Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Har ikke vært utpå siden jeg kom tilbake fra Strömstad, men mulig jeg tar en tur til neste uke når det faktisk skal bli varmegrader!

 

Men jeg har et spørsmål til forumet som jeg har glemt litt. Hadde tenkt å spørre både @Komodo og @Chilli Solbrisom dette da jeg møtte dem, men glemte det helt!

 

Rett før jeg dro på den lille førjulsturen fikk jeg en SMS fra en båteier i havna mi som hadde vært uheldig og kommet borti badeplattformen min da han skulle legge til. Han vil gjerne ordne opp. Fint at det finnes slike ærlige folk!

 

Siden han er interessert i å gjøre opp for seg, så lurer jeg på hva dere tror det vil koste å få fikset det røret som er på utsiden av badeplattformen? Jeg tviler på at det kan bli så dyrt at det blir mer enn egenandelen på forsikringen, så da ville det jo vært greit om han er villig til å gjøre opp!

 

Nå er det ikke snakk om store skaden, bare en liten bøy, så det er mer snakk om en kosmetisk reparasjon, vil jeg tro. På Facebook skrev en leser av båtbloggen min at antakelig hele røret rundt plattformen må byttes?

 

Hva tror dere?

 

IMG-5499.jpg.1fa98b1c3f2e220950dc34e45586318a.jpg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 58 minutter siden:

Har ikke vært utpå siden jeg kom tilbake fra Strömstad, men mulig jeg tar en tur til neste uke når det faktisk skal bli varmegrader!

 

Men jeg har et spørsmål til forumet som jeg har glemt litt. Hadde tenkt å spørre både @Komodo og @Chilli Solbrisom dette da jeg møtte dem, men glemte det helt!

 

Rett før jeg dro på den lille førjulsturen fikk jeg en SMS fra en båteier i havna mi som hadde vært uheldig og kommet borti badeplattformen min da han skulle legge til. Han vil gjerne ordne opp. Fint at det finnes slike ærlige folk!

 

Siden han er interessert i å gjøre opp for seg, så lurer jeg på hva dere tror det vil koste å få fikset det røret som er på utsiden av badeplattformen? Jeg tviler på at det kan bli så dyrt at det blir mer enn egenandelen på forsikringen, så da ville det jo vært greit om han er villig til å gjøre opp!

 

Nå er det ikke snakk om store skaden, bare en liten bøy, så det er mer snakk om en kosmetisk reparasjon, vil jeg tro. På Facebook skrev en leser av båtbloggen min at antakelig hele røret rundt plattformen må byttes?

 

Hva tror dere?

 

IMG-5499.jpg.1fa98b1c3f2e220950dc34e45586318a.jpg

 

Dette er nok @Komodositt domene. Er det mulig å rette opp igjen?

Bare å vente til våren uansett. Har heldigvis ingen praktisk betydning. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En slik liten kosmetisk skade hadde jeg ikke brydd meg døyten om. Hadde du hatt en 2 år gammel båt som skulle selges, hadde det vært en annen sak. Men du skal jo ikke selge? Og i så tilfellet, så ville en slik skade neppe bety noe. Lag deg ikke unødvendige bekymringer.:wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I sommer kom det en 50 fot Swan og hektet ankeret i den ene rekkestøtten min. Jeg ble mektig irritert, for jeg gjorde alt for at skipperen skulle legge om kursen. Rekkestøtten ble bøyd 20 grader, så ille ut. Skipperen og konen hans var lei seg. Jeg ba om en flaske whisky for støtten. Tross alt måtte jeg finne tilsvarende støtte. Kutte vekk med vinkelsliper, koble av dynamo (alternator, generator, vekselstrømdynamo) og så sveise. Satte beinet i bøyen på rekkstøtten og trakk den rett. Avbestilte whiskyen. Dagen etter sto det en flaske fin rødvin i cockpit.

 

Bøyen din fikses ved å fortøye båten i baugen. Feste en jekkestropp i et fast punkt og trekke ut bøyen i røret. Helt problemfritt. Eller kjøre @Lars H.-metoden.

Link to post
Share on other sites

Neste gang du er i Fr.stad - ta kontakt med han her - knalldyktig fyr som kan sine ting. 

 

 

AF1QipO3hfC-3aI7C6OoK3bYeqFTL0r719I_BYy0
 
Se bilder
Kart over Rustfritt Kato Bøe Haugen
image.png.71e310b6cba6a464ad6a2dfd8aa66d19.png
 
Se utsiden
 

Rustfritt Kato Bøe Haugen

 
 
 
 
Adresse: Oremoveien 23, 1659 Torp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Legg til manglende informasjon

 

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 1 minutt siden:

neste gang du er i Fr.stad - ta kontakt med:

AF1QipO3hfC-3aI7C6OoK3bYeqFTL0r719I_BYy0
 
Se bilder
Kart over Rustfritt Kato Bøe Haugen
image.png.71e310b6cba6a464ad6a2dfd8aa66d19.png
 
Se utsiden
 

Rustfritt Kato Bøe Haugen

 
 
 
 
Adresse: Oremoveien 23, 1659 Torp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Legg til manglende informasjon

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 16 timer siden:

Kutte vekk med vinkelsliper, koble av dynamo (alternator, generator, vekselstrømdynamo) og så sveise.

Godt at du tar til deg litt voksenopplæring Hulda, bare tull det der de sier om at man ikke kan lære en gammel hund å sitte :giggle:

 

 

Hulda skrev for 16 timer siden:

Bøyen din fikses ved å fortøye båten i baugen. Feste en jekkestropp i et fast punkt og trekke ut bøyen i røret. 

Jeg tenker også litt i den banen. Ut fra båtens totalverdi og tilstand tenker jeg du bør forlange en erstatning på skaden på ca en tusenlapp, og fikse dette selv. Men jeg ville kanskje gjort det litt annerledes. Ta to klosser, en totomfire, og en lastsurring (av legmenn ofte kalt jekkestropp :wink:). Så jekker du ut bøyen på røret. Bulken kan også fikses, men den kan du også leve med. For å fikse bulken kan man sveise på en skrue, trekke ut bulken med en glidehammer, legge på litt sveis, slipe, polere osv. Men den jobben hadde jeg ikke kostet på. Har selv tilsvarende bulker i min badeplattform, men lar dem bare være der. Det kommer nye uansett. 

Link to post
Share on other sites

Ville her fulgt rådet til Komodo.

Hvis dette havner hos forsikringsselskapene går det på din kaskoforsikring.

Båtforsikring er ikke det samme som bilforsikring. Ansvar i båt er bortkastede penger. det er kun kasko som gjelder her.

 

Mulig tyveri og brann inngår i kasko, men i så fall er det kun det den er OK for

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

7B7122F5-10D5-4958-B42C-8C212954FD7A.JPG.410b52d8e1165d75366f4fb5c65d23b7.JPG

 

Det er vel på tide å ønske dere alle et godt nytt år - eller som det står på bildet over - godt nytt båtår!

 

Det har dessverre ikke blitt noen flere båtturer på meg siden jeg kom hjem fra Sverige i begynnelsen av måneden. Jeg hadde litt lyst til å ta årets siste tur i dag, men jeg tar rett og slett ikke sjansen på grunn av føret! Ikke på sjøen, nå er det ganske pent og stille i motsetning til i natt, men fordi det er så glatt på landjorda at jeg ikke tar sjansen!

 

Jeg har tryna på glattisen like ved båthavna en gang før - da endte det med noen brukne ribbein og flere ukers sykemelding! Og på grunn av protesen er jeg nærmest som Bambi når jeg kommer på glatt underlag. Ille nok med to vanlige bein, verst med protese!

 

Og her på Nesodden (som så mange andre steder) er det helt tomt for strøsalt. I romjula har jeg i praksis nesten vært innestengt i leiligheten fordi det er så glatt utenfor at jeg ikke tok sjansen. I dag har jeg klart å komme meg til butikk og apotek med scooteren ettersom det har vært varmegrader et par dager på rad, men nå kommer kuldegradene igjen slik at den kommer til å spinne på isen og jeg ikke får brukt den.

 

Jaja, skal ikke på jobb før natt til tirsdag, så får håpe jeg har fått ordnet litt mer gangbar passasje til da, eller så blir det vel dagligvarer fra Oda og hjemmekontor...

 

Uansett, godt nytt år til alle på forumet og familiene deres! Jeg gleder meg til et langt og fint båtår i 2023, som forhåpentligvis har litt mindre dramatikk enn 2022, og desto rikere på fine opplevelser med båten!

 

Tusen takk for all støtte og hjelp og gode råd og tilbakemeldinger i 2022!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir nok det siste innlegget mitt i denne tråden - på tide å åpne en tråd for 2023!

 

Som dere vet båtblogger jeg jo også, og en fast rutine hvert år er jo å oppsummere fjoråret. Jeg begynte med det tidligere denne uka, men da mest med tanke på bloggen, som satte ny rekord for tredje året på rad. Akkurat det kan dere lese om her hvis dere vil: https://pequod.nesodd1.no/?p=25875

 

Akkurat nå sitter jeg med et innlegg som kommer til uka, men tenkte jeg skulle dele noe på forhånd her.

 

Rent statistisk sett var jo 2022 en nedtur. Jeg endte på kun 36 turer med båten - mot 73 året før. Det tilsvarer en nedgang i antall turer på 50,7 prosent. Jeg noterte meg for 51 overnattinger, mot 120 året før - en nedgang på 57.5 prosent.

IMG-2078.jpg.98dbca421ec17ef26c810972669d0bdb.jpg

Men da må man jo ha i bakhodet at tallene fra 2021 var eksepsjonelle (i antall overnattinger) siden jeg var utpå på tur i totalt fire måneder og én uke. Mange små og store etapper som begynte på Nesodden og endte i Bud nordvest for Molde - og så returen tilbake, selvsagt! Slikt sett er det ikke helt rettferdig å sammenligne de to årene, ikke minst med tanke på alt som skjedde i fjor...

 

Totalt med nybåten rundet jeg i fjor 280 turer. Den siste etappen hjem fra Fredrikstad etter besøket i Strömstad i desember ble tur nummer 280 med Bergtatt II siden april 2019. Ikke ille det! Så i løpet av vinteren/våren håper jeg å passere 300 turer med Tresfjorden. Jeg har samtidig bare ni turer igjen til jeg er oppe i totalt 800 båturer (fikk 511 med snekka) siden oktober 2013. Så jeg runder forhåpentligvis også den milepælen denne vinteren!

 

Jeg tilbakela totalt nøyaktig 611 nautiske mil i løpet av 2022, det er jo ikke så verst. Flesteparten av disse ble jo tilbakelagt i Sverige. Fjorårets lengste etappe endte på 53,4 nautiske mil og gikk fra Göteborg og til Bohus-Malmön non-stop i 7 timer og 45 minutter.

IMG-3501.jpg.4547a146d6408f6302e50e9ae077efb2.jpg

Motoren fikk totalt 106 motortimer på seg. Gjennomsnittsfarten totalt ble bare 5,9 knop og det skyldes hovedsakelig to ting: At mesteparten av turene gikk innaskjærs med fartsgrenser på 5 knop og at jeg i tillegg var forsiktig på gassen på grunn av prisen på drivstoff. Høyeste gjennomsnittsfart i løpet av én etappe var på 7,7 knop mellom Moss og Hankø i mai. Høyeste enkeltfart jeg var oppe i var 12,9 knop.

 

Jeg håper på en langt mindre dramatisk båtsesong i 2023! Og gleder meg til årets første båttur! Må bare skaffe meg brodder på skoene og pigger på krykkene, så er jeg klar!

 

IMG-5666.jpg.b2492e42317f92d133b50799ed796bb5.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...