Jump to content

Ny badeplattform med skrogforlengelse. Prosjektplanlegging

Ttor

Recommended Posts

Vurderer et prosjekt for kommende vinter. Har en liten, todelt badeplattform på båten. Den ene siden er okkupert av vinsjkassen. Skrogformen gjør at plattformen bare stikker ca 20 cm utenfor fenderlisten. Kunne tenkt meg en stor og stabil plattform i glassfiber. Selvsagt i skarp 80-talls design. 
0ED27CD4-6DDD-42A1-A7C0-17D7F2FAC0B0.jpeg.d29839709d0c20e0a4961c079f3c4fd7.jpeg

22773FD5-45B0-45E0-971A-C071EDBA7522.jpeg.af883b15127cbd224ae8ea309296839c.jpeg

B4E29EFD-1230-4104-8F49-06427CA3EC10.jpeg.89eeaefd84fc79854feeb9373c4fb3b1.jpeg

Den store kassen til vinsjen kunne jeg godt tenke meg å fjerne. Tenker derfor på å lage et rom under plattformen for blytauet. 
Båten er også ganske baktung når den er fullt lastet. Vanntanken ligger under dobbeltsengen i akterkabinen, og dieseltankene ligger aktenfor maskinene. Gummibåt på 11 fot henger i davitene, og veier ca 140kg. 
Jeg kunne derfor tenke meg å lage en skrogforlengelse for å få bedre oppdrift i hekken. Da får jeg også litt oppbevaringsplass under badeplattform og kan sette gummibåten på denne. 

Hekken er flat på midterste delen. Og her står det noen fastmonterte flaps. På de skrå sidene står det trimflaps. Tenker på å forlenge den midterste delen omtrent like langt som flapsene som står der i dag. Da vil båten etter mine beregninger oppføre seg likt i planende hastigheter. På sakte fart og når jeg ligger i ro, vil båten ligge litt høyere i vannet. 
Båten er en halvplaner.  Cruiser på ca 14-16 knop. Maks 22. Går mye på 7 knop. 

50CDBEF6-40BB-4908-8BB7-DAFC3291E854.jpeg.14c22bdfa2d7a81f6d7257c468c94e1d.jpeg

9E5C77BD-D04C-44B2-A86A-109B6D634BF8.jpeg.ea6dda14682140fa39c660b895443ffa.jpeg

B4608EDA-EDF0-401F-A9A4-90442B12B55F.jpeg.a9765ba75dad5e8f945b82be31e47ae5.jpeg

Lurer litt på om noen har gjort noe lignende, eller har noen tanker. 

Fordelene jeg ser for meg er:

-Større plattform

-Mer lagringsplass for bensinkanner, etc. 

-Kan fjerne taukassen, og feste vinsj mye bedre. 
-Mindre vindfang i gummibåt

-Lavere tyngdepunkt på gummibåt, og slipper at den slingrer i sjø. 
-Unngår at eksos kommer under vann. Liker ikke den boblelyden. 
-Kan fylle full vanntank

Det eneste jeg kan se for meg er at bølger aktenfortvers kan ha noe annen innvirkning. Men der kan de faste flapsene også gjøre sitt. Hva kan dette gjøre med sidesjø på sakte fart?

Planen er ca 200-250 kg oppdrift. Båten veier nesten 10 tonn full. 

036502A9-EAF0-4148-A243-791E5CBBE4E5.jpeg.9e060660247270c120bea29ac99452ba.jpeg

Redigert av Ttor (see edit history)

Dette ser bra ut.

Husk at plattformen vil ligge bakenfor båtens dreiepunkt. Slik at den lett slår bort i brygger osv når du svinger. Mulig fordel å la den skrå noe innover bakover for å redusere bredden lengst bak. Størrelsen kan kompenseres ved å gjøre den lenger.

Oppdriften vil avta etter hvert som båten stiger i vannet. Det som var 200 liter oppdrift, reduseres etter som båten stiger. Fokuser mer på vektreduksjon og vektfordeling.

Ja, planen var å la den smalne litt inn @Q Vending Jeg har allerede fordelt så mye vekt jeg kan forover. Flyttet batterier og puttet det jeg kan inn i skap i baugen. Men tung gummibåt og full vanntank klarer jeg ikke å kompensere for. Og så noen mennesker på akterdekket i tillegg. Tenkte å beregne volumet ut fra slik den ligger uten lettbåt og med halv vanntank. Da ligger båten rett ihht vannlinje. 

Ser at løsningen brukes mye på sportsfiskebåter i Florida. 

Tor Arild skrev 57 minutter siden:

En som har forsket endel på dette ifbm bygging av hummer-raceren sin er @Komodo

Se litt på tråden hans om prosjektet. Husker ikke hvor i tråden dette ble omhandlet, 

Stemmer det Tor Arild :thumbsup: Det ble mye drøfting om forlengelsen og montering i den tråden. De diskusjonene begynte vel omtrent på side 19:

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/19/

Dette er jo snakk om en mindre planende båt så her er det jo en del forskjeller, men noen likhetstrekk er det vel.

Jeg tror jeg ville latt forlengelsen gå helt ut i bredden av skroget. Da vinner du mer oppdrift, samt at stabiliteten øker når båten ligger i ro. Trimplanene fjerner du, så kan du heller vurdere om du vil montere dem tilbake på forlengelsen. 

Det som er verd å merke seg er at du vil endre egenskapene på skroget noe. Jeg er ikke den rette til å mene så mye om det, men jeg kan godt ha en del meninger om utformingen, byggingen, og montering. Legg særlig merke til hva @dieselfan og andre kompetente skriver om avslutningen på forlengningen, utforming, vinkler og radier. Dette for at vannet skal slippe. Når du skal beregne oppdrift av forlengelsen under vann, må du huske på å ta med vekten på konstruksjonen, den vil fort veie litt! En forskjell fra mitt prosjekt er at dette ikke blir en bærende del av skroget, så du kan godt gå mye ned på dimensjonene. 

Ta også en titt på REMs tråd om å lage badeplattform i glassfiber, og vær obs på at dette kommer til å bli et prosjekt som tar mer tid en du tror...

https://baatplassen.no/i/topic/61763-prosjekt-jeg-har-en-plan-utvidet-badeplatting-på-p35/

Sikkert et prosjekt du har vurdert grundig.

Men jeg hadde droppet den planlagte kassen under plattformen. 

Bare forleng plattformen som er nå. Det krever lite arbeid og kostnader, og kan være klart før ferien.

Fjern vekt som davitere osv.

Tviler på at kassen vil ikke gi merkbar oppdrift, og vil ikke bli brukt som lagerplass.

Lag et regnestykke over oppdriften, inkludert alle faktorer.

Stor risiko for at kassen fyller seg med vann, og virker stikk mot sin hensikt.

Kanskje båten kort og godt er blitt for liten til deres behov.

Kjøp større båt, eller bygg i høyden, flybridge.?

Redigert av Q Vending (see edit history)

TS - Går du helt ut på sidene er det større risk for at du endrer egenskapene i skroget.

Skroget ditt har et rotasjonssenter som ligger ganske lagt framme, det gjør at du vil oppnå veldig god effekt av økt bæring helt akter. 

Oppdrift x arm vil hjelpe deg å holde  hekken oppe (eller nesa nede)

Forlengelse av midtseksjonen vil gi deg ytterligere retningsstabilitet.

Om jeg ser rett går de justerbare flapsene lenger bakover enn de faste. Det ser også ut til at de tilsammen utgjør flaps på i praksis hele båtens bredde med fratrekk for litt helt yttest slik at flapsene ikke skal ta i brygga.

Så lenge han holder utvidelsen langs hele bredden og ikke går lengre bak enn lengden til de faste flapsene og ikke monterer justerbare flaps, ser det for meg ut til at han vil få mindre løft bak enn det han har nå. Jeg tror derfor at det ikke vil være noe problem å uvide skroget som TS foreslår om det ikke går lenger ut enn de faste flapsene. Kanskje nåværende flaps er for store til å gjenbrukes.

Q Vending skrev for 2 timer siden:

Stor risiko for at kassen fyller seg med vann, og virker stikk mot sin hensikt.

Om en følger vanlige konstruksjonsregler bør ikke det være noen utfordring. Ønsket om mere stuverom er vel tross alt en av de store driverne her?

Den tråden til komodo fikk meg til å tenke at dette må gjøres så enkelt som mulig. Dette kan balle på seg. Har sett på tråden til REM tidligere, så her er det litt inspirasjon også. 

Når det gjelder vekt, så er det ettermontert utstyr som er problemet. Det er montert kraftige ILAS daviter i ettertid. Originalt kunne man kjøpe en mye lettere type. Gummibåten har glassfiberskrog og 20hk Honda. Fulgte med da jeg kjøpte båten, og er alt for god til å kvitte seg med. 15kg anker, blytau og vinsj var aldri noen ide da båten ble konstruert i England. Så har jeg noen teak-kasser med tauverk under benkene bakerst på akterdekket. Lite alternativ lagringsplass ute. Båten er stor nok, og ungene faller fra en etter en. 

Har vurdert ny plattform uten kassen også. Men er redd jeg tilfører mer vekt, da jeg er usikker på om jeg kan klare meg uten davitene. Må vurdere ulike muligheter for krybbe og løft av gummibåten. Den må uansett ha motoren på hele tiden. Kassen med vinsjen står også i veien. 

Båten hadde nok originalt faste flaps hele veien ut. Med unntak av ytterste 10 cm, der skroget har en flat, bærende kant. Trimflaps er ganske små, og ettermontert. Gir meg en knop ekstra på plan når de kjøres helt ned. Senere leverte modeller fikk større trimflaps, og ingen faste flaps. Montert litt lengre inn enn mine trimflaps. 
Det er betydelig forskjell på vannlinjen i baugen, når jeg henger på gummibåten og fyller vanntanken. Har lagt ca 50 kg ekstra vekt i baugen, men ikke nok. 

Trimflapsene mine er ca 30 cm dyp. De faste ca 25. Har ikke regnet på ekstra vekt og hvor mye volum jeg kan få under vannlinjen ennå. Må lage en skarp kant nederst for at vannet skal slippe. Men kan sikkert lage den skrå utover lenger oppe. Kan nok trekke kassen ca 30 ut fra skroget, som trimflapsene. 

Kassen skal romme blytauet og diverse som bare kan brukes når gummibåt er på sjøen. Som bensinkanner, etc. Lager kassen helt tett med tett side mot skroget også. Lensepumpe blir sikkert også aktuelt. Usikker på om kassen skal støpes fast i skroget, eller bare skrues i kombinasjon med sika. 

Det blir en mye mer komplisert jobb å lage kasse som går helt ut til sidene. Og så er det da flere meninger om hva dette gjør med stabilitet. 
Smal forlengelse kan gi mindre stabilitet. Bred forlengelse kan gi bedre bæring mot sidene, og sørge for bedre løft og mer slingring det også. 

Redigert av Ttor (see edit history)

@dieselfan Jeg heller i retning av at dette er tross alt en svært begrenset endring. La oss si 300 liter volum, sammenlignet med 10.000 liter for resten av skrogfortrengningen. Føler egentlig at de trimflapsene kunne vært litt mer effektive også. De går ikke veldig langt lavere enn skroget. I planende fart skal dette uansett ikke gjøre noen forskjell, såfremt jeg ikke tilfører enda mer vekt. 

Helt enig i at om du kun forlenger 300mm så endrer det lite.

Bredden som på bilde 5 og ca 600mm i forlengelse + finner på forlengelse og 400mm lange flaps ville jeg valgt.

Ikke glem at "tilleggsoppdriften" din har lengre "arm" enn noe annet element på skroget... :wink:

8 minutes ago, Havelle said:

Husker din imponerende renoveringstråd. Dette kommer garantert til å bli bra og spennende å følge!

Har ikke blitt så mye nytt arbeid på båten på en stund. Har sydd litt nye puter nå, men tiden har gått med til andre prosjekter. Holder på å bygge en hel hytte på fjellet på egenhånd. Blir selvsagt en tråd om dette når jeg starter opp. Må bare innrede den hytten først…

16 minutes ago, dieselfan said:

Fasongen du har tegnet på bilde 5, gjør det enkelt å lage en lett og sterk løsning som bør kunne støpes fast.

Det midterste feltet er 153 cm bredt. Total bredde på toppen av plattform er 280cm. Ikke enig med meg selv om jeg skal støpe fast kassen og/eller plattformen. Støper jeg fast kassen. Trenger den ikke ha helt lukket bakside. Plattformen kan støpes fast i kassen etter montering. For plattformen sin del begynner det å bli dårlig med tilkomst for gjennomgående skruer. Innredningen gjør dette vanskelig. Så må nok gå for å støpe fast alt. Da skal det bli en ganske sterk konstruksjon. Lurer også på om jeg skal lage en forhøyning som blir et trappetrinn under stigen. Litt bredere, og ca ett trinn høyt. Da blir det enda bedre innfesting mot skroget også. 

Noen bilder som bedre viser slik det er nå.

3B253FE7-8BC3-4E7E-9D5A-0DC268601A6A.jpeg.9a1859056cce78358ad7caff2bebf38e.jpegABBCB7BA-4686-48BA-AF8E-A1DE9B35417F.jpeg.5bb0b84a71fd2a5db805a3c3114b61d1.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...