Jump to content

"Teak etterligning"


Slagskibet

Recommended Posts

Som jeg har vært inne på tidligere så funket ikke tec7 som fugemasse eik mot eik for meg,

Hmmm, jeg nata hele eikedørken med Tec7, gikk med ca 30 tuber. Ingen slipp noe sted. Skulle lage en ekstra åpning i dørken her for en måneds tid siden. Måtte bruke overfres og frese bort natinga da den viste seg å være i særdeleshet vanskelig å fjerne. Men som jeg skrev ovenfor, ru flate mot lim er cluet.......

Link to post
Share on other sites

Sånn drømmer jeg om:

 

Bilde

 

Der hvor skuffe seksjonen er på bildet står det et kjøleskap i min båt. Kjøleskapet er tenkt fjernet.

 

Dette ser veldig fint ut, men hvor har du tenkt å sette kjølefasilitetene?

 

Har du fått noen til å lage slik skuffeseksjon?

Bytter du evt ut hele seksjonen?

Gjør du jobben selv?

Evt. hvem kan gjøre dette (til hvilken pris?

 

Som du skjønner Thor, har jeg tenkt å beholde Skilsø'n en stund til, men da må det noe oppgradering til.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Dette ser veldig fint ut, men hvor har du tenkt å sette kjølefasilitetene?

Blir kjøleboks for 12 V går jeg utifra?

 

Har du fått noen til å lage slik skuffeseksjon?

Nei.

 

 

Bytter du evt ut hele seksjonen?

Hadde ikke tenkt det men kommer jo an på hva snekkeren sier.

 

Gjør du jobben selv?

Nei, dette må jeg ha hjelp til.

 

Evt. hvem kan gjøre dette (til hvilken pris?)

Har ikke peiling jeg, kjøkkenfornyere er ikke overstrømmende interessert akkurat ihvertfall.

Venter på feedback fra Bastard angående dette. Han skulle høre litt rundt om dette.

Prisen har jeg overhodet ikke begrep om.

 

 

Som du skjønner Thor, har jeg tenkt å beholde Skilsø'n en stund til, men da må det noe oppgradering til.

Forbedrings potensialet er stort siden innredningen er enkel. Finner du på no lurt må du si ifra.

Link to post
Share on other sites

Under ellers like forhold så bruker ikke en kjøleboks noe mer strøm enn et skap. Når du åpner lokket på en boks så holder kulda seg nede i boksen. Når du åpner døra på et skap så renner kulda rett ut. Så kan det hende du roter litt mer rundt i boksen for å finne det du skal ha og at den vinninga går opp i spinninga, men å si at boksen bruker mer strøm enn skapet tror jeg ikke det er grunnlag for.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Under ellers like forhold så bruker ikke en kjøleboks noe mer strøm enn et skap. Når du åpner lokket på en boks så holder kulda seg nede i boksen. Når du åpner døra på et skap så renner kulda rett ut. Så kan det hende du roter litt mer rundt i boksen for å finne det du skal ha og at den vinninga går opp i spinninga, men å si at boksen bruker mer strøm enn skapet tror jeg ikke det er grunnlag for.

 

mvh tuffff

 

Er av samme oppfatning her, har alltid hørt at kjølebokser bruker mindre strøm enn kjøleskap nettop av den grunn at kaldluft er tyngre enn varmluft, og dermed vil den kalde luften holde seg nede i boksen.

Men dette forutsetter at boksen har samme kjøle enheten med kompressor som kjøleskapet. Og ikke disse billige boksene en for kjøpt overalt.

Hadde selv en Engel kjøleboks i forige båten, og den brukte ikke noe mer strøm en det kjøleskapet jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

.......har alltid hørt at kjølebokser bruker mindre strøm enn kjøleskap nettop av den grunn at kaldluft er tyngre enn varmluft, og dermed vil den kalde luften holde seg nede i boksen..... .

Det stemmer vel kanskje i teorien, men i praksis blir forskjellen forsvinnende liten....om ikke kjølskapdøra blir stående oppe over lengre tid, og pakningene funker. Jeg tror det var en eller annen (LOTUS?) som hadde ett regnestykke på det der en gang langt tilbake i tid. Den veier ikke stort den lufta som "detter ut" av skapet ved åpning, og det skal veldig lite energi til for å kjøle den nye..... det er hva jeg ble overbevist om den gangen diskusjonen var oppe.
Link to post
Share on other sites

vedr. kjøleboks og strømforbruk, så snakker man lett litt forbi hverandre.

 

Det finnes to prinsipper

 

Piezo-elektrisk, som denneBildeer kjent for å sluke strøm. Men - har man strøm nok, f.eks i bil, er de greie nok. Svært billige, typisk fra 500-1000kr

 

 

 

Og kompressor drevet; som denne.Bilde

 

Denne typen er bra, men krever installasjon på linje med et kjøleskap el.l. Kan f.eks monteres neddi en benk, neddi en køye, eller i stuerom.

 

Koster vesentlig mer, regn med 3-4000 kr.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

BildeBilde

 

Jeg tok den hjem. Det er stygg :puke: Kjøper ny! Hva jeg kan kjøpe teak eller eik eller andre type? :crazy:

 

At-le :cryin:

Før du jobber for mye med dette synes jeg du bør prøve et middel som heter

Owatrol Magic.

 

Det var akkurat sånn "treverket" i Dromedillen så ut også.

Etter vask og en runde med dette middelet ble det seende helt annerledes ut.

 

Ville prøvd det først hvertfall

Så kan du heller bytte platene etterpå hvis det eller polytrol ikke virker

 

:flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...