Jump to content

"Teak etterligning"


Slagskibet

Recommended Posts

Hvor mye koster helteak da Perlen ? Utenpåliggende lister blir siste løsning men det er kanskje fordi jeg ikke har sett noe jeg liker ordentlig godt enda. Og treverket i en gammel Skilsø er ikke akkurat bevaringsverdig,men det hadde jo vært litt greit om det nye ikke skilte seg for mye ut fra det gamle.

Link to post
Share on other sites

Neida, må ikke frese. Lettere og lime på lister (falsk speil), det blir falskt speil med fresing også selvsagt.

Forslaget til Perlen er helt kurant, det er nok slik det blir i Bastarden også når det gjelder fronter.

Bare inngangsdøra mi som er riktig bygd, med løse speiler.

 

Men det blir ikke pent og frese en speile i finér for da ser man hvordan finéren er bygd opp. (poenget)

Link to post
Share on other sites

Bare og gjøre som Perlen sier da, han har bestemt deg :lol:

Huffda :lol:

 

Kanskje jeg skulle stikke innom ørnhildrede neste gang jeg skal til Oslo og påta meg rollen som diktator og piske han godeste værprofeten til de forskjellige oppgaver :lol:

 

Thor : bor du langt unna E18? Hvis du kjøper teak av han fyren jeg tipset om, han holder til på stathelle. Hvis du ikke får tid til å hente selv, kan jeg sikkert overbevise kona om at dette er ærefullt og livsviktig oppdrag å hente samt levere den 2/12. (Skal til Oslo den helgen)

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt enten 4 skuffefronter eller dør. Her er ikke noe profiler fra før av så sånn sett kan en velge fritt tror jeg. I luftlinje er det ikke langt fra E 18 Perlen,men det blir nok ca 25 km en vei så det er langt å kjøre.

Dessverre er jeg ikke i teak handle humør pga andre prosjekt som er på gang også vil jeg vite selv hva som skal til Perlen. Tror Bastard og jeg er nogenlunde enig om hvordan dette kan gjøres,men siden en 3.mann skal på banen og gjøre snekker jobben så ser jeg lite vits i handle inn akkurat nå. 3.mann kan jo være en luring med radikale ideer og andre løsninger. Foreløpig prøver jeg kun å se etter muligheter og den endelige avgjørelsen er ikke tatt enda.

Link to post
Share on other sites

Eik er tingen :yesnod:

Det er hard (solid) og er en meget god erstatning for teak.

Beis det med lakkbeis (finnes i et utall ulike farver).

Da jeg skulle tette luken i hardtop`n brukte jeg King Starboard plater og disse ble stivet opp med eikelekter som ble beiset med lakkbeis slik at det sto i stil til den øvrige teaken ombord.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Ja, eik er kurant.

Eik og teak er jo ikke så langt fra hverandre på struktur i veden mener jeg.

Bruke eik i ramme og teakfinér i speilet så bør det bli bra.

 

Eik kan du få billigere på saga, enn i butikken.

Det er ei sag i Borre Haugestad-sag.

Der skal jeg hente eik til spant bla. senere en gang.

Og jeg fikk hyggelig pris på dimensjonen jeg skulle ha

 

Det er ikke så langt unna deg heller Thor

Link to post
Share on other sites

Jeg ble frarådet å lime med Tec7 på eik. Gjorde det allikevel. Henger som heia. Sist vinter limte jeg hele dørken i cabinen med Tec7, sålangt har ingenting glippet overhode.... Det eneste jeg passet på er at der er noe ru overflate ved liming.

Og skrur man i tillegg så sitter det ihvertfall. Blir jo ikke noe belastning på et dørblad.

Døra på bastarden er lim og skrudd, (riktignok furu) men plugger man hullene så syns det nesten ikke.

Blir fort litt arbeid om man skal sinke eller tappe

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel noe av samme erfaringen med tec7 til liming av eik jeg også. Som jeg har vært inne på tidligere så funket ikke tec7 som fugemasse eik mot eik for meg, men sitter bedre som lim et annet sted på Tuffff. Hvor varig dette er i lengden vet jeg ikke da skuta er solgt. Limte lanternekasser i eik med Araldit og det holdt ikke i det hele tatt.

Det kan nok hende tec7 er det beste du kan bruke tross alt, men jeg ville brukt skruer i tillegg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...