Jump to content

NB 1160 Fly


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

En telefon til båthavnen var ikke veldig oppløftende når det gjelder mine "ekstra" 60 cm i forhold til NB1160, og grensen på 11 meter. Vedkommende jeg snakket med hadde opptil flere merkelige forklaringer på at noen kan ha båter over 11 meter, og andre ikke. Argumentet jeg allikevel må akseptere, er at de største plassene i havnen går til de med lengst ansiennitet. Han mente også at når det står "1160" med store bokstaver på begge sider av båten , kunne det ses på som en provokasjon...(hjelp!) Jeg tilbød meg da å fjerne merkene, men det ble heller ikke tatt godt i mot (greit nok, men det er lov å prøve seg!) :headbang: Jeg prøvde meg da med at en Viksund St. Cruz 360 bare var 10 cm for lang, og ikke hadde annet enn "36" klistret på hver side, men mannens argumentasjon minnet meg litt om Driftsleder Narvestad sin.... :crazy: For å slippe lange diskusjoner, og en litt kiip start som ny båteier i havna (har vært passiv medlem i 5 år), er spesifikasjonene endret til å bli MAKS 10.99 meter. Viknes 1030 er igjen veldig aktuell, men skal også sjekke ut Viksund St. Cruz 340. Viknesen har veldig lang leveringstid, så sesongen 2006 kan bare glemmes hvis jeg skal kjøpe ny båt.

En annen ting er at jeg tror at jeg møter mine egne overbærende smil fra den gang jeg fartet kysten rundt i Biamen, og smilte av folk som hadde "korte" båter men absolutt skulle ha takterrasse for å se ned på oss i "vanlige" båter. :lol: Kanskje var jeg litt misunnelig, hvem vet...!? :blush:

Når det gjelder drev/fast aksel, så er jeg nesten i havn på hva jeg ønsker meg: Volvo D6, sluregir, hekk- og baugthruster.

Viknes har "giftet" seg med Yanmar og sier at hvis jeg absolutt MÅ ha Volvo, så forteller de noen skrekkhistorier om dårlig oppfølging fra Volvo når det gjelder garantireparasjoner, og at denne installasjonen må jeg gjøre på eget ansvar. Når det gjelder navigasjonsutstyr er de også gift (bigami?) med Raymarine. Sikkert bra utstyr, men personlig har jeg mest lyst på Simrad utstyr (CX 44 f.eks) Viknes folket er ganske klare når det gjelder Simrad som leverandør: de har bra utstyr, men er trege med levering, mangler stadig en eller annen "duppeditt" osv. Derfor må jeg også stå ansvarlig for at dette kommer på plass selv... Hva skal Viknes folket være ansvarlig for da hvis noe skjer med båten i garantiperioden? Slik ansvarsfraskrivelse må i så tilfelle spesifiseres i kontrakten for at det skal være gyldig, men skriver jeg under en kontrakt hvor leverandøren fraskriver seg ansvaret for motor og navigasjonsutstyr? NEI! :nono: Blir litt skeptisk til utstyrsdiktatur når det er så mange gode alternativer i markedet. På messen "båter i sjøen" hadde fruen og jeg en lang samtale med en eier (ikke selger) av en Viknes 1030 som ikke kunne få fullrost båten sin. Vet ikke om han egentlig ville forsøke å bli kvitt sin egen båt, men mitt inntrykk er at både Viknes og Viksund har godt rykte i markedet, eller tar jeg helt feil???

Link to post
Share on other sites

Hvis neste seong blir som i år vil det være Viknes 1030 til salgs som bruktbåt.

 

Hvis du vil ha VP D6 så er jo det litt værre å får til. For min egen del ville jeg valgt Yanmar, men det er en annen skål.

 

Utstyret kjøper du rimligere selv enn gjennom Viknes. Da kan du velge Simrad hvis du synes det er bra. Etter det jeg har sett (min mening igjen) synes jeg det er vel dyrt, og at det finnes andre minst like bra rimligere løsninger. Du nevner Raymarine, og det er ingen lillepupp selv om enkelte synes å tro det.

 

Om du velger Viknes eller Viksund så tror jeg sikkert du blir fornøyd. Det er jo imidlertid ganske så forskjellige båter. Uteplassen kan f.eks ikke sammenliknes. Utseende er jo også ganske forskjellig.

 

Ja. jeg vet hvordan du har det - ikke enkelt. Ofte er det slik at man også bare skulle hatt noen kroner til så kunne man valgt det eller det eller det ....... .

 

Jeg øsnker deg uansett lykke til med jakten videre, uansett hva du måtte velge å kjøpe.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Om du velger Viknes eller Viksund så tror jeg sikkert du blir fornøyd. Det er jo imidlertid ganske så forskjellige båter. Uteplassen kan f.eks ikke sammenliknes. Utseende er jo også ganske forskjellig.

Det har du selvsagt rett i, men grunnen til at Viksund er aktuell, er at den har uteplass "underveis", ikke bare i havn. Jeg har tatt en testtur med Viknes 1030 og blitt mektig imponert over det meste, men sikten fra den utvendige styreposisjonen er kun egnet for dorgefart. Når begrensningene på 11 meter er så klare, MÅ jeg "bygge i høyden" for å få en "solplass" (fruen skal være med). Ser at du har en lukket båt selv..., hvilket erfaringer har du fra stekende sol, +32 og lukket båt?

Selv om det ikke er mer enn 3 dager med så bra vær på sjøen, så er båtfolk optimister som hele tiden tror at neste sesong blir myyye bedre! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det har du selvsagt rett i, men grunnen til at Viksund er aktuell, er at den har uteplass "underveis", ikke bare i havn. Jeg har tatt en testtur med Viknes 1030 og blitt mektig imponert over det meste, men sikten fra den utvendige styreposisjonen er kun egnet for dorgefart. Når begrensningene på 11 meter er så klare, MÅ jeg "bygge i høyden" for å få en "solplass" (fruen skal være med). Ser at du har en lukket båt selv..., hvilket erfaringer har du fra stekende sol, +32 og lukket båt?

Selv om det ikke er mer enn 3 dager med så bra vær på sjøen, så er båtfolk optimister som hele tiden tror at neste sesong blir myyye bedre! :flag:

Min erfaring er at det er helt greit å sitte inne å kjøre når man har luken litt åpen. Når døren er åpen er det fin lufting gjennom salongen. Hadde en Scand Nordic tidligere og hadde som oftest fremre kalesjedel oppe. Åpnet bare den helt fremre på denne for å få litt luft. Jeg synes det ble for varmt å sitte i solsteken når kalesjen var helt nede. Tynn i manken måtte jeg alltid bruke hodeplagg.

På Viknes er det også et sidevindu til å åpne.

 

Forstår godt at du vil bygge i høyden for å få mer plass. Nå er jeg ikke så kjent med Viksund 340, men er FB`n så stor at man kan sitte behaglig en del mennsker der oppe? Ofte synes jeg at man sitter på alt for lave seter, og at resten av plassen er trang. På større båter er det selvfølgelig bedre. Jeg har inntrykk av at de fleste sitter på akterdekk ved landligge. Da er det denne plassen som er viktig å ha stor nok. De fleste dagene i ferien er jo slik at det ikke et MAKS VÆR, dvs stille og sol. Hvis det blåser en del er det vel også bedre å sitte akterut. På kvelden sitter man også som oftest der på sommeren. Det er svalere, og man er mer inkludert i omgivelsene rundt seg. Sitter man i salongen så "burer" man seg litt inne på slike dager. Vil man være helt for seg selv uten at andre hører en, så er salongen ok å ha. I kaldt og guffent vær er den jo helt topp.

Det er nå slik jeg føler det.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å provosere eller være ekkel :rolleyes: men hvis du er villig til å gå litt ned i størrelse så ligger det jo en Skorgenes 330 til salgs i Bergen til en fordelaktig pris ...

Tror den prisen må være så fordelaktig at DE betaler MEG for å ta den i mot...

 

Provosert jeg? Neida! :boxing::discuss::headbang::nonod: :nono: :sad::puke:

Link to post
Share on other sites

Det værste var at jeg før jeg begynte å lese dette dette forumet, var på vei for å signere en Sonic i Stavanger, men ble litt skeptisk til selgeren og alle manglene han remset opp som skulle fikses før overleveringen. Etter alle bastante "hat" innleggene her, har båten måttet seile sin egen sjø...

Link to post
Share on other sites

Tror det er noen som kan gjøre et godt kjøp der takket være div skriverier.

Ingen tvil. Som sagt før i en annen tråd, var jeg i markedet for en 30-33 foter, hadde jeg slått til. Ganske synd egentlig, at den nå alt for mye omtalte saken ikke gjaldt en 430 eller til nøds en 375 ... Da hadde det nok vært fare for at Hangarskibet hadde blitt fraflyttet.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Båten var 7 måneder gammel, og hadde endel feil jeg fant noe merkelige:

-Trelistene på rekka rundt akterdekket var løst flere steder

-Skyvedøren var ikke tett

-Motorluker var ikke mulig å lukke igjen

-Vask på toalett var løs

-dieselmåler og vannmåler var defekt.

 

I tillegg var det en del finish som ikke var helt 100.

Link to post
Share on other sites

De er visstnok mye sterkere i hvertfall...

Javist, ingen som protesterer på det, diskuterer det ikke engang.

 

 

Så til Kapteinen uten båt;

At Viknes forlanger bruk av Yanmar og Raymarine er (nesten) helt utrolig. Sånn går det når de selger godt, og glemmer kundefokus, noe som desverre ofte preger denne halvproffe båtbransjen vi har i dette landet. Jeg har selv kjøpt ny båt i 2002, og har også opplevd dårlig service, kranglete leverandører, urettmessige momskrav (moms to ganger) osv osv. I norge er vi altfor dårlige på service, det gjelder innen alle bransjer, men vår cowboypregede halvproffe båtbransje merker seg særlig ut etter min mening, desverre. Bryggeplassdiktatoren din er vel også et eksempel slik jeg opplever det du skriver.

For meg virker det som kun et fåtall leverandører og enda færre produsenter er oppegående på dette området, og da koster det skjorta. Spørs om det allikevel ikke er verdt det.

 

 

Så til Skorgenes

Har lest de fleste av innleggene i "Skorgenestråden" og det meste er vel sagt, egentlig. Imidlertid har jeg et generelt inntrykk av dårlig finish og kvalitetskontroll på Skorgenesbåtene. Ble spesielt skuffet på 04 messa på Lillestrøm (tror det var 04) hvor de utstilte båtene hadde veldig mange åpenbare småfeil og dårlig finish. Slikt inngir ikke tillit, men desverre selger det ofte dersom prisen er lav nok.

 

...og helt til slutt noen velmente råd ang. inngåelse av kontrakt ved nybåtkjøp;

- skriv kontrakt med leveringsdato og sted. Husk å få med dagbøter ved forsinkelser etc.

-avtal hvor båten skal repareres ved garantiarbeid og reklamasjoner. (det kan være langt og kostbart å transportere båten tilbake til produsent). Få evt. med i kontrakten at selger betaler transport.

-sikre eventulle forskuddsinnbetalinger mot konkurs (bankgaranti)

 

Lykke til med valget, Kaptein

 

M/Y Ellen Marie

PS Bare så det er sagt; har ingenting imot hverken Yanmar eller Raymarine. Topprodukter begge to etter mitt skjønn

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med noe av det m/y ellen marie skriver, med å få med endel slike punkter i kontrakten. Imidlertid viser nok det seg å være vanskelig, spesielt i disse tider hvor de fleste produsentene selger alt de klarer. De vil nok instendig prøve å forholde seg til sin standard-kontrakt.

 

Men ett viktig poeng kan være å få med i klartekst hvordan en skal forholde seg i garantisaker. Hvor, av hvem og hvordan skal noe utbedres? Er det gjort avtaler om dette med verkstedet? Hvis ikke, vil nok mange oppleve å stange hodet i veggen.

 

Dernest å kunne sikre seg mot konkurs / tap av innbetalt beløp:

Mange "naive" båtkjøpere har smertelig erfart grådige båtforhandlere som har vært på konkursens rand allerede da kontrakten ble skrevet og forskudd innbetalt. Vanskelig område, også rent juridisk. Ikke minst dette med bankgaranti, det sitter nok langt inne. Dette området er noe av det jeg er mest opptatt av, men også det området som er vanskeligst å hanskes med og få til en helgardering på.

 

Kanskje litt på siden av det trådstarteren i utgangspunktet sikter til men dog......

 

Jeg tror og håper jeg har gjort et godt valg, men skulle gjerne ønske jeg kunne sikre meg mer, i forkant.

Link to post
Share on other sites

hvilket erfaringer har du fra stekende sol, +32 og lukket båt?

Ser du spørr OLPI, men siden jeg hentet min lukkede båt i sommer fra østlandet til vestlandet og virkelig fikk testet en slik båt i 30+ (to første ukene i juli på Sørlandet var jo fantastiske) så kommer kort min erfaring:

 

Først, på vår båt blir vi sittende inne når vi går i planefart. Til og med i lav fart og mye båter, trangt farvann blir det til at vi sitter inne. Jeg står mye i sete og ut luken. Greit, men selvsagt mer stress i lengden enn å sitte på en flybridge. For meg er det f.eks totalt uaktuelt å gå Blindleia å stå bak... Ute har en dårligere oversikt og det gjør at jeg vurderer faren for å f.eks kjøre på en gummijolle som for stor til at jeg tar sjansen. Sikkert forskjellige synspunkt, men utsikten tror jeg er rimelig lik på Viknes, NB og Viksund. Styreposisjon bak er til fiske og til fra kai... samt bedagelig 5-6 knop i åpnet farvann.

 

NÅR det er sagt så oppfattet jeg ikke det å sitte inne som noe problem. Jeg er ikke så ekstremt solglad så jeg syns det er deilig å komme litt bort fra sola, men her er familien splittet. Uansett de kan selvsagt sitte ute, men det blir usosialt. Når det gjelder temperatur så har vi så mange vinduer som kan åpnes at jeg syns aldri det ble for varmt. Der kan problemet bli større i havn, men det blir likt for alle båtene du vurderer og antakelig ikke noe stort problem så lenge du kan åpne vinduene i tillegg til dør og vegg. Vet ikke om det går på Viknes 1030?

 

Jeg mener at en flybridge ikke kan erstattes av et stort akterdekk, det blir to forskjellige ting og skulle jeg bare brukt båten til ferie hadde jeg nok valgt en flybridge om jeg skulle ha båt i den størrelsen. Mitt bruk som er alt mulig fra fiske, transport og lange ferieturer så ville nok en Viknes 1030 gjort susen, min drømmebåt egentlig, men syns nok utsikten fra salongen blir litt snau. Der er Viksundene mye bedre noe jeg mener er svært viktig. Vi har veldig god utsikt fra vår og dermed blir det ikke så innestengt som jeg syns Viknesene blir... Smak osv

 

Når det gjelder service og kvalitet fra Viksund og Viknes ville jeg ikke vært bekymret. Dette er sikkelige produkt som koster noe mer enn de rimeligste. Jeg syns løsningene jeg ser ombord og den service jeg har fått til nå forsvarer prisen... MEN som med Skorgenes. Du får neppe et 100% feilfritt produkt. Hos meg har det dog stort sett vært småtteri selv om vi snakker om produksjonsnr 7... Syns derfor det er bra... MEN så skal det sies at Viksund fikset alt småtteriet, minus en ting på første forsøk og da blir jo ting så mye lettere...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dernest å kunne sikre seg mot konkurs / tap av innbetalt beløp:

Mange "naive" båtkjøpere har smertelig erfart grådige båtforhandlere som har vært på konkursens rand allerede da kontrakten ble skrevet og forskudd innbetalt.

Bankgarantier koster penger. Derfor vil de fleste unngå akkurat dette. Etter anbefaling fra banken gjorde jeg følgende ved kjøp av nåværende båt. Jeg sjekket ligninga til eier av meklerfirmaet hvor jeg skulle handle. Ligninga viste at fyren var god for et titalls mill. kroner. (Kjennetegn på en konkursrytter kanskje?) Deretter ba jeg om en sk. "Inneståelseserklæring" fra selger. I denne erklæringen innestår eieren personlig (ikke firmaet) for det innbetalte beløpet selv om firmaet i mellomtiden skulle gå konkurs, bli nedlagt ea. Poenget er at etter en konkurs forholder du deg til eieren og ikke til et konkursbo hvor alle verdier normalt har gått tapt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

revene på KAD/AD motorene.[/b]

 

Iflg. Volvo selv har drevene akkurat samme tap. Ingen forskjell.

Å snakke om prosentuelt tap er jo bare tull. Det har ingenting med drevet å gjøre, kun med hvilken motor du kopler til.

 

M/Y Ellen Marie

Den skjønte jeg ikke. Er det ikke tapet gjennom transmisjonen vi snakker om? Mener du da at om man kobler en annen motor til et VP drev så får man et annet effekttap gjennom transmisjonen?

 

Og hvorfor er det %effekttap bare tull? Når du ser på forskjellen på KAD med 290 drev og D med DPH drev ser du jo at det er forskjell.

 

Men det ser ut til at du har direkte info fra VP - så da kan du sikkert dele infoen med oss sånn at flere kan lære :smiley:

 

Så om det tråden egentlig handler om:

At Viknes bare leverer Yanmar motorer ser jeg ikke som noe uvanlig i bransjen. Windy leverer bare VP motorer (i følge prislista). Det handler nok om kompetanse hos produsent og kanskje også hvordan motorrommet er utformet. Men at du blir tvunget til å velge Raymarine - det skjønner jeg ikke. Hos Nidelv og Windy kan man velge Raymarine og Simrad (og flere om man insisterer), men Windy "foretrekker" Raymarine, men jeg har valgt Simrad. Antakelig handler det om "strømlinjeforming" av innkjøp og montering hos Viknes og dermed kanskje også deres kostnader. Etter å ha vurdert Raymarine og Simrad tp ganger (dvs på III'ern og IV'ern) har jeg hver gang endt opp med Simrad - fordi jeg synes skjermene er bedre på Simrad, at Simrad har bedre VHF løsning. Men det er min personlige vurdering.

 

De andre punktene som bankgaranti for forskudd og sted for reklamasjoner ser jeg som naturlig at man har med i avtalen - men reklamasjoner dekkes mye av forbrukerkjøpsloven. Dagbøter er vanskelig å få med -og uansett vil produsenten her være dekket av "force majeure" - dvs forhold utenfor dens kontroll ikke gir rett til erstatning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Vikneseier er jeg kanskje meningsberettiget her. Jeg er heller ikke veldig solglad, men hustruen savner nok av og til solplassen underveis. Det er selvsagt mulig å ta av kalesjen over akterdekket, men i praksis blir ikke det gjort. Det hun gjør, er å sette seg med strikketøyet på den siden av akterdekket der solen skinner inn, og så flytte seg når kursen skifter. For min del blir det sjelden å gå med taklukene åpne, men det er helt sikkert en smaksak.

 

Styreposisjonen på akterdekket brukes kun til og fra kai, og ved forflytning mer eller mindre innen samme fiskeplass.

 

Ekteskapet med Yanmar passer meg godt, er så langt fornøyd både med maskinen og det lokale verkstedet.

 

Servicen fra fabrikken når det har vært ting å klage på har vært helt uovertruffen.

 

Ekteskapet med Raymarine har ikke jeg sett som problem, vi kjøpte bare kartplotter og ikke radar. Når vi en gang om ikke så veldig lenge ønsker å øke repertoaret med en radar, vil jeg nok etterhvert se på kombiløsning radar/ kartplotter/ ekkolodd, og da ryker kartplotteren vi kjøpte sammen med båten ut (jeg synes det er voldsomt med to skjermer foran ansiktet når jeg egentlig burde se ut på havet også). Med den utviklingen vi ser nå, tror jeg nok jeg vil vente til det er rimelig enkelt å få en skjerm som kan brukes til "alt", inklusive TV.

 

Ellers har jeg hørt rykter (ikke fra fabrikken selv, men fra en relativt nær krets) om at det er en 1130 på gang. Da blir det jo bare å høvle 30cm av badekplattformen (og antakelig veldig mye mer av bankkontoen).

Laholm

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke. Er det ikke tapet gjennom transmisjonen vi snakker om? Mener du da at om man kobler en annen motor til et VP drev så får man et annet effekttap gjennom transmisjonen?

 

Og hvorfor er det %effekttap bare tull? Når du ser på forskjellen på KAD med 290 drev og D med DPH drev ser du jo at det er forskjell.

 

Men det ser ut til at du har direkte info fra VP - så da kan du sikkert dele infoen med oss sånn at flere kan lære :smiley:

Dette gidder jeg ikke bruke mye tid på. Foreslår et besøk på VP's nettsider så ser du det alle andre ser; effekttapet gjennom DP-E, DP-G og DP-H drevene er tilnærmet like; 12-13 hk for alle drevene.

 

Å snakke om prosentuellt tap av drev-krefter (din utgreiing i innlegg nr. 42 i denne tråden) har ingenting med drevet å gjøre, kun med hva du hekter på i forkant. DERFOR er det helt feil å hevde:

Det er også viktig å bite seg merke i at de nye drevene til VP på D4/D6 har en betydelig høyere effektivitet enn drevene på KAD/AD motorene.

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Å snakke om prosentuellt tap av drev-krefter (din utgreiing i innlegg nr. 42 i denne tråden) har ingenting med drevet å gjøre, kun med hva du hekter på i forkant.

Dette skjønte jeg ikke. Er effekttapet i drevet avhengig av hvilken/hvor stor motor man kobler på det? Altså slik at drevet er mindre effektivt med en større motor enn med en mindre? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Effekttapet gjennom drevet er konstant. Basta

 

Det Bitteliten sier er at "de nye drevene er betydelig mer effektive".

 

så sier jeg; Det er feil

 

Så sier Bitteliten; om du ser på prosentuellt tap gjennom drevet har dette endret seg

 

Så sier jeg; joda, men det er ikke pga. bedre effektivitet i drevet, men fordi du putter mer krefter på inngående aksel. Drevet er akkurat like (in-)effektivt som før

 

 

 

Dette er da virkelig innlysende: To like drev har forskjellig prosentuellt tap med to ulike maskiner hektet på....men tapet i antall hk er konstant. Drevene er jo like

caipche?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Nei. Jeg forstår heller ikke dette..

 

Kad 300. Yter vel 272hk på propellaksel. 28hk tapt fra svinghjul. Nesten 10% tap.

 

D6-350. Yter 334 (?) på propellaksel. 16 hk tapt fra svinghul. 4,5% tap.

 

Om drevenes effektivitet/virkningsgrad er lik, så må vel dette bety at betegnelsene 300 eller 350 ikke er riktig oppgitt?

 

Det er jo bare tall, kan vel ikke være så vanskelig det her.. :smiley:

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tapet i antall hk er konstant

Ja, jeg har registrert at dette er ti-tusen kroners spørsmålet. Jeg skjønner deg da derhen at du mener at et drev har et effekt-tap på X antall hk, og at dette tapet er konstant uansett hvilken effekt den til drevet koblete forbrenningsmotor har.

 

Om jeg ikke tar mye feil, kan effekttapet i drevet tilskrives to-tre forhold: Indre motstand mellom tannhjulene i Z-drevet; varmedannelse og oljeompisking. Den første er sikkert den vesentligste, vil jeg tro.

 

Og helt uten at jeg har den for diskusjonen fornødne mekaniske og teoretiske kompetanse, vil jeg anta at den motstand motoren må overvinne for å få snurret propellen, angitt i tapte hk, vil variere med innputtet effekt. Altså at man må angi det i prosent, og at tapet i hk (på samme drev) vil øke etter hvert som innputtet effekt øker.

 

Hvis motstand/tap var konstant X antall hk, f. eks. 12 hk, så skulle jo en 12 hk motor ikke engang klare å snurre drevet. (Ja, det er et snurrig eksempel). Effekttap = 100%. Mens det for en 120 hk motor blir et tap på 10 %. Nei, dette får jeg ikke til å stemme. Her må det en bedre forklaring til, Ellen Marie!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...