Mr_Stian Startet 7.Mars.2022 Del på Facebook Startet 7.Mars.2022 Heisann. Skal bytte ut noen ladere jeg har i båten da det går en del krypstrøm gjennom disse som igjen spiser opp sinkene på drevet mitt fortere enn de trenger. Så vil sjekke her om min teori er god nok. Jeg har i dag 3 stk ladere. - 1 Victron lader som går direkte til ett Lithium batteri. - 1 Ctek lader som lader start batteri (bly syre) - 1 Ctek lader som lader baug thruster batteri (AGM) I tillegg til dette så er det et Sterling Power ladereleet (mener det er det som det heter) Se bildet nedenfor Lithium batteriet er allerede skilt med en DCDC lader. Lades via start batteriet når dynamo lader. Siden jeg har 3 forskjellige kjemier her så vil jeg gjøre litt andre endringer en bare å bytte ladere. Hvis jeg fjerner ladereleet, fjerner begge ctek laderne og setter opp en ny victron lader samt en ny victron DCDC lader til thruster batteri, vil dette funke? Den nye laderen, samt lading fra dynamo vil da gå direkte til startbatteri. De to DCDC laderne jeg har vil så lade både forbruk og thruster batteri, samt skille disse når det ikke lades. Tenker jeg riktig her? Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 (redigert) Sikker på at det er batteriladeren som er synderen? Ikke noe krypstrøm via jording på landstrøm? Tror løsningen skissert vil fungere men usikker på om du vil oppnå tiltenkt effekt. Tror også at jeg heller ville hatt en annen batterilader hvis det er den som er synderen. Redigert 7.Mars.2022 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 7.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Jeg er helt sikker på at det kommer fra de 2 Ctek Laderne. Victron laderen gir ingen ting ut til jord. Jeg har alle tre ladere koblet til en smart plugg som styrer når ladere skal skrus på når jeg ligger på landstrøm. Denne har kun brudd på 1 pol. Når alt er koblet til men laderne ikke er skrudd på så får jeg 18V mellom jord i stikk og gods på motor. Drar jeg ut den ene ctek laderen faller dette til 9V. Drar jeg ut lader nr 2 går det ned til nesten 0. Det som er noe rart er at spenningen synker når jeg setter strøm på laderne sånn at de begynner å lade. Fordelen med det oppsette jeg skisserte oppforbi er at jeg får satt ladekonfigurasjonen akkurat sånn jeg vil ha det. Siden start er bly og thruster er agm så vil jeg skille disse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Jeg kan ikke helt se for meg kretsen som via batteriladerene skal sette opp krypstrøm. Leit om du bytter komponenter til tusenvis av kroner, og allikevel beholder krypstrømmen. Jeg regner med at @Joerg Beckerhar peiling på Stirling og systemet rundt den komponenten. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 7.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Sterling er kun i bruk når en lader via dynamo. Så den er det ikke Kan ikke helt se at det er noe annet som skulle gi dette da det forsvinner når jeg fysisk kobler vekk disse 2 laderene. Det er ikke koblet til noe annet på denne 230v kretsen heller. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 (redigert) For å få dette til å fungere så må du isolere ctek laderne. Det vil si at minuspol også må være adskilt, men for meg så er det å behandle symptomene og ikke problemet. Hvis det er CTEK-laderne som skaper problemet så er jo de helst de som må byttes ut slik at problemet forsvinner. Videre står vel ene CTEK lader på startbatteri som høyst sannsynlig har minus på gods på motor. Da må du ha dc-dc mellom den laderen og startbatteri. Det blir vel litt pussig? Redigert 7.Mars.2022 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Kanskje 2 feil (DEN klassikeren, som kan drepe når en så skruer motoren, er svett, og berører 230V utstyr med rumpa samtidig). Mulig at dine ladere faktisk er utette (det holder med en gammel kondensator) og lekker spenning til jord på laderen. Det var ikke så sjelden på gamle dager. Men når du kan måle spenning mellom jordkontakt og motor betyr jo dette samtidig at jordingen på båten er blokkert mot landjord. Da i så fall kan du fint måle stående spenning når du henter den fra jordkontaktet og leder den via motorgods mv. inn i vannet og så til land. => Dette kan være pga. koblingsfeil både inne, eller også utenfor båten og bør derfor sjekkes omgående (bør varsles straks til andre på brygga når feilen ikke er på båten din). Så, jeg er nok enig i å sjekke laderne. PSR derimot er trolig helt uskyldig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mr_Stian Svart 7.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Båten ligger på land. Glemte å skrive det. Grunnen til at jeg begynte å måle litt var pga sinken på drevet som var tæret en del mer en sinkene på flaps. Vittig skrev for 3 timer siden: For å få dette til å fungere så må du isolere ctek laderne. Det vil si at minuspol også må være adskilt, men for meg så er det å behandle symptomene og ikke problemet. Hvis det er CTEK-laderne som skaper problemet så er jo de helst de som må byttes ut slik at problemet forsvinner. Videre står vel ene CTEK lader på startbatteri som høyst sannsynlig har minus på gods på motor. Da må du ha dc-dc mellom den laderen og startbatteri. Det blir vel litt pussig? Nå skriver jeg jo at jeg vil bytte ut ctek laderene. Og bruke en victron lader til startbatteri og en dcdc lader til batteri på thruster. Grunnen til dcdc lader er for å skille batteriene uten å bruke skillereleet samt at jeg vil sette opp en egen lade profil til dette da det er agm. Mens start er bly Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Mr_Stian skrev for 3 timer siden: Sitat Båten ligger på land. Glemte å skrive det. Grunnen til at jeg begynte å måle litt var pga sinken på drevet som var tæret en del mer en sinkene på flaps. Som da fortsatt betyr at enten dine stikkontakter ikke er tilkoblet jording, eller at det finnes brudd i jordingen utenfor båten. En ny lader forandrer ikke noe på det. Sitat Grunnen til dcdc lader er for å skille batteriene uten å bruke skillereleet samt at jeg vil sette opp en egen lade profil til dette da det er agm. Mens start er bly AGM er også bly. "Vanlige" blybatterier og AGM kan fint kjøres med samme spenning. I hvert fall ville jeg kjøre begge med <14,4V ifra dynamo, og så <13,4V i float med landstrømladeren. Pleier å virke bra. Enda enklere når "bly"-batteriene er åpne. Da kunne du pøse på, av og til, noe som både åpne "bly" og særlig AGM setter stor pris på. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2022 Del på Facebook Svart 7.Mars.2022 Det var akkurat det jeg mente med 'jeg skjønner ikke kretsen'. Altså, hvordan en moderne lader kan være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Er ikke alle disse laderne dobbeltisolerte, uten jordet stikk? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Om de er dobbelisolerte eller ikke vet jeg ikke, men de har ikke jording nei. Jeg er ikke elektriker, så usikker på hva som gjør at jeg kan måle vekselspenning mellom jord og gods på motor, men jeg måler spenning, og når jeg kobler vekk disse to laderne så forsvinner spenningen. Laderen til forbruk (victron) har samme jord som alt annet og denne gir ikke noe spenning til jord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Skjønner. Merk at spenning og strøm ikke er samme greia. Du kan måle 220 V selv om srømmen er 0,5 mA. Som et eksempel. Skadelig strøm regnes for >30 mA. Spenningen i korrosjonssammenheng er av mindre interesse i så måte. Dog så må det være en spenning til stede for at det skal gå en strøm. Og det må være en motstand (R) for at det skal kunne bli en spenning (U). U er lik spenning som betegnes V (Volt) R er lik motstand som betegnes R (Resistace) I er lik strøm som betegnes A (Ampere) Og da er sammenhengen U = R x I Og vips, så er du elektriker, innen likestrøm (DC). Vekselstrøm (AC) er ikke videre interessant i korrosjonssammenheng for menigmann. Denne 'bokstavblandingen' er bare funnet på for å forvirre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 (redigert) Når laderne ikke har jord kan den ikke levere noe feil direkte til jordledningen. Ifølge er det trolig noe via felles-minus, som også skal være koblet til jord når det ikke brukes skilletransformator. Disse der 9 Volt per lader -kan- også være et resultat av CTek pulslading, eller t.o.m. desulfatering med høy frekvens (omvendt polaritet). I så fall er det ikke noe jordkrets du måler, men bare noe du ser på din multimeter. Jeg er helt enig med Hulda, som skrev at det er ingen vits å bytte noe for mange penger men uten å vite hvorfor. Da er det bedre med først å sjekke laderne, enten med grunnlag og oscilloskop, eller ved å la den sjekke av leverandøren/produsenten. Jørg Tilføyd her: NB: Det sier altså ikke at laderne ikke kan ha feil. "Utettheten" som antas teoretisk kan også være en utetthet mot likespenningsdelen når det finnes komponentfeil. Men, det ville bare være veldig rart når det skal være eksakt samme "feil" på to forskjellige ladere, mens funksjonene kan være like siden laderne kommer fra samme kjøkkenet. Redigert 8.Mars.2022 av Joerg Becker Tilføyd noe. (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 De 18v som jeg måler er når de ikke er skrudd på men koblet til denne smart pluggen som kun har 1 polet brudd. De står ikke å lader. Dette synker noe når jeg skrur på ladere. For å sjekke om feilen finnes i denne smart pluggen (eller den padden som alle tre laderne er koblet til) så har jeg fjernet dette og kun koblet en og en lader direkte i støpselet som jeg har i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Mr_Stian skrev for 21 timer siden: De 18v som jeg måler er når de ikke er skrudd på men koblet til denne smart pluggen som kun har 1 polet brudd. De står ikke å lader. Dette synker noe når jeg skrur på ladere. For å sjekke om feilen finnes i denne smart pluggen (eller den padden som alle tre laderne er koblet til) så har jeg fjernet dette og kun koblet en og en lader direkte i støpselet som jeg har i motorrommet. Prøv å koble alle laderne rett I en skjøteledning som er koblet rett I stikkontakt på land. Kan ikke skjønne hvordan det lekker noe over til "jord" om ikke laderne har jordet plugger. Men det kan kanskje Jørg forklare? Jeg ville vel heller tippet på en feil på landstrømanlegget i båten, uten å skjønne det heller...🤪😅 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Skal få dratt ombord en ledning og prøve så får vi se hva som skjer da! :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 @Mr_Stian Dette lukter induserte ‘ghost spenninger’ som kan lure deg når du måler spenning med høy impedans på voltmeteret. Jeg ville prøvd å måle spenningen med en prøvelampe (evt en 12V pære). Om du får nada utslag på den har du nok svaret, dvs at dette er ‘støy’ som induseres på DC utgang til lader og dermed kan detekteres. Om ikke prøvelampe lyser har du ‘bevist’ at spenningen ikke er i stand til å gi særlig strøm. Har sett noe om at det finnes spesielle måleapparat med lavere impedans på inngang for å eliminere dette. Hvis prøvelampe ikke lyser kan du sjalte multimeter til AC A (som gir lav impedans på multimeter) og prøve å måle strøm. Begynn med høyeste innstilling og jobb deg nedover. Forhåpentligvis klarer du ikke å måle særlig mange mA (eller må ned i mikroampere for å måle) og kan vurdere å friskmelde ladere da en indusert AC spenning uten evne til å levere strøm ikke er et et problem ift elektrolytisk tæring slik jeg har forstått det (men spør heller @Huldaom det siste). Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Kjenner jeg er litt utenfor min komfort sone her. Men skal få en kompis som er elektriker til å bli med å kikke litt. En annen ting jeg kom på var at når jeg tok av drevet så kom jeg borti noe der med et lite kutt jeg hadde på fingen. Det svei ganske mye som om jeg fikk litt strøm i meg. Om dette sier noe om mengden med strøm eller ikke vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Har du ikke jord fra land inn i båten så er nok svaret der og et kjent problem tar du strømmen ombord med en skjøteledning utenom den kontakten du vanligvis bruker når du ligger på sjøen regner jeg med problemet er borte Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.