Jump to content

Noen gode tips om hvordan feste rekkverk ?

Stjernen !

Recommended Posts

På dekk foran styrhus har jeg 2 rekkverk,ett på vær side.

Disse er skrudd fast med syrefaste treskruer.

Problemet er att det ene har blitt rivd av 2 ganger

Ifjor prøvde jeg sparkle hullene med glassfibersparkel, borret nye hull,brukte tek7 og skrudde til.

Men merket desverre att di ble rivd av etter en stund,virker som sparkelen bare sprekker.

Så tenkte jeg på og bruke gjennomgående skruer med muttere på innsiden.

Problemet er da att tak platen inne i  båten er skrudd helt inntil ,så blir ikke plass til muttere.

Taket er støpt sandwitch i tillegg.

En svakhet er jo fendere osv blir festet i disse rekkverka, så kan bli litt rykk og napp.

Finnes det noen muttere som kan felles inn eller lign ? kan jeg fylle hullene med polyester/epoxy isteden og så borre hull ?

Hadde jo vært ok og ikke borret i den innerste platen,tenker nye lekasje punkt.

På bildene ser dere hvordan taket er støpt.Har lign fester som på bilde bare ovale i aluminium.

Bilde av lufteluke er bare for og vise hvordan det er støpt opp.

Har desverre ingen bilder fra utsiden,men der er det bare 4 hull til treskruer.

IMG_20220415_214308.jpg.6ff4f7df0d59150349d11d1f251fd684.jpgIMG_20220415_214105.jpg.889d4d0fa964609d09c306c6db2d1842.jpgendestykke-gelaender-o25.jpg.49d854187c787dd5669240dcd1b3ade5.jpg

Takk

Redigert av Stjernen ! (see edit history)

Det finnes "løsgjenger" som det borres hull til, de settes så ned i forborret hull å så brukes en spesiell tang lignende tang som en poppnageltang som strammer løsgjengene slik att det buler ut en stor klump/større areal på innsiden, de holder veldig godt.

Har brukt de på mye, bla for å feste dyprigger som holder elektriske dyprigger ned 9kg lodd på, kanske det er løsningen om du kan flytte rekkverk ett par cm.

Noe link til slikt utstyr.Takk for forslaget

Har vært inne på tanken med gipsanker el lign.

Men prøver komme på andre løsninger,støpe ned en mutter el no.

Hva vil egne seg best om jeg fyller opp hullene,og borer nye hull.

Glassfiber sparkel bare knuser.og det binder dårlig på gammel fiber.

Stjernen ! skrev On 15.4.2022 at 22.58:

Disse er skrudd fast med syrefaste treskruer.

Stjernen ! skrev 1 time siden:

IMG_20220416_172607.jpg.e437824d9b869ea587c52be8e324fe88.jpg

Dette er ikke treskruer, det er karosseriskruer.

Så til spørsmålet.

Slik jeg forstår det har du liten plass på innsiden av laminatet uten at det skal bli konflikt med taktrekket, stemmer det? En mulighet kan være å kappe til platebiter av 4mm syrefast stål som du gjenger opp med ønsket dimensjon, f.eks. M5. Disse platebitene påfører du litt epoxylim, deretter entrer du skruen fra utsiden. Når platebitene sitter (5 min. dersom du bruker rapid epoxy), kan du montere rekka. til slutt kapper du tuppene av skruene som stikker ned. Da bygger de veldig lite. 

Slik fungerer en pop-mutter. Jeg har fler slike for å feste utvendige teakdetaljer slik at det er lett å demontere treverket for vedlikehold. Men hvor mye de vil stikke ut på baksiden hos deg er jo avhengig av tykkelsen. Og så må hullet være rent og trangt. Jeg kjøpte verktøy hos CO.

pop-nut.jpg.c8f442a0660a8ff4429fce50ab9a0a17.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

forskern skrev for 1 time siden:

Er det feil å bruke karosseriskruer i polyester?

Nei, det var kun en liten terminologi-digresjon :smiley: Jeg ble korrigert på dette en dag jeg stod i skruebutikken og skulle kjøpe skruer. Fikk da beskjed om at dette kaltes karosseriskruer, ikke treskruer (som jeg fram til da hadde trodd).

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Slik fungerer en pop-mutter. Jeg har fler slike for å feste utvendige teakdetaljer slik at det er lett å demontere treverket for vedlikehold. Men hvor mye de vil stikke ut på baksiden hos deg er jo avhengig av tykkelsen.

Ut fra hva TS skriver blir det kollisjon med slike pop-muttere:

Stjernen ! skrev On 15.4.2022 at 22.58:

Så tenkte jeg på og bruke gjennomgående skruer med muttere på innsiden.

Problemet er da att tak platen inne i  båten er skrudd helt inntil ,så blir ikke plass til muttere.

Derav mitt forslag om å gjenge opp platebiter, de vil bygge veldig lite. Ei 3 eller 4mm tykk plate vil få en enorm holdkraft i forhold til å lime i glassfiberlaminatet. 

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Det blir vel ikke så mange gjenger i en 3mm plate?

Ifølge DIN er vanlig mutterlengde omkring 0.8 x skruediameter. Det betyr i praksis at du kan gjenge for M4 i 3mm plate. Da holder bare en skrue vekten av to godt voksne menn. Jeg ville gått for 4 mm plate og M5 skrue. Jeg vil gjerne føle meg trygg når jeg henger i håndrekke unde veis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Her er det snakk om sandwich konstruksjon i taket, og hvis ikke lengden på pop-nut’en er større enn tykkelsen på kjernematerialet så vil det fungere fint uten at noe stikker gjennom innerlaminatet.

Personlig ville jeg funnet frem en hullsag og borret gjennom innerlaminatet, pirket ut kjernematerialet og skrudd med gjennomgående bolt med en stor skive og mutter. Dette skjules jo under takplaten til slutt…

Ruby skrev 1 time siden:

Her er det snakk om sandwich konstruksjon i taket, og hvis ikke lengden på pop-nut’en er større enn tykkelsen på kjernematerialet så vil det fungere fint uten at noe stikker gjennom innerlaminatet.

Personlig ville jeg funnet frem en hullsag og borret gjennom innerlaminatet, pirket ut kjernematerialet og skrudd med gjennomgående bolt med en stor skive og mutter. Dette skjules jo under takplaten til slutt…

Men jeg ville absolutt ikke brukt sånn pop-nut hvis den ikke er i rustfritt stål. Men med den fremgangsmåten gåt det jo fint med vanlig mutter og skive også.

Og så ville jeg brukt Tech7 eller tilsvarende for å tette godt rundt skruehullene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tror ikke pop-nut vil fungere noe særlig.sandwichen er vel 1,5cm med støp på begge sider

Så er tak plata skrudd flush mot  taket.

Lurer litt på Komodo sin løsning,men da må jeg borre gjennom innerste plate også.

Men blir jo tettet med tek7 fra utsiden etterpå.

Jeg hadde en tanke om og gjennomgående med mutter og skive,så slipe det ned med vinkelsiper etterpå.

Kan jo slipe mutteren så den bygger halvparten så mye.Men da er komodos løsning bedre igrunn.

Eller så bygger jeg hele taket 1/2 cm ned.

Hadde en plan om og skru disse fast med epoxy utvendig el innvendig,di er med m4 gjenger inni.

Måtte vel brukt rustfrie.Men er redd di ikke vil sitte så bra om jeg tar di på utsiden.

Takk for alle forslag om løsninger. Kjipt om man detter i vannet med rekka i hånden.Spesielt når vinterstid.

IMG_20220417_181259.jpg.11a4ebd369bded2f33050106ee5f1a78.jpg

Redigert av Stjernen ! (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...