Trebåtmagasinet Startet 17.November.2005 Del på Facebook Startet 17.November.2005 (redigert) Det er på tide å planlegge vinterens og vårens herligheter, som for min del består i å bytte en seks - syv bordganger under vannlinja pluss en liten liste over andre ting Måtte nok solgt huset hvis jeg skulle fått en båtbygger til å ta det, så jeg skrider til verket med skrekkblandet fryd. Så til dagens spørsmål. Er det noen som har oversikt over hvem som selger den beste mahognien på østlandsområdet. Har tenkt på Billingstad i Asker, men andre forslag mottas med takk. Ser det har kommet en hva skal gjøres til vinteren tråd. Dette er min plan (Noe sier meg at jeg må slutte i jobben og snekre båt på heltid for bli ferdig) 1. . Pusse skroget under vannlinjen helt ned til friskt treverk Utført 2. Reparere to små råteskader ved å rense vekk råttent treverk, tilpasse frisk mahogny, og lime det hele på plass med West System epoksy. 3. Bytte ca 7 bordganger. 4. Bytte ut motoren med en ny (brukt) dieselmotor 5. Stramme opp rorbeslag og rorpinne 6. Lime begge genova- vinsjene (blokkene) 7. Bytte messinglist i baugen 8. Lime hullene til genova skinne, og feste denne på nytt 9. Reparere delaminering i framre del av overbygget utvendig på begge sider 10. Sparkle , legge ny glassfiberduk og male kahyttak 11. Feste alle mastebeslag. 12. Montere ny Windex 13. Legge inn helt nytt elektrisk anlegg. Det gamle var ubrukelig og er revet ut. 14. Akterspeilet har seget noen millimeter ut. Dette skal slipes ned, nødvendige festeskruer skiftes, og gamle hull proppes 15. Akterspeilet skal forsterkes 16. Montering av badestige 17. Beslå salingshornene 18. Ominnrede pentry litt, uten at særpreget ved originalinnredningen forsvinner. 19. Impregnere hele skroget utvendig og innvendig 20. Prime under vannlinjen 21. Bygge opp ”reisverket” til cockpit på nytt, bytte ut råtten eik. Fikse selvlensinga 22. Sjekke alle skroggjennomføringer, bytte alle kuleventiler og tilbakeslagsventiler 23. Bytte lister til kabinluke 24. Legge glassfiber i overgangen mellom kahyttak og framre luke (Denne luka forsvant under trailertransport i fjor og er byttet ut med en ny moonlight i aluminium og glass (egentlig helligbrøde på en ellers original båt) 25. Sette på to nye kryssholt aktenfor genovavinsjene 26. Lage nytt ”bad” Det vil si en varig plass for vår Porta Potti. Kan ikke lage noe stort uten å ta livet av originalinnredningen Blir ikke ferdig med dette. Men båten skal på vannet til våren, så får vi ta resten etterhvert Sånn så den ut sist den var på vann (sommeren 2004) Og her er litt av problemet: Redigert 17.November.2005 av Trebåtmagasinet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Imponerende arbeidsliste og fin båt Hvordan oppdaget du skadene under vannlinje? Flasset bunnsmøring av eller så det fint ut utenpå og kom først frem ved skraping? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 17.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) Imponerende arbeidsliste og fin båt Hvordan oppdaget du skadene under vannlinje? Flasset bunnsmøring av eller så det fint ut utenpå og kom først frem ved skraping? Takker. Ja det er ei heftig liste. Oppdaget skadene ved at jeg fant en synlig sprekke på babord side i forlengelsen av bunnproppen. Banna så grundig Dro hjem og tok meg en Og reiste tilbake dagen etter og gikk over hele båten millimeter for millimeter med skrape og lommelykt. Da fant jeg nok til at jeg bestemte meg for å strippe den helt ned. Nå er den helt bar under vannlinja, og jeg har funnet mye mer moro. Noe som kan tas med Epoksy, men det meste må rett og slett skiftes ut. Når jeg i tillegg skal gjøre en såpass omfattende jobb, så skifter jeg heller for mye enn for lite. Redigert 17.November.2005 av Trebåtmagasinet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Jippi, enda en gærning på forumet Arbeidslista er imponerende, men dog ikke urealistisk. Tipset fra meg er at du begynner med det verste og tidkrevende av lista, slik at våren fortoner seg mer som en lek. Dospen her på forumet er i særdeleshet fornøyd med Isene Jordan, undersøk der (finnes deriblant i Oslo og Kristiansand). Blir det større mengder du skal ha, undersøk med båtbyggeri i Strømstad. Handla der for 3 år siden, da jeg skulle ha en del, endel billigere enn i Norge. Likeledes har jeg også handla mahogny hos trebåtbyggere, de er flinke til å ha liggende en del som ikke er så gale på pris. Teak kjøper jeg på Lona Listehøvleri i Arendal. Du nevnte eik i overbygg, dette kjøper du hos sagbruk, de har også tørkede materialer (spør!), og det til en helt annen pris enn byggeleverandører (som gjerne ikke kan levere de måla du trenger).... Forøvrig hyggelig å se at du vil ta vare på mest mulig av det originale. Jeg har desverre sett mange "ødelagte" båter hvor renessanse og stil ikke er ivaretatt......... OG, en viktig leveregel, spør når du lurer på noe OG orienter oss grundig etterhvert som arbeidet skrider frem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Hm..., tror jeg skal ta endel stikkprøver på skøyta til våren når vi slipper den. Bedre å oppdage slike ting på land enn under seilas! Når du er ferdig med å skifte bord så har du i allefall fornøyelsen av å vite sikkert at alt er i god stand. Du legger vel inn bilder etterhvert håper jeg Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 17.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2005 Bilder og beskrivelser kommer selvfølgelig etterhvert som arbeidet skrider frem. Takker så mye for tips så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) Dette må da bli en storveis båt når du er kommet gjennom listen! Om du jobber jevnt og trutt gjennom vinteren ( d.v.s. lar alt som ikke har med båt å gjøre seile sin egen sjø), så vil nok ikke listen være så lang til våren! Haave Trelast i Porsgrunn har massevis med mahogny, og annet. De har også godt utvalg i uhøvlet i forskjellige dimensjoner. Disse fører også mengder med maritime lister etc... Lykke til! Redigert 17.November.2005 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Jeg leste en gang en reportasje om oppussing av en With mahognyjolle, der alt treverk under vannlinjen var blitt skiftet fra mahogny til furu. Husker ikke helt argumentene, om det var kun på grunn av pris eller for at furu egnet seg bedre under vann. Men det var i alle fall et profesjonelt trebåtbyggeri som foretok denne restaureringen da, så det virket som om de visste hva de drev med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
henboe Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 ser du bor i holmestrand, og da ville jeg ha prøvd fritzøe i larvik, eller de som er størst i norge på import av hardtre, Erling Husdtvedt. Ligger på Årvoll i Oslo. Om du skal ha hondurasmahogny som er mest vanlig i båt kan du muligens slite litt, da denne er blitt fredet,og det som finnes, er kun det som ligger rundt på hyllene... Nærmeste du da kommer er sapelli, som ligner mest, men er verre og jobbe med, pga motved og litt hardere i treverket. Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Jeg leste en gang en reportasje om oppussing av en With mahognyjolle, Hei, kan du huske hvor du leste denne artikkelen ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 Hei, kan du huske hvor du leste denne artikkelen ?? Det var i ett eller annet båtblad, husker ikke helt hvilket. Men om jeg kommer over den så skal jeg scanne den til deg. Jeg kaster aldri et båtblad, så jeg har det garantert! Kastet en ti-tolv årganger med bilblader for en liten stund siden, og det var ikke lett!! Men noe må man ofre, for å lage plass til båtbladene . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 18.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2005 Jeg leste en gang en reportasje om oppussing av en With mahognyjolle, der alt treverk under vannlinjen var blitt skiftet fra mahogny til furu. Husker ikke helt argumentene, om det var kun på grunn av pris eller for at furu egnet seg bedre under vann. Men det var i alle fall et profesjonelt trebåtbyggeri som foretok denne restaureringen da, så det virket som om de visste hva de drev med... Ja det hadde vært mulig det, men da måtte jeg byttet ut rubb og stubb, ettersom furu og Mahogny oppfører seg veldig forskjellig. Men alt interiøret mitt er også i mahogny, og det jeg skal bytte der, blir nok i et annet treslag for å spare litt penger. Dog ikke furu. Lerk, eller ask kanskje. Må se litt på hvordan farger etc. spiller sammen. Regner forøvrig med at det er Honduras Mahogny i Båten (bygd i 1962 tror jeg), Så jeg får finne det som oppfører seg så likt som mulig. Det er under vannlinja, så utseende er ikke så interessant, men det hadde jo vært koselig om den ble tett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Tips, trenger du "duppeditter" til båten din, ta konakt med Wicma her på forumet. Han har mye "gull"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Hei Trebåtmagasinet! Fine linjer på dette prosjektet ditt, vel verd en restaurering vil jeg mene! Er spent på flere bilder/beskrivelser av skadene under vannlinja. Er det virkelig råte i mahognyen? Etter som jeg har forstått skal det mye til at den direkte råtner. Det er ikke bare misfarging og dårlige nater? Og eika? Husker vi hadde eikeplanker fra en gammel seilskøyte i låvebrua, de var over 100 år og uten råte. Vel-- du får vel syn for sagn om du sliper ned dette treverket en millimeter eller to? Ønsker deg lykke til med prosjektet! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Er det virkelig råte i mahognyen? Etter som jeg har forstått skal det mye til at den direkte råtner. Det er ikke bare misfarging og dårlige nater? Hei, tillater meg å svare litt her, selv om trådeier sikkert også kommer med svar. Det er helt riktig at det skal mye til for at mahogny råtner, sålenge man holder ferskvann borte. Dette er "drepen" for mahognyen. Saltvann konserverer.... Det er ikke rare lekasjested som skal til for at man kan få problemer med mahogny mao.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Jupp. Det er råte i mahognyen. Men veldig lite. Og helt uproblematisk. Så det vesle som er "graver" jeg ut, rensker inn til friskt tre, og feller inn nytt. Bare kosejobb. Nei problemet er sprekker. Langsgående sprekker. Lange langsgående sprekker, som blant annet er forøkt fikset av tidligere eier ved hive inn et par spiker for å holde klinken på plass. I tillegg var det en veldig tørr vinter i fjor, som nok heller ikke gjorde saken noe bedre ettersom båten var litt for dårlig tildekket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 20.November.2005 Del på Facebook Svart 20.November.2005 Men hvis du skal bruke et annet treslag til å reparere med får du til samme fargen med beis da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Så litt om eik. Eik er etter min mening et skrekkelig forrædersk materiale. Ser kjempefint ut helt til man kjører en kniv igjennom. En kjent og kjær artighet eika. Råtner innenfra og ut. Morsomt Men men spantene mine har ikke vært i nærheten av ferskvann, så de er friske og fine. Et par av de har knekt (knakk en gang for 1970, så det gjør ingenting). Tenkte jeg skulle fikse det likevel, bare sånn for syns skyld. Eika rundt motorromet og i cockpit derimot, var gjennområtten. Her har jeg byttet ut nesten alt, og resten står for tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Men hvis du skal bruke et annet treslag til å reparere med får du til samme fargen med beis da ? Nei. Og kommer ikke til å prøve heller. Selv om det er mulig å komme ganske nærme, så velger jeg å bruke treverket som det er. Jeg skal bytte et par smålister inne, og der bruker jeg mahogny for å få det likt. Men jeg skal blant annet snekre ny dørk i cocpit som var i mahogny (Og senere i ikke vannfast finer med plastbelegg på, urk), og der blir det noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 20.November.2005 Del på Facebook Svart 20.November.2005 Så litt om eik. Eik er etter min mening et skrekkelig forrædersk materiale. Ser kjempefint ut helt til man kjører en kniv igjennom. En kjent og kjær artighet eika. Råtner innenfra og ut. Morsomt Jupp, kjenner til dette ja. Jeg må bytte ett dobbelt spant, jeg trodde det var littegrann bare men det ble ett godt stykke og bytte da. Så de som har eikespant, bank på dem med en hammer for og høre om det er stumpt Jeg har banket på alle spant i båten og de er greie for resten, nesten da. Vet om 2 små punt men de kan neste eier ta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Her er den første "sprekken" etter litt graving med skrutrekker. Sannsynligvis et resultat av ferskvann i kjølsvinet over lang tid. kommer ikke til under motoren. Den må forøvrig løftes ut for å få fikset skadene, men den skal skiftes ut allikevel så det er greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 20.November.2005 Del på Facebook Svart 20.November.2005 Dersom du har mistanke om ferskvann i kjøl, ha stående ei bøtte med salt som du innimellom tar ei neve fra og kaster i kjølsvinet. 1 sekk på felleskjøpet koster ca. hundrelappen. Fordeler : -bedre konservering av trematerialene -pumplukt begrenses Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Dersom du har mistanke om ferskvann i kjøl, ha stående ei bøtte med salt som du innimellom tar ei neve fra og kaster i kjølsvinet. 1 sekk på felleskjøpet koster ca. hundrelappen. Takker for tipset. Kan nok kanskje få bruk for det. Skaden er allerede skjedd nå, og forhåpentligvis blir Lille Kosin tett både ovenfra og nedenfra før den går på vannet igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 20.November.2005 Del på Facebook Svart 20.November.2005 Og skulle du klare å få henne tett nedentil også, vil jeg ihvertfall sterkt anbefale salt, ellers vil du få pumplukt ....... (altså båten da ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trebåtmagasinet Svart 20.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2005 Og skulle du klare å få henne tett nedentil også, vil jeg ihvertfall sterkt anbefale salt, ellers vil du få pumplukt ....... (altså båten da ) Tja. Fruen er gravid i 8. måned, så skal ikke forsøke å tette noe der. Noen som har lyst på en penta c23 fra 1964? Bare å forsyne seg. Ihjelrusta 10- 12 hk bensin. Moroprosjekt for den som har for lite å gjøre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.