Gabi Startet 10.Mai.2022 Del på Facebook Startet 10.Mai.2022 Vi telte tilbake hvor mange år vi har hatt båt kona og jeg, og kom til at det ble ca 12 år og 4 båter. Den første var en 16,5' Hansvik Famile, så en 22' Uttern D66, så en 29' Scand Baltic og så nåværende båt på 4. året Bavaria 35 sport. Jeg har kjent på følelsen i lengre tid at det hadde vært deilig med en lengre tur og det å få oppleve nye steder. Vi har tidligere vært på 14. dagers turer, slik som ned til Gøteborg og Kristiansand, men ikke lenger. Nå når barn er voksne så kommer også muligheter til lengre turer. Etter å ha vært i Lofoten med bil for 2 år siden kom for alvor lysten til en tur med båt! Det så virkelig fantastisk ut der oppe med natur og spennende steder! Så i år har vi lagt planer for å få til en tur fra Tromsø og ned til Tønsberg der vi bor! Etter å ha lest endel tråder, bla Tom Rør sin, ble vi skikkelig inspirerte! Vi har tenkt ca i disse baner: * Vi har 5 uker til disposisjon * Og siden vi ikke har fler enn 5 uker så har vi avtalt med Ulvan rederi at de transporterer båten opp til Tromsø/Finnsnes uke 26 og så tøffer vi nedover derfra. * Vi bruker ca 4 uker ned til ca Ålesund for å bruke mest mulig tid på øverste delen som er lengst unna. Deretter prøver vi å kjøre derfra og hjem ila 1 uke, for partiet fra Ålesund til Tønsberg kan vi evnt klare å gjøre et annet år og vi ønsker ikke å prioritere denne strekningen nå. * Vi skal prøve å besøke steder man ikke ellers enkelt kommer med bil. * Vi liker å gå fjellturer så vi har lyst til å finne turområder på veien for å gå turer. * Vi blir mest sannsynlig kona og jeg hele veien, samt datter på 20 år første 2 ukene. Så nå har vi vært igjennom Havneguidene fra Lindesnes-Bergen og Bergen-Kirkenes (mener jeg det var). Fantastiske bøker og vi fikk masse tips! Foreløpig ser det ut til at vi skulle hatt etpar måneder til på tur.... Båten er en Bavaria 35 sport 2007 modell med 2*Volvo D6-310 hk. Dersom vi får greit vær og lite bølger kan vi sikkert cruise i 25-30 knop ved transportetapper, da bruker den mellom 2,5-2,7 l/nm. Blir ingen billig tur, men vi har spart litt noen år så vi bør kunne klare oss selv om dieselprisene er hinsides nå. Så er det masse planlegging for å skaffe grunnlag for en gjennomtenkt tur! Vi gleder oss! Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Jeg gleder meg hvertfall masse til å lese «reisebrevene» her. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 10.Mai.2022 Del på Facebook Svart 10.Mai.2022 Bra disponert rute! Jeg tok båten på henger ifjor andre veien til Tønsberg, fra Tromsø. Gøy å utforske ny skjærgård. Gi lyd om du behøver en lokal representant 👍 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 @chrisrikdet var kult du kjørte andre vei! Du har en mindre båt som går an på henger forstår jeg så da blir det litt enklere og billigere! Takk for tilbud om lokal representant, skal huske på det! En av de tingene som er spennende er om når båten faktisk kommer opp. Per nå er det antatt 3.-4. Juli men som de sier så er det foreløpig så langt frem at det kan endres. Vi liker å planlegge i god tid så sånn sett passer ikke denne usikkerheten oss særlig!😂🤣 Vibhar bestilt flyreise til 2. Juli og overnatting på hotel til 3. Iallefall, begge deler kan avbestilles. Så får vi se hva som kommer av mer konkrete dato når det nærmer seg. Forløpig vet vi heller ikke om båten kommer til Finnsnes eller til Tromsø. Må vi til Finnsnes går hurtigbåt dit på 1 time 20 min ser det ut som. Mer usikkert når på dagen båten vår kommer etc. Så mange spenningsmoment å se frem til!😁 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Blir sikkert en flott tur men er ikke Ålesund - Tønsberg på en uke litt snaut? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Hvis været er greit så skal det gå fint med 1 uke. * Fra Ålesund til Bergen i 2 etapper/dager kanskje, * 1 dag mellom Bergen til Stavanger omtrent? * 1 dag fra Stavanger til Lindesnes-traktene? * 1 dag derfra hjem. Vi kjørte Tønsberg-Kristiansand på under 5 timer i påsken for 2 år siden, rundt 120nm tror jeg det var. Da har vi 2 dager i buffer. Men klart, om været blir dårlig så vet man jo ikke hvor lang tid det tar....sånn er spennende med vær! Tar det lengre tid blir det hjemmekontor i båten!😁 Uansett så blir denne etappen preget av transport og må utforskes bedre et annet år. Da har vi noe å se frem til da også! Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Høres ut som en god plan det der, selv om jeg nok ville ha foretrukket mer tid enn fem uker, men skjønner at det ikke alltid lar seg gjøre. Jeg har også lyst til å prøve noe slikt om noen år - å få fraktet båten oppover og ta meg god tid på veien sørover. Men det blir tidligst i 2024-2025. Når det gjelder strekningen Ålesund - Tønsberg kan jeg bare anbefale den på det varmeste som neste langtur. Dro jo fra Nesodden og opp til Bud utenfor Molde i fjor. Særlig Møre og Romsdal fra Bud og sørover ble utforsket ganske grundig. Er bare å anbefale! Men jeg fikk litt for lite tid i Vestland og Sognefjorden/Hardanger i fjor, så etter all sannsynlighet blir det en retur til disse traktene neste år, selv om det foreløpig kun er en tanke, ikke konkrete planer. Gleder meg uansett til en skikkelig reisetråd fra turen deres, og ta mange bilder slik at jeg kan notere meg bak øret fine steder å plotte inn selv! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LAKA Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Dere har litt knapt med tid, jeg ville brukt mye tid i Lofoten-området og besøkt både Verøy, Røst, Træna i tillegg til å brukt mye tid på Helgelandskysten og ned til Brønnøysund. Jeg tror jeg i mindre grad ville prioritert distansen Brønnøysund-Ålesund. Vi seilte i området både i 2005, 2008 og 2013. På siste tur hadde vi et dieselbudsjett på 3000,- på distansen Lofoten-Stavanger. Dere bør vel budsjettere med rundt 40 000,- vil jeg tro. Det er det verdt! Dere kommer til å få en fantastisk tur sørover! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 bliss X skrev for 2 timer siden: Blir sikkert en flott tur men er ikke Ålesund - Tønsberg på en uke litt snaut? Kontakt meg offlist om de får behov for å legga att båten i Sunnhordland. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 I utgangspunktet er det bare få distanser Dere trenger å tenke på marsjfartskjøring. Regner med veien går via Vesterålen/Lofoten og da er det jo bare Vestfjorden. Ellers kan du gjøre det aller meste på 7 knops fart og 1 liter/nm forbruk. Dere har ca. 1150 Nm å tilbakelegge (TOS-TØS) forutenom eventuelle omveier og det er mer enn god nok tid til å gjøre dette grundig. Enkelte distanser nedover Trøndelags/Nordmørskysten er heller ikke veldig interessante annet enn i marsjfart og der kan man ta gode jafs for å kompensere for der man vil bruke mer tid. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Dere må ta turen innom Klokkergården på Rødøy. Da er det en fin liten fjelltur opp på Rødøyløva. Flott sted og god mat på Klokkergården, men husk å bestille bord. Om det er fint vær når dere er i det området kan dere ta en tur ut til Myken. Et spesielt sted ute i havgapet, med eget whiskey destilleri. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Pequod skrev for 3 timer siden: Jeg har også lyst til å prøve noe slikt om noen år - å få fraktet båten oppover og ta meg god tid på veien sørover. Men det blir tidligst i 2024-2025. Når det gjelder strekningen Ålesund - Tønsberg kan jeg bare anbefale den på det varmeste som neste langtur. Dro jo fra Nesodden og opp til Bud utenfor Molde i fjor. Særlig Møre og Romsdal fra Bud og sørover ble utforsket ganske grundig. Er bare å anbefale! Strekningen fra Kristiansund til Bud nord for Ålesund har jeg allerede tastet inn på plotteren etter en annen tråd her og tips fra @Tommy_H. Og som du sier så er det så fantastisk mye sør for Ålesund også! Og nettopp derfor må vi dele en slik tur i to. Vi har tidligere erfart at drar vi over for mye så blir det bare kjøring og lite tid på stedene. Hadde vi hatt god tid kunne jeg gjerne tenkt meg hele sommeren på tur, kanskje fra mai-september! Ellers tenker jeg at det er viktig både å ha drømmer, men samtidig lage seg en plan for å nå de. Så ser frem til din turtråd når du drar avgårde igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Det kommer til å bli et minne for livet. Godt å se at man kan være med å inspirere litt :-) Fra fruen kom ombord i Svolvær, brukte vi 8 uker. Da brukte vi tre dager på et bryllup i Drøbak, og fem dager i Kristiansund. Det vil si at vi brukte 8 dager på noe som ikke var ferierelatert. Hvis dere er like heldige som oss med været, blir det ikke noe problem med å forflytte seg. Vi lå kun værfast en eller to dager på Kvitsøy. Det var alt på hele turen. Jeg kjenner på et snev av misunnelse. Jeg ønsker dere en riktig god tur. Ikke glem at en skikkelig reisetråd er obligatorisk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 @LAKAJa, vi skulle gjerne hatt mer tid, helt klart.Vi har begynt å gå igjennom steder vi ønsker innom og Værøy og Røst er definitivt på den lista! Lang ute i Havgapet! Håper bare på greit føre utover, så det må planlegges godt ift det. Tror vi endte på 54 steder vi ønsker å besøke.....Også er vi skikelig glad i trange steder å legge til i sund etc, så vi har funnet noen poller som kan være aktuelle. På lista vår er veldig mange i området nord for Bodø, så det blir nok minst 14 dager i Lofoten-området. Vi ser for oss å ha noen "må dra til" steder og prøve å prioritere de, og så ha andre steder som plan B dersom vær og føre ikke er på vår side. Ask skrev for 2 timer siden: Kontakt meg offlist om de får behov for å legga att båten i Sunnhordland. Det setter jeg veldig stor pris på! Fint å ha noen backup og muligheter! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Chiefengineer skrev 1 time siden: Regner med veien går via Vesterålen/Lofoten og da er det jo bare Vestfjorden. Ellers kan du gjøre det aller meste på 7 knops fart og 1 liter/nm forbruk. Dere har ca. 1150 Nm å tilbakelegge (TOS-TØS) forutenom eventuelle omveier og det er mer enn god nok tid til å gjøre dette grundig. Ja, foreløpig rute blir fra Tromsø ned til Andøya, på utsiden av Vesterålen og ned mot Lofoten. Der blir det nok mye i 7 knop som du skriver. Så har vi nok planer om små "rykk" innimellom plassene for å blåse ut litt sot!😁 Blir nok 1150nm pluss omveier. Det ser nok ut til at øverste delen nord for Bodø blir sakte fart, deretter litt lengre strekk sør for Bodø. Som @LAKAantyder går det nok litt til diesel på turen, spesielt med dagens priser. Og fra Ålesund og hjem blir det mye transport. Regner jeg totalt 1400nm og 2l/nm i snitt for å gjøre det enkelt blir det 2800 l diesel totalt. Ganger med 20 kr/l så blir tallet høyere enn kalkulatoren klarer å regne 🙄 Derfor også like greit med Ulvan transport oppover.... Kjetil Solheim skrev 1 time siden: Dere må ta turen innom Klokkergården på Rødøy. Da er det en fin liten fjelltur opp på Rødøyløva. Flott sted og god mat på Klokkergården, men husk å bestille bord Takker for tips! Et fint sted, fjelltur og så god mat og sånn høres ut som en deilig dag! Myken er notert og står på lista! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 Tom Rør skrev 22 minutter siden: Det kommer til å bli et minne for livet. Godt å se at man kan være med å inspirere litt :-) Ja, og det i høyeste grad! Jeg har lest tur-tråden din flere ganger og ble både skikkelig inspirert og litt misunnelig. Det så ut som en fantastisk tur, og noe du kan se tilbake på med gode minner. En ting jeg har lurt på er om hvordan du gjorde det med transport når du lastet opp båten i Fredrikstad? For da måtte du vel ha en følgebåt som hentet deg etter at stroppene var lagt på og du måtte forlate båten? Og tilsvarende i Bodø? Kunne du fortalt litt om det? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 11.Mai.2022 Del på Facebook Svart 11.Mai.2022 En uke fra Ålesund til Tønsberg er jo grei tid med seilbåt. Selvfølgelig mister man mange fine steder, men ville gjort som dere og prioritert alt nord for Helgeland. Høres ut som en herlig sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Mai.2022 Del på Facebook Svart 12.Mai.2022 Gabi skrev for 23 timer siden: En ting jeg har lurt på er om hvordan du gjorde det med transport når du lastet opp båten i Fredrikstad? For da måtte du vel ha en følgebåt som hentet deg etter at stroppene var lagt på og du måtte forlate båten? Og tilsvarende i Bodø? Kunne du fortalt litt om det? Vi kjørte en bil ned til der båten laster leca, og tok den hjem. I Bodø kjørte jeg" flyvemaskin" opp, og ruslet bort på brygga når båten ankom. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Hørtes veldig kurant ut det. Jeg får sikkert høre mer fra rederiet når det nærmer seg. Jeg forstod det per nå at kaia i Fredrikstad var en ISPS kai hvor det ikke var lov for privatpersoner så derfor måtte vi ha båtfølge som henter oss på sjøen etter at vår båt henger i stroppene. Ellers, Havneguiden 4 er veldig bra og vi har funnet mange aktuelle plasser som kan være aktuelle å besøke. Noen plasser vi absolutt bør innom som vi ikke har tatt med på lista nedenfor? Noen her på forumet som er lokalkjente og kan si noe om noen av stedene er verdt å besøke, evnt andre steder? Per nå er det sett fra Tromsø og sørover: Ryøya Senjahopen med gåtur over skaret til Bergsbotn prioritert Meløyvær Skipøyosen Nyksund Refsvika Røst prioritert, Værøy prioritert Sund Nusfjord Straumøya Æsøya Skrova Gullvika Trollfjorden Kvannkjospollen Svællingan Hamarøy Straumhamn Kjerringøy Helligvær Landegode Bliksvær, da er vi vestafor Bodø Fleina Selvågen Svartisen Litlvika med gåtur inn til Svartisen Myken Træna Sanna Hjartøya, da er vi vestafor Sandnessjøen/Mosjøen Hysvær Vega Igerøya, da er vi ontrent ved Brønnøysund Torghatten Møyhavna Nordøyan Sør-Gjæslingan Villa Halten Bogøyvær, da er vi omtrent vestafor Trondheim Veiholmen Grip Håholmen Ona Klostervågen Dombevågen, Hovden Aldervåg Den norske hest gåtur Søre Ospesundet Sletringen Uttoskavågen Børøypollen Og da er vi ca ved Bergen. Fra ca Ålesund blir det ikke til til annet enn transportetapper hjem så de stedene får komme i en annen tur. Sitér dette innlegget Link to post
Martine930 Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 (redigert) Turen fra Tromsø til Andøya på utsiden av Senja er en veldig fin tur, etter Ryøya mot Hekkingen og gjennom sundet der. Dersom tid er Husøya verdt et besøk. Mange muligheter for fjellturer på Senja om dere har tid Segla, Hesten med flere. Andøya har fin gjestehavn, men anbefaler også Bleik. Ikke så god plass i gjestehavna der, men om det er plass et fantastisk sted og fint utgangspunkt til en fantastisk fjelltur til Måtinden. Nyksund lenger ned er også verdt et besøk med en flott fjelltur mellom Nyksund og Stø (Dronningruta). I Nyksund kan det også være trangt om plassen i gjestehavna. Ikke så langt fra Nyksund på vei sør ligger det gamle fiskeværet Skipnes på en øy, fin gjestebrygge og kafédrift og museum. Svellingan er et fantastisk øyrike ikke langt fra Skrova. Risvær brygge i Svellingan har gjestehavn og kafédrift. Dere får en kjempefin tur nedover kysten, uansett vanskelig å få med seg alt. Redigert 15.Mai.2022 av Martine930 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Takker for fine tips! Dronningruta er en av de turene vi har sett på, skal visst være veldig flott. Som du sier også kan det være trangt om plassene enkelte steder. Vi er der i juli så sikkert mange andre om beinet om plasser også. Vi har en 10fot jolle med Yamaha 9,9/12,7hk 2-takt som vi kan bruke ved behov. Om det feks er fullt i en havn og vi må legge til et annet sted i nærheten kan vi jolle inn. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Mai.2022 Del på Facebook Svart 15.Mai.2022 Vurder en liten sveip innom Sør-Fugløy også. Du går jo i praksis rett forbi :-) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Hvis du må legge igjen båt har vi en stor og trygg båthavn i Molde, kun 5 min fra flyplassen Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 16.Mai.2022 Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Når dere er på tur ut mot Værøy er det lurt å ta en tur innom Reine i Lofoten. Her er Reinebringen et fint turmål. Om dere går Svellingenleia bør dere ta turen innom Risvær og gå gjennom sundet mellom Heimeøya og Borteøya. Vi tar turen innom her hvert år på tur til Lofoten. Værøy og Røst er steder det er greit å dra innom, men vi kommer ikke til å dra dit flere ganger. I alle fall ikke Røst. Meløyvær er et selvsagt mål om været tillater det. Yttersia av Senja er fantastisk, men også her må dere passe været, da det åpent hav og det blir fort voldsom mye sjø på vestlige vindretninger. Bilde er tatt fra det nedlagte fortet på Meløyvær. Håper dere får fint vær på turen slik at dere kan få oppleve den fantastiske kysten som er her oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2022 Tom Rør skrev for 16 timer siden: Vurder en liten sveip innom Sør-Fugløy også. Du går jo i praksis rett forbi :-) Takker for tips!👍 Legger inn i planen! Otto R skrev for 13 timer siden: Hvis du må legge igjen båt har vi en stor og trygg båthavn i Molde, kun 5 min fra flyplassen Fint å ha noen backup underveis, så setter stor pris på slike gode innspill! Vet jo aldri hva som kan skje på en slik båttur, så det å ha noe backup dersom noe skjer kan være gull verdt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.