Jump to content

Hentetur fra Sandnes til Tønsberg, Skorgenes 335.


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ikke så verst med tåke mellom Lillesand og Grimstad heller

20220418_122641.jpg.c4fd8721dcb540cf76d8a5f3569f966d.jpg

nå blir det et kort bakkeopphold ved siden av White Lady,  slik at undertegnede kan blunket litt med øya. De har vært vidåpne en stund nå????20220418_132531.jpg.4eba7b8ff513f9efb9ff09235cea86bc.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Alltid kjekt å følge dine eventyr! Kan du si litt om denne båten? Hvordan den oppleves i sjøen? Er den rank? Båten er jo rimelig «kort» med flybridgde. Har vært oppe i tilsvarende båter (litt eldre) fra Tresfjord og Viksund; og har opplevd loftet som veldig trangt. Ser jo at det her er trukket godt bakover akterdekket. 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Liten oppsummering av turen er på sin plass, det ble jo litt i hui og hast dette. Men det får været og oppdraget ta litt av skylden for?? det er jo aldri min feil at det blir travelt ????

 

20220417_233852.jpg.0fc0950cf95df2f03b087270bdc253fd.jpg

Spesielt med denne turen var at båten ble kjøpt på Leknes i Lofoten. Fraktet ned til Rogaland med Eidshaug rederi, å det var hyggelig å samarbeide med den gjengen.  Gode oppdateringer på ferden nedover kysten. Dermed var det bare for meg å være på plass når båten klappet til kai

20220417_233950.jpg.11aa9564103a81cd7014b2b317c817d3.jpg

Ganske morsomt å se når eksperter legger til sånne svære farkoster, å jeg fikk lov å hjelpe til med trossene. 

De var også særdeles hjelpsomme med bagasjen og når båten skulle senkes ned på sjøen. Jeg hadde jo pakket med meg ganske mye, for været skulle absolutt ikke samarbeide neste dag, med liten storm i kastene,  så jeg så for meg et par dager venting i Stavanger. Å da er det jo greit å være forberedt litt. 

Tankene snurret litt rundt nattseilas,  men jeg liker ikke bølger på nettene. Så ville ikke bestemme meg før jeg fikk sett litt på forholdene.  

20220418_010200.jpg.5ec5d112a1ac19a3410cfb4245f1b5c8.jpg

båten var ganske greit satt opp med en god plotter og radar. Men selvsagt hadde min gode venn @sap_2000 fjernstyrt denne radaren til å peke Nord opp. ???

 Å med mine begrensninger på disse edbmaskinene?? så tok det sin tid før jeg fikk opphevet barnesikring som den østlendingen hadde lagt inn. Jeg vet han satt i kulissene å smålo for seg selv?

PS..  han er selvsagt helt uskyldig denne gangen. :flag_bp:

 

 

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Jeg bestemte meg ganske fort for å gå til Vassøy for å toppe tankene. Jeg har vært der før, å vet at seilingen fra Sandnes til Vassøy er forholdsvis enkel. 

Men her kommer litt negativt fra meg,  for første gang om en båt. Den styringen på Skorgenes er meget irriterende.  På sakte fart kan man ikke slippe roret et sekund. Den endrer kurs fortere en jeg kan tenke.. :thumbsdown: så jeg var rett å slett nødt til å stoppe, hver gang jeg måtte gå fra roret. Denne båten trenger autopilot.  Det har jeg nevnt for nye eiere. :sailing:

Likevel fant jeg greit frem med plotter og radar til Vassøy. Det var totalt vindstille å lett å legge til. Men ved trøsterbruk så flippet alt ut. Å radar og plotter måtte restarte.  Jaja. Fikk etterhvert god øvelse i det. 

20220418_013548.jpg.cb5190ff2dba86717a39f37366411733.jpg

Når jeg så forholdene her på Vassøy,  med lite vind,  å en rask kikk på kystværapp,  som rapporterer om fallende vind rundt hele turen. Så ble beslutning tatt om å gå ut å kjenne på været nedover mot Tananger. 

20220418_050844.jpg.0c1a5dc3be1cc6963d9d333dcab0429b.jpg

Med denne kraftige lyskasteren på himmelen kunne jeg faktisk se bøyene nedover Jæren. Jeg kunne også se bølgene som kom i mot, å kunne dra av på farten før det slo for mye i skroget. Det var rundt 7 til 8 ms vind   fra sørøst nedover kysten. Så noe sjø var det. Men ikke plagsomt når farten ble senket til rundt 12 knop. 

I tillegg hadde jeg et lasteskip langt foran meg som jeg kunne styre etter når øynene ble lei av å glo på nettbrett og plotter.20220418_053711.jpg.41382887a2788e5668be1793a1ac38e0.jpg

Tok det ikke igjen før vi var nede ved Siragrunnen. Men for et nydelig syn med Måne og skip som har bidratt til en fantastisk nattseilas

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Etter hvert som jeg kom nedover mot Innseilingen til Egersund,  så begynte vinden å roe seg litt. Å med kun vindbølger, å ikke noe tunge dønninger så ble forholdene bedre og bedre. 

20220418_062544.jpg.431fe1c48517926fb7971c8c1a8a42e9.jpg

Bilder er jo som bilder alltid er, de legger sjøen helt flat. Men litt sånne plagsomme bølger var det. Nok til at farten måtte holdes mellom 12 og 20 knop. Mesteparten av Jæren og Lista landet så lå vi rundt 15 til 16 knop

20220418_062603.jpg.b4fa5715d040688e58812bf9137c7203.jpg

 

20220418_062632.jpg.6b3f442c1f0f024c41e5ee5f9d1aa99d.jpg

Soloppgang og månenedgang samtidig må jo bety at naturen spilte på lag med meg. Det var rett å slett helt fantastisk å være utpå der da. 

Å når jeg i tillegg sjekket vinden på Obrestad senere på dagen, å den viste opp mot 16 ms i kastene, så må jeg innrømme at jeg frydet meg over beslutning om å seile nedover på natten. Jeg hadde ikke gått nedover Jæren i 12 til 14 ms vind i trynet, med kast opp mot liten storm. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Med god assistanse fra @Brigg så vurderte jeg båten i høyeste laget for Spangereid kanalen. Det hadde muligens gått, men når forholdene var brukbare så så jeg ikke noen grunn til å prøve

20220418_053719.jpg.07a2d83c803e2f57f4417b1829f421dc.jpg

Forsøk på å ta bilde av skipet, litt sjø er det, å dermed blir det noe vanskelig å få kamera til å ta bilder?

men med flere forsøk, så ble det da noe bedre.

20220418_053711.jpg.6df30e6ffc4aca3c7f514c81ab3cec53.jpg

Ikke storm som @Martine29

håper på:giggle:

Men heller ikke helt flatt.  Så det var deilig å komme inn i beskyttet farvann etter Lindesnes.  Da kunne farten settes opp ganske betraktelig.  Å endelig begynte ETA å vise greie tider i Arendal. Men jeg måtte innom i Mandal for å bunkre. 

20220418_090932.jpg.4bdca6d5ac1c48cabb4bbf2e65643235.jpg

Fint vær i Mandal, Gismerøy men grusom kald vind. 

20220418_091518.jpg.6ce8f3cee0d27410735f6115e84b94b0.jpg

Når vi er på Sørlandet må vi betale noe mer for drivstoff.  :nonod:

20220418_092236.jpg.e35964bbe9561ea852148e1a0dcc382b.jpg

Ca 113 nm utseilt siden Vassøy, desverre stoppet pumpa på 5000 kr, så dermed er det litt vanskelig å anslå nøyaktig forbruk. Men det var ikke langt fra fullt.

Snitt på 2.4 l/ nm synes jeg var høyt. Men mye av kjøring var halvplan,  så det er nok grunnen.

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Etter Mandal ble det tåke. Det likte jeg mindre godt.

20220418_111839.jpg.69b0db6bd1dd2d2296a59190164bd786.jpg

 

Men med en god radar så var sikkerheten ivaretatt.  Farten gikk selvsagt noe ned. Men når radarbildet var rent, så kunne jeg øke litt

20220418_122641.jpg.c88870f039ecdbbd45c9f7cdbe403d5a.jpg

Gleden var stor når jeg kunne klappe til kai på siden av jolla mi, det er noe eget med egen seng  :giggle:

En time på øyet var på sin plass, skulle jeg klare å fortsette videre til Tønsberg.  Normalt klarer ikke jeg å sove på dagen. Men etter litt famling med hodeputa,  kom Ole lukkøye innom. 

20220418_132531.jpg.01e9acc0abc4a3dda4910ca4b73a7b2b.jpg

Så etter en kjapp time på øyet, litt mat og dusj så bar det videre østover.

20220418_161704.jpg.b19a11fbd2d9b337db2415f68327ae87.jpg

Møkkalasset bader i sol. Ut Tromøysund,  så lå tåka som en vegg. Men heldigvis så var det bare 5 min så var den borte. 

20220418_161942.jpg.86053e1a49f8dccf824a3245caae1af2.jpg

Øyene ut av Oksefjorden ved Tvedestrand er yndet reisemål i lite vind. Flate deilige svaberg og sommer er Sørlandet i et nøtteskall .

20220418_172046.jpg.af8a1f26231395e85c4b95f5a2893834.jpg

Jomfruland passeres uten at båten beveger seg i det hele tatt pga bølger.  Paddeflatt.  Utrolig deilig. Å snittfart kunne holdes i rundt 25 knop hele veien. Makser på rundt 30 denne båten. 

20220418_175221.jpg.5574051036de6cca78726a6cb994c991.jpg

Når Superspeed2 kan fotograferes med lang tele, uten å hoppe, vet de fleste at vannet er flatt.:thumbsup:

Innseilingen til Tønsberg har jeg ikke vært i før, så det var på tide. 

Møtte storebror gjennom det smale sundet. Da har til og med jeg tid til å vente.20220418_191524.jpg.0ec5c48efdfa97c02b957d0b7eecf63d.jpg

 

20220418_191551.jpg.5d6afe972cc1a8da57b8b5f09993b937.jpg

Trangt nok for slike båter gjennom der,  så da kan fritidsflåten vente?

Satte på kamera for å teste hvordan sikt er bakover.

20220418_191829.jpg.15d9cf6e05728f51c75e2976ea7eb586.jpg

Men desverre, straks en bruker trøstere, så går plotter i svart.  

Det håper jeg nye eier finner ut av, slik at utstyret kan fungere noe bedre. 

 

Takk for turen. 

Takk for et spennende oppdrag. Det var fantastisk gøy å kunne levere båten dagen før jeg egentlig skulle møte på Fiskå for å ta i mot den. Men som nevnt, med god kommunikasjon med Eidshaug rederi, så kunne båten plukkes opp allerede i Sandnes.  

 

20220418_180726.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Snittforbruk på 2,4 l/nm er nå vel ganske vanlig for en akslingsbåt av denne typen med en slik motorisering. Tviler på du kommer til å se noe særlig lavere i marsjfart. Det ville forbause meg.

 

Må være veldig høyt spenningsfall for batteripakken når thrustere brukes, alt ligger vel på forbruksbatteriene da?

Bør vel kanskje enten flyttes til startbatteri eller legges opp med egne batterier til disse. Høres thrusterene kvikke ut ved bruk?

Link to post

Herlig oppsummering!?? Og som vanlig herlige beskrivelser og flotte bildet. 
Blackout på radar og plotter skyldes at det blir stort spenningsfall når trøsteren brukes. Så det må nok løses ja. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

"Men desverre, straks en bruker trøstere, så går plotter i svart.  

Det håper jeg nye eier finner ut av, slik at utstyret kan fungere noe bedre."

 

Dette fenomenet er nok relatert til spenningsfall, lurt å starta med å finna ut kva batteribank hhv. thrusterar og navigasjon er tilkopla, deretter sjekka tilstand på batteria. Truleg har den eine banken redusert kapasitet / defekte batteri. Vedvarar feilen etter at batteria er funne ok, bør det vurderast å skilja ut thrusterane på ein eigen bank, alternativt flytta navigasjon / andre sensitive laster.

 

Edit: ser eg vart litt sein.. :-)

 

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Ja, det var ganske godt trykk i begge to. Så mulig det burde flyttes til startbatteri, og la plotter være på forbruk

Trøstere skal ikke være på forbruk. Trøstere bør ha ett batteri som står så nærme som mulig. Og de skal ikke gå på forbruksbanken. De skal jo bare belastes når maskinene går. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Tenker nok det er på tide med nye batterier så er problemet løst….

Det beste er så klart egne batterier til thrustere og da er det bare og sette inn lithium på forbruk ?

 

ang vingling i sakte fart så er vel det dei fleste planende båter med ein aksling har utfordringer med ?

Link to post

@Bergen dørk

Som du sikkert skjønte, så var det ikke det enkleste å skrive lange avhandlinger underveis. Båten trengte litt oppmerksomhet :giggle:

Interiør og design var meget bra, å slik jeg ser det, en meget bra Turbåt. Salongen inne var meget innbydende. Desverre var det en stor ny teakliknende plate til badeplattform inne, så det ble ikke mye interiørbilder.

 

Det negative med denne båten er absolutt styring. Der har jeg lest at flere Skorgenes båter har problemer med styring i høy fart. Dette er for dårlig i en såpass god båt. 

Plotter går i svart når trøster brukes. Det er også et stort problem.  Men lettere å løses.  

Når det gjelder båten i sjø, så må farten nedover. Synes jo den har god fart.  Jeg fikk rundt 29.8 knop på 3400rpm. Men da steg temperatur.  På ca 3000 rpm så sank temp igjen.  

Jeg var aldri oppe på flybridge,  så den kan jeg egentlig ikke uttale meg om. 

Lugarene synes jeg virket godt gjennomtenkt. Fikk jo heller ikke testet dem, men sengen i forpigg så meget god ut. 

Akterdekk var stort og romslig.  Veldig bra badeplattform.  Så for min del var dette en fristende båt. 

Autopilot er et must på denne båten. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Godt jobba og fin tråd igjen ??

 

Kan ellers melde om at hos Olav Reilstad på Finnøy lå diesel til 15:72 samme dag som du bunkret på Vassøy. 
Et tips til de som ferdes i Boknafjorden og Ryfylke, han er som regel veldig bra på pris, høy omsetning av diesel og mye faste proffkunder som ambulansebåter, oppdrett, etc.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden:

Godt jobba og fin tråd igjen ??

 

Kan ellers melde om at hos Olav Reilstad på Finnøy lå diesel til 15:72 samme dag som du bunkret på Vassøy. 
Et tips til de som ferdes i Boknafjorden og Ryfylke, han er som regel veldig bra på pris

Kan du legge ut et kartutsnitt? Godt tips til senere anledning :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...