Jump to content

100 watt solcelle panel (fleksibelt)?


ND4SPD

Recommended Posts

Her er jo en som tester et slikt Dokio-panel som typisk selges på ebay eller ali. 

Han får maks 64W ut av ett 100W panel.

Det er ikke topp selvfølgelig, men heller ikke elendig i forhold til pris? 

Hvor mange watt leverer et like stort fleksibelt panel fra en mer anerkjent leverandør? 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde fleksible Kina paneler på taket i fire år. De leverte plenty strøm - var faktisk over nominell kapasitet ved flere anledninger. Men fleksible paneler har en begrenset levetid. De blir matte etterhvert, selv om de nye med ETFE i stedet for PET plast er bedre. Mine ble kastet da koplingsboksene på fronten gikk heden. Skiftet til rigide paneler med koplingsboksen beskyttet på baksida. Har du mulighet og skal fastmontere er de rigide langt å foretrekke. Og de er også relativt rimelige her til lands. De fleksible er ennå mye rimeligere fra Aliexpress. Disse minner veldig mye om de relativt kostbare som selges her til lands feks: NOK 294.78  33% Off | Solar panel ETFE film 20W 40W 50W 80W 100W Photovoltaic Solar Panel (Thermostable) 18V for 12V solar battery charger mono solar
https://a.aliexpress.com/_mtYAx3E

 

Sparelys har rigide i rett størrelse til gode priser: https://www.sparelys.no/butikk/solenergi/solcellepanel?power=93&product_list_limit=96

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis et Kina panel holder i 4 år holder det like lenge som andre tilsvarende paneler fra seriøs butikk. Det gjorde i hvert fall mitt gamle. Begynte å bli matt og flasse innen kort tid. Forskjellen er at at jeg kunne kjøpe flere billige paneler for samme prisen.

 

Jeg ser at en del panel som selges på eBay er oppgitt med feil watt. Hvis man er obs på det klarer man å finne riktig panel. Hvis man finner er lite panel på 30 cm som er oppgitt til 100 watt, og ser at de som selges av seriøse forhandlere er 100 cm og over – er det noe som skurrer. Hvis man leser på volt og ampere stemmer det ikke alltid med 100 watt. Maks 1,5A og 18 volt gir bare 27 watt – ikke 100. 

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man får sjølsagt ikkje fleire panel fra Kinabutikken til prisen av ett her.  Nevnte 100w aliex. eksempel øverst kommer i overkant av 1100.- iflg det som står der.   Et 120w flexipanel fra sparelys kommer på 2000.-  ja det var litt dyrere. Det fra Ali er oppgitt 1.5mm tjukt og 1.1kg.  Det fra sparelys er 3.5mm tjukt og 3.5 kg. 

Veit ka for et eg ville kjøpt iallefall. 

 Kan vel også legge til at eg har et '50w' panel fra Kinabutikk. Det leverer vel kanskje 1A i direkte sol. Det er forsåvidt greit da det bare er vedlikeholdslading  av et startbatteri. Men i forhold til prisen var det dårlig valuta. Ei heller tåler det stå ute i regn.

Ellers har eg også et stort 40v alurammepanel som fint leverer 20A om behov fra sparelys til 1500.-

 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 stk 100 watt panel koster med moms og frakt på eBay 212 euro. Omlag 2100 kroner. Tilsvarende i samme butikken jeg handlet fra sist koster 2795. 

Jeg kan ikke ha ramme panel da det ikke blir fint. Må ha et panel som følger formen på taket. Ramme panelene må jeg skru fast. Et lett panel kan jeg feste med dobbeltsidig tape og fjerne uten merker i taket senere hvis jeg må bytte panel. Da slipper jeg at det er stygge hull i taket som kanskje ikke passer med det nye panelet.  

 

1.jpg

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Man får sjølsagt ikkje fleire panel fra Kinabutikken til prisen av ett her.  Nevnte 100w aliex. eksempel øverst kommer i overkant av 1100.- iflg det som står der.   Et 120w flexipanel fra sparelys kommer på 2000.-  ja det var litt dyrere. Det fra Ali er oppgitt 1.5mm tjukt og 1.1kg.  Det fra sparelys er 3.5mm tjukt og 3.5 kg. 

Veit ka for et eg ville kjøpt iallefall. 

 Kan vel også legge til at eg har et '50w' panel fra Kinabutikk. Det leverer vel kanskje 1A i direkte sol. Det er forsåvidt greit da det bare er vedlikeholdslading  av et startbatteri. Men i forhold til prisen var det dårlig valuta. Ei heller tåler det stå ute i regn.

Ellers har eg også et stort 40v alurammepanel som fint leverer 20A om behov fra sparelys til 1500.-

 


Det fra Ali jeg linket til kommer på 784 + 184 i frakt. Det skulle bli 968 kr. Og dette er inkludert mva som Ali har hatt lenge. Så jo, du får nesten to paneler for prisen av ett her hjemme. Hvis begge er laget i Kina, som de oftest er, så ser jeg ikke helt forskjellen. Men det står selvsagt alle fritt å støtte norske nettbutikker som kjører med 100-150% avanse. Rigide paneler har det ingen hensikt å kjøpe utenlands. Trolig fordi frakt av enkeltkolli blir alt for dyrt på disse.

 

PS: For handel på Ali legg følgende inn i adresselinje 2, så slipper en gnål om tollbehandling osv (leverandørene er ikke alltid like flinke med å merke forsendelsen med Ali’s VOEC nr):

 

«VOEC number: 2034638»

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har ingen hensikt å svare meg, eg veit ka som er ka og deler mine erfaringer og dette er mine råd. Slike papirtynne billigpaneler er ikkje verdt pengene og bryet. Du må gjerne dele egen erfaring til trådstarter på spesifikke paneler. Generelle råd om slike billiggreier fører bare til skuffelse.

 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 46 minutter siden:

Jeg er veldig fornøyd med mine 160W Skanbatt fleksible solcellepanel, kjøpt hos Seatronic. Finnes i forskjellige størrelser. (160W er på tilbud nå til 1100kr)

Det hadde vært et røverkjøp, men det er dessverre 160 W rammepanelet som er på tilbud til 1099 kr. Det fleksible koster 4699 kr.

Link to post
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt det billigste «skikkelige» panelet her hjemme da? Jeg har som sagt kjøpt et slikt panel fra tilsynelatende seriøs forhandler for noen år siden. Det holdt ikke lengre enn det «Fantino» erfarte med sitt billige panel. Forskjellen var at jeg betalte minst dobbelt så mye. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Nei… Akkurat _det_ er åpenbart. Andre kan dog muligens ha nytte av konkret erfaring jeg delte.

Erfaring med kordan snyte på mva med netthandel eller om det aktuelle panelet? Kan umulig være panelet, for det er bare skiten og du snakker som alle paneler det samme bare forskjellig pris:rolleyes:

Du siterte meg så da må eg anta det var et skriv til meg slik dette er til deg.

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 57 minutter siden:

Erfaring med kordan snyte på mva med netthandel eller om det aktuelle panelet? Kan umulig være panelet, for det er bare skiten og du snakker som alle paneler det samme bare forskjellig pris:rolleyes:

Du siterte meg så da må eg anta det var et skriv til meg slik dette er til deg.

Har ingenting med å snyte på mva å gjøre. VOEC nr må stå på pakken for å unngå forsinkelse i forenklet tollbehandling/Tollvesenet skal vite at mva er innkrevd av Ali. Som eBay har gjort i årevis på samme måte feks.

Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev 7 minutter siden:

Er det mulig å justere ned antall watt dersom jeg får for et litt kraftigere panel?

Ville anbefalt å bruke regulator, og i så fall tar den seg av det. For stort panel er aldri et problem, så lenge du har plass til det. Det betyr bare bedre lading på dager med dårlige lysforhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...