Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Det er egentlig smått uvirkelig at jeg poster det første innlegget om årets turer så sent som 17. mai!

Men det er faktisk  sånn det har blitt i år, og jeg orker ikke gå inn på årsakene, men det er en blanbding av helse, jobb, form, lyst, vær og uflaks...

 

Men uansett, i dag ble det den tradisjonelle 17. mai-turen - denne gangen med sen lunsj. Dog var frafallet stort - sønnen ble syk, yngstedattera hadde tidlig sagt at hun ikke kunne, mens eldstedattera var usikker og endte med ¨ikke komme. Så da ble det meg og moren til ungene - med andre ord en eks. Jeg kan ikke kalle henne eks-rederinne heller, for da jeg fikk snekka var det allerede lenge siden vi hadde gått hvert til sitt.

 

CD359829-1E32-4C6A-B08A-7955F75CB8C2.jpeg.62a981cdc696339ec397f48033a63b91.jpegMen vi er jo på talefot og med det været som var i dag skulle det bare mangle om det ikke ble en fin tur! Vi dro først over Bunnefjorden for tanke opp etter vinteren - til den nette pris av 17,49 per liter! :headbang: Sukk... Ser av statistikken min at da jeg fylte på samme sted i april i fjor var prisen 10,93!

 

Jaja, sånn har det blitt og sånn blir det vel en stund framover...

 

IMG-1580.jpg.6a2f32797e3d55a473234cb7caf04efc.jpgRuta gikk litt imellom Osloøyene siden Kathrine ikke har sett så mange av dem, men da vi skulle spise lunsj, så valgte vi å kjøre tilbake til Bunnefjorden og legge oss omtrent midt på - mellom Husebergøya og Hellviktangen.

IMG-1583.jpg.d413f5d0ab571b4d7e75c128a13c8cc7.jpg

Der slo jeg av motoren og vi lå vel der og duppet i nærmere en time mens vi spiste. Deretter kjørte jeg henne tilbake til Nesoddtangen slik at hun kunne ta bussen hjem, mens jeg fortsatte turen og koste meg litt alene om bord. Kjente på den gode følelsen det er å tøffe rundt med skuta og kjente at dette hadde jeg virkelig savnet!

 

Totalt var jeg utpå i ganske nøyaktig seks timer totalt - nydelig måte å feire grunnlovsdagen på! Det er jo blitt en tradisjon å være utpå med båten på 17.mai - alle de 17. mai-ene som har vært mens jeg har eid Tresfjorden har blitt feiret i båten! Får håpe på litt flere om bord om et års tid!

1F4C7DFD-5C9E-405B-8BD7-EBF58FF42045.jpeg.9cf9da35b4bd514a827a101198991b34.jpeg

Smått surrealistisk å tenke på at min båtferie i år begynner allerede på fredag - kanskje med tjuvstart på torsdag! Da er det først rockefestival på Grønsand gprd i Hurum med blant annet de to legendariske nederlandske bandene Kayak og Focus. Søk på We Låve Rock 2022 - så finner du hele lineupen de to dagene (fredag og lørdag).

 

B8CD449D-A980-41C5-A097-E634C2231A6C.jpeg.29f3a71a5b127e392bf264df7addbaad.jpegSå er det litt jobbing mens jeg tråkler meg ned mot svenskegrensen - fire nattevakter som begynner natt til mandag og som alle tas i båten, og deretter er det ren ferie ut juni måned.

Som en forberedelse til årets tokt har jeg også byttet ut den slitne, fillete og falmete Båtplasenvimpelen med en ny!

IMG-1602.jpg.58e29b07186ff37f4d9b8ae1c4b29a80.jpg

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Vi venter på deg her hos søta bror. Vi kom til Strömstad på mandag. Idag forflyttet vi oss nedover Kosterfjorden til Resö. Turen gikk i havblikk, max 2m/s. Det er overskyet, men opp mot 20 grader. Her blir vi vel liggende (som eneste båt så langt) i 2 - 3 dager.

 

reso_mai_2022a.jpg.1210cf6cda429e0d22ef213109ff04e9.jpg

Det er nok store sjanser for at vi treffes ja! I år har jeg ikke tenkt å kjøre så lange etapper som i 2019! Skal kose meg og tøffe rundt og besøke mange fine steder. Men særlig mer enn én, maks to, overnattinger på hvert sted blir det kun hvis været setter en stopper. Det begynner gjerne å klø etter å komme videre da! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Første etappe ble unnagjort i går. Deilig å være på tur igjen!

835F07EC-F42B-4330-A11C-8C78A0BC44D7.jpeg.625970ff882d47918f3b208e12d067d1.jpeg

 

Etappen var ganske kort til meg å være, men tradisjonelt kom jeg meg da også av gårde et par timer senere…

 

383027A4-FCBE-4987-9450-A236E144B83D.jpeg.ebff932eb5f69952546d776ec28f9d20.jpeg

 

God plass i gjestehavna. Blir her til mandag. Først festival og deretter nattevakt.

 

6A2AC688-12F3-420F-A22A-7E19B49C76A1.jpeg.201177d1571b5088a311406eadb1e455.jpeg

 

Fredag var første festivaldag med legendariske Focus. Fikk både «Sylvia» og «Hocus Pocus».

På bildet de to originalmedlemmene, nesten. Thiis Van Leer har vært med fra starten i 1969, trommis Pierre Van Linden kom vel med i 1971.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har stått opp forlengst etter gårsdagens andre festivaldag. Absolutt veldig fornøyd, selv om gårsdagens planlagte headliner - nederlandske Kayak - måtte bli sittende isolert i bandbussen utenfor festivallåven og etter hvert dra tilbake til Nederland... Årsaken var at de begynte å bli småsyke på vei fra forrige spillejobb i Sverige og til den avsluttende konserten på Hurum.

 

2AED6C23-9EB5-448C-B932-F8CFEEF5D6F9.jpeg.aa437628a9ea045d02390213cf81b1d0.jpeg

 

Viset seg at tre av medlemmene testet positivt for korona, så dermed ble det ingen konsert med dem og festivalen ble avsluttet litt tidligere. Noen av de andre bandene fikk dermed litt lenger spilletid, og det var egentlig helt i orden!

 

Nå skal jeg vel snart legge meg igjen noen timer, for som tidligere sagt har jeg fire nattevakter å unnagjøre før jeg er 100 prosent ferieklar. Litt usikker på om jeg ligger her natt til tirsdag også, mulig jeg drar videre til Tofte eller Holmsbu, vi får se.

 

CEC7AB1D-244B-436E-935B-5EEEF1529A5D.jpeg.aa49986771c555d1be4b3b43d66f7dfa.jpeg

 

Jeg tenkte å kanskje ta en tur innom Oscarsborg, men ser at de har skrudd prisene opp i år. I fjor kostet det meg 270 kroner å overnatte med strøm, nå koster det 350 ifølge nettsidene. Når jeg så betaler 200 for å ligge her og i Holsmbu - Tofte er vel bare 150 hvis jeg husker rett, så ser jeg ingen grunn til å dra til Borgen.

 

Det er tross alt begrenset hva du kan gjøre der, og hvor interessant det er der når du har vært der ørten ganger før, så da legger jeg meg heller et sted med bedre utvalg i både puber, kafeer, restauranter og butikker. Og betaler i tillegg mindre. Borgen blir nok redusert til et dagstur-stopp heretter.

 

Ikke det at jeg går konkurs ved å betale 80 kroner mer - men synes det var litt vel stor økning. Borgen er jo med et slag blitt en av de dyreste havnene å ligge i Oslofjorden! Da bruker jeg heller pengene på diesel, for å si det slik.

 

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For øvrig, ingen båtferiestart uten trøbbel for den enbeinte skippr...

 

Jeg har - igjen - fått problemer med såret på venstrefoten. Det begynte etter de to London/England-turene jeg hadde i mars og april. Det ble så mye gåing at venstrefoten hovnet opp og såret begynte å gnisse mot skoen og begynte å blø.

 

Så har jeg jobbet hjemmefra siden slutten av april for å hvile foten og lege såret. Det gikk bra inntil denne uka... Onsdag og torsdag jobbet jeg fysisk på jobben i Dronningens gate. Onsdag gikk fint, lite gåing fra Nesoddferga til trikken på Aker Brygge, og lite gåing fra trikkestoppet til jobben (ligger rett ved trikkestoppet).

 

Torsdag ødela jeg alt. Mistet den ferga jeg skulle ta og var litt stresset. I tillegg viste det seg at det var full trikkestopp. Ventet i 15 minutter uten at det kom noen trikk, og folk begynte å gå. Og siden foten var mye bedre og det tross alt ikke er så veldig langt å gå fra Aker Brygge til Dronningens gate, så tok jeg sjansen.

 

Kjente at jeg hadde gjort noe dumt den første gangen jeg skulle reise meg fra stolen på jobben for å hente kaffepåfyll...

Og da jeg kom hjem på ettermiddagen hadde det blødd gjennom kompress og sokk... Tilbake til start, med andre ord.

 

Så festivalen ble tilbragt i stort sett sittende stilling...

 

Jeg må også ta hensyn til dette på den videre ferien - kommer ikke på tale å avlyse eller utsette den! Og det betyr at jeg må tenke litt på hvor jeg legger meg til. Jeg kan hvile masse i båten og sitte mer i førerstolen enn jeg hadde tenkt (jeg liker jo å stå mens jeg kjører slik at jeg har overkroppen over taket og får litt frisk luft og bedre utsikt), og det blir mye mindre gående sightseeing på de stedene jeg besøker.

 

For eksempel, hvis jeg har behov for å proviantere litt, så kan jeg ikke legge meg i for eksempel Hunnebostrand - da det er ganske langt å gå til nærmeste dagligvarebutikk. Men jeg kan fint legge meg til i for eksempel Kungshamn - der er det mye kortere vei. Kiwi i Son ligger for langt fra gjestehavna, mens Rema i Moss i kanalen er perfekt. Bare for å ta noen eksempler!

 

Men jeg er jo vant til dette, og skal ta det med ro og ta lange hvilepauser i horisontalen i akterlugaren - så jeg skal nok få en fin tur uansett. Og jeg har både kniv og et godt utvalg i bandasjer og kompresser om bord - av erfaring!

 

I litt tunge stunder som dette tenker jeg at det vel bare er et tidsspørsmål før jeg mister venstrefoten også, men jeg skal i alle fall prøve å beholde den så lenge som mulig!

 

Blir jo litt stilig da - kan ha en rød babord protese og en grønn styrbord - ikke mange som har det! :giggle:

 

Men ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! Nå skal jeg i alle fall hvile litt. Sover som en stein i båten - fikk innsovingstabletter fra legen min for en stund siden da jeg har hatt så mange tanker i hodet mitt at jeg ikke har klart å slappe av og få sove ordentlig, men i båten sovner jeg nesten før jeg har lagt hodet på puta!

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 6 timer siden:

I Son kan du kjøre helt inn til "Skal bare"-brygga. Da ha du 50 meter til butikken.
Stopper du i Fredrikstad får vi kjøre til butikken og handle. Det er i hvert fal ikke noe problem.
God bedring!

Det tenkte jeg ikke på! Foreløpig går det greit. Fredrikstad er ikke så gæli, legger jeg meg på Værste som vanlig, så er det grei gåavstand under brua og rett inn til Rema. Er vel ikke umulig at jeg tar en tur innom uansett.

Link to post
Share on other sites

Koselig å jobbe fra båten igjen. Kaffe og noe å gomle på, samt varmeovnen på, da det fortsatt er litt kjølig om natta.


FDAF7409-3EFD-454B-A848-6EE6B96146B3.jpeg.08083f9fca9d09a1398cbb6e74ff0777.jpeg


Gadd ikke koble til den ekstra skjermen denne gangen, mulig jeg gjør det neste natt.

 

Til neste år skal forkabinen være ferdig, tett og ekstra isolert slik at jeg kan sitte der, men koser meg fortsatt i cockpiten.

 

Det er slik som dette jeg egentlig har lyst til å jobbe de årene jeg har igjen!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Våken igjen etter at første nattevakt er unnagjort. Akkurat nå tyder alt på at jeg velger å bli her et par dager/netter til.

 

Årsaken er todelt.

 

Jeg nevnte jo tidligere at lørdagens headliner på festivalen jeg var på ikke fikk gjennomført konserten fordi tre av medlemmene hadde testet positivt på korona. Dermed ble hele bandet sittende isolert i spillerbussen.

 

Nå har jeg fått vite at hun som kjørte meg til og fra gjestehavna og opp til festivalområdet testet positivt i går. Jeg har jo tre vaksiner samt har vært gjennom en mild variant av smitte i januar/februar i år (dog ikke 100 prosent bekreftet - jeg hadde alle symptomene, men testen jeg tok er jeg usikker på er riktig ettersom jeg ikke tror jeg fikk vattpinnen langt nok inn i nesa), så jeg er ikke spesielt urolig.

 

Jeg har kjøpt to tester og den jeg tok i dag - som jeg tror jeg klarte å utføre riktig - var negativ. Jeg har heller ingen symptomer. Men for å være på den sikre siden tar jeg det med ro et par dager. Sist gang fikk jeg litt feber, litt diare og litt ubehag i halsen og generelt var jeg slapp og uopplagt. 

 

Ikke noe av dette har jeg merket foreløpig. Men jeg er ikke lysten på å kjenne at jeg ikke er i form mens jeg er underveis med båten, og her i Sætre ligger jeg greit med både butikker og apotek rett ved, så jeg tror det er best å bare vente litt, og ta den andre testen på onsdag for eksempel.'

 

Og den andre årsaken til at jeg blir liggende er at det er meldt tosifret i vind/vindkast både i ettermiddag og i morgen. Så det er en ekstra grunn til å ikke dra ut hvis jeg er usikker på formen.

 

Jeg blir ikke nevneverdig forsinket av å ligger her noen dager ekstra heller, jeg dropper å dra inn til Holmsbu/Holmestrand/Horten og drar heller rett til Son og topper opp tanken før jeg drar videre sørover på onsdag eller torsdag.

 

Bildet under viser skipperen i bandskjorte innkjøpt på festivalen - nederlandske Lesoir - som ikke var smittet og derfor spilte! Jeg ser litt groggy ut på bildet, det er fordi jeg omtrent nettopp har stått opp og ikke har tatt den første kaffekoppen ennå! :giggle:

IMG-1666.jpg.332c2fa8855186930ec6276f0918995f.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsatt i god form her i gjestehavna i Sætre, så jeg tror nok at jeg etter alle solemerker har sluppet unna smitte. Er vel nærmest immun etter tre vaksineringer og et lettere tilfelle av smitte! Ingen symptomer av noe slag ennå, så hvis alt er OK i morgen, så drar jeg antakelig videre da.

 

Dog litt usikker, for det skal jo blåse kraftig opp. Så jeg tenker at hvis jeg legger meg nedpå litt igjen før neste nattevakt, så kan det hende jeg er i såpass god form at jeg kan dra videre rett til Son direkte etter vakta.

 

Hvis jeg er for trøtt, legger jeg meg og venter med avgang til torsdagen.

 

Har prøvd å gjøre noen småting om bord også. Nå er det bare to av tre vindusviskere som virker. Den midt i stoppet i fjor høst, mens den nye som ble byttet ut foran førerplassen i fjor, ikke virker nå. Skal se om jeg får den til å virke, er sikkert bare noen kontaktproblemer. Med det været jeg må belage meg på framover, så er det ganske essensielt at den fungerer!

 

Har også plukket fram de papirkartene jeg kjøpte i 2020 for å forberede meg til turen som jeg altså ikke får gjennomført før nå. Koselig å titte litt mens jeg sitter lunt med litt varmelunk under kalesjen og hører på regnet.

 

IMG-1672.jpg.48409e6ea204d5203932b381161798d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Og der var styrbord vindusvisker i gang igjen! :thumbsup:

 

Den i midten er fremdeles stein dau, ikke noe irr eller slikt å se heller. Skal finne fram strømmåleren og se om motoren får strøm, hvis ikke er det vel en ekstra ting å legge til i bestillingslista...

Link to post
Share on other sites

Den enbeinte skipper befinner seg fremdeles i gjestehavna i Sætre, som nå begynner å fylles opp. Tenkte ikke på at det var Himmelsprett i morgen.

 

Formen er bra, ingen symptomer og test nummer to var også negativ.

 

I dag har jeg både proviantert litt, tatt sommerklippen og spist spicy cheeseburger med bacon på Fyr Gastropub! God burger, litt liten, men det var mye og skikkelig kjøtt, så jeg ble mett likevel.

 

IMG-1682.jpg.a5dca1220afe7498a1bc29aa0f99ba71.jpgFoten er også litt bedre, men jeg merket det på slutten da jeg gikk litt til og fra tidligere i dag. Dog har det sluttet å blø. Foten er også en av årsakene til at jeg har valgt å bli liggende og ta det med ro.

 

Sitter nå på siste nattevakt og siste jobbøkt på fem uker. I morgen er planen å få noen timer på øyet før jeg kaster loss før det blir for fullt her! Jeg vurderte å dra i dag også, men var for trøtt etter nattevakta og la meg litt. Sto opp i 15-tiden og da var det fortsatt ganske stille, så jeg vurderte om jeg skulle dra likevel, da det tydet på at det blåste mindre enn varslet.

 

IMG-1680.jpg.0b3a10e40bbe9994d73312222dbef33e.jpgMen da jeg kom tilbake fra frisør og proviantering, så begynte det å blåse opp, så vinden kom vel rett og slett litt senere enn meldt. Så da gikk jeg tilbake og spiste burger, så fikk jeg et par timer til på øyet før nattevakta.

 

I morgen ender jeg vel opp til stempling hos Bonus, men skal tanke enten på Tofte eller i Son på veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...