mbcabb Startet 20.Mai.2022 Del på Facebook Startet 20.Mai.2022 Hei. Hatt båten på service i fjor høst og byttet alle belger på Bravo 1 gen 2 drev før vinteropplag. Ved vinterkonservering la jeg merke til at kjølevannet kom bare ut på styrbord siden og ved propellen. Babordside kom det så og si ikke noe vann. Prøvde motoren i våres og den går varm og alarmen går ved full fart, 4400 omdreininger. Tok opp dette med verkstedet og de spurte om båten hadde stått lenge uten bruk, noe som var tilfellet. 2 år coronafast i Sverige. De mente at varmevekslere burde renses med syre samt at manifolden burde renses. Båten ble levert inn for en uke siden og i dag fikk jeg beskjed om at motoren må ut for å få ut varmeveksler, trang i motorrommet i en Drago Fiesta 22. Dette hadde de ikke tid til nå av div årsaker men kunne komme tilbake til høsten. Båten kan brukes men ikke på omdreininger over ca 3200. Jeg lurer på om noe kyndige her inne har noen løsning for å rense nevnte deler på denne motoren uten å skru ut motoren. Vil sette pris på tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Hei! Impeller kan være slitt. Eller så kan samler det seg mye avleiringer i varmeveksler som kan være greit å få ut. Veldig enkelt å ta ut varmeveksleren for så å ta en rens på den. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 innaskjærs skrev for 4 timer siden: Eller så kan samler det seg mye avleiringer i varmeveksler som kan være greit å få ut. Veldig enkelt å ta ut varmeveksleren for så å ta en rens på den Har du hatt tid til å lese tråd #1? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mai.2022 Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 På min gamle båt var varmeveksleren tett på halve kjøleren. Ble bra etter rens. Var vel aldri gjort av forrige eier. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mbcabb Svart 21.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2022 Heisan. Hentet båten fra verksted i dag. De har renset varmevekslere men fikk ikke gjort noe med intercooleren. Ble sagt at det sitter 2 sinker i intercooleren som til slutt går i oppløsning og det leirer seg og blir tett. De mente at motoren må ut siden det er så trangt i mitt motorrom. Ser at noen her hevder det er enkelt å få den ut. Noen som har en oppskrift på dette så jeg kan prøve, og hvilken anoder er det verkstedet snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 22.Mai.2022 Del på Facebook Svart 22.Mai.2022 Dere absolut ikke trenger å tar motoeren ut! Vi har renset mange av de 1.7 motorer pgå varmegang, vi på Stavern Båt og Motor bruke Rydlyme som rense hele sjøvanns side av systemet med bra resultat, du må bytte alle 4 motor anoder etterpå som de spist opp i prossesen. Det betyr ingenting at vann bare kommer fra en side av de transom utløp som de er et felles utløp, exhaust kommer ned på babord side så vannen skyter over til styrbord side i den 90 grader sving på bunnen av exhaust på inside av transom skjold. Du har en Alpha 1 Gen 2 drev på denne motor og impellor i inni drevet, satser på at den er bytte med 3 år interval. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 23.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 dieselfan skrev On 21.5.2022 at 0.46: Har du hatt tid til å lese tråd #1? Hei Spannerman. Takk for nyttig tilbakemelding. Kunne tenke meg å prøve Rydlyme. Kunne du forklare fremgangsmåten for denne type rensing. Har aldri gjort det før. Kjekt å prøve før jeg må ut med motor og den kostnaden det er, forespeilet 10-20 tusen. Har allerede bytte 4 stk anoder på motor og skiftet alle belger, olje og impeller på drev i fjor høst. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 (redigert) Produktet som er nevnt over her virker å være i samme gate som Systemrens som finnes i de fleste båtsjapper. https://www.maritim.no/systemrens Har brukt det produktet en del ganger og kan love det ser fælt ut rundt eksosutløpet første minuttene etter oppstart. Motorene jeg har brukt det på har sjøvannspumpe på motoren. Jeg har fulgt anvisningen på embalasjen. Vel har først kjørt motoren til jeg kjenner en lunk i varmeveksleren. Fylt en pøs med ferskvann som jeg har stappet kjølevannslangen nedi og startet motor for å suge opp. Når pøsen er tom har jeg stoppet og blandet ut flasken med Systemrens og reint vann og startet igjen. Når pøsen er tom stoppet og ventet 2 døgn. Meget enkel bruk. Hentet fra leverandøren: "Saltvannskjøling: Steng inntaksventilen. Tøm motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Systemrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut av eksosen (prosedyten må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er bygd opp). La væsken stå i 2 dager. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres. " Mens andre igjen liker å rigge seg til med slanger, plastkar, pumpe, timer, batteri og vet ikke hva. Alt for å ha en unnskyldning til å komme seg ut av huset.. Redigert 23.Mai.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Vi bruke en pumpe til å sirkulare Rydlyme rundt kjøle kretz, jeg tar av slangen bak varmeveksler langt ned bak på babord side hvor vannen kom inn fra transom også slangen til exhaust bend. Så kjøre du Rydlyme inn på en og ute på de andre,og jeg bytt om etter et par timer så den flush i begge rettninger. Du kan gjør de samme med en billig lensepumpe og noe stykk slange og en bottet til å fange Rydlyme og hvor pumpen sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Mai.2022 Del på Facebook Svart 23.Mai.2022 Om du vil kjøre Rydlyme eller Systemrens og vil beholde anodene kan du skru de ut og erstatte de med 1/2 tom blindplugg mens rens pågår. Plugg kan kjøpes hos rørleggere, Megaflis, Biltema etc. Normal årsak til overoppheting er gjengrodd varmeveksler. Om du fyller den med systemrens uten å plugge innløp og utløp så renner det ut. Du må koble deg inn på innløp og utløp på varmeveksler og sørge for at den står full med rensevæske. Intercooler er normalt ikke årsak til overoppheting, så ikke kritisk å rense den nå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mbcabb Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Takk for all hjelp så lang. Hvis jeg har forstått dette korrekt så kan rens gjøres på 2 måter og på begge måter skal anode byttes ut med blindplugg. Metode 1. Lage en krets som Spannerman beskriver med slange inn på varmeveksler og slange ut fra varmeveksler og bøtte med pumpe og la dette sirkulere noen timer med motor i gang. Metode 2. Som Jens_P beskriver, så skal varmeveksler fylles med rense veske, så plugge innløp og utløp på varmeveksler, hva brukes her og hvor lenge skal det stå? Spørsmål til begge metoder, regner med at motor må tømmes for vann før rens igangsettes og i tilfelle hvordan gjøres det (ja, helt grønn på dette) Metode 1. Hvordan unngå at impeller i drev pumper vann til motor når den går, er det her slangen inn til varmeveksel må plugges, hva bruker man her? eller er det en ventil man kan stenge. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Motor er IKKE igang når du kjøre Rydlyme, kun den elektriske lensepumpe til å fører det rundt sjøvanns kretz. Når du tar ut den anode lav ned akter på siden av varmeveksler så tappe du ut sjøvannen før du begynner, etterpå bare kobbel på alle slanger igjen og kjøre med vannslange og klokke på drevet til å rense ut Rydlyme før du sett inn anoder igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Takk for all hjelp så lang. Hvis jeg har forstått dette korrekt så kan rens gjøres på 2 måter og på begge måter skal anode byttes ut med blindplugg. Metode 1. Lage en krets som Spannerman beskriver med slange inn på varmeveksler og slange ut fra varmeveksler og bøtte med pumpe og la dette sirkulere noen timer med motor i gang. Metode 2. Som Jens_P beskriver, så skal varmeveksler fylles med rense veske, så plugge innløp og utløp på varmeveksler, hva brukes her og hvor lenge skal det stå? Spørsmål til begge metoder, regner med at motor må tømmes for vann før rens igangsettes og i tilfelle hvordan gjøres det (ja, helt grønn på dette) Metode 1. Hvordan unngå at impeller i drev pumper vann til motor når den går, er det her slangen inn til varmeveksel må plugges, hva bruker man her? eller er det en ventil man kan stenge. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 24.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 Spannerman, båten ligger på vannet. Forandrer det noe eller må båten opp på land? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2022 Del på Facebook Svart 24.Mai.2022 mbcabb skrev 3 minutter siden: Som Jens_P beskriver, så skal varmeveksler fylles med rense veske, så plugge innløp og utløp på varmeveksler, hva brukes her og hvor lenge skal det stå? Innløp og utløp er 32mm slanger (med forbehold om at jeg husker riktig). Sett på åpen slange i hver ende og før disse opp over toppen varmeveksleren og fest de så de ikke kan falle ned. Gjerne gjennomsiktige plastslanger. Fyll opp til de står væske opp i begge slangene. Usikker på hvordan det er å skru ut nederste anode på intercooler eller slange på innløp med båten på vannet. Mulig dette ligger under vannlinja og at det da vil renne vann inn i båten. Det er saltvannskrets du skal rense. Ingen grunn til å tappe av frostvæske så lenge du ikke plukker varmeveksler fra hverandre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mbcabb Svart 25.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Hei igjen. Vært i båten for å sjekke hvor inntak og utak på varmeveksler er. Har også lest manualen og der står det at man kan rense varmeveksler på vannet hvis man har stopp kran eller å tette sjøvanninntakslange. Siden jeg ikke har gjort dette før vil det vært fint om noen kan bekrefte at jeg har funnet riktig slange for inntak se bildet 1. Har også null peiling på hvor vannutakslange sitter, er det korrekt vist på bildet 2? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2022 Del på Facebook Svart 25.Mai.2022 Slangen på det sølv exhaust bend er utløpet på sjøvanns systemet og en av dekobblings punkt. Innløpet er bak motoren, du vil ser en ‘S’ slang som går fra midten av transom over til babord og inn på nedra del av varmevekslar, du kan tar slangen av fra VV og klemme den så at vann ikke lekke inn, de vil ikke fosse inn pga av impellor i pumpen på drevet blokkere vann inntrengsel. Du kobbler på VV som innløp til systemet, kjøre med ren vann flrst til å flush ute saltvann, så gå videre med Rydlyme. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Hei igjen. Vært i båten for å sjekke hvor inntak og utak på varmeveksler er. Har også lest manualen og der står det at man kan rense varmeveksler på vannet hvis man har stopp kran eller å tette sjøvanninntakslange. Siden jeg ikke har gjort dette før vil det vært fint om noen kan bekrefte at jeg har funnet riktig slange for inntak se bildet 1. Har også null peiling på hvor vannutakslange sitter, er det korrekt vist på bildet 2? Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 30.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2022 Heisan. Rensing utført men uten resultat. Kjørte det begge veier. Fra inntak slangen sildret det igjennom, fra uttak slangen var det litt mer fres, randt gått. Normalt dette? Har nå testet og går fortsatt varm. Så varmt at det begynte å ryke fra exhasut bend, for varmt til å legge hånden på. Selv ved 2200 omdr går den nesten på rødt. Noen tips for videre feilsøking, har rensingen gått feil, 2 timer hver vei. Prøve å rense på nytt, det lå litt sand og div i bøtta men ikke mye. Kan det være termostat, intercooleren eller andre ting. Forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Har du fått sjekket innsiden av eksos bend? Sorry vist dette allerede er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
mbcabb Svart 31.Mai.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Heisan. Hva bør sjekkes på innsiden av eksos bend? Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 (redigert) At det ikke er tett. Men vist du har kjølevann ut bak, kan du glemme dette. Mitt så slik ut: Redigert 31.Mai.2022 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mai.2022 Del på Facebook Svart 31.Mai.2022 Har impeller blitt sjekket/ byttet? Lest raskt gjennom tråden, men så ikke noe om dette... Om ikke, så hadde jeg byttet den først og prøvd en kjøretur etterpå Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
index Svart 1.Juni.2022 Del på Facebook Svart 1.Juni.2022 (redigert) mbcabb skrev On 30.5.2022 at 18.16: Så varmt at det begynte å ryke fra exhasut bend, for varmt til å legge hånden på. Om eksosbendet blir så varmt så kommer det enten ikke vann frem til bendet, eller så går det ikke gjennom bendet. Jeg ville tatt av slangen, forlenget den ned i en bøtte og startet opp. Kommer det mye vann er bendet tett. Kommer det lite kan det ligge impellerrester et sted i slanger eller veksler og sperre for vannet. Redigert. Det kan selvsagt også være tett før impeller, dvs i inntaket. Redigert 1.Juni.2022 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mbcabb Svart 3.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2022 Hei igjen. Skal sjekke tips ang b endet men prøver først det enkleste. Har skrudd ut termostaten og det står at den skal åpne ved 82 grader. Min begynner å åpne seg ved 90 grader og er helt åpen fra 95 grader og oppover. Hva tenker folket om dette, normalt eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.