Jump to content

NB 1160 Fly


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

Hei!

Skuteløs kaptein på jakt etter riktig båt på andre forsøk...(optimistisk!)

For 10 år siden bygde jeg en Biam 800, og var fornøyd med den. Men nå er situasjonen og ønskene/mulighetene litt anerledes: jakter nå på en båt som kurerer 3 fots syken med en gang, og som fyller havnas tillatte størrelse (11 meter + 50-60 cm :wink: ) Budsjettet er maks 2,3 mill, ønsket er båt med flybridge. Spørsmålet er 1 eller 2 motorer i forhold til vedlikehold, forbruk, og støy.

Har sett på følgende båter så langt: NB 1160 FLY, Viksund St.Cruz 36, Viknes 1030 (ikke FLY, men en flott båt!) Må innrømme at jeg liker NB båten best så langt, men har dere noen erfaringer med båten/merket?

Tips om andre båter som er verdt en kikk i samme kategori? :cool:

Link to post
Share on other sites

NB1160 er det vel ingen som har erfaring med ennå siden den er helt ny.

 

Du skal ha ny båt forstår jeg? Ellers er det jo en del nyere brukte til den prisen som kan være ok.

F.eks Princess 360, Sealine F37 m.fl.

"Helt ny" er vel kanskje å ta hardt i? Jeg mener at jeg var ombord i den på Sjøen for Alle i 2004. Jeg har ikke sett noen på vannet.
Link to post
Share on other sites

Der må være noen på sjøen; jeg kjenner ham som transpoterer dem, og han har sjøsatt noen sykker. NB er helt sikkert en megabra båt. Det er de andre nevnte forøvrigt også, alle gode "vestlands"båter. Gå for hva hjertet vil, du kan uannsett ikke tape de store summer på noen av disse.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

11 meter sunn fornuft

 

Påstår Nettavisen. Sikkert en kjempebåt, men jeg ville forsikret meg at den store bredden ikke gir for harde slag, denne er jo ekstraordinært bred (som selvsagt gir ekstraordinært stor plass inne).

 

Av de andre du nevner virker det som om 340 til Viksund er mer populær enn 360en, men den blir kanskje litt liten. Jeg syns jo den er kjempesvær, men slik er det. Ikke mange årene siden vi kjøpt en Albin Cirrus og ikke i vår villeste fantasi kunne forstå at noen hadde bruk for større båt!!!!

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sikkert en fornuftig og bra båt, om enn ikke særlig vakker spør du meg. Jeg ville også betakke meg for om båten min ble karakterisert som en campingvogn.

Ellers finnes det mye bra i området 2-2,5 mill. både nytt og brukt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er med smaken som det er med baken, delt. Personlig så liker jeg de litt mere klassiske linjene på båter,da faller Sea Line F37 blant annet lagt utenfor.Den ser jo ut som en UFO med sine vinduer. Dette har ikke NB 1160, den ser fortsatt ut som en båt og det setter jeg pris på..

 

Er nok noget konservativ av meg, men liker ikke disse nye ufo vindu båtene som er kommet på markedet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Personlig så liker jeg de litt mere klassiske linjene på båter, da faller Sea Line F37 blant annet lagt utenfor. Den ser jo ut som en UFO med sine vinduer. Er nok noget konservativ av meg, men liker ikke disse nye ufo vindu båtene som er kommet på markedet...

Må si meg enig med deg. Gamle, slanke og klassiske linjer.. Må si at at jeg synes REMs Princess 35 er noe av det flotteste designet i denne kategorien. Hva med denne? P35 m/ 2x Yan 315. Meget pent eksemplar.

 

Eller hva med en Riva Superamerica 42? Denne er vel 30 år gammel...

 

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er med smaken som det er med baken, delt. Personlig så liker jeg de litt mere klassiske linjene på båter,da faller Sea Line F37 blant annet lagt utenfor.Den ser jo ut som en UFO med sine vinduer. Dette har ikke NB 1160, den ser fortsatt ut som en båt og det setter jeg pris på..

Enig,mange av dagens båter mangler det jeg ser etter på en båt. De fleste Skandinaviske båtene har beholdt de klassiske linjene. NB 1160 er en av dem.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Grensen i båthavnen er 11 meter, noe jeg har litt problemer med å tøye særlig mye lenger. Tror NB1160 er akkurat innenfor grensen (hvis ikke må nebbet kuperes..). Princess er designmessig en lekker sak, men 36 foteren er vel egentlig 38, så den er i grenseland. Problemet med den, er at den har gått ut av produksjon for noen år siden, og jeg vil ha en ny, eller nesten ny båt.

Ikke lett å diskutere utseende på de forskjellige modellene, men ut i fra dette forumet, og Båtmagasinet sitt, så bør jeg styre unna F.eks Skorgenes Sonic. Jeg skal ha båten i Oslo området og har inntil nylig vært helt klar for en Viknes 1030 som jeg også kan bruke til fisking om vinteren. Men jeg er redd for at Viknesen blir en bakeovn om sommeren, og at følelsen av å "være på sjøen", blir litt som å kjøre bil med vinduene igjen midt på sommeren. Derfor har tankene begynt å surre rundt en båt med takterrasse.

Link to post
Share on other sites

jeg ville forsikret meg at den store bredden ikke gir for harde slag, denne er jo ekstraordinært bred

Er det noe galt med litt bredde også, nå da?? Det gir jo betydelig bedre bæring i akterskibet i forhold til lengden enn hva liknende båter har. Bredde er bare av det gode, mye bedre plass inne og ute etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heter båten virkelig NB 1160 Buksesmekk?

Ja det må det være. Hva skulle det ellers være???

Og 1160 henspeiler på lengden på buksesmekken. :rolleyes:

NB er jo et oppmerksomhetsuttrykk, altså blir "NB 1160 Fly": "Pass på å ha 1160 lengde på buksesmekken," (ellers blir det for smått):smash:

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grensen i båthavnen er 11 meter, noe jeg har litt problemer med å tøye særlig mye lenger. Tror NB1160 er akkurat innenfor grensen (hvis ikke må nebbet kuperes..). Princess er designmessig en lekker sak, men 36 foteren er vel egentlig 38, så den er i grenseland. Problemet med den, er at den har gått ut av produksjon for noen år siden, og jeg vil ha en ny, eller nesten ny båt.

Ikke lett å diskutere utseende på de forskjellige modellene, men ut i fra dette forumet, og Båtmagasinet sitt, så bør jeg styre unna F.eks Skorgenes Sonic. Jeg skal ha båten i Oslo området og har inntil nylig vært helt klar for en Viknes 1030 som jeg også kan bruke til fisking om vinteren. Men jeg er redd for at Viknesen blir en bakeovn om sommeren, og at følelsen av å "være på sjøen", blir litt som å kjøre bil med vinduene igjen midt på sommeren. Derfor har tankene begynt å surre rundt en båt med takterrasse.

Hvis de har samme regler i din havn som i vår så er 11m maks inkludert alt. Det være seg baugspyd, badeplattform, daviter eller jolle bak. Er den er enn 11.00 m så ryker man ut.

Synes det er en grei løsning - da blir det ingen tvil om hva som menes. Det er jo også total plass som båten tar som betyr noe, ikke netto båtlengde e.l.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sant nok, men det ligger et par pinnebåter i samme havn med skranglende rigger som begge er 42 fot. Blir ikke så lett å argumentere så lenge grensene allerede er endret for noen medlemmer...

En annen mulighet er selvsagt å droppe takterrassen, og gå for Viknesen...., særlig nå vinterstid er det fristende med et stort dekk, varmedress, kaffe, og fiskestanga.

Link to post
Share on other sites

Sant nok, men det ligger et par pinnebåter i samme havn med skranglende rigger som begge er 42 fot. Blir ikke så lett å argumentere så lenge grensene allerede er endret for noen medlemmer...

En annen mulighet er selvsagt å droppe takterrassen, og gå for Viknesen...., særlig nå vinterstid er det fristende med et stort dekk, varmedress, kaffe, og fiskestanga.

Det hadde jeg gjort. Viknes 1030 er en fin båt med stor uteplass som er et must etter min mening. I den båtstørrelsen du snakker om blir det jo ok plass på FB`ene også, men å kjøpe en lukket båt med liten FB og lite akterdekk er ikke noe jeg ville gjort. Uansett hvilken merke det er.

Skal du i tillegg bruke den til litt hobbyfiske er jo Viknes med styrepos ute midt i blinken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...