Jump to content

NB 1160 Fly


Kapteinen, han uten båt!

Recommended Posts

Ser jo dette poenget når det gjelder D6 motorene... Det er nok en lite forskjell der også på effektreduksjon, men den er marginal... Det er jo det som er poenget her. Dette er jo marginale effektendringer vi snakker om på så små effekt differanser.

 

Ser vi derimot på en D3 eller D4 motor med samme drev så blir effekttapet kun 6-7 og opp til 9 hk. gjennom det samme drevet.... Hva er årsaken til dette mon tro :rolleyes:

 

Etter denne forklaringen så skulle jo også disse tape 12hk....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at friksjonen - og derved effekttapet - øker når du påfører drevet større aksialkrefter - og større radialkrefter også for den saks skyld? Altså gitt samme turtall. Du utsetter jo lagerflatene for adskillig større krefter, noe som uungålig vil føre til større friksjon.

Det må vel være grunnen til at de store motorene gir et større effekttap i hk enn de små, på samme drev.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at friksjonen - og derved effekttapet - øker når du påfører drevet større aksialkrefter - og større radialkrefter også for den saks skyld? Altså gitt samme turtall. Du utsetter jo lagerflatene for adskillig større krefter, noe som uungålig vil føre til større friksjon.

Det må vel være grunnen til at de store motorene gir et større effekttap i hk enn de små, på samme drev.

 

mvh tuffff

Jeg er nok ikke uenig i denne konklusjonen.... men andre er nok det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

enig med deg der, men det er ikke motorene i seg selv som forårsaker effekttapet. De store motorene krever tyngre og grovere drev. Altså blir masse internt i drevene(grove lagre, tannhjul etc) en variabel i kombinasjon med hastighet på snurringen/omdreining. Små motorer har små lette drev og motsatt for de store motorene.

Volvo har uten tvil vært flinkere til å få ned dette effekttapet i de nye store drevene sine enn det feks Mercruiser har vært på sine Bravo.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Må jo bare beklage overfor Kappteinen. Tråden din er jo gått helt opp i liminga, men sånn er det vel innpå her noen ganger....

 

M/Y Ellen Marie

Men litt - med trykk på litt - klokere blir vi. Vi må jo være verdens verste kunder for båtbransjen med den kunnskap vi har her. :yesnod: Slettes ikke så dumt
Link to post
Share on other sites

enig med deg der, men det er ikke motorene i seg selv som forårsaker effekttapet. De store motorene krever tyngre og grovere drev. Altså blir masse internt i drevene(grove lagre, tannhjul etc) en variabel i kombinasjon med hastighet på snurringen/omdreining. Små motorer har små lette drev og motsatt for de store motorene.

Jeg trodde vi diskuterte dette med utgangspunkt i forskjellige motorer på SAMME drev -- the point being hvorvidt effekttapet er konstant (hk) eller varierende (prosent)?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde vi diskuterte dette med utgangspunkt i forskjellige motorer på SAMME drev -- the point being hvorvidt effekttapet er konstant (hk) eller varierende (prosent)?

Nja -det var det da. Mitt innlegg baserte seg på samme drev med forskjellige motorer.

 

ja hva var egentlig spørsmålet?

 

Svaret burde jo etter hvert være klart. Effektapet har ingenting med hvilken motor som monteres på drevet.

Det er drevet selv og ikke motoren som er problemet.

 

Dette kan du lese lenger fremme.

Hvis du har to like drev og setter to motorer med forskjellig størrelse på - feks 150 og 300 hk og gir drevet med den store motoren tilsvarende større propell - og kjører begge to med fullt jern, så vil jo aksialkreftene fra propellen med den store motoren være mye større - med større friksjon og større effektap i hk - ikke nødvendigvis i % - som resultat.

 

Dette er da enkel mekanikk - er det ikke?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jovel, tuffff, men blir det ikke da et prosentvis større effekttap, alt etter størrelsen på innputtet effekt? :confused: Mulig at dette er en meningsløs diskusjon ... men noe får man da fordrive tiden med mens den djevels nedbøren kommer i fast form :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, nå snør det ikke her akkurat nå. :rolleyes: Strålende sol og rundt nullføre.

 

Diskusjonen kan vel godt være meningsløs, men den kan jo være morsom for det??

 

Det kan vel bli større %-vis tap, men ikke nødvendigvis. Hvis 150 hk mister 15 hk i drevet og 300 hk mister 25 hk i drevet så blir det jo %-vis mindre tap med større motor. Det her kommer jo litt an på drevets oppbygging.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

null motor gir null effekttap (effekt inn=effekt ut)?

:lol::lol:

Det jeg mente ovenfor, var visst ikke helt riktig sagt ... pølesfingrene løp fortere over tastaturet enn tanken skred frem. Meningen var (tor jeg :rolleyes:) at hvis tapet i hk varierer med innputtet effekt, så må man måle tapet i prosent. Antakelig så jeg ikke helt hva tuffff skrev ... altså at tapet kan bli lavere med større motor.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du ingen effekt så kan du jo ikke få et effekttap - så lenge effekt ikke måles i negative tall. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt -25 hesters motor i hvertfall :smiley:

Åhhhhhhhh - silly me!!! :headbang: Men - hva hvis du kjører full fart forover og båten går akterover, da må det vel være minushester et eller annet sted? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hk er jo arbeid/tid. Tilført arbeid kan jo gjerne oppgis med negativt fortegn... Har du f.eks en vannturbin i båten som produsere energi så kan du jo oppgi den med negativt fortegn om du betraker forbrukt energi som positiv da..

 

Men nå er vi vel langt unne det opprinnelig spørsmålet om NB 1160 Fly, men skitt au... noe skal man da gjøre på jobben også mens vår herre bekler moder jord med noe hvite greier

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det drøyde litt, men da fikk jeg svar av en som jeg anser som kompetent til å besvare dette med tap i et drev. Kan nevne at han bl.a. konstruerer drev (av en litt annen type enn 290 etc).

 

Kort hva han skrev:

 

Drevkreftene øker med økt moment. Dette gir økt friksjon i fortanningen og dermed økt tap. Tapet øker proporsjonalt med med belastningen.

 

Det betyr at hvis man setter inn større motor, beholder utveksling og setter på større propell (dia og stigning) så vil tapet øke. Tapet i HK er dermed ikke konstant selv med samme turtall inn på samme drev hvis momentet er forskjellig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...