Jump to content

Tildraging av hydraulikkfittings


Lazyjack

Recommended Posts

Stemmer det jeg har hørt at disse overfallsmutterne skal dras til først for hånd og deretter bare ganske lite med verktøy?  Altså ikke dras til hardt som man kanskje skulle kunne tro. 

Og hva betyr de tre sporene i den ene overfallsmutteren (den er vanlig høyregjenget) 

 

IMG_20220202_212533.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å finne ut hvilke fittings det er, og deretter følge produsentens prosedyrer for tiltrekning.

 

På jobben bruker vi mye Gyrolok. Der skal det formonteres når det er nytt med tiltrekning for hånd, deretter 1 1/4 omdreining. Ved alle demontering og montering seinere skal det trekkes til for hånd, deretter 1/4 omdreining. Dette kan variere litt med forskjellige rørdimmensjoner, men samme prosedyre med noe variasjon på antall omdreininger. Dette gjelder da fittings med snittring montert på rør.

Noen andre fabrikanter har lignende prosedyrer.

 

Som sagt følg fabrikantens prosedyrer,  så går dette bare godt. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 19 timer siden:

Altså ikke dras til hardt som man kanskje skulle kunne tro. 

Som  Mort1   sier sjekk merke  og sjekk manualen,

Er en over på kobberrør  og snittring er det ekstra viktig , så en ikke klipper av røret hvis en trekker til i vilska, husk støttehylse. 

 

her en  snutt  fra  Swagelok

 

https://products.swagelok.com/en/fittings/assembly-by-torque-fittings-abt/c/180?clp=true 

 

fant en katalog med det meste

https://oo.no/wp-content/uploads/GH-fittings-katalog-2018-web.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 15 timer siden:

Dette er ikke klemkoblinger for rør, bare koblinger med kon som tetter mot kon.

Da blir det som annen gange tiltrekking.

 

Da kan de  gjerne litt overtrekt og går da ikke lett så en må bruke løkker hele veien.   På de er ca. 1/4 omd  eller litt mindre min erfaring. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Da kan de  gjerne litt overtrekt og går da ikke lett så en må bruke løkker hele veien.   På de er ca. 1/4 omd  eller litt mindre min erfaring. 

Beklager men de to setningene forstod jeg ikke noe av. Disse koplingene skal være stive etter montering og ikke være bevegelige. Og hva er "løkker"? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, enig med Komodo der. Dette er virkelig ikke rocket science. Den gangen jeg jobbet som ufaglært sleggemekaniker, skrudde jeg en del på lastebil- og anleggsmaskinhydraulikk. Skrudde til overfallsmutteren for hånd, vrikket på slangen slik at jeg var skikker på at konen hadde funnet sitt leie korrekt. Deretter trakk til med et par skiftenøkler. Gjerne en omdreining, eller snaut det. Gjengetape og pussegarn var 'fy' den gangen også. Det var drøye 50 år siden. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

vrikket på slangen slik at jeg var skikker på at konen hadde funnet sitt leie korrekt. Deretter trakk til med et par skiftenøkler. Gjerne en omdreining, eller snaut det. Gjengetape og pussegarn var 'fy' den gangen også. Det var drøye 50 år siden. 

Det er da det gjerne ender at en må bruke nøkkel hele veien for å av overfallsmutteren neste gang, når ufaglært sleggemekaniker, har hvert der og montert.

Måtte bare:wflag:

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Var det et seriøst råd? Da har han jo kommet opp i flytegrensa, og brudd er neste.

Nei det var selvsagt en spøk. :giggle:

 

Jeg støtter de som mener at dette ikke er rakettforskning. Dra til sånn passe og sett på trykk for å se om det lekker. Er det tett så er jobben gjort.

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev for 14 timer siden:

Nei det var selvsagt en spøk. :giggle:

Nå er jeg i utgangspunktet for at det skal spøkes og tøyses mer, men ironi i slike tråder som dette synes jeg ikke er det smarteste. Folk med varierende innsikt leser disse trådene, og hvis du skriver at man skal trekke til til det blir lett, kan det faktisk være noen med manglende kompetanse og erfaring som følger dette rådet. Blir litt dumt hvis folk skal sitte og sile ut ironi når de leter etter råd for hvordan man skal trekke til hydraulikkfittings.

 

Var et lignende eksempel her om dagen. En av forumsdeltagerne her inne syntes at et spørsmål om grunning og maling var så dumt at han rådet TS til å gjøre det motsatt. Først bunnstoff, deretter maling, og til slutt grunning. Mulig hele tråden var trolling i utgangspunktet, det vet jeg ikke, men jeg ser ikke verdien av å gi slike råd.

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Komodo said:

Nå er jeg i utgangspunktet for at det skal spøkes og tøyses mer, men ironi i slike tråder som dette synes jeg ikke er det smarteste. Folk med varierende innsikt leser disse trådene, og hvis du skriver at man skal trekke til til det blir lett, kan det faktisk være noen med manglende kompetanse og erfaring som følger dette rådet. Blir litt dumt hvis folk skal sitte og sile ut ironi når de leter etter råd for hvordan man skal trekke til hydraulikkfittings.

 

Var et lignende eksempel her om dagen. En av forumsdeltagerne her inne syntes at et spørsmål om grunning og maling var så dumt at han rådet TS til å gjøre det motsatt. Først bunnstoff, deretter maling, og til slutt grunning. Mulig hele tråden var trolling i utgangspunktet, det vet jeg ikke, men jeg ser ikke verdien av å gi slike råd.

 

 Helt enig! Man skal tenke på at noen spør om råd fordi de faktisk er usikre. Selv om noe er åpenbart for en, kan det være helt gresk for en annen. 

Link to post
Share on other sites

Problemet er jo når folk finner frem den største skiftnøkkel de klare å oppdrive for å trekke til mutter på disse små slanger.

Da mister en kontrollen på hvor mye en trekker. Bruker en vanlig fastnøkkel eller liten skiftnøkkel, så merker en når dette sitter godt nok.

 

Har set nok tullinger på jobb som har trukket til sådan med største verktøyet de klare oppdrive.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...