Jump to content

Sommerferie Tromsø-Tønsberg med båt - går drømmen i oppfyllelse?


Gabi

Recommended Posts

Måtte gå på kartet til gulesider.no for å finne Heimeøya og Borteøya, men når jeg først fant så er det definitivt aktuelt å kjøre igjennom. Fint å få slike tips!

 

Meløyvær fort er også nå lagt inn som aktuell!

 

Været ja.....og bølger.....det er jo den store jokeren på turen. Mye vind og store bølger vil gjøre det vanskelig å oppleve det vi ønsker. Men derfor greit å ha mange aktuelle steder å gå til som plan B og C! 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Vi var i planleggingsmodus i pinsa. Lå på Stauper og hadde en fin pinse der og årets første bad!

 

Først har vi sett etter potensielle steder å besøke, jamfør lista tidligere i tråden, samt de som dere har tipset om i tillegg.

 

Nå har vi prioritert noe mer. Vi endte opp med å gå igjennom alle stedene og sortere etter O for overnatting, D for dagsbesøk og S for å bare se på. 

 

Overnatting gjerne der vi skal gå turer som varer noen timer, feks Senjahopen eller der vi tenker det er såpass mye å se at det er greit å overnatte. Ble mange av disse!😁

 

D for dagsbesøk ble noen færre og noen S-er slik som Trollsfjorden.

 

En slik tur er veldig avhengig av været selvsagt. Så plan A er basert på ikke mye vind og bølger så det går an å kjøre båten der vi vil. Plan A akkurat nå er Finnsnes til Tromsø. Så ut til Senjahopen på utsiden av Senja. Videre på utsiden til Meløyvær.  Så på utsiden av Vesterålen før vi farter inn mot Rafsundet og mot Trollsfjorden. 

 

Så sør mot Risøya (Heimeøya/Borteøya), Skrova og så kommer Nusfjord, Reine etc mot vest i retning Å.

 

Så blir det Værøy og/eller Røst.

 

Så retning øst igjen nord for Bodø-traktene, deretter plassene sørover. Ca rute vist på screenshot nederst.

 

Plan B blir mer innaskjærs dvs at vi dropper å gå utenskjærs Senja og Vesterålen. Vi har nok av plasser å se på likevel!👍

 

Jeg har begynt å legge inn rutene på kartplotteren, da fra sted til sted. Og duverden å mange skjær, holmer og øyer det er der! Hadde vært nesten umulig å ikke kjøre etter en rute på forhånd dersom man ikke går utenskjærs. Deilig å ha det meste slikt klart på forhånd. Så kan vi heller improvisere underveis. 

 

Ellers er det rydding i båten, ut med stæsj vi ikke trenger osv. Har allerede kjøpt inn rødt til turen!😉

 

Har laget to rom til under dørken i byssa, så da ble det plutselig plass til masse mer. Burde vært slik originalt, men var kjapt å lage til. Litt håndsaging, boring av hull til å få løftet opp dørkplata og vipps ferdig!

 

Venter nå spent på mer nøyaktig avreisedag med skipet som skal ta båten vår opp til Finnsnes!

 

 

Screenshot_20220608-225741_Samsung Internet.jpg

Redigert av Gabi
Lagt inn bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det spenning mht avreisen. Viser seg at rederiet har fått et helt nytt skip, men som starter første tur fra Stavanger. Mens den jeg skulle være med på fra Fredrikstad skal kun opp midtveis for å bli solgt! Så de prøver nå å få til omlasting på veien!

 

Venter på endelig bekreftelse her, men kan se ut som midten av neste uke blir avreise. Da vil turen ta noen dager lenger enn opprinnelig, men med ankomst i Finnsnes/Tromsø omtrent som opprinnelig planlagt i slutten av uke 26 eller uke 27.  Vet ikke helt eksagt dato enda.

 

Da trenger jeg bare å finne ut hvordan jeg skal komme meg i land i Fredrikstad etter at båten blir heist opp på skipet, for jeg får ikke lov å gå iland pga ISPS-kai. Må ha en annen følgebåt jeg kan gå ombord i som kjører meg til land. Noen som kan hjelpe?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende! Dere får nok en utrolig flott tur :thumbsup:

 

Husk å skrive på baatplassen.no med mye bilder!

 

Ang å komme i land bør ikke dette være noe problem, du må hare ha en besøkshjelm og enten følges av noen eller ha besøkende kort. Ville tatt en telefon eller mail til havnekontoret så løser nok det seg.

Jeg hadde båten på land på land i Eydehavn (Arendal havn) inne på ISPS området i fjor. Fikk beskjed om å bruke hjelm, fikk besøkende kort og ellers bare ikke å gå i veien.

Link to post
Share on other sites

Takk for supert tips! Jeg snakket med Borg havn nå, og fikk tlf til agenten som skal være skipet sin lasteagent. Jeg kan få tilgang som du nevner. Jeg har nå spurt rederiet som skal frakte båten om jeg da kan bli med båten opp i skipet og så ut fra denne til land igjen. Håper det ordner seg!

Link to post
Share on other sites

Ble ikke den kaia. Er visst Borge, Leca hvor det ikke er tilgang til havn. Men jeg fikk tips til et tlf-nr til en annen som skulle transportere også og hadde følgebåt. Skal få sitte på med han til land, så da ser det ut til at dette ordner seg!

 

Mindre enn 1 uke igjen til båten skal avgårde! Siste pakking gjenstår som vi tar i helgen. Ellers skal båten være klar. 

Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg.....

 

ETA pålasting i Fredrikstad er tidlig torsdag morgen på Borge, Weber leca. 

 

Noen som kjenner stedet? Har googlet og det ser ut som det er omtrent som vist på kartet her, kan det stemme? 

 

Sikkert greit å være til tiden, skipet ligger sikkert ikke å venter altfor lenge!

 

 

Screenshot_20220621-121331_Maps.jpg

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 4 timer siden:

Det nærmer seg.....

 

ETA pålasting i Fredrikstad er tidlig torsdag morgen på Borge, Weber leca. 

 

Noen som kjenner stedet? Har googlet og det ser ut som det er omtrent som vist på kartet her, kan det stemme? 

 

Sikkert greit å være til tiden, skipet ligger sikkert ikke å venter altfor lenge!

 

 

Du må kjøre inn Moumgaten for å komme ned til Leca.

 

image.png.47990d5e8b74717edea0a424459cec38.png

 

image.png.bb7e1f9666bc6572b85b2e864d5eb1af.png

Link to post
Share on other sites

Veldig bra rute, synes kansje å innom alle stedene du har lista opp var litt ambisiøst!  Det er så mange flotte steder å besøke! Selv har jeg fartta de fleste stedene du nevner oppe i Troms/Nordland med MTB  Fantastisk flott i fint vær! Utsiden av Lofoten har jeg opplevd litt forskjellig vær da men... Lykke til med en fantastisk flott tur!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ruten er helt sikkert optimistisk! Jeg kjenner at vi skulle hatt 3 mnd egentlig og ikke 5 uker. Kanskje det blir 3mnd tur når jeg blir pensjonist om mange, mange år?😉

 

Vær og vind og bølger har så mye å si for turen, så krysser fingrene for at det blir greit. 

 

Blir deilig i Lofoten med flatt vann og sol og deilig varme. Jeg gleder meg allerede!😎

Link to post
Share on other sites

Rart å være uten båten, men godt å tenke på at den er underveis og at vi snart skal få startet på turen. Vi gleder oss skikkelig til å være på tur!

 

Her i Tønsberg-skjærgården er det ikke noe strøm og elver som vi farter i, mens dit vi skal er det flere steder med kraftige tidevannsstrømmer. Er det noe spesielt å tenke på der unntatt at jeg kan regne med litt rotete sjø? Jeg har jo motorbåt med plenty kraft i motorene så ikke noe å tenke på der. Jeg har tenkt flere ganger at det er nok mer å tenke på med seilbåt ift fremdrift, for er det feks 4 knop motstrøms så går tiden. Har sett noen seilbåt-turer på YouTube og de har vært flinke til å time flo og fjære og strømmer. Så litt mer sjømannskap som kreves der ift å bare gi littegrann mer gass på hendelen.....

 

Vi må uansett studere vær, vind og bølger nøye hver dag. Kan hende vi må kjøre natterstider også for å time ift dette. Det å slippe å stampe i sjø med store bølger i mot i timesvis er ikke så gøy, så vi får prøve å unngå det der vi kan. Samtidig blir det en avveining ift å få se det vi ønsker. Mannskap med kone og datter er sjøsterke, så ingen spesielle hensyn som må tas der. Det igjen tilsier at vi har litt buffer ift vær som måtte dukke opp. 

 

Jeg testet den automatiske lensepumpe forrige uke. Full trykk med vannslangen nede i kjølen, pumpen startet som den skulle når flottøren gav signal og pumpa var flere ganger kraftigere enn tilførselen. Det er den største Rule pumpen. Så det var betryggende. 

 

Jeg testet også den manuelle belg-lensepumpa og den fungerte også som den skulle. En kamerat fikk ifjor lekkasje på slangen utfra dieselkjøleren på sin D4, lensepumpe hans var for liten. Han fikk stoppet motoren og prøvde den manuelle men der var slangen gåen. Så det ble en læring.....Han hadde to D4 så han kom seg til land og fikk kjøpt ny og reparert slangen, så det ordnet seg. Men også derfor det var greit å teste før jeg dro avgårde, vet jo aldri hva som kan skje!

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 1 time siden:

Her i Tønsberg-skjærgården er det ikke noe strøm og elver som vi farter i, mens dit vi skal er det flere steder med kraftige tidevannsstrømmer. Er det noe spesielt å tenke på der unntatt at jeg kan regne med litt rotete sjø?

Du må ha styrefart. Ikke prøv å legge til med strømmen, kjør opp mot. 

Link to post
Share on other sites

Skal gjøre det!👍

 

Værmessig typisk nord-norsk til å begynne med ser det ut som. Men vi må ta det som det kommer! Vi skal være borte i ca 5 uker så blir sikkert litt forskjellig vær. 

 

Spennende å se hvor skipet med vår båt er på MarineTraffic og se den kjører nordover!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har vi ankommet Tromsø og startet ferien! Vi besøkte Polaria med seler og sjøliv og det var gøy. Mye fint å se her!

 

Båten er foreløpig rett før Trondheim så følger med på MarineTraffic. 

 

Møtte på denne hunden på vei ut mot et fint parkanlegg ved sjøen!20220702_161754.jpg.e21d9f06826e1b70eeb77b0bb4549a0e.jpg20220702_161815.jpg.ce309d6702ac09b2eeffc27245aae536.jpg

20220702_131952.jpg

20220702_140811.jpg

20220702_145127.jpg

20220702_133204.jpg

 

Og med den fantastiske sola og varmen så ble det en tur i sjøen også fra den fine baderampa ved Strandveien nord for Lanesbukta! Sommerferien er igang!20220702_173759.jpg.6d3d6493b89e7588ddcb3caeb435984f.jpg

Redigert av Gabi
Oppdatert bilder og tekst. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går ettermiddag var vi på Mood restaurant som serverte midt-østen retter. Og du verden så godt det var, med masse gode smaker! Virkelig en høydare! Ikke noe prefabrikerte greier, bare ordentlige smaker!

 

20220702_201940.jpg.32155cade739e56528d92630a01ccfec.jpg

[Enter]🤭

[Enter]🤭

Idag har vi først vært og sett på Ishavskatedralen. Den var superfin og moro å sett den i virkeligheten. Var et veldig fint lys der inne, kan tenke meg det er fint vinterstid også!

20220703_145221.jpg.2bd65602c69bd628391c295a2ecb41f2.jpg

 

 

20220703_150740.jpg.fbccdc1e2985a1195026a569b294d4e4.jpg

 

Flott orgel!

20220703_150920.jpg.50e33410ee2c41050ff7627ecd381ee3.jpg

 

For å komme dit fra hotellet leide vi el-sparkesykler og det var gøy! Første gang vi har prøvd og det var et veldig praktisk kjøretøy. Skjønner godt det er populært med bobiler, og kunne gjerne hatt det i båten også istedet for sykler, bortsett ifra at vi ikke har sykler med heller da!😉

 

Så gikk vi opp sherpatrappa opp til toppen av fjellet ved fjellheisen, 1203 trinn laget av sherpaer.

 

20220703_181538.jpg.87db68900ad5117eec1a7604bc253a8c.jpg

 

20220703_163906.jpg.e9176d1d0b572017dd61fa8229cfc2e8.jpg

 

Og selvsagt super utsikt på toppen!

 

20220703_164649.jpg.e7e715b1468cba2499c16fc3fe94c8e9.jpg

 

20220703_174946.jpg.43acee35cfb76bf52bab3df52a7e9e61.jpg

 

Så satt vi inne der og koste oss med kanelbolle og drikke og så utover. Koselig! Vi bestemte oss for å gå ned igjen også istedet for å ta heisen, så fikk vi bli litt spreke idag. Ved Ishavskatedralen var det to sparkesykler ledige så dattera og jeg el-sparkesyklet tilbake til hotellet mens kona jogget!

 

Nå er det Peppes pizza tid elns så blir det mer museum og diverse i morgen tipper jeg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...