Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Eg syns du burde droppe jockeysetet, sette inn en kasse eller pidestall med 2 stoler, evnt 2 sitt benk med ståfunksjon. Helst kasse, da den er mer solid, og du kan sette inn en luke og ha oppbevaring i den?

Da blir det mye kjekkere for meg når eg skal kjøpe båten av deg om et par, når du trenger plass til neste prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Feste tanken - ville gjort enten eller. En kvalitetstank i 316L, tåler alt om bord bortsett fra kloakk... mikroskopiske sjanser for at den skal gå lekk. enten ville jeg lagt den på gummimatte eller i to tuber med fugemasse (kjemikaliebestandig) 

 

hva med å legge tanken på gummi og så "stroppe" den fast på noe vis , feks fast i stringerne...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Stringerene vil komme på hver side av tanken. Tenkte det ville være greit å ha et par cm klaring på hver side. Hva synes dere?

 

Grubler også litt på hvor god jeg skal feste tanken. Legger jeg noen striper med fugemasse under vil den garantert sitte i alt vær, men på den annen side vil det bli et lite helvete om jeg noen gang skal skjære opp dørken og ha den opp. Tanker rundt dette?

 

Sørg for god nok klaring mellom stringere og tank. Laminatet rundt stringerne bygger mer enn du først tror. 

Tanken fester du med laststropper festet i stringerne. Legg gummi i hjørnene så slipper du gnaging.

Ikke fest med fugemasse. Drivstofftanken kan  om noen år brukes til neste prosjekt, he-he.

 

Når det gjelder layout, vil du vel ha tilgang mest mulig langs skutesiden. Jeg hadde montert en to-seter i senter helt akter, og styrekonsollen foran der. Det er jo to sitteplasser på den også. Da har du fire sitteplasser. Resten av mannskapet kan stå, eller du kan montere noen klapp-stoler.

 

Den kassa du skisserer bak på hekken, bør du skrote. 

Den gir ingen stabilitet sideveis, og hindrer tilgang rundt båten.

 

Kassa gir litt oppdrift i hekken stille vann, men knapt merkbart i høy sjø, pga tregheten i vekta av båten.

 

Er du engstelig for å få vann over ripa, ville jeg enten kappet båten i to lengdeveis, sideveis eller begge deler, og deretter forlenget den, breddet den eller begge deler.

 

Alternativt kan du lage overdelen høyere helt akter. Ser fælt ut, men funksjonelt.

https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargj%C3%B8ring-reparasjoner-og-motormontering/page-1

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter litt prøvesitting og grubling med fru Kommodo i går kveld fikk jeg satt noen mål på skissa. Har forsøk å tyne målene mest mulig for å få konsollen lengst mulig bakover.

 

bilde

 

Poenget med å få på mål på dette stadiet er at jeg må bestemme meg for hvor jeg skal plassere tanken. På grunn av påfyllingsrøret må jeg hakke ut en utsparing i styrbord stringer under dørken.
 

bilde

 

En grundigere oppmåling av plassen ombord vil vise om jeg må krype til korset og skrote jockeysetet. Benken bak må jeg ha. Der skal det være adkomst til under dørken for montering av ekkoloddgivere, trekking av rør etc. Ellers hadde vel det beste vært å sløyfet benken bak og fått sete og konsoll lenger bakover.

 

Dieselfan:

Må ha plass til 10 teiner + angbøtte osv. Ei teine er 45x90 cm.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Poenget med å få på mål på dette stadiet er at jeg må bestemme meg for hvor jeg skal plassere tanken. På grunn av påfyllingsrøret må jeg hakke ut en utsparing i styrbord stringer under dørken.

 

Vil du ikke heller støpe inn et rør i stringeren for slange/slangestuss ?  eller vil stussen flukte med toppen av stringer ?  Å ha en bruddanvisning i stringer er vel ikke å anbefale...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil du ikke heller støpe inn et rør i stringeren for slange/slangestuss ? eller vil stussen flukte med toppen av stringer ? Å ha en bruddanvisning i stringer er vel ikke å anbefale...

Tror ikke et brudd der spiller noen rolle. Dørken blir limt rett på og vil ta trykk og strekk. Stringer tar kompresjon fra last på dørken, samt sørger for distanse mellom bunn og dørk.

 

Ja, teinene kan lagres alle veier.

 

Fikk spent opp snorer for å line opp stringere. Det var ikke fritt for at det var litt knot å få snorene parallelle og i vater.

[leftbilde

 

Fikk også påført noen flere mål på skissa. Målene helt til venstre er bredde i høyde med der dørken kommer.

 

bilde

 

Konsollen er 1020 mm brei i bakkant, så da blir det ca 400 mm bredde på hver side. Det er egentlig bedre enn jeg fryktet. Ser jo nå også at det ikke blir så aller værst plass foran konsollen allikevel, så jeg tror jeg går for denne løsningen. For dykkerturer vil setet bli demontert. Muligens også for teinetrekking.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den orginale D20 senker planingsterskelen med 3 knop ved å montere 2x faste flaps på 14x28cm, er det noe å tenke på ?

 

Hmm, det visste jeg ikke. I tilfelle kan jeg jo lett løse det ved å la motorbraketten gå rett ut fra speilet ca 150mm før det skråner? Braketten skal jo bli ca 750mm lang.

Link to post
Share on other sites

24 grader V-bunn gir mye synk i sjøen og den detter tidlig ut av plan, jo kortere skrog, jo bedre effekt av flaps.

Du må ikke bruke skrånende avslutning. Det vil "holde" på vannet når du skal i plan og gi deg forlenget planingstid.

Økt vått areal vil senke toppfart og du må ha klare meget positive argumenter for å gjøre det...

Det vil støtte hekken når du skal ut av plan men det kan du få til med mindre ulemper.

Vannet stiger med ca 1:7 i 40kn og ca 1:5 i 20kn målt på enden av kavitasjonsplate og med 25 fot skrog. 20 fot får du stipulere ;-)

Ivar bruker litt andre verdier men har ikke diskutert formelen med ham. Kan hende målepunktene våre er ulike, eller at vi vekter skrogbevegelsene forskjellig.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup: :thumbsup:  Det var jo egentlig det jeg prøvte å si i innlegg #462! Men at den ikke skal skråne etter offsetten, men gå rett opp, så skråne ?

 

 

 

skal prøve å lese alle #460 ila helgen så jeg ikke lager så mye krøll....

Ja, det hadde vært fint :giggle:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng. Om forskjellen er så stor at den vil være "vesentlig" i ditt tilfelle vet jeg rett og slett ikke. Den eneste grunnen til at du ikke ser det på støpte båter, er at det er uhyggelig pyton å få det ut av forma... Alubåter og båter støpt innenfra-ut benytter det med hell. Samme med finer-racere

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørg for god nok klaring mellom stringere og tank. Laminatet rundt stringerne bygger mer enn du først tror. Jeg har lagt opp til 20-25mm avstand, er det tilstrekkelig tror du?

Tanken fester du med laststropper festet i stringerne. Lastestropper anser jeg ikke som en permanent surring for en tank som blir støpt inne.

 

Når det gjelder layout, vil du vel ha tilgang mest mulig langs skutesiden. Jeg hadde montert en to-seter i senter helt akter, og styrekonsollen foran der. Det er jo to sitteplasser på den også. Da har du fire sitteplasser. Resten av mannskapet kan stå, eller du kan montere noen klapp-stoler. Når du sier montere en toseter. Tenker du da at benken akter utgår?

 

Den kassa du skisserer bak på hekken, bør du skrote. 

Den gir ingen stabilitet sideveis, og hindrer tilgang rundt båten.

 

Kassa gir litt oppdrift i hekken stille vann, men knapt merkbart i høy sjø, pga tregheten i vekta av båten. Jeg er temmelig sikker på at en slik kasse vil gi et løft om det kommer en sjø inn bakfra. Det er mye oppdrift i ei slik kasse kontra en brakett sveist av rør.

 

Er du engstelig for å få vann over ripa, ville jeg enten kappet båten i to lengdeveis, sideveis eller begge deler, og deretter forlenget den, breddet den eller begge deler. Det utgår ihvertfall. Da hadde jeg heller staret med et annet utgangspunkt, f.eks. en Draco 24.

 

Alternativt kan du lage overdelen høyere helt akter. Ser fælt ut, men funksjonelt.

https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargj%C3%B8ring-reparasjoner-og-motormontering/page-1

Jeg har nå lest gjennom hele tråden til Teerex. Makan til slurvete byggekvalitet skal man lete lenge etter! Men poenget var vel fribordet som øker i høyde bakover, enig i at det ikke ser ut!

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng. Om forskjellen er så stor at den vil være "vesentlig" i ditt tilfelle vet jeg rett og slett ikke.

Ok, skjønner. Men når jeg ser på skissa di så tenker jeg at dette uansett er en grei modifisering i etterkant. Ved å støpe kassa som først planlagt (etter beskrivelse fra Fortego), og deretter montere den på båten, kan jeg jo med letthet legge til en kloss som har fasongen som du skisserer. Den vil jo ikke ha noen styrkemessig funksjon, så litt intrikate fasonger bør ikke by på så store utfordringer. Da gjenstår det egentlig bare å få en mer detaljert beskrivelse av utformingen :smiley:

 

 

90 grader og skarp er ingen dårlig løsning men vi måler forskjell i basseng.

Kjenner at jeg begynner å bli mer og mer nysgjerrig på å få pratet med deg nå :giggle:  Kommer du på Baatplassentreffet på Sand i sommer?

Link to post
Share on other sites

.. dette uansett er en grei modifisering i etterkant. Ved å støpe kassa som først planlagt (etter beskrivelse fra Fortego), og deretter montere den på båten, kan jeg jo med letthet legge til en kloss som har fasongen som du skisserer. Helt enig

 

 

Kjenner at jeg begynner å bli mer og mer nysgjerrig på å få pratet med deg nå :giggle:  Kommer du på Baatplassentreffet på Sand i sommer? Det hadde vært hyggelig  :thumbsup: 

 

Link to post
Share on other sites

Regner med at begge lærlingene også vil være med ut i "Hummerraceren" og da er vel sitteplassene foran konsollen også verdt gull?

  • Da ser du ungene hele tiden
  • Mykeste sted i båten mht landinger i tøff sjø

(det er faktisk ganske skadelig for de unge å ta slagene for tung sjø. Fikk dårlig samvittighet når jeg ble gjort oppmerksom på det. Mine 3 har alltid vært med "ut for å hoppe" men heldig for helsa skal det vist ikke være)

Link to post
Share on other sites

24 grader V-bunn gir mye synk i sjøen og den detter tidlig ut av plan, jo kortere skrog, jo bedre effekt av flaps.

Du må ikke bruke skrånende avslutning. Det vil "holde" på vannet når du skal i plan og gi deg forlenget planingstid.

Økt vått areal vil senke toppfart og du må ha klare meget positive argumenter for å gjøre det...

Det vil støtte hekken når du skal ut av plan men det kan du få til med mindre ulemper.

Vannet stiger med ca 1:7 i 40kn og ca 1:5 i 20kn målt på enden av kavitasjonsplate og med 25 fot skrog. 20 fot får du stipulere ;-)

Ivar bruker litt andre verdier men har ikke diskutert formelen med ham. Kan hende målepunktene våre er ulike, eller at vi vekter skrogbevegelsene forskjellig.

 

Verdiene jeg har brukt er 1:6 (som jeg, eh, har lest på internett  :giggle: )   

 

Forresten , Draco 20 kom jo med 2 forskjellige undervanns skrog - jeg innbilte meg at dette var "Aqualift" versjonen , med mindre v-bunn og mer løft helt bakerst...? 

 

Ellers flere ting å ta med seg her, mtp vått areal og økt "sug".   En annen ting er å unngå utforming som skaper sug når båten skal opp i plan. 

 

Har en kamerat som forlenget et westcraft skrog med 2 fot, han forlenget først skroglinjene , det gav han for mye løft.  Så kuttet han bort bunnen i forlengelsen (som var bygd i alu) - da ble løftet som før og helt ok. Men det ble noen voldsomme strømvirvler under påbygget som gjorde at den hadde tungt for å slippe vannet.   Ble løst ved å montere luftekanaler. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...