Jump to content

Heving av båt ved innseilinga til Tønsberg

Landcrab

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Hvem betaler for dette tro? Forsikringsselskapet (om den var forsikret), Kommunen eller Kystverket? Vraket representerer jo ingen verdi for Kambo.

Det her lurer jeg på også. Jeg er muligens litt fordomsfull, men jeg tror ikke denne skuta er toppforsikret. 

Så de tauet båten utover Husøysund senere på dagen, så de tar den nok med over til Kambo på østfold-sida.

Kanalkapteinen skrev for 11 timer siden:

Ser dyrt ut 🙈

Het enig, mange mann og dyrt utstyr i bruk der.

Skulle tro man kunne gjøre det billigere ved å ha ned dykker som fester mange mindre oppdrifts-enheter som tønner og oppblåsbare sekker som tas ned tomme og fylles med luft fra kompressor i båt.

Men en slik metode vil ha et par ulemper.

Det ene er at når dette er midt i leia så skal man vel ikke blokkere den unødig lenge (heller ikke med at en seilbåt når som helst over mange timer plutselig kan komme opp).

det andre er vel at sånn reint juridisk som offentlig oppdragsgiver er det viktig å ha alt av papirer i orden og da blir det store firmaer som får jobben og ikke slik man ville gjort hvis man feks skulle hevet egen båt med enkle midler.

Så forresten tidligere en seilbåt innafor ei øy omtrent der man kommer ut i vest fra Nidelven i Arendal. Denne lå halvveis nedsenket etter å sannsynligvis ikke ha blitt tatt vare på og den ble vel også tatt på lekter og jeg så den hvertfall senere oppå ei av de store havnekaiene i Trømøysund ved Eydehavn. Siden er den blitt vekk, så den er sikkert blitt hugget.

Er vel ofte sån ndet ender opp med billlig båt som får lite stell og så går ned og blir en kjempedyr bergingsoperasjon der man lett kune ha lenset ut litt vann nå og da (før den synker) og så bare tauet den til opphugging slik at jobben før selve opphugginngen koster nesten ingenting.

mons skrev 5 minutter siden:

Det blir gjerne rimeligst å gå på med skikkelig utstyr med en gang.

Ja, jeg synes ikke dette så overdrevent ut på noen måte. En kjapp og enkel jobb ser det ut til.

Det ser ut som en eldre skute som kan ha en viss verneverdi da, håper dette blir vurdert før knusing. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 5 timer siden:

Det ser ut som en eldre skute som kan ha en viss verneverdi da, håper dette blir vurdert før knusing.

Utdrag fra artikkel i Tønsbegs blad. Uttalelse fra daglig leder i Kambo Marina.

Sitat

– Det gikk greit, men skroget er delt nesten i to. Isen har ligget og skjært gjennom, og masta er knekt i løpet av vinteren,

+artikkel: https://www.tb.no/spar-at-problemet-kommer-til-a-oke-i-vestfold-vi-ser-en-trend/s/5-76-1780256

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...