Jump to content

Mitt første trebåt-prosjekt fra ende til annen.


Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei båtvenner! 

 

Jeg har de siste månedene absorbert mye klok kunnskap fra Båtplassen i forbindelse med mitt første trebåt-prosjekt. Jeg tenkte derfor det var riktig å dele min erfaring med godt over 100 timer med skraping, pussing, oljing og alt annet som følger med. Det kjekkeste ville vært om innlegget kunne hjulpet noen andre på sin "reise"! 

 

Sommeren 2021 kjøpte jeg en Arendalssnekke døpt MS LILLEBOIEN fra 1940-tallet med en 8HK SABB om bord. Båten trengte sårt kjærlighet med flassende lakk og lekkasjer. Likevel ble det en flott sommer i båt med mye morro. Bildet under er fra Møllendal i Bergen hvor vi så fotball-EM i båten.IMG_6064.jpg.736412ca7c9c03daa835b08e0d20ff68.jpg 

 

Båten ble løftet på land 30.10.2021

IMG_0249.jpg.f050c39a09b7cf8265926960b13f8e16.jpg

 

Lilleboien ble pakket inn i presenning frem til pussingen starter 01.03.22. Bildene under viser tilstanden på dekk akter og forut.

IMG_0187.jpg.b750a8c8b548f1516f9296be69e912bc.jpgIMG_0164.jpg.9cf0919276b8fb1bc6dd53be16186349.jpg

 

Jeg startet med å skrape skroget for lakk. Etter skraping brukte jeg bånd- og eksentersliper på hele skroget for en jevnere finish. Tidligere eier har oljet båten med en mørk olje som jeg ikke klarte å få trekke ut av treverket. I en perfekt verden skulle jeg ønske å få pusset treverket til en lysere farge, men det ble rett og slett for mye jobb for 1 person.

IMG_0163.jpg.a1aa8b1bcfa9ea4dbce459425f441f6a.jpg

 

Bildet under viser når skrog, rekke og vindskjerm er ferdig pusset.

image26.jpeg.3111345bfdf3b89c7d76b56590c09caa.jpeg


Videre pusset jeg dekket. Dette ble gjort med båndsliper med grovt papir. Dette angrer jeg på. Dersom jeg skulle gjort dette om igjen ville jeg kun benyttet varmepistol og skrape, eller pusset forsiktig med eksentersliper. Ved å benytte båndsliper dro jeg nater utover dekket som forårsaket noen stygge flekker jeg måtte jobbe mye med å fjerne.

 

Dekk forut

IMG_0166.jpg.ed7025f1dc1ef2929aa577ce7da82e23.jpgIMG_0171.jpg.cc1130901238e1767325dd11bc980382.jpg

Akterdekk

IMG_0188.jpg.b0bbfda894ce6361a821222c8e447f22.jpgIMG_0203.jpg.6aaf4a71e1dd12510f7dd130b6d3364f.jpg

Etter å ha pusset ned skrog, vindskjermer, rekke og dekk var det på tide å vente på bedre vær slik at jeg kunne begynne med olje og lakk. Å finne riktig produkt var halve jobben da jeg mistet oversikten over konkurrerende råd både på forumet og i havnen. Til slutt endte jeg på OWATROL D1 og D2. Jeg kjøpte 10 liter av begge. Dette viste seg å være litt mye, men da har jeg til neste gang.

 

Første strøk med olje kan bare beskrives som ren glede!

Da får man endelig en idé om hvordan produktet vil se ut.

IMG_0222.jpg.015786334807203e492d254989e2a07e.jpgimage27.jpeg.439386fa5068431f055e41d966f473cd.jpegimage25.jpeg.e1f3da86df20a4f4d6402a8fa75d7506.jpeg

 

Etter 7 strøk med Owatrol D1 merket vi at oljen sluttet å trekke inn. Da lot vi det stå over natten. Dagen etter tørket vi av oljeflekker og klargjorde overflaten til Owatrol D2.

Pga. lave temperaturer måtte vi utsette oljing med D2 lenger enn hva vi ønsket, men kom heldigvis i gang i grevens tid. Bildet under er etter første strøk med D2. I motsetning til D1 må D2 tørke minst 12 timer (rett meg om jeg tar feil) før neste strøk. Vi fikk derfor påført kun ett strøk om dagen. Vi ble svært avhengig av riktig temperatur, vær og vind. Ett strøk tok ca. 45 minutter.

 

image19.jpeg.36a890b2035509360441c36e82cb8aab.jpeg

 

Etter 6 strøk med D2 ble resultatet veldig bra. Bildene under viser en blank og fin hinne på treverket.

image4.jpeg.916f538756b09736c9cbc126671381a2.jpeg

image6.jpeg.c2b6c875807a2fd41f05e6eba9a12c39.jpeg

 

Videre ble alle metalldeler polert for hånd med AUTOSOL. Før og etter bilde under (lanterne).

image10.jpeg.8cec677aad9ce2f419ee46d776aef4bd.jpegimage12.jpeg.06bcc2c046064facfe12f6fe553c6433.jpeg


Med litt tid til overs valgte jeg å flette fendere til båten. Jeg brukte denne metoden: https://www.youtube.com/watch?v=-dLnJZBD3zg og kjøpte 

SISALTAU 12MMX15M 25-0755 BILTEMA.

image24.jpeg.4e62f20ee3aa58ae715719c08e4a17f9.jpegimage0.jpeg.6e7b6c194f6b39c2d5fbf68c67152836.jpeg

 

Nå gleder jeg meg til å få båten på vannet. Jeg skal forsøke å ta noen bilder av interiør også da dette også har fått et løft.

Prosjektet har vært svært tidkrevende, men veldig lærerikt og kjekt. I prosessen har jeg blitt kjent med et drøss av hyggelige båt-folk.

Til tross for blod og svette ga dette mersmak. Det anbefales!

 

Dersom noen lurer på noe er jeg glad for å svare på spørsmål.

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Flott jobb du har gjort og nyttig lærdom for mange. Owatrol har et trestrippe produkt; Treprep (også kalt Deep Cleaner) som antagelig ville kunne dyprense skroget og den gamle mørke olja. Kombinert med Net-Trol som må brukes for å nøytralisere etter Treprep, og også lysner treverket.

Link to post
Share on other sites

Flott jobb og grattis med staselig båt.

 

Jeg må nok innrømme at jeg er glad jeg ikke har trebåt selv med det arbeidet det medfører men setter veldig pris på at andre holder liv i og steller med skikkelige båter. Har mange gode minner fra tilsvarende båt fra -70 tallet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er helt supert at du tar vare på denne flotte båten!

Når det gjelder overflatebehandling er Owatrol D1 og D2 velkjente produkter. 
Jeg anbefaler likevel at du går over til Respect Deep Coat no 1 og Top Coat no 2. 

Enkelt og greit fordi dette er den norskproduserte versjonen av Owatrol. Disse produserte Owatrol D1og D2 i Norge men den produksjonen er flyttet ut av landet. Respect laget sin forbedrede versjon med å tilsette UV filter. 
Kos deg med båten og nyt fruktene av godt arbeid!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...