Jump to content

Ny kalesje, vurderer fargen antrasitt. Noen som har den?


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Trenger ny kalesje til skuta, og har en utslitt lysegrå/beige sak i dag. 

Kjøper nok tilsvarende design som dagens kalesje, levert fra Alf Hansen, men vil ha en mørkere farge av ulike grunner. 

Båten har beige gelcoat med mørke- og lysegrå dekorstriper. Ikke noe blått her, så det vil jeg helst unngå. 

 

Lurer på å gå for antrasitt med sorte detaljer? Noen som har sett dette live? 

Finnes også en farge som heter graphite som jeg synes ser fin ut. 

 

Her er kalesja jeg har i dag, den beholdes som opplagskalesje: 

C57629B2-0DB1-47CE-B45F-590BED2F174D.jpeg.fe3c115673a05e7717734d9e179ee890.jpeg

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ikke et svar på det du spør om men… jeg skulle ha lys grå havnepresenning til RIB’en, men to uker før levering viste det seg… at salmakeren kun hadde sort, så det ble sort. Etter tre uker var skai-putene ‘toast’ etter høy temperatur under ‘teltet’. Bestilte ny, nå er den lys grå. 

Link to post
Share on other sites

Ja, her er et bilde stjålet fra Facebook med antrasitt kalesje: 


image.png.0b6d15007e5ca069e1b9ab8d88675fb8.png

 
Tror den fargen ligger i nærheten av den mørkeste dekorstripa på båten vår…

 

Men synes også graphite er veldig pen! 
 

Spent på varmen ja, men det skal visst være en del bedre enn sort. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 22 timer siden:

Ikke et svar på det du spør om men… jeg skulle ha lys grå havnepresenning til RIB’en, men to uker før levering viste det seg… at salmakeren kun hadde sort, så det ble sort. Etter tre uker var skai-putene ‘toast’ etter høy temperatur under ‘teltet’. Bestilte ny, nå er den lys grå. 

Verdt å tenke over.

Mørk kalesje fanger mye varme på solskinnsdager.

 

Det kan være ønsket eller uønsket.

 

Personlig synes jeg det er en fordel. Vi bruker kun kalesje i skuldersesongen når man ønsker å ta vare på varmen. Vi har ikke annen varme ombord. 

Men midt på sommeren våkner man under en gloheit kalesje kl 04.00 om morgenen fordi sola har just stått opp, og man må lufte...

Værmelderen hadde meldt regn, men glemt å se ut av vinduet...

Link to post
Share on other sites

Vi valgte koksgrå fra Hansen Protection når guttungen skulle ha ny kalesje til snekka hans, en Hanto 24 fra -79.. Vi endret også en del på vinduene for å skape mer lys inn i båten.
Dette er han (og vi) storfornøyde med - etter vår mening ser båten plutselig 20-30år nyere ut og han har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra andre forbipasserende. Han har heller ikke slitt noe mer med denne fargen enn den gamle som var lys blå med tanke på varme.
 

Hanto.JPG.9d7b1c739ae32863219c8fdda750efc9.JPG 

 

 

Vi ville nok valgt det igjen :-)

Fernanda

:flag:

 

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

En kalesje holder i mange år, og da bør også fargevalget gjøre det. Mørk grå eller antrasitt er en farge som er på mote en kort periode. Etter kort tid blir man lei, og fargen gjør at båten fremstår som tung og skitten. Velg derfor den lyse og trivelige originalfargen som den proffe designeren av båten opprinnelig valgte som den beste til denne båten.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar folkens! 

 

@k1mbo og @Mr_Stian det ser jo veldig bra ut, og akkurat slik jeg håpte den skulle være. Er litt vanskelig å se på bildene hos produsenten, men disse bildene deres gir et mye bedre inntrykk :) 
Var det ok i forhold til varme?

 

Vurderte koksgrå også, synes den er flott, men produsenten advarte litt mot at den ville kunne bli noe skjoldete i perioder pga impregneringa som var brukt i den duken. Her er det sikkert ulike løsninger ute og går :) 

 

@F. Hansen jeg forstår hva du mener, og jeg har alltid hatt lyse kalesjer før. Opprinnelig tror jeg mange av disse var levert med hvite kalesjer eller sandfarga fra fabrikk, men har også sett originalbilder med blå eller (grøss) røde kalesjer på disse. Men fargevalg er og blir en smakssak! Hadde dette vært en av de virkelig gromme klassikerne fra Windy, som 22 Sport eller 7500, hadde jeg nok holdt meg til lyse originalfarger. Men jeg skal tenke meg om en ekstra gang ;)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

F. Hansen skrev for 4 timer siden:

En kalesje holder i mange år, og da bør også fargevalget gjøre det. Mørk grå eller antrasitt er en farge som er på mote en kort periode. Etter kort tid blir man lei, og fargen gjør at båten fremstår som tung og skitten. Velg derfor den lyse og trivelige originalfargen som den proffe designeren av båten opprinnelig valgte som den beste til denne båten.


Her er jeg klink uenig. Alt i båten, som alt annet i samfunnet, er farget ut fra hva som var på moten da objektet ble produsert. Huset mitt hadde brystning i stua fra byggeår da jeg tok over, og etter ei helgs jobb så så stua 20 år nyere ut. Nei, oppdater kalesje og innredning til 2022, så kan 80-tallet være for spesielt interesserte. 

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

Takk for mange gode svar folkens! 

 

@k1mbo og @Mr_Stian det ser jo veldig bra ut, og akkurat slik jeg håpte den skulle være. Er litt vanskelig å se på bildene hos produsenten, men disse bildene deres gir et mye bedre inntrykk :) 
Var det ok i forhold til varme?

 

Vurderte koksgrå også, synes den er flott, men produsenten advarte litt mot at den ville kunne bli noe skjoldete i perioder pga impregneringa som var brukt i den duken. Her er det sikkert ulike løsninger ute og går :) 

 

@F. Hansen jeg forstår hva du mener, og jeg har alltid hatt lyse kalesjer før. Opprinnelig tror jeg mange av disse var levert med hvite kalesjer eller sandfarga fra fabrikk, men har også sett originalbilder med blå eller (grøss) røde kalesjer på disse. Men fargevalg er og blir en smakssak! Hadde dette vært en av de virkelig gromme klassikerne fra Windy, som 22 Sport eller 7500, hadde jeg nok holdt meg til lyse originalfarger. Men jeg skal tenke meg om en ekstra gang ;)


Ingen problem med varme med kalesjen vi hadde. Men så gikk vi fra blå til antrasitt. Hadde kanskje merket det mer om vi gikk for svart.

Ble aldri skjoldete pga impregnering på vår kalesje. Båten lå ute og var i bruk året rundt. Var såpass fornøyd at vi går for samme farge igjen:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er kalesje i antrasitt bestilt! 
Billig moro...

 

@k1mboJa, det var den ensfarga koksgrå duken dette kunne være et problem på. Årsaken var at når man bretta kalesja, kom det impregnering til overflaten i bretten, og den var hvit i fargen så man fikk "marmoreringer" i kalesja. Ikke noe farlig, men greit å være klar over sa han. Med antrasitt var dette ikke noe problem, for duken var bygd opp på en annen måte. 

@MjøsfarerJeg er tilbøyelig til å være enig med deg. :giggle:  

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Mørk farge varer ganske enkelt lengre fordi den tørker opp mye raskere (i alle fall her på Vestlandet..). Og dritten synes ikke så godt. Kan dog bli mørkere under kalesjen så greit å tenke på hvor mye vindu en vil ha. Antrasitt blir helt sikkert bra!

 

Dog er det beste å ikke ha kalesje 😇 Er ferdig med det for min del, grunnet ‘4 årstider på en dag’-klimaet der jeg bor

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte koksgrå kalesje til min båt i 2020. Fargen ble valgt av to grunner: 

- for å gi båten en mer moderne look. I den grad en Rana 17 kan bli moderne.

- antatt praktisk farge med tanke på hvor synlig skitt blir på den. Det viste seg å stemme.

 

Kalesjen har stått på båten i 2 x 6 mnd, og ser fortsatt omtrent som ny ut. Veldig fornøyd med fargevalget.

Link to post
Share on other sites

@FantinoPå vestlandet hadde jeg gjerne hatt en båt med bakvegg ja (har hatt noen år i Bergen)!

Men her oppi traktene blir det for varmt om sommeren, og det er som regel helt vindstille. En hardtop med store takluker og åpningsbare sidevinduer kunne imidlertid vært interessant👍
Når det gjelder lys, så er den nye kalesja bestilt med en del større vinduer enn standard, håper det skal bidra til en god opplevelse under teltet selv på gråværsdager.
 

@KorsfjordGodt å høre at du er fornøyd med mørk kalesje 👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...