Jump to content

Båtfrakt Bergen til Østlandet med Galeon 440 og Prestige 46


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg og sørlending er oppe og ikke gråter.  Det har blåt mye fra vest og SV i natt, litt roligere nå før det dreier mot NV og opp til 25 msek i kastene senere.   Da skal vi være forbi lista.  
 

jobber oss nedover mot siragrunnen i 15-16 kn med tung sjø fra V iblandet kvass fra overalt.  Franskmannen ligger bak polakken og vi mister hverandre av syne til tider når vi begge er nede i Dalen . 
 

fikk noen fine bilder og snutt isted ut akterporten :)

B6987AA6-7127-4DDA-BD55-79FB3696FC7D.jpeg

6D6616AB-7E63-42CD-9851-964533221CA4.jpeg

44E4C91F-60A7-4A90-A242-D98B88799DEC.jpeg

41C43E5C-1CBB-438A-AD73-E4F495AE1D2D.jpeg

BF87490A-1260-40AE-A8CF-498C8FB7DEAA.jpeg

31698836-564E-4F2D-9951-1A4D50E1F23D.jpeg

507126F2-9094-48F8-9CDD-0178D6870DA1.jpeg

868EE555-8C56-4CA9-AEFA-E8E408DFBB8A.jpeg

9AC7F08C-4EB9-41C9-91C2-482A9838EDA8.jpeg

4780305F-C700-4FFA-AEB0-DE9AD2091016.jpeg

EEADF2B0-4EB7-4203-9852-3BA3AD14F28F.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

God morgen ...
Hadde nesten trodd dere ble liggende i Egersund i dag men nei dere prøver dere og sjøen har bygd seg opp en del allerede ser jeg 10.60ms på Lindesnes sier Barentsvagt nå klokken 8
Ruskete på Lindesnes iflg. kamera
Kanskje en ide å gå inn ved Farsund og heller gå ut med Korshavn da får dere sjøen i mot og er jo fort gjort å runde "neset"

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Dere er tøffe! Kjenner ikke Prestige i vannet, men har maaange timer med Galeon 440 i mye forskjellig sjø. 

Husker du vi diskuterte sjøegenskaper når jeg skulle erstatte Targa 37, SAP_2000? 

Enig med oppsummeringen din om at den er et stille tog i dårlig sjø. 

 

God tur videre - utrolig morsomt å følge turene deres. Og når dere er sammen, er det jo verbal dynamitt i tillegg :)

 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post

Da tok vi en liten avstikker til Farsund marina for tanking.  17,61 for literen.  
var ruskete ut av Egersund, rundt siragrunnen og listaodden.  Men retningen på sjøene var grei med alt fra i siden til aktenfor tvers og til slutt ren medsjø.  Spruter og girer fælt men det er ikke noe hardt for båten.

 

vi er rimelig trygge på det tekniske, ellers hadde vi nok holdt oss inne i dag. Men dette er 2 store, tunge båter med 2 motorer, bra filteroppsett osv.  

Før sånne turer så er det som regel mye kommunikasjon med selger ang båten og det tekniske, i dette tilfellet med Galeon @preplesom har tatt meget godt og kyndig vare på den, så skuldrene er relativt lave.  
 

og så er det tryggheten i å være to som stort sett er  på samme bølgelengde.  Skulle noe skje med en av båtene, så er det en stor trygghet å ha den andre i nærheten.  
 

nå tusler vi ned mot korshavn og prøver oss på Lindesnes før det braker løs.  Hørte now om kast opp mot 25 msek i ettermiddag.  
 

Hyggelig at folk følger med og kommenterer ? kommer tilbake litt senere 

1BF969CA-E5F5-4247-9082-D2EFEF939B95.jpeg

491EEFCB-D5B1-463A-BA91-62DE55419592.jpeg

883FB386-4FAC-4963-B655-57DACC1F6F1B.jpeg

3E0490C0-E436-400C-B660-5D225062041A.jpeg

E31849A0-CD9E-4758-AD37-C9650F2904BF.jpeg

B0619FF6-1E22-4097-B2C1-D06A19349560.jpeg

2DB64A67-1722-4BC0-AC92-005BD81D93EF.jpeg

18C37E80-76E6-4964-9F86-0FB0138FA420.png

Mvh. SAP

Link to post

Jeg ser de fleste applauderer dere i dag, kanskje med god grunn. Men jeg mener dere nærmer dere (og kanskje har gått over) det jeg vil mene er forsvarlig. Selv med godt oppdaterte båter og det tekniske i orden kan ting skje, og særlig i slikt vær. Ved et eventuelt havari så er det ikke lett å få til slep eller komme om bord i båtene til hverandre uten stor fare for materiell- og personskade.

Vi snakker fortsatt om lystfartøyer som skal leveres til nye kunder, og der konsekvensene av å vente på bedre vær neppe er de aller største kontra konsekvensene om noe går galt. 

 

Men uansett, ønsker dere god tur nedover og lykke til! Dere er flinke.

Link to post
LAKA skrev for 2 timer siden:

Jeg ser de fleste applauderer dere i dag, kanskje med god grunn. Men jeg mener dere nærmer dere (og kanskje har gått over) det jeg vil mene er forsvarlig.

 

Man må nesten ta sine egne vurderinger der og da, noe annet ville vært rart. Jeg for min del synes dette ser både forsvarlig og greit ut, vind er slett ikke uvanlig her langs kysten. Og dette er store og stødige båter med to motorer, det skal mer enn dette til for å skape problemer tenker jeg. Jeg ville i alle fall ikke stusset på å være med dem utpå idag. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da var Farsund -Arendal unnagjort.  Sørlendingen blir alltid så emosjonell når han får gjensyn med sine kjære Torunger, så han må pleie litt omsorg og blir igjen her.  
 

Vi gikk leia til Korshavn og så ut rundt neset.  Var gjort på 10 minutter.  Fikk litt sidesjø og tilbakeslag fra land ut mot fyret i noen min, så dreide rundt i medsjø og inn igjen på andre siden.  Gikk veldig fint.  Observert på fyret var 12/18 eller noe slikt.  Vindretningen var og har vært gunstig for oss egentlig hele veien.  Det var noe av grunnen til at vi valgte å gå ned til Egersund i går og så videre grytidlig i dag.  
 

vi gikk som vanlig skjærnøyleia til tregde, leia mot ny Helleseund men dreide ut og tok resten opp til Fevik utaskjærs i fin gammel medsjø.   
 

nå fortsetter jeg videre.  På vei ut tromøysund. Får se om det blir uttaskjærs eller vis Lyngørfjorden/ Jomfruland osv.  målet er Horten og det er ca 85 mil fra Arendal.  
 

takk for turen min venn @Bjørn Løvjomås.  Det har vært en knalltur på alle måter ?
 

Ser og setter pris på kommentarene.  Kommer tilbake til de litt etterpå ?

DB1A8E35-B6E5-4FBF-8743-C9109053A6EF.jpeg

988E9908-3489-4FDE-B362-450FCA2E5A19.jpeg

8B98CAF9-F0F7-4F37-9140-CA6A3750691B.jpeg

A0761043-CD7F-43F2-9897-AB394542084F.jpeg

57641FFA-3039-4D2F-94A8-6F430A78652F.jpeg

B83B5DC1-D95E-4AAF-9D9E-74A98072F3CF.jpeg

CF8D1FDA-8FB5-4446-92D7-567235347D9B.jpeg

FA10A908-A3A4-48CE-8E3D-FB1370BE2667.jpeg

7E9FA6A7-2282-4B61-AE47-D403F9DD5715.jpeg

E91AB5DD-1AE5-41DF-A796-A1C509E028FB.jpeg

065CCC96-36F4-4E41-9EEF-F3ED2EB97103.jpeg

B278F5DD-7E73-43F2-B29D-9933810C3CFD.jpeg

307C6E72-19BF-44B7-813D-F83EEF3CCE49.jpeg

DCC67AC4-3DEC-4F39-B0F0-280871EF4784.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
LAKA skrev for 6 timer siden:

Jeg ser de fleste applauderer dere i dag, kanskje med god grunn. Men jeg mener dere nærmer dere (og kanskje har gått over) det jeg vil mene er forsvarlig.

 

Hvor grensen går, er jo avhengig av den enkeltes kompetanse, båt og utstyr. Vurdert etter min kompetanse og min kunskap om egen båt, ville jeg aldri ha lagt ut i de forholdene som disse opplevde denne gangen.

 

Samtidig har jeg respekt for at disse to har mye mer kunskap/erfaring enn meg både til å vurdere værmeldinger, faktiske forhold og ikke minst båtenes tilstand og tålegrense. Basert på dette blir deres konklusjon at turen kan gjennomføres med en akseptabel risiko.

 

Og så blir det jo en veldig flott hentetråd av dette da?

Link to post

Hei @LAKA

Setter stor pris på din kommentar.  Å slik er absolutt noe vi jobber ganske grundig med å klargjøre på forhånd, før vi legger ut på slike turer som dette . Det er ikke tall på alle timene som blir brukt for å analysere været. Å med de gjeldene forhold slik det var når vi gikk i dag, så ble båtene egentlig ganske bra behandlet. Medsjø er mye mindre belastning for en båt, enn om du skal stampe i motsjø. Vi sjekker jo båtene underveis. Å denne gangen var det jo greit, for vi fikk testet de først over Sletta, med litt ruskevær. Deretter var det Jæren. Før båtene igjen ble grundig kontrollert med tanke på eventuelle problemer.  Å når det så blir kontrollert her i Arendal på slutten av turen, å alt er innafor med tanke på vann og rusk. Så føler vi at vi har vært langt innefor det som kan kalles å ta sjanse. Jeg tar ikke sjanser med andre sine båter. De skal behandles som gullegg. ? vi satt faktisk begge to å tenkte at det var morsomt, i hver sin båt, på de verste sprekkene. Båtene viste seg frem som noen fantastiske sjøbåter og det var helt udramatisk i alle deler av turen. 

Men likevel er det veldig sunt, at du trekker frem det du nevner. Det er ikke bare å legge ut, på slike turer uten at en vet litt om været på de forskjellige strekkene. Der har @sap_2000og jeg etterhvert fått litt erfaring.  Å den bruker vi,? å vi er heller ikke redde for å kaste inn håndkle,  om forholdene blir for dårlige. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Det blir på en måte feil å oppsummere turen,  før den er ordentlig ferdig.  Min gode venn er utpå der enda, selv om det nå ikke er langt igjen.

 

Turen var jo opprinnelig med Galeon 440. Men så kom Ståle fra Bergen Marinesenter med en Prestige 46 som gjerne skulle samme vei før Påske. Å med en del turer allerede sist uke,  så var veien kort for å kontakte min gode venn @sap_2000, han var klar som et egg. Eller skal vi si et kaviaregg.  Tur er gøy,  å spesielt når vi kan dra på tur i to båter. Det har vi lyst til sa SAP.  Å sånn ble det. 

En fra kr.sand med fly og en fra oslobygda. 

20220403_094445.jpg.4c8153409e549022bca3b946ef1273c8.jpg

Selvsagt måtte jo den karen fra den lille plassen innerst i Oslofjorden,  ikke klare å oppdrive et fly som timet med Sørlendingen. Dermed så det ut som om sørlendingen måtte vente lenge på østlendingen.  Men det jevnet seg ut med at jeg fikk en flott rundtur ombord i en V72 som snart kommer til salgs borte i Bergen. For ei skute, ble så paff at jeg glemte å ta bilder.?  å Bergen var ikke akkurat spandabel med solskinn i går

 

20220403_102425.jpg.e4093ee19e192137d85644337411b989.jpg

Snø å sludd er ikke beste oppladning til båttur

Men det får stå sin prøve. 

Liten selfie når jeg sto å fylte diesel. Sånne pumper som bare leverer ut en liten skvett med diesel,  før de stopper å lurer på om du virkelig har råd til dette...? irriterer meg ganske grundig. 

20220403_121439.jpg.5b8e3ea6edb9b2fb5afd85a7da616123.jpg

Sørlendingen kom med et lite ubekvemsord til denne pumpa.? det hjalp ikkeno??? fyllingen tok sin tid...?

Men jeg kom meg da ut på fjorden, klar for å lete etter en bortkommen østlending.

Å sannelig, der smatt han ut av sitt lune rede, og @preple måtte se sin kjære båt forsvinne østover...etter først å ha dreid litt styrbord, eller babord...eller den andre styrbord. Det var noen rare retninger der inne i den lune havna??

20220403_130612.jpg.af41fd51acbf1e1eb91f34e7619d9648.jpg

 østens herremann kom da både fort og brutalt. Ikke noen respekt i det hele tatt for den franske dame som lå å ventet på fjorden. Bare fosset frem i ren å pur glede over å kunne sette nesa mot øst...å trygge hjembygda ?

20220403_130607.jpg.5a625d043cfa9de0f3bd4fad62f42d0a.jpg

Den franske damen måtte sannelig lette på skjørtene for å holde følge.??

 

Fortsettelse følger i neste innlegg.  Sørlendingen er redd for å miste kontrollen på mikroedbmaskinen?

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Å reise fra Bergen betyr mange fjorder, å forholdvis rolige farvann. Det er gunstig med tanke på å bli kjent med båtene. Som nevnt tidligere i denne tråden,  så var det opprinnelig meldt rolige vindforhold på mandagen. Dvs i dag. Slik ble det ikke, vi fikk med oss at det lille værvinduet vi hadde, lukket seg effektivt. Men med grundig vurdering av retning og styrke, sammenholdt med tidligere dagers vind, ble det vurdert som trygt likevel. 

20220403_141628.jpg.4cba86d9f983764e76643267b9016a15.jpg20220403_141637.jpg.05b6be158e4ee13e6b25937a1f65183a.jpg20220403_141648.jpg.a7d4af0f222073c4eb40200ca06b7bf2.jpg20220403_141650.jpg.9b250541b9dbf351084404a9ff363392.jpg20220403_141655.jpg.9f7835fa482b62b23864cbd1b6369380.jpg

her ser vi Galeon, eller østlendingen igjen prøver å teste reaksjonene fra den franske dame. Men det denne småfrekke vulgære Galeonen(eller østlendingen) prøvde på, ble igjen kontant avvist med høye kneløft, å dertil lekker skjørteføring. Hun hadde krefter til å motstå ethvert bakholdsangrep fra en smålystig yr Galeon (østlending)

 

Men når det kom ut til større bølger, så brukte den franske lekre damen litt kvinnelige, å la seg pent bak, slik at den yre kunne få vise sin brunst

20220403_152450.jpg.68b6737c3e0c4b97b27dc1d6728bb4fc.jpg

20220403_152503.jpg.559a264467469ead81ec6c7b277aac63.jpg

Å hvilke krefter den brunstige da fikk vise frem. Den franske damen ble rent betatt, å måtte frem å se litt grundigere på dette vesen

20220403_181554.jpg.2ba4631cdcbc8f41afd81c05fe2643da.jpg

 

Fortsettelse følger, i dette som nesten kan se ut som en litt småromantisk nedfart med flere mulige utganger.

 

 

 

 

20220403_141641.jpg

20220403_141652.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Disse to, lett kurtiserende, valgte etter kort pitstopp for litt leskende fremdriftsuppe å fortsette langt til havs, for å måle hvor sterk tiltrekning de hadde på hverandre,  uforstyrret av andre fremmede. Dermed ble kursen satt på utsiden av Kvitsøy. Søndag var egentlig planen å gå til enten Haugesund,  Skudeneshavn,  eller Stavanger.  Men med et blikk på værvarsel,  ble det vurdert som hensiktsmessig å prøve å ta en del av Jæren før det ble mørkt. 

Som dere ser, så hadde denne brunstige Galeon et lite blikk på den yndige franske stadig vekk

Screenshot_20220404-061904_Snapchat.jpg.000f55be745b47a26400739765d6aada.jpg

Tror dette bildet er regelrett knabbet av en som heter Ståle ?

Disse to yndige og brunstige,  danset seg nedover Jæren. Maken til eleganse skal man lete lenge etter. Å rekke frem til Egersund før mørkets frembrudd var planen. Vinden økte,  men båtene danset seg nedover i vellystige svingninger og kåte kast. Det var rett å slett nydelig å beskue ferden nedover. Å det gikk som det måtte gå, å enda en gang knabber jeg et bilde fra den eminente båtfører i den brunstige Galeon. 

Screenshot_20220404-061947_Snapchat.jpg.d0f27b650fa703a8fb97abe514493f8b.jpgmen stakkars yndige franske damen hadde fått en liten forstoppelse i ett av sine små hull. Å det skapte litt forviklinger der de lå så tett sammen å bare ønsket litt alenetid. 

Heldigvis, så var det en utrolig hyggelig kar i Egersund som kunne hjelpe med å få åpnet frk yndig, slik at hun kunne late vannet på skikkelig båtvis. Å dieseltanken kunne få lov å puste litt igjen. 

Så når alt dette var ordnet, sendte disse to, frk Yndig og Mr. Brunstig, sine respektive førere på litt foring

Screenshot_20220404-061955_Snapchat.jpg.ebf20161c2719ddf9892c9fb4060b584.jpg

Kunstnerisk frihet,  gjør at enda et bilde er knabbet..?

Vil forøvrig anbefale spiseriet rett ved gjestehavna i Egersund.  Den hamburgeren er knallgod. Med ost å bacon. Han derre svære kjukke sørlendingen liker den?

Tidlig avgang neste morgen er planen, å vi vet, at Vinden har kastet på seg i løpet av natten.  Men via Kystvær appen sjekkes observasjoner i sanntid. Vindretning og styrke er enda en gang innafor I forhold til sikkerhet.

Hva som har skjedd I løpet av natten har nok ikke førerne av båtene noe anelse om. Men Mr Brunstig trer frem nok en gang for å vise sin styrke. Lista og Lindesnes passeres med stor kraft. Å frk Yndig koser seg i kjølvannet, lett dansende etter sin følgesvenn.  

 

 

20220404_110207.jpg

20220404_110250.jpg

20220404_110302.jpg

20220404_110313.jpg

20220404_110306.jpg

20220404_110338.jpg

20220404_110347.jpg

20220404_110356.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Fortsettelse på denne vellystige historien fortsetter 

Men med et noe uventet resultat. ?

Etter å ha danset seg nedover kysten,  i et litt forrykende uvær, på en særdeles trygg å sikler ferd. Så ligger disse to tett i tett langs sørlandskysten. Screenshot_20220404-120458_Snapchat.jpg.cc63c0ca2310937d310a3f7e52fe38f1.jpg

De formelig skrek av begjær etter hverandre.. å når endatil fotografiapparatur kommer med advarsler, skjønner vi at her må det være noe på gang

20220404_115917.jpg.8abf96bd96124ea68f96be3e519266b0.jpg

Henførte blikk.. fra frk Yndig mot sin utkårede Mr Brunstig

De formelig danser oppover sørlandet i jublende kast, I en stadig mer avtagende sjø.

Å endelig så ser de disse skjønne indikatorer på reisemål 

Screenshot_20220404-140451_Snapchat.jpg.28bb9dd0b1592544d1720b04c57a930d.jpg

Torungen fyr. 

alle ting ligger tilrette for en hyggelig seanse. Men hva skjer...

 

fortsettelse følger

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...