Jump to content

Megatabbe - vridde av gjengene på propellaksling

code-

Recommended Posts

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Forover, ja.

Når du bakker, nei.

Hva er det største hullet du har borret i martensittisk stål på frihånd ?

Sjå her ja. er ekspertisen på plass :-) hadde faen ikke fått opp verken en dråpe olje eller en fisk fra havet om alle dissa prosedyrene og reglene og verdensmesterne i å bruke dem hadde kommet først. 

Jeg er oppvokst på åttitallet, med mask og mek grunnkurs, så må bare ikke betvile at her er en betydelig kompetanse! 

jeg har både meisla, fila og borra i flere mm tykk u-profil, magnetisk!  så dette har jeg full kontroll på altså :-)  (trodde jeg, og var derfor bombastisk brennsikker i mitt råd!)

Men bøyer meg i støvet for de som tydeligvis har prøvd og funnet ut at akkurat dette ikke gikk. for det hadde ikke jeg.

Redigert av dude (see edit history)

du, jeg tror det var 18 eller 20mm faktisk. det var i allefall så stort at de kun hadde bor med konisk hylse til de borrene på verftet der vi jobba., og kun magnetborremaskiner med slik hylse som var mobile. så det var et helsikes arbeid å holde den sikkert 30 kg tunge magnetborremaskina (som alle allerede har skjønt ikke hang fast i det rustfrie godset vi skulle borre i) mens vi borra hull 20 meter over bakken i en lift som svaia fram og tilbake.. 

Men vi fikk hull, selve borringa var ikke utfordrende.  borretårnet fikk kledning på seg og plattforma produserer så vidt jeg vet slik den skal uti nordsjøen :-)

tror ikke det var prosedyrer på at det ikke skulle gjøres på den måten, for det var vel ingen som hadde trodd at noen var idiot nok til å prøve :-) 

Men, dette var nok ikke martensittisk, (som vi ikke vet om akslingen er heller?) og det var heller ikke flerfoldige cm beint innover, men kanskje 10-12mm? derfor, så skrev jeg prøv, litt om litt. jeg sa ikke skråsikkert at det kom til å gå, men at det er begrensa hvor galt det kunne gå..  men kanskje er det ikke grenser? kan jo både knekke borret, gjengetappen, og miste propellen etterpå om det skulle gå, med ytterligere følgeskader også, såh  :-)  

Redigert av dude (see edit history)

Hei, du må ikke kjøpe aksling fra Sleipner. De har satt opp prisene kraftig! Ta en telefon til Bosvik i Risør. De lager ny aksling til deg på dagen etter dine mål og du slipper mye billigere unna. Jeg har opplevd nærmere halv pris av sleipner i noen tilfeller.  En mulighet kan være å dreie ny kon på akslingen du har. Hvis du ser på klemflens er det ikke utenkelig at du kan trekke akslingen noen cm ut av klemflensen uten at det har noen praktisk betydning, men jeg tviler på at det blir rimeligere  

Skal se om jeg kjenner noen som kjenner noen som kan ordne kon og gjenger. Finner masse brukte akslinger alle er typisk nok 5-10 cm for korte. Jeg har også vært inne på tanken å montere en fleksibel kobling for å ta igjen det tapte, så slipper jeg å trekke akslingen for mye ut av klemflensen. Er nemlig litt usikker på hvor mye jeg har å gå på der, og fleksibel kobling er jo kjekt å ha uansett. 

Jeg har sett litt på denne hos maritim, den har de i 25 mm utgave, men jeg litt usikker på hvordan den skal monteres. Boltes den fast direkte i giret? Finner heller ikke info om hvilke gir den passer sammen med. Bygger den noe særlig ut i lengden kontra vanlig klemflens? Ser rimelig kompakt ut. 

p_13099-12_default_1.jpeg.1473f7f8397c92b7a3efb8cf3cdc6c57.jpeg

code- skrev 42 minutter siden:

Jeg har også vært inne på tanken å montere en fleksibel kobling for å ta igjen det tapte, så slipper jeg å trekke akslingen for mye ut av klemflensen.

Jeg foreslo jo det for deg litt lenger opp i tråden her, og da var det en slik jeg hadde i tankene. Den er lett å montere:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=233291463

• 3 måneder senere...

Slik ble det til slutt:

20220818_150835.jpg.a740414fb3eea129473ae0f7f2a79ed7.jpg

Var innom et lokalt mekanisk verksted og diskuterte å sette på ny kon og gjenger, det skulle være uproblematisk helt til vi begynte å snakke om timeforbruket. Da var vi opp i prisen på et nytt aksling. 

Nevnte forslaget herfra om a bruke bolt/gjengestang, og dette mente han var en fullgod løsning. Ba om litt ekstra lengde på gjengene slik at jeg kan feste anode også, samt at de skulle varme propellen på forhånd. Den skal sitte den :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...