Jump to content

Båtvask på bensinstasjon

KC-

Recommended Posts

Hei, 

Jeg bor i blokk og har ingen steder å ta båtvasken før jeg sjøsetter den. Er det innafor å ta båtvasken på disse selvvaskeanleggene på bensinstasjon? Eller har noen andre ideer til hvor man kan gjøre sånt med tilgang til vann. 

Det er ikke snakk om full rubbing, voksing og polering altså, men det tar jo fort litt lenger tid enn å spyle av en bil. 

Jeg bor i Bærum. 

Litt avhengig av hvor man setter ut og tar opp båten, men i båthavna jeg ligger er det rampe og en spyleslange tilgjengelig for å spyle hengere osv. så jeg tar med med høytrykksspyler, gardenakobling og skjøteledning når jeg tar opp båten. Er jeg heldig er det ingen andre som skal bruke rampa og alt går rett i sjøen. Eller så må jeg flytte meg 10 meter og bare spyler lett over plassen før jeg drar. Med moderne bunnstoff blir det ikke mer enn et par munnfuller med skjell/rur. Mest slim osv som bare forsvinner. 

Honduras skrev 9 minutter siden:

Er jeg heldig er det ingen andre som skal bruke rampa og alt går rett i sjøen.

Finn deg heller en selvvask på en bensinstasjon.

Det er en grunn til at slike anlegg må ha avløp til oppsamlingstank, og det handler ikke om skjell og rur eller eller slim "som bare forsvinner". Det er snakk om vaskemidler og andre kjemikalier som brukes ved både bil og båtvask. Samt spor /rester av div. bunnstoff. Kort sagt ting som ikke skal sjøen.

Så lenge du ikke begynner en lengre båtvask midt i rushtiden en lørdags formiddag kan jeg ikke helt se problemet med å spyle over en båt på en henger i selvvasken. Man betaler jo for å bruke høytrykkspyleren, så om man vasker bil eller båt blir det nesten det samme, de som driver selvvasken får uansett betalt for strøm og vann. Her i området har de fleste selvvasker forbud mot russebiler (egg og varmt vann = tette avløp), men ellers går hva som helst i selvvasken. Til og med enkelte gravskitne folk blir spylt, har jeg sett. 

Har kjøpt "ny" båt i år som ikke har noe grodd på seg, sånnsett er den ren, men hadde lyst å gi den en vask og shine litt før jeg satte den på vannet, bare :)  

I marinaen jeg har plass er parkeringsplassen inntil videre full av vinteropplag. Og jeg er uuutålmodig, og synes isen i Holtekilen kan forsvinne før heller enn senere. 

Kan jo stikke innom en selvvask og høre om det er en tid det passer bedre enn andre. Er jo ikke snakk om å stå i mange timer, men det kan jo fort bli mer enn varigheten av en vanlig bilvask :) 

KC- skrev for 9 timer siden:

Har kjøpt "ny" båt i år som ikke har noe grodd på seg, sånnsett er den ren, men hadde lyst å gi den en vask og shine litt før jeg satte den på vannet, bare :)  

I marinaen jeg har plass er parkeringsplassen inntil videre full av vinteropplag. Og jeg er uuutålmodig, og synes isen i Holtekilen kan forsvinne før heller enn senere. 

Kan jo stikke innom en selvvask og høre om det er en tid det passer bedre enn andre. Er jo ikke snakk om å stå i mange timer, men det kan jo fort bli mer enn varigheten av en vanlig bilvask :) 

Finnes jo selv-vaskeanlegg som har døgnåpent mange steder, så hvis det passer for deg, han du vel stå der "på nattestid" helt alene å vake båten. Kan sikkert også rekke en hurtig polering , hvis ikke der er noen andre i køen. :wink:

Jeg opplevde noen som tok opp båt i vårt anlegg, skrapte 10kg blåskjell av båten på selve rampa, kjørte dem godt ned i betongen og dro.  Neste som skulle ha opp båt holdt på å ende i fjorden, hele rampa var full av blåskjellrester og glatt som om du skulle smurt olje der...

Enten det gjøres i båthavna eller på en bilvask - gjør rent etter deg..  og jeg ville spurt før jeg vasket båten i selvvaskeanlegg, er ikke 100% sikker på at alle ser like positivt på det.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg kjørte båt på service på henger i fjor, og det var ikke vann der jeg tok opp, ved båtplassen vår er det for bratt å dra opp. Men fikk rygga båt og henger inn på et vaskeanlegg så jeg kunne spyle henger og hjul, samt bunn og avsalting ellers. Ble ikke veldig bra plass på sidene og høyden var sånn akkurat. Husk at kalesjer er litt var for høytrykkspyling!

Ville ikke stilt meg til å polere båten i en vaskehall. Hadde kansje vært ok midt på natta

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja det er ikke egentlig høyttrykkspylingen jeg er ute etter, men det er jo ikke så mange av disse selvvaskeanleggene som har en hageslange liggende...  

Litt uvant situasjon for en som er oppvokst i enebolig i nord, med god plass til det meste utenfor - det være seg båtvask, bilvask og ellers ting man kan drive med på gårdsplassen - til å være blokkboer i urbane strøk, hvor parkeringsboten kommer nesten automatisk om man kjører litt for sakte forbi europarkskiltet utenfor :giggle: 

Arne Henriksen skrev 39 minutter siden:

Jeg opplevde noen som tok opp båt i vårt anlegg, skrapte 10kg blåskjell av båten på selve rampa, kjørte dem godt ned i betongen og dro.  Neste som skulle ha opp båt holdt på å ende i fjorden, hele rampa var full av blåskjellrester og glatt som om du skulle smurt olje der...

Enten det gjøres i båthavna eller på en bilvask - gjør rent etter deg..  og jeg ville spurt før jeg vasket båten i selvvaskeanlegg, er ikke 100% sikker på at alle ser like positivt på det.

Som trådstarter sier, så gjelder jo dette en enkel båtvask før sjøsetting (etter vinteropplag), og ikke en "høstvask" før vinteropplag. Er jo tross alt forskjell på dette, når det gjelder av-spyling av rur, blåskjell, løst bunnstoff, slim,  etc, som jo gjøres på høsten når båten tas opp av sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...