Jump to content

Båtfrakt Os til Lillesand, Riviera 925.

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei. 

Får prøve seg på ei ny runde fra Vestlandet da. Kom brått på,  men med gode værutsikter på kommende onsdag er det bare å gi gass. 

Denne gangen er det en båttype jeg ikke har vært borti før. Riviera 925. 

Det står en 2003 model kad 300 med meget brukbart vedlikehold,  og et forholdsvis nytt drev bakpå. Så muligheten for at det kan gå bra er absolutt til stede. Onsdagen lover ca 3 til 6 ms vind fra Nord til Nordøst nedover Jæren. Medsjø er noe mer behagelig en motsjø. Så det kan bli bra. Får håpe at denne båten som ligger i @Zitt sin bakgård, kan nyte godt av hans gode trommesoloer.  

Jeg drar til Bergen I morgen med 15.40 flyet fra Kjevik. Ankommer Flesland og blir hentet av gamle eier.  Så vil tiden vise om det blir avgang på kvelden, eller om det blir tidlig onsdag morgen. 

Screenshot_20220328-205957_Chrome.jpg.7e0c82d54944e1b322c782d4c5e634a9.jpg

Bilde av aktuell båt, hentet fra finn annonse 

Som vanlig, synes jeg det er hyggelig med BP i ryggen.  Men muligens kan folket bli noe trøtt av alle turene?

Men uansett ønsker jeg meg selv God tur???

Redigert av Bjørn Løvjomås
Lagt til bilde (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Hehe, du er glad i utfordringer, Bjørn.. ikke bare kosetur det der, men stor forskjell på om du klarer å holde den i plan, eller ikke. Du vet godt forskjellen på å gå i 8 eller 20 knop utenfor Åna Sira :smiley: Vi får heie på at redskapen holder 17+ . God tur og lykke til !

Du får alliere deg med en Sunseeker 47 som skal samme vei på den tiden. Eller hva @oberst1

Redigert av Worry II (see edit history)

Akslinger er gull verdt. Men vi får håpe den klarer planing nedover. Hvis ikke så får jeg smøre meg med en god pakke tålmodighet ? å du har helt rett. Da blir det laaangt over Jæren.  Kanskje det er lurt å kjøpe gummistrikk å henge seg på en viss Oberst nedover. ?

Når er turen din planlagt @oberst1

Endelig ble det Bobåt

Godt ytre E-39 blir holdt åpen av brøytemannskapene :yesnod:

Ang diesel og høye priser for tiden, så liste jeg opp erfaringene fra sist helg. Hørte om priser opp på 18 og 19 tallet på veien.

Liaskjæret, Sotra 15,50,- (2. håndsinfo)

Shell Kopervik, Karmøy 17,99,-

Skudeneshavn, Karmøy 15,99,-

Kirkehavn, Hidra 16,20,-

Stathelle (Skjerkøy) 16,31 Energi1

Tofte, Energi1 16,31,-

God tur til Onkel @Bjørn Løvjomås og @oberst1 :flag_bp:

Mvh. SAP

Har ikke kjørt R925 selv, men tenker at det ikke er så gale sjøbåter. Relativt tunge og ikke for brede eller flate i baugen. 

Generelt synes jeg akslingbåter er mer egnet i motsjø pga tyngdepunkt er lenger fremme. 

Drevbåter blir ofte litt lette i snuta så baugen blir slått mer opp av bølgene med påfølgende hardere landing.

Nå ser det ut som onkel bjør får medsjø nedover og da går det greit uansett (om ikke murphy skulle ta seg en tur da :giggle:)

Mvh. SAP

Som @Worry II har jeg noe erfaring med Riviera 925 fra tidligere.  Båttypen ble levert i to utgaver, som helplaner og halvplaner (eller 3/4-planer, som noen kalte den, med toppfart opp mot 27 knop med Yanmar 6LP).   

Dette er to vidt forskjellige skrog.

Halvplaneren "tygger" grov sjø uten problemer opp til 16-18 knop med litt trim og tåler "alt" som @Worry II skriver over. 

Helplaneren oppfører seg som en hvilken som helst planende båt i samme størrelse og må enten gå i plan .. eller ikke gå i plan når sjøen tar seg opp, med de fordeler eller fartsbegrensninger det medfører. 

Veldig bra med gode betraktninger over båttypen??. Kjenner jeg gleder meg til denne turen og. Været er jo alltid spennende,  men medsjø er en fordel. Så vi får håpe den klarer å holde seg oppe?

Takker @LALUNA II. Du får være med i kulissene med dine alltid oppdaterte værraporter. Gull verd???

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...