Jump to content

Kjøp av mahogni og litt om hva som må gjøres med Lille Kosin


Trebåtmagasinet

Recommended Posts

Det er på tide å planlegge vinterens og vårens herligheter, som for min del består i å bytte en seks - syv bordganger under vannlinja pluss en liten :lol: liste over andre ting

 

Måtte nok solgt huset hvis jeg skulle fått en båtbygger til å ta det, så jeg skrider til verket med skrekkblandet fryd. :smash:

 

Så til dagens spørsmål. Er det noen som har oversikt over hvem som selger den beste mahognien på østlandsområdet. Har tenkt på Billingstad i Asker, men andre forslag mottas med takk.

 

 

Ser det har kommet en hva skal gjøres til vinteren tråd. Dette er min plan (Noe sier meg at jeg må slutte i jobben og snekre båt på heltid for bli ferdig) :lol:

 

1. . Pusse skroget under vannlinjen helt ned til friskt treverk Utført

2. Reparere to små råteskader ved å rense vekk råttent treverk, tilpasse frisk mahogny, og lime det hele på plass med West System epoksy.

3. Bytte ca 7 bordganger.

4. Bytte ut motoren med en ny (brukt) dieselmotor

5. Stramme opp rorbeslag og rorpinne

6. Lime begge genova- vinsjene (blokkene)

7. Bytte messinglist i baugen

8. Lime hullene til genova skinne, og feste denne på nytt

9. Reparere delaminering i framre del av overbygget utvendig på begge sider

10. Sparkle , legge ny glassfiberduk og male kahyttak

11. Feste alle mastebeslag.

12. Montere ny Windex

13. Legge inn helt nytt elektrisk anlegg. Det gamle var ubrukelig og er revet ut.

14. Akterspeilet har seget noen millimeter ut. Dette skal slipes ned, nødvendige festeskruer skiftes, og gamle hull proppes

15. Akterspeilet skal forsterkes

16. Montering av badestige

17. Beslå salingshornene

18. Ominnrede pentry litt, uten at særpreget ved originalinnredningen forsvinner.

19. Impregnere hele skroget utvendig og innvendig

20. Prime under vannlinjen

21. Bygge opp ”reisverket” til cockpit på nytt, bytte ut råtten eik. Fikse selvlensinga

22. Sjekke alle skroggjennomføringer, bytte alle kuleventiler og tilbakeslagsventiler

23. Bytte lister til kabinluke

24. Legge glassfiber i overgangen mellom kahyttak og framre luke (Denne luka forsvant under trailertransport i fjor og er byttet ut med en ny moonlight i aluminium og glass (egentlig helligbrøde på en ellers original båt)

25. Sette på to nye kryssholt aktenfor genovavinsjene

26. Lage nytt ”bad” Det vil si en varig plass for vår Porta Potti. Kan ikke lage noe stort uten å ta livet av originalinnredningen

 

Blir ikke ferdig med dette. Men båten skal på vannet til våren, så får vi ta resten etterhvert

Sånn så den ut sist den var på vann (sommeren 2004)

Bilde

Og her er litt av problemet:

Bilde

Redigert av Trebåtmagasinet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeidsliste og fin båt :smiley:

Hvordan oppdaget du skadene under vannlinje? Flasset bunnsmøring av eller så det fint ut utenpå og kom først frem ved skraping?

Takker. Ja det er ei heftig liste.

 

Oppdaget skadene ved at jeg fant en synlig sprekke på babord side i forlengelsen av bunnproppen. Banna så grundig :headbang: Dro hjem og tok meg en :drink: Og reiste tilbake dagen etter og gikk over hele båten millimeter for millimeter med skrape og lommelykt.

 

Da fant jeg nok til at jeg bestemte meg for å strippe den helt ned. Nå er den helt bar under vannlinja, og jeg har funnet mye mer moro. Noe som kan tas med Epoksy, men det meste må rett og slett skiftes ut. Når jeg i tillegg skal gjøre en såpass omfattende jobb, så skifter jeg heller for mye enn for lite.

Redigert av Trebåtmagasinet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jippi, enda en gærning på forumet :yesnod:

 

Arbeidslista er imponerende, men dog ikke urealistisk. Tipset fra meg er at du begynner med det verste og tidkrevende av lista, slik at våren fortoner seg mer som en lek.

 

Dospen her på forumet er i særdeleshet fornøyd med Isene Jordan, undersøk der (finnes deriblant i Oslo og Kristiansand).

 

Blir det større mengder du skal ha, undersøk med båtbyggeri i Strømstad. Handla der for 3 år siden, da jeg skulle ha en del, endel billigere enn i Norge.

 

Likeledes har jeg også handla mahogny hos trebåtbyggere, de er flinke til å ha liggende en del som ikke er så gale på pris. Teak kjøper jeg på Lona Listehøvleri i Arendal.

 

Du nevnte eik i overbygg, dette kjøper du hos sagbruk, de har også tørkede materialer (spør!), og det til en helt annen pris enn byggeleverandører (som gjerne ikke kan levere de måla du trenger)....

 

Forøvrig hyggelig å se at du vil ta vare på mest mulig av det originale. Jeg har desverre sett mange "ødelagte" båter hvor renessanse og stil ikke er ivaretatt.........

 

OG, en viktig leveregel, spør når du lurer på noe OG orienter oss grundig etterhvert som arbeidet skrider frem :wink:

Link to post
Share on other sites

Hm..., tror jeg skal ta endel stikkprøver på skøyta til våren når vi slipper den. Bedre å oppdage slike ting på land enn under seilas!

 

Når du er ferdig med å skifte bord så har du i allefall fornøyelsen av å vite sikkert at alt er i god stand.

Du legger vel inn bilder etterhvert håper jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette må da bli en storveis båt når du er kommet gjennom listen!

Om du jobber jevnt og trutt gjennom vinteren ( d.v.s. lar alt som ikke har med båt å gjøre seile sin egen sjø), så vil nok ikke listen være så lang til våren! :wink:

 

Haave Trelast i Porsgrunn har massevis med mahogny, og annet. De har også godt utvalg i uhøvlet i forskjellige dimensjoner. Disse fører også mengder med maritime lister etc...

 

Lykke til!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en gang en reportasje om oppussing av en With mahognyjolle, der alt treverk under vannlinjen var blitt skiftet fra mahogny til furu. Husker ikke helt argumentene, om det var kun på grunn av pris eller for at furu egnet seg bedre under vann. Men det var i alle fall et profesjonelt trebåtbyggeri som foretok denne restaureringen da, så det virket som om de visste hva de drev med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ser du bor i holmestrand, og da ville jeg ha prøvd fritzøe i larvik, eller de som er størst i norge på import av hardtre, Erling Husdtvedt. Ligger på Årvoll i Oslo. Om du skal ha hondurasmahogny som er mest vanlig i båt kan du muligens slite litt, da denne er blitt fredet,og det som finnes, er kun det som ligger rundt på hyllene...

Nærmeste du da kommer er sapelli, som ligner mest, men er verre og jobbe med, pga motved og litt hardere i treverket.

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

Hei, kan du huske hvor du leste denne artikkelen ??

Det var i ett eller annet båtblad, husker ikke helt hvilket. Men om jeg kommer over den så skal jeg scanne den til deg. Jeg kaster aldri et båtblad, så jeg har det garantert! Kastet en ti-tolv årganger med bilblader for en liten stund siden, og det var ikke lett!! Men noe må man ofre, for å lage plass til båtbladene :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg leste en gang en reportasje om oppussing av en With mahognyjolle, der alt treverk under vannlinjen var blitt skiftet fra mahogny til furu. Husker ikke helt argumentene, om det var kun på grunn av pris eller for at furu egnet seg bedre under vann. Men det var i alle fall et profesjonelt trebåtbyggeri som foretok denne restaureringen da, så det virket som om de visste hva de drev med...

Ja det hadde vært mulig det, men da måtte jeg byttet ut rubb og stubb, ettersom furu og Mahogny oppfører seg veldig forskjellig. Men alt interiøret mitt er også i mahogny, og det jeg skal bytte der, blir nok i et annet treslag for å spare litt penger. Dog ikke furu. Lerk, eller ask kanskje. Må se litt på hvordan farger etc. spiller sammen.

 

Regner forøvrig med at det er Honduras Mahogny i Båten (bygd i 1962 tror jeg), Så jeg får finne det som oppfører seg så likt som mulig. Det er under vannlinja, så utseende er ikke så interessant, men det hadde jo vært koselig om den ble tett :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Trebåtmagasinet!

Fine linjer på dette prosjektet ditt, vel verd en restaurering vil jeg mene!

Er spent på flere bilder/beskrivelser av skadene under vannlinja. Er det virkelig råte i mahognyen? Etter som jeg har forstått skal det mye til at den direkte råtner. Det er ikke bare misfarging og dårlige nater?

Og eika? Husker vi hadde eikeplanker fra en gammel seilskøyte i låvebrua, de var over 100 år og uten råte.

Vel-- du får vel syn for sagn om du sliper ned dette treverket en millimeter eller to?

Ønsker deg lykke til med prosjektet!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig råte i mahognyen? Etter som jeg har forstått skal det mye til at den direkte råtner. Det er ikke bare misfarging og dårlige nater?

Hei, tillater meg å svare litt her, selv om trådeier sikkert også kommer med svar.

 

Det er helt riktig at det skal mye til for at mahogny råtner, sålenge man holder ferskvann borte. Dette er "drepen" for mahognyen. Saltvann konserverer....

 

Det er ikke rare lekasjested som skal til for at man kan få problemer med mahogny mao....

Link to post
Share on other sites

Jupp. Det er råte i mahognyen. Men veldig lite. Og helt uproblematisk.

 

Så det vesle som er "graver" jeg ut, rensker inn til friskt tre, og feller inn nytt.

Bare kosejobb.

 

Nei problemet er sprekker. Langsgående sprekker. Lange langsgående sprekker, som blant annet er forøkt fikset av tidligere eier ved hive inn et par spiker for å holde klinken på plass.

 

I tillegg var det en veldig tørr vinter i fjor, som nok heller ikke gjorde saken noe bedre ettersom båten var litt for dårlig tildekket.

Link to post
Share on other sites

Så litt om eik. Eik er etter min mening et skrekkelig forrædersk materiale. Ser kjempefint ut helt til man kjører en kniv igjennom.

 

En kjent og kjær artighet eika. Råtner innenfra og ut. Morsomt :headbang:

 

Men men spantene mine har ikke vært i nærheten av ferskvann, så de er friske og fine. Et par av de har knekt (knakk en gang for 1970, så det gjør ingenting). Tenkte jeg skulle fikse det likevel, bare sånn for syns skyld.

 

Eika rundt motorromet og i cockpit derimot, var gjennområtten. Her har jeg byttet ut nesten alt, og resten står for tur.

Link to post
Share on other sites

Men hvis du skal bruke et annet treslag til å reparere med får du til samme fargen med beis da ?

Nei. Og kommer ikke til å prøve heller.

 

Selv om det er mulig å komme ganske nærme, så velger jeg å bruke treverket som det er. Jeg skal bytte et par smålister inne, og der bruker jeg mahogny for å få det likt.

 

Men jeg skal blant annet snekre ny dørk i cocpit som var i mahogny (Og senere i ikke vannfast finer med plastbelegg på, urk), og der blir det noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Så litt om eik. Eik er etter min mening et skrekkelig forrædersk materiale. Ser kjempefint ut helt til man kjører en kniv igjennom.

 

En kjent og kjær artighet eika. Råtner innenfra og ut. Morsomt :headbang:

Jupp, kjenner til dette ja.

Jeg må bytte ett dobbelt spant, jeg trodde det var littegrann bare men det ble ett godt stykke og bytte da.

 

Så de som har eikespant, bank på dem med en hammer for og høre om det er stumpt

Jeg har banket på alle spant i båten og de er greie for resten, nesten da. Vet om 2 små punt men de kan neste eier ta :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er den første "sprekken" etter litt graving med skrutrekker.

 

Bilde

 

Sannsynligvis et resultat av ferskvann i kjølsvinet over lang tid. kommer ikke til under motoren. Den må forøvrig løftes ut for å få fikset skadene, men den skal skiftes ut allikevel så det er greit.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har mistanke om ferskvann i kjøl, ha stående ei bøtte med salt som du innimellom tar ei neve fra og kaster i kjølsvinet. 1 sekk på felleskjøpet koster ca. hundrelappen.

Takker for tipset. Kan nok kanskje få bruk for det. Skaden er allerede skjedd nå, og forhåpentligvis blir Lille Kosin tett både ovenfra og nedenfra før den går på vannet igjen.

Link to post
Share on other sites

Og skulle du klare å få henne tett nedentil også, vil jeg ihvertfall sterkt anbefale salt, ellers vil du få pumplukt ....... (altså båten da :lol: )

Tja. Fruen er gravid i 8. måned, så skal ikke forsøke å tette noe der. :flag:

 

Noen som har lyst på en penta c23 fra 1964?

 

Bare å forsyne seg.

Bilde

 

Ihjelrusta 10- 12 hk bensin. Moroprosjekt for den som har for lite å gjøre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...