Jump to content

Ny brukt båt hjelp

Boknabu

Recommended Posts

Hei

Vi skal ha vår første skjærgårdsjeep og setter pris på hjelp til valg av båttype

Vi er 2 voksne og 2 barn men blir nok mest brukt av meg og min sønn på 10 som tar oss en kosetur og fisking

Har sett på brukt båt til ca 100tusen

Askeladden 475 fighter ser veldig kjekk ut

Askeladden 505 

Askeladden 525

Det er disse jeg har sett mest på inne på finn. 

Noen som har ris og ros til disse båtene? 

Motor størrelse og type? 

Evnt andre båttyper? 

Jeg har ikke behov for og gå ut i kuling og høye bølger, med en slik båt ser jeg for meg kosetur i fint vær, er det ruskevær er det mye koseligere hjemme i stua, ligge og pilke og harpe eller trekke teiner med en slik båt i mye vind er heller ikke aktuelt, da er det mye bedre med en tresnekke som ikke reker avgårde med litt vind 

Er det ingen som har eller har hatt Askeladden 475 fighter, 505 eller tilsvarende båt og har noen synspunkter? 

Jeg har lånt og testet disse 3 som du nevner. Det er trygge, stødige og solide båter med god kvalitet i plastarbeidet.

Det jeg ikke liker med disse er at jeg synest de slår noe i bølger fra ca 6m/s og oppover, selvfølgelig avhengig hvor åpent det er. Jeg antar at det fort blir noe bølger i boknafjorden uten at jeg har erfaring derifra.

F.eks Yamarin 4730, 490 og 5400 er vesentlig bedre båter i bølger. Jeg vill også sett på Ibiza 17 sport og 19 sport, Ryds, AMT, Finnmaster og Micore i den størrelsen du tenker på.  Og mange jeg har glemt....

Som nevnt over er det en fordel med 17 fot og oppover i forhold til bølger. Min erfaring i den sammenhengen er at damer er vesentlig mer var på bølgehøyder enn menn og barn. 

Det er noen tråder på forumet her om lekk bensintank på eldre Askeladden. Sjekk det ut før du bestemmer deg...

På Bokn bør du ha et skikkelig skrog og et godt fribord. De færreste reiser ut i ruskevær, men selv en finværsdag i Boknafjorden kan overraske med en skikkelig solgangsbris og 1,5 meter krapp sjø.

Been there, done that…

Vil også anbefale å ha en båt med vindskjerm/kalesje eller hardtop. Eventuelt en daycruiser. Det utvider bruken betraktelig og er gull verdt, både til lagring i havn, og som beskyttelse når været snur.

Øien, Ibiza, Windy, Nordkapp etc har jo gode alternativer. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Var og kikket på en 525 excel idag 

Den var det nesten ikke plass og stå i, og en sykt stor styrekonsoll som tok mye plass

Ser 475 fighter er bygget på omtrent samme måte med innredning, så er det veldig liten boltreplass inni disse 475 båtene? 

Er 505 bedre med tanke på ståplass i båten? 

Boknabu skrev for 10 timer siden:

Er 505 bedre med tanke på ståplass i båten? 

Askeladden 505 er vel en av skjærgårdsjeepene som har best dørkplass,  sammen med Yamarin 490 og 5400.

Hvis det er veldig god plass du er ute etter, så har f.eks Øien og Sting greie alternativer rundt 17-18 fot.

Har nå fisket en del fra en daycruiser jeg… Men det avhenger jo av mye, selvfølgelig. 

Boknabu skrev On 28.4.2022 at 20.48:

Stemmer det at Askeladden 475 fighter ikke gjør mer enn 30 knop med 60hk mercury? 

Om noe virker det optimistisk. Kan ikke se for meg at du kan forvente 30 knop fra 60hk med de båtene du ser etter.

For trivsel i båt, spesielt for barn, tenker jeg at det er noen spesielt viktige ting: 

Et sted å kunne søke tilflukt fra været, så kalesje og vindskjerm er helt topp. 
komfortabel gange i sjøen, ikke nødvendigvis den båten som tåler mest sjø i høy fart. Men en båt som tåler over skrogfart uten at slagene blir ukomfortable.  
Til slutt må båten være stødig og trygg, slik at barn feks ikke står i fare for å dette ut. 

Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...