Jump to content

Cabincruiser nesten senket av Color Line

Stein Erik

Recommended Posts

mons skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det er stor forskjell på å sette ned hastigheten generelt og å redusere fart eller stoppe når du har mennesker du ikke får kontakt med i kurslinjen din. Hvis ferga brukte hornet i flere minutter tror jeg fortsatt at den kunne klart å redusere med mer enn de tre knopene det ser ut for at den gjorde.

Å redusere fart gjennom å slå bakk på båt med deplasementskrog fører til totalt  tap av styring. Det kan være svært dramatisk for en båt på denne størrelsen i dette farvannet. 

Det har også vært  nevnt bruk av thrustere. Det har liten eller ingen effekt i hastigheter over et par knop. 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Hva er reglene i separasjonssoner? For lystbåter altså. Er det oppsummert bare årvåkenhet, følge retningen og generelt holde unna nyttetrafikk, eller er det andre regler også? 

Regel 10 er nevnt, her har du den. Legg kanskje særlig merke til c), h) og j). I klartekst kan man vel si at fritidsbåter skal holde seg unna.

image.png.ebc69b71b293f18eb3ad927fd8241123.png

image.png.c7f668130bf7b6e2f6b898657103d8b9.png

Det er også en egen forskrift for trafikkseparasjonssystemer. Den er nok mest myntet på de store fartøyene som brukere av systemene:

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-05-25-547

kjeros skrev for 3 timer siden:

Styrmannen på CF er den profesjonelle part. Vi kan være rimelig sikre på at han/hun har gjort alt i sin makt for å unngå sammenstøt.

Nja, det er mulig. Men vet du noe mer om hva styrmannen gjorde enn det som har framkommet i denne tråden? Jeg synes det blir litt for enkelt å konkludere med at han har gjort alt i sin makt for å unngå sammenstøt. Kunne han f.eks. ikke slakket av mer på pådraget?

Hvis man av ulike grunner ikke ønsker å forholde seg til sjøveisreglene, bør man enten fortøye båten for godt, eller holde seg i områder hvor man ikke setter seg selv og andre i fare. 

Enig i dette, bortsett fra det ovrstrøkne :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
On 6/1/2022 at 4:04 AM, Komodo said:

Regel 10 er nevnt, her har du den. Legg kanskje særlig merke til c), h) og j). I klartekst kan man vel si at fritidsbåter skal holde seg unna.

Fritidsbåter er ikke nevnt med et eneste ord i Regel 10. Det som sies, er at båter som ikke bruker separasjonssytemet skal holde seg unna. Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke at det er en eneste plass i de internasjonale reglene hvor det skilles mellom fritidsfartøyer og nyttetrafikk.

Mulligan skrev for 8 timer siden:

Hvor nevner man fritidsfartøy i denne teksten?

Vestkystseiler skrev 46 minutter siden:

Fritidsbåter er ikke nevnt med et eneste ord i Regel 10. Det som sies, er at båter som ikke bruker separasjonssytemet skal holde seg unna. Når jeg tenker meg om, tror jeg ikke at det er en eneste plass i de internasjonale reglene hvor det skilles mellom fritidsfartøyer og nyttetrafikk.

De fleste fritidsfartøy faller ved innenfor denne definisjonen her:

«j)Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.»

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

kjeros skrev On 1.6.2022 at 9.12:

Det er faktisk ingen menneskerett å føre en fritidsbåt. Hvis man ikke forstår hvordan man skal forholde seg til/i trafikkseparasjonssoner, er det ens egen forbannede plikt å tilegne seg denne kunnskapen.  Forøvrig er også kravet om utkikk lovpålagt. 
Hvis man av ulike grunner ikke ønsker å forholde seg til sjøveisreglene, bør man enten fortøye båten for godt, eller holde seg i områder hvor man ikke setter seg selv og andre i fare. 

Denne hendelsen bekrefter nok en gang behovet for en obligatorisk opplæring (med praktisk utsjekk) for samtlige førere av fritidsbåter. Dagens ordning med båtførerbevis har for lengst utspilt sin rolle. Det er ikke et kompetansebevis. Det er i realiteten et bevis på at man har kjøpt seg førerrett til fritidsbåt. Men da var vi over i en annen diskusjon…

Egentlig så trenger man ikke å vite så mye om trafikkseparasjonssoner så lenge man vet at  man skal holde seg vekk fra de store så man ikke er til hinder for dem. Jeg kan ikke huske vi hadde noe om trafikkseparasjonssone da jeg tok båtførerprøven, men det er uansett ikke så relevant her lokalt hvertfall. På en ca 100 km lang strekning så er det en bitteliten fergestrekning der den krysser fjorden og da er det forholdsvis enkelt å forholde seg til dette uten å trenge å vite noe som helst om trafikkseparasjonssoner. Så er det jo også sjelden ferga går, så det forenkler jo også kjøringa med fritidsbåt.

Selv om dette teoretiske opplegget ikke er så voldsomt grundig (man kan bestå uten å noen gang ha satt sine ben i en båt) så tror jeg det ville blitt en dyr og lite nyttig ordning om man skulle tatt en praktisk utsjekk. Tenk deg en tur med sensor og kjøreskolebåt tilsvarende når man tar lappen på bil, det blir dyrt. Dessuten foregår det da ofte i en helt annen type båt enn det folk skal kjøre selv og da er det lite relevant og gir høy strykprosent.

Det viktigste for sikkerhet på sjøen er å bruke sunn fornuft og tenke sikkerhet. Skulle man nå vike en gang man ikke trengte det fordi man viker når man er usikker på hvem som har vikeplikt så er ikke det noen katastrofe. Mens de som bøller seg frem uten å ta hensyn feks med store bølger som skyller over dekk på mindre båter, de burde strammes opp, men sånn kan de jo kjøre også med båtførerprøvn da den ikke tvinger inn vett i skallen på noen.

Hvis du er i et annet land en helg så lærer du deg neppe alt av traikkregler der, men er rett og slett bare ekstra forsiktig. Hvem må vike når en fotgjenger krysser veien? Vet man det ikke når man skal krysse veien så kan man jo stoppe opp og vente til det blir ei stor luke og så springe over, da blir det ingen sammenstøt.

Det nyttigste med båtføreropplæringa var egentlig det som står på et klistremerke jeg har (og som finnes i mange båter) som iser hva sjømerkene betyr så man vet hvor det er grunner. Før jeg lærte dette så ble det gjerne å ta det rolig, eller følge etter en båt som jeg vet går dypere enn min. Går ikke den på grunn så gjør ikke jeg det heller.

Jeg er gammel nok til at jeg ikke trenger båtførerprøven, men en stund var regelen at førstkommende sommer så må jeg ta den for å kjøre min egen båt med 30 hk, så da tok jeg båtførerprøven. Og kort tid etterpå så ble det fritak for de som er så gamle som meg.

19 fot skrev for 2 timer siden:

Egentlig så trenger man ikke å vite så mye om trafikkseparasjonssoner så lenge man vet at  man skal holde seg vekk fra de store så man ikke er til hinder for dem. Jeg kan ikke huske vi hadde noe om trafikkseparasjonssone da jeg tok båtførerprøven, men det er uansett ikke så relevant her lokalt hvertfall.

Trafikkseparasjonssoner er faktisk et emne man skal ha god kunnskap om. Pensum til båtførerprøven

Jeg aner ikke hva slags kurs du deltok på. Men hvis man tar et av de populære kveldskursene med bestått-garanti, forstår jeg at man umulig kan rekke gjennom hele pensumet. 

På en ca 100 km lang strekning så er det en bitteliten fergestrekning der den krysser fjorden og da er det forholdsvis enkelt å forholde seg til dette uten å trenge å vite noe som helst om trafikkseparasjonssoner. Så er det jo også sjelden ferga går, så det forenkler jo også kjøringa med fritidsbåt.

Enten er man på sjøen, eller så er man ikke. Det blir håpløst med lokale tilpasninger av opplæringen. Jeg er bosatt på landet. Hvorfor i all verden skal jeg trenge å lære om plassering og tegngiving i rundkjøringer, når det ikke finnes noen rundkjøringer på mils omkrets?

Selv om dette teoretiske opplegget ikke er så voldsomt grundig (man kan bestå uten å noen gang ha satt sine ben i en båt) så tror jeg det ville blitt en dyr og lite nyttig ordning om man skulle tatt en praktisk utsjekk. Tenk deg en tur med sensor og kjøreskolebåt tilsvarende når man tar lappen på bil, det blir dyrt. Dessuten foregår det da ofte i en helt annen type båt enn det folk skal kjøre selv og da er det lite relevant og gir høy strykprosent.

Det er ingen menneskerett å føre en båt. Det er heller ingen menneskerett å inneha sertifikat på bil. Hvis man ikke ønsker å forholde seg til sjøveisreglene bør man fortøye båten. Hvis man ikke ønsker å forholde seg til veitrafikklovene, bør man parkere bilen. 
Jeg forstår ikke hva du problematiserer. Viktigheten av sjøveisreglene er den samme uansett båttype og båtstørrelse. Håndtering av båt er av avgjørende relevans. Hvis man stryker, må det øves mer. Det er knapt noen som diskuterer strykprosenten på bilsertifikat?

19 fot skrev for 3 timer siden:

Hvis du er i et annet land en helg så lærer du deg neppe alt av traikkregler der, men er rett og slett bare ekstra forsiktig. Hvem må vike når en fotgjenger krysser veien? Vet man det ikke når man skal krysse veien så kan man jo stoppe opp og vente til det blir ei stor luke og så springe over, da blir det ingen sammenstøt.

Hvis du er i et EU-land, kan du risikere at du ikke får leid/lånt en båt hvis du ikke har ICC. ICC har både teoriprøve og «oppkjøring». 
I f.eks Nederland er ICC påbudt dersom båten har fartspotensiale over 5 knop. 

19 fot skrev for 3 timer siden:

Jeg er gammel nok til at jeg ikke trenger båtførerprøven, men en stund var regelen at førstkommende sommer så må jeg ta den for å kjøre min egen båt med 30 hk, så da tok jeg båtførerprøven. Og kort tid etterpå så ble det fritak for de som er så gamle som meg.

Her er du kanskje ved roten av problemet. I kongeriket Norge har myndighetene bestemt at dersom du er født før 1980, så er du automatisk kompetent til å føre en fritidsbåt opptil 15 meter.

Hvis du ser på pensumlisten som jeg har linket til over, er det ikke alt som er like intuitivt eller faller i kategorien medfødt kunnskap. 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

19 fot skrev for 7 timer siden:

Det nyttigste med båtføreropplæringa var egentlig det som står på et klistremerke jeg har (og som finnes i mange båter) som iser hva sjømerkene betyr så man vet hvor det er grunner. Før jeg lærte dette så ble det gjerne å ta det rolig, eller følge etter en båt som jeg vet går dypere enn min. Går ikke den på grunn så gjør ikke jeg det heller.

Hvis du tror at alle grunner er merket så lever du farlig, men de aller fleste står avmerket på kartet.

Det er ingen menneskerett å føre en båt. Det er heller ingen menneskerett å inneha sertifikat på bil. Hvis man ikke ønsker å forholde seg til sjøveisreglene bør man fortøye båten. Hvis man ikke ønsker å forholde seg til veitrafikklovene, bør man parkere bilen. 

Da hadde det blitt veldig glisent i trafikken.
Det finnes vel knapt noen som ikke bryter veitrafikkloven som ferdes ute i trafikken.
Om det er bevist eller ikke spiller jo ingen særlig rolle selv om man jo kan håpe man gjør en risiko vurdering når man velger å bryte loven isteden for å svime rundt.

Selvfølgelig er dette ingen grunn til å slutte med opplæring men problemet vil alltid være der med folk som bryter loven uansett så god opplæring man en gang fikk.
Det er jo heller ikke bevist att føreren på fritidsbåten manglet opplæring.

pipe skrev 1 time siden:

Da hadde det blitt veldig glisent i trafikken.
Det finnes vel knapt noen som ikke bryter veitrafikkloven som ferdes ute i trafikken.
Om det er bevist eller ikke spiller jo ingen særlig rolle selv om man jo kan håpe man gjør en risiko vurdering når man velger å bryte loven isteden for å svime rundt.

Selvfølgelig er dette ingen grunn til å slutte med opplæring men problemet vil alltid være der med folk som bryter loven uansett så god opplæring man en gang fikk.
Det er jo heller ikke bevist att føreren på fritidsbåten manglet opplæring.

Mitt poeng (og påstand) er at båtføreropplæringen generelt er for dårlig. 
Dagens ordning rundt båtførerbeviset er ikke bra. Med unntak av noen få aktører, blir hele pensum gjennomgått i løpet av en kveld - eller i beste fall en helg. Når man ser på pensumlisten, virker dette som noe knapp tid?

Ut fra informasjon i innlegget antok jeg at «19 fot» har tatt båtførerbevis i nyere tid. Når han ikke kan huske å ha lært noe om trafikkseparasjonssoner på dette kurset, har både kursholder og myndighetene et problem. 

Men tilbake til trådens tema. 
Vi aner ikke noe om kompetansen til føreren av omtalte båt. Jeg har heller ikke omtalt dette i mine to innlegg. De fleste har konkludert med at flere sjøveisregler har blitt brutt i denne konkrete situasjonen. Hvorvidt reglene har blitt brutt bevisst eller ubevisst blir spekulasjoner. 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Mener pensum på båtførerprøven er mere enn dekkende nok til at slike situvasjoner kan unngås. Slik pensum er i dag (hvis man virkelig kan pensumet ) er mere enn nok for vanlig fritidseilas.

Det har vært nyttetrafikk i hundrevis av år i Oslofjorden og folk flesyt har greid å holde seg unna uten noe sonm helst setifisering.

Nekter å tro at folk er så dumme at man må ha et sertifikat for å ikke bli rent i senk av ei ferge..

Å ikke følge med har ingenting med pensum eller evt sertifiseringer å gjøre. 

16 minutes ago, kjeros said:

Dagens ordning rundt båtførerbeviset er ikke bra. Med unntak av noen få aktører, blir hele pensum gjennomgått i løpet av en kveld - eller i beste fall en helg. Når man ser på pensumlisten, virker dette som noe knapp tid?

Ut fra informasjon i innlegget antok jeg at «19 fot» har tatt båtførerbevis i nyere tid. Når han ikke kan huske å ha lært noe om trafikkseparasjonssoner på dette kurset, har både kursholder og myndighetene et problem. 

Men tilbake til trådens tema. 
Vi aner ikke noe om kompetansen til føreren av omtalte båt. Jeg har heller ikke omtalt dette i mine to innlegg. De fleste har konkludert med at flere sjøveisregler har blitt brutt i denne konkrete situasjonen. Hvorvidt reglene har blitt brutt bevisst eller ubevisst blir spekulasjoner. 

Melte på sønnen et sånnt båtførerprøven kurs!  hadde håpa på at det var en erfaren båtfører som hadde kurs.  Var en ungjente som leste rett fra boka.  Utrolig dårlig og ustrukturert, ikke noe for en 15 åring.  etter stressopplegg, var det klart for prøve kl. 23 på kvelden!!! da var sønnen trøtt og sliten og lita gira på å ta prøve..  fikk melding på sms noen dager etterpå om at han hadde bestått prøve..  bare tull.  ble trafikalt grunnkurs og MC kurs den sommeren, tror han mista lysten på de båtførerprøven greiene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

13 hours ago, kjeros said:

Hvis du ser på pensumlisten som jeg har linket til over, er det ikke alt som er like intuitivt eller faller i kategorien medfødt kunnskap. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men har aldri følt behov for hverken kurs eller sertifikater for å skjønne at jeg må pelle meg unna dersom et stort skip har kurs mot meg.

Vestkystseiler skrev for 2 timer siden:

Jeg kan bare snakke for meg selv, men har aldri følt behov for hverken kurs eller sertifikater for å skjønne at jeg må pelle meg unna dersom et stort skip har kurs mot meg.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

kjeros skrev On 3.6.2022 at 9.04:

Når tok du båtførerprøven? Og hvorfor tror du jeg har tatt  båtførerprøven i nyere tid?

Jeg tok den mens piggdekka fortsatt var på i 2009, altså mens det var noen måneder igjen til alle som skal føre båt med mer enn 25 hk trenger å ha bestått denne prøven, mens min båt har 30 hk. Jeg skjønte jo at det kom til å bli trøblete å få alle båtførerne gjennom slik kursing i tide til sommeren, så da gjaldt det  å være tidlig nok ute og ta kurset tidlig. Det gikk over mange kvelder og flere timer hver kveld og til slutt prøve i samme klasserommet. Også en politimann var tilstede for å få opplæring så han kan kjøre politibåten på lovlig vis. Tipper det kan ha vært sånn ca 5x4 timer eller noe sånt, og kostet noen tusen kr.

I ettertid har det kommet mange raske  kurs som nok er basert på at man vet hvilke spørsmål som stilles på prøven og dermed kan pugge dem uten å få med seg særlig mye annet av det viktige.

Og kurset var da krevende nok til at ikke alle bestod heller. Kom ut en fellesmail til alle deltakerne etter prøven var rettet hos Norsk Test. I mailen stod det: "Alle bestod testen unntatt P....... (fornavnet på en av deltakerne)". Ikke akkurat helt riktige måten å gjøre det på synes jeg, men det var nå slik det ble gjort. Selv bestod jeg.

Etter jeg tok kurset innså også myndighetene at det ville være umulig å få kurset alle båtførere i tide, så da endret de det til at folk født før 1980 (som da inkluderer meg) ikke trenger å ta kurset. Men da var det allerede tatt.

Hvis trafikkseparasjonnsoner var med i kurset så har  jeg lært om det, men ting man aldri har bruk for hender det man glemmer eterhvert, uten at det er noe tap. Allerede før kurset så visste jeg jo godt at man skal flytte seg for de store båtene som ikke bare kan kjøre sikksakk mellom småbåtene. Om de da er i en trafikkseparasjonsssone eller ikke er ikke egentlig så viktig da med mindre man skal være vanskelig og holde på sin rett et sted der de store muligens ikke har slike rettigheter. Men uansett mest fornuftig å slippe dem frem og det fungerer fint og enkelt.

Det blir litt som at man slipper frem utrykningskjøretøy med blålys på, selv om man ikke i farta kommer på hvilken paragraf det er som sier man skal det, eller nøyaktig ordlyd i vegtrafikkloven eller trafikkreglene.

Det er helt vanlig å glemme noe av det man har lært, men ikke får bruk for.

Vis frem vognkort for bil og henger til en person med førerkort klasse B og spør om vedkommende på lovlig vis kan lempe 800 kg last i hengeren og kjøre avgårde, mange vil ikek kunne svare på dette, selv om det er pensum. Men for dem som aldri kjører med henger så er det ikke viktig å vite.

Og spør du meg om hvor mange timer man må vente med å kjøre bil etter 3 halvlitere så vet jeg ikke svaret selv om jeg har lært det. Det holder fint å vite at jeg alltid er edru nok til å kjøre da jeg ikke drikker.

• 1 måned senere...

Jeg har sett videoen med småbåten som nesten ble påkjørt av Color Fantasy. Og min kommentar er: Hvor dum er det mulig å være? Har man kjørt båten i fylla eller i svime? Man skal være rimelig tjukk i hue når man kjører foran et stort skip på den måten.

Tok CL Magic fra Oslo senest forrige uke, og da var det en tulling i en snekke som kom ut fra Hallangspollen, som på død og liv skulle krysse rett foran nesen på Magic. For meg som sto på soldekket nærmere midskips så det veldig nært ut, og motorstopp kunne vært fatalt, så enten man er døv, blind, eller idiot, så skjer dette tydligvis oftere enn det blir filmet og lagt ut i media.

Jeg trodde denne tråden skulle gjøre som doffen etter 3-4 innlegg, der tok jeg feil, veldig feil. Har lest igjennom fra start til mål og latt meg imponere over hvor mange som har fornuftige og gode argumenter i denne saken.

Opplever at det har vært god læring for meg å lese tråden.

Meeen, kan de som på fulllt alvor mener at det er klokt å krysse foran et skip i en trang led, slik som på videoen, rekke opp høyre hånd slik at jeg kan telle dere ?

1 hour ago, dieselfan said:

Meeen, kan de som på fulllt alvor mener at det er klokt å krysse foran et skip i en trang led, slik som på videoen, rekke opp høyre hånd slik at jeg kan telle dere ?

Håper det ikke er mange!  Jeg er på sjøen i lystsammenheng så jeg holder unna nyttetrafikken uansett..  Om de ferdes i Olslofjorden så bør dem i det minste sette seg inn i hva separasjonssona går!! hold unna!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Så kan de som aldri har vært uoppmerksomme og ufrivillig forårsaket en nestenulykke eller en hendelse som har blitt avverget ved at andre ikke har stått på retten sin rekke opp venstre hånd. 

Opptelling kommer til å gå fort (hvis folk tør å være ærlige)! :lipseal:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Igår var det en artikkel i VG (plussartikkel bak betalingsmur) om Frank Løke:

https://www.vg.no/sport/i/RrVGkW/frank-loeke-klar-for-sitt-villeste-prosjekt-doedsraten-er-veldig-hoey

Der står det om da han forsøkte å svømme over Oslofjorden:

"

– Har du kjent på dødsfrykt før?

– Ja! Jeg fikk fullstendig panikk.

Så forteller han om det som skjedde for ganske nøyaktig tre år siden. Han trodde han rett og slett var ferdig da han måtte kjempe en kamp på liv og død i bølgene mellom Horten og Moss.

Svømmekonkurransen «Open Water» ble et brutalt alvor for mange deltagere som ble tatt av strømmen. Frank Løke var en av dem, men han nektet å la seg plukke opp av redningsbåten.

– Det angret jeg på da fergen kom, og jeg ikke klarte å svømme unna. Den tutet noe forferdelig, og så klarte den heldigvis å snu i siste liten. Jeg var så nærme at jeg kunne ta på den, og ante ikke om jeg kom til å bli sugd under vann.

– Et øyeblikk var jeg sikker på at nå er det over. Etterpå lå jeg stille i vannet i flere minutter. Til slutt sa jeg ja til å bli plukket opp av redningsbåten også. Jeg var faktisk lenger unna målet enn jeg hadde vært en time før, og innså at det var nytteløst.

"

Og som svømmende har man jo enda mindre mulighet til å gi gass og komme seg fort unna store ferger.

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Så kan de som aldri har vært uoppmerksomme og ufrivillig forårsaket en nestenulykke eller en hendelse som har blitt avverget ved at andre ikke har stått på retten sin rekke opp venstre hånd. 

Opptelling kommer til å gå fort (hvis folk tør å være ærlige)! :lipseal:

Så er det nok også endel som mener de ikke har forårsaket slike situasjoner, mens sannheten er at de bare ikke har fått med seg noe av hendelsen og dramatikken.

En gang kom jeg til et veikryss der en eldre mann fra høyre hadde vikeplikt. Antakelig hadde han sett til venstre at det var kalrt, deretter til høyre hvor han måtte vente litt til det var klart og så har han kjørt, uten å oppfatte at det i mellomtiden var kommet trafikk (meg) fra venstre. Da ble det en bråbrems på våt asfalt med piggdekk og jeg stoppet vel 1-2 meter fra førerdøra til den lille Corsa-en. Den gamle mannen kikket bare rett frem og konsentrerte seg vel om kjøringa og ikke om at det var annen trafikk som måtte bråbremse, så jeg tror ikke han fikk med seg noe av dramatikken han forårsaket.

3 hours ago, 19 fot said:

Så er det nok også endel som mener de ikke har forårsaket slike situasjoner, mens sannheten er at de bare ikke har fått med seg noe av hendelsen og dramatikken.

En gang kom jeg til et veikryss der en eldre mann fra høyre hadde vikeplikt. Antakelig hadde han sett til venstre at det var kalrt, deretter til høyre hvor han måtte vente litt til det var klart og så har han kjørt, uten å oppfatte at det i mellomtiden var kommet trafikk (meg) fra venstre. Da ble det en bråbrems på våt asfalt med piggdekk og jeg stoppet vel 1-2 meter fra førerdøra til den lille Corsa-en. Den gamle mannen kikket bare rett frem og konsentrerte seg vel om kjøringa og ikke om at det var annen trafikk som måtte bråbremse, så jeg tror ikke han fikk med seg noe av dramatikken han forårsaket.

På landeveien er det som kjent mindre marginer og ting går tettere og raskere enn på sjøen, så etter min mening en veldig dårlig sammenligning med å krysse baugen på et stort skip som man kan observere at nærmer seg i flere titalls minutter om man har sansene mer eller mindre i orden. I tillegg blir man varslet av en tyfon som bør tenne et lys eller to.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...