Jump to content

Cummins MerCruiser 1,7 tdi 2006 mod går varm.


mbcabb

Recommended Posts

mbcabb skrev 16 minutter siden:

Hei igjen. Skal sjekke tips ang b endet  men prøver først det enkleste. Har skrudd ut termostaten og det står at den skal åpne ved 82 grader. Min begynner å åpne seg ved 90 grader og er helt åpen fra 95 grader og oppover. Hva tenker folket om dette, normalt eller ikke?

 

Litt høyt er det, så en ny termostat er nok ikke feil. Men uansett har du dårlig sirkulasjon på sjøvannssiden, ellers hadde ikke eksosbendet blitt så varmt. Så jeg ville ha fokusert mest på dette. 

 

Det er jo egentlig bare å sjekke strekk for strekk. Vann inn til impellerpumpe, ut fra pumpe gjennom varmeveksler, oljekjøler og ut via eksosbend. Er det stor motstand ett av disse stedene får du ikke nok sjøvann gjennom, og dermed dårlig kjøling. Det er ikke verre enn det. Burde kunne diagnostiseres på en halvtime med å løse slanger og sjekke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Impeller sitter i drevet.

Ikke unormalt at det gror rur i inntak på drevet og i kanalen opp til pumpa. Stakes mest skånsomt opp med en lang strips. Unngå ståltråd da det kan skade lakken på drevet og bli angrepspunkt for korrosjon. 

Rens både tversover mellom inntakshullene og oppover i kanalen til pumpa.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

mbcabb skrev for 5 timer siden:

Hei igjen. Skal sjekke tips ang b endet  men prøver først det enkleste. Har skrudd ut termostaten og det står at den skal åpne ved 82 grader. Min begynner å åpne seg ved 90 grader og er helt åpen fra 95 grader og oppover. Hva tenker folket om dette, normalt eller ikke?

Bendet er ofte en svakhet. Det er ikke vanskelig å skru det av. Ny pakning bør ikke koste skjorta heller. Jeg ville sagt det er en av de ebkle tingene å sjekke. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Endelig fikset. Har skiftet varmeveksler og hele klumpen den sitter i, er vel en del av varmeveksleren den også. Selv etter syrebad, var det igjen et belegg i varmeveksleren som selv ikke syra tok. Med ny/brukt går den som en drøm igjen, tak og lov, ship o hoi😊

Link to post
Share on other sites

mbcabb skrev 49 minutter siden:

Selv etter syrebad, var det igjen et belegg i varmeveksleren som selv ikke syra tok.

Uvanlig "løsning" på problemet. 

Notert som punkt å være obs på.

Nyttig oppdatering og løsning! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siste kapittel var ikke skrevet. Etter kun kort tid begynte den å gå varm igjen men forskjellen denne gang var at det skjedde periodisk og at temperatur sankt raskt ved alarm. Nytt opphold på verksted. Hentet i dag og feilen denne gang var slangen fra transom til motor som fikk en knekk på seg når drevet ble kjørt opp eller ned. Byttet slange og alt ser igjen bra ut. Får håpe det holder denne gang.

 

Link to post
Share on other sites

mbcabb skrev 18 minutter siden:

feilen denne gang var slangen fra transom til motor som fikk en knekk på seg når drevet ble kjørt opp eller ned.

Original slange er fasong-formet mens det finnes alternative leverandører som leverer vanlig rett slange. Sistnevnte er jeg skeptisk til da det er relativt skarpe bøyer på slangen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...