Jump to content

Megatabbe - vridde av gjengene på propellaksling

code-

Recommended Posts

Om du har plass foran propellen kan det i teorien være mulig å dreie ny kon og nytt gjengeparti samt frese nytt spor til kilen. Propelen vil da komme noen cm lenger frem på akslingen tilsvarende den biten som er vridd av. Men dette blir kanskje like dyrt som å kjøpe ny aksling?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Må vel ha ny aksling her . . .

Hvis du er heldig, så er akslingen mye slitt i pakkboksen. Det gir i tilfelle litt bedre følelse for å måtte rive i ny. Vær ellers glad for at den røk helt av og ikke bare delvis. Da kunne du i tilfelle mistet propellen også . . .

Vi skrotnisser ville også tatt vare på den gamle. Det er mye en kan bruke sånt til. For eksempel kappe opp til lodd for teinetau eller til fiskesnøret. Jeg fant nettop en rustfri aksel i skrotkontaineren i marinaen. Utrolig hva folk kaster . . . :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Brigg skrev 12 minutter siden:

Om du har plass foran propellen kan det i teorien være mulig å dreie ny kon og nytt gjengeparti samt frese nytt spor til kilen. Propelen vil da komme noen cm lenger frem på akslingen tilsvarende den biten som er vridd av. Men dette blir kanskje like dyrt som å kjøpe ny aksling?

Det var faktisk det første som slo meg også. En måte å jukse til det på kan være å montere inn en fleksibel kobling mellom klemflensen og gearflensen. Konusen og gjengene hadde jeg dreid selv, men det gjelder jo ikke for alle. 

Da har jeg vært og målt, 25mm diameter og nøyaktig 2m lang, inkludert gjengene. Må tråle finn.no og se om jeg finner noe brukt, ny ligger ikke i budsjettet nå. Det er heller ikke noe å gå på i lengden, så jeg kan ikke korte den ned. 

Jeg ser på maritim så har de denne dimensjonen, og det står "leveres med kon og kile", er det standardkon på propeller eller kan jeg gå på en smell her? Står H17x11 på propellen men det sier jo lite om koningen. 

Redigert av code- (see edit history)
Brigg skrev for 2 timer siden:

@Komodo Vil det være mulig å sveise på gjengepartiet igjen for folk som har de rette ferdighetene? 

Jeg vil si nei. Det er selvfølgelig mulig å sveise på tapen igjen, men sjansen for at det blir bra er liten. En ting er utfordringene med å få sveist den på en god måte overhodet, en annen utfordring er at slike rustfrie propellaksler ofte er av martensittisk stål som ikke er spesielt godt sveisbart sammenlignet med austenittisk rustfritt/syrefast som de fleste er mest kjent med. Tenker da på 304 og 316. 

Forslaget om å bore et hull og gjenge opp derimot bør være en god løsning. Jeg vet ikke hvilken dimensjon det er på gjengene på tappen som røk, men når man borer og gjenger opp og bruker en skrue/pinneskrue så kan man gå ganske mye ned i dimensjon, og allikevel få god styrke i skruen. Årsaken er at propellakselen har skjærte gjenger, mens en skrue har rullede gjenger. Sistnevnte oppnår en vesentlig høyere fasthet. Men gå i tilfelle for en A4 80 skrue, ikke 70. 80 har en strekkfasthet som omtrent tilsvarer en 8.8 skrue i karbonstål. 70 skruen har vesentlig lavere flytegrense, og vil tåle mindre. Jeg ville også kappet av hodet og laget pinneskrue av den. Da kan man sette fast pinneskruen med f.eks. Loctite 248 i akselen og bruke skive og mutter på propellen. Skive ville jeg dreid meg selv i messing for å få en tykk skive med stor diameter og et hull som er riktig i forhold til skruen. Det vil gi et godt anlegg for mutteren mot propellen. 

Heldigvis er folk forskjellige, noen mekker og skrur, noen baker brød og kaker, noen står på prekestolen og forkynner guds ord, noen . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel ganske begrensa hvor dritt det kan gå!

prøv å borre du. start med liten borr og øke på etterhvert om du får det til.

Jeg vet ikke, men kan ikke tenke meg at en slik bolt/ mutter skal gjøre annet enn å

holde propellen fast på konen. det er vel sporkile og kon som overfører krefter.

Bruker du Huldametoden med varme av propell før du setter det sammen vet jeg

av erfaring at det ikke er lett å demontere selv etter mutter er skrudd av.

Skulle en slik mutter holdt tonnevis belastning som en propell overfører til akslingen

måtte det vel være adskillig større dimensjoner enn 20mm uansett?

Redigert av dude (see edit history)

Hvis du prøver deg med drill og det går dritt ( hvilket det mest sannsynlig gjør), er akselen ødelagt...og du må kjøpe ny.

Borre ett slikt hull med håndholdt drill i rustfritt/syrefast er nesten bare å glemme.

Om du idetheletatt får til ett stort og dypt nok hull, får du det ihverfall ikke rett og i senter.

Da er det bedre levere den til noen med dreibenk og få det gjort ordentlig.

Har dreiebenk jeg, men det er jo litt langt unna (Skien)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jens_P skrev for 6 timer siden:

Ikke har jeg dreibenk, og ikke kan jeg bruke en. Føler meg som annenrangs menneske med dårlig oppvekst og mangelfull opprdagelse! :giggle:

Noen kommer fra møblert hjem med dreibenk!

Glem drill og gjengetapper fra Biltema. Knekker du tappen i hullet, så har du enda et problem. Med dreibenk er det piece of kake. Men jobben på et verksted tar vel en times tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...