måles i omkrets. 226mm i diameter er fremdeles en enorm trosse, men 711mm kan jeg ikke forstå at hadde vært praktisk mulig å håndtere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...