ko-stens Startet 13.April.2022 Del på Facebook Startet 13.April.2022 Har en Tohatsu 9,9/15/20 efi som jeg skal bygge om til fjernkontroll. Kan jeg bruke noe annet enn Tohatsuboks, eller må jeg ha det? Det er verken elstart eller eltilt på den, så jeg trenger bare gass-/girkabel til fjernkontrollen. Men det er kanskje forskjellige kabler til forskjellige merker? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Japanske bruker universalkabler lik som på ymse innabordsgreier men amerikanske skal sjølvsagt ha heilt spesielle egne kabler. Møkkaopplegg egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Først må du passe på at noen kontrollbokser er "push" og andre er "pull" Så trenger du et montasjesett, gjengene på dette settet må passe med gjengene på kablene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Gjengene må selvfølgelig passe til "øynene" i kontrollboksen også... ko-stens skrev for 1 time siden: Kan jeg bruke noe annet enn Tohatsuboks Helt klart, ja Hvilken kontrollboks er det du helst vil ha? Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 (redigert) Har ikke tenkt på noen spesiell, men så på Finn at det var en ny Suzukiboks til ca 1 300,-. Det virker som en god pris. Det står «Push to open» i annonsen om den. Redigert 13.April.2022 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Da kan det være lurt å spørre han om kabelfestene inne i boksen er med. Også må du sjekke om din motor er «Push to open» Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 7.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Og da var jeg jammen ferdig med mikroprosjektet mitt! :-) Siden forrige innlegg skjedde det ting i litt rask rekkefølge. Takket være forrige taler, sjekket jeg opp om det er push eller pull to open. West System sa det var pull. Da var det å lete litt til. Og plutselig dukket det opp en ny kontrollboks på Ebay, i Nederland. Den kostet litt, ca dobbelt så mye ferdig med frakt og moms som Suzuki-boksen jeg tittet på, men dette var en original Tohatsu og pull to open. Da ble det den. Samtidig ble det bestilt ombyggingskit, også via Ebay, fra England. Det kostet ca 1 500,- ferdig. Slapp pussig nok momsen oppå. Disse tingene dukket opp etter litt over en uke. Og i går satte jeg i gang. Det var ikke med noen monteringsanvisning på kit'et, men jeg fant en delekatalog og tittet. Da gikk det som fot i hose. Det var i grunn veldig enkelt. I dag fikk jeg faktisk tak i kabler til den og. En lokal forhandler hadde på lager i 7 fot. Jeg hadde grovregnet meg fram til mellom 6 og 7 fot, så da ble det 7. Det gikk også som fot i hose, og nå er alt i orden og klart til prøvetur. :-) Noen bilder fra prossessen: Tok først en liten haug med bilder for å se hvordan ting ser ut før jeg demonterer og glemmer. Koblingene til dødmannsknapp, svart og brun, må bort Gassvaier, fjernes når styrekulten skal bort (tok den av etterpå - var litt knotete Spak til gir, under den rosa slangen, vekk med den Gassvaier og tilhørende brakett, vekk med dem Brakett og kobling til gass, vekk med dem. Og så fant jeg deleskisse på nett. Kjekt å ha når det ikke var med monteringsanvisning! Her til styrebrakett Og til resten av delene: Så var det å fundere på hvor jeg skulle sette kontrollboksen... Hadde i hvert fall bestemt meg for at den skulle på konsollen. Snudde spaken til andre siden. Grublet på hvor jeg skulle legge kablene. Enten ut mot siden, sammen med styrekabel, over tofta og under setet eller under tofta på gulvet. Tok ca-mål til kabler etter de ulike alternativene. Et lite bilde av en "herjet" motor. Tok av sidedekselet for å komme skikkelig til. Enkel jobb etter det. Her er de nye delene montert, for øvrig. Alt passet som hånd i hanske :-) Og så var jeg ferdig :-) Kablene havnet under tofta. 7 fot lengde var ideelt. Fant fret en 20 mm fleksirør og hadde rundt kablene og ledningen til dødmannsbryteren for å beskytte mot gnisninger. Styrekabel og lenkearm er fra Biltema, så disse er ikke noe originale greier, men det funker Passe lengde på kabler bak setet også, og så å si helt ute av veien Og slik ble kontrollboksen ferdig montert. Valgte å skrå den nedover. Da ble det ideelt å ha kablene under tofta. Det ble kanskje ikke så pent, men det ble praktisk. Ville ikke ha den høyere opp pga rattet. Men èn ting er ikke bra. Rattet står fullstendig feil, og det går ikke an å få det rett. Her står motoren ca riktig, så det her har jeg lyst å få gjort noe med. Men hvordan? Tok av rattet for å se om jeg kunne snu rattet 90 grader, men det passet jo ikke med "hakkene" på styresnekka... Er det mulig å få gjort noe med dette, egentlig? Uansett, med ny propell i tillegg, er doningen klar for prøvetur. Har prøvd å justere kablene så godt som mulig, så får håpe en slipper å mekke for mye utpå vannet! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2022 Del på Facebook Svart 7.Mai.2022 Flott sammendrag, dette blir nyttig for mange Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Bra at du følger opp med oppdatering etter at prosjektet er gjort 🙂👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
ivar Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 ko-stens skrev On 7.5.2022 at 19.12: Rattet står fullstendig feil, og det går ikke an å få det rett. Her står motoren ca riktig, så det her har jeg lyst å få gjort noe med. Men hvordan? Da må du koble kabelen fra snekka, dra den ut , vri rattet 120 grader medurs for så å entre kabelen igjen. Forhåpentligvis treffer du sånn nogenlunde uten alt for mange forsøk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Eller ta av lokket på snekka og legge kabelen rett inn mens rattet holdes i rett posisjon. Ta gjerne på deg egnede klær og ta med to papp later til å beskytte det rundt deg.. 🙂 Lett for at det blir fett både her og der.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mai.2022 Del på Facebook Svart 9.Mai.2022 Burde tatt med "dersom det er plass" i innlegget over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.