mons Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 (redigert) Har bare av sett slike skip bakke opp eller manøvrere rundt småbåter i Kristiansandsdistriktet. Aldri prøvd selv. Hvis de ikke kan bakke opp for en fare som de fløyter på i flere minutter, og som oppstår ofte, kjører de for fort. Hvor mange minutter redusert fartstid er en barnefamilie verdt? En annen ting er at småbåter som roter slik kanskje bør miste føreretten og bøtelegges såpass at folk forstår alvoret. Til de som vet svaret. Hvor lenge før må denne båten begynne for å redusere farten til ca 10 knop i nødsfall? Redigert 27.Mai.2022 av mons (see edit history) Mons Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Det skal du være klar over @mons, skulle den fergen bakket og lagt seg stille for hver eneste tulling, ville den aldri passert Drøbak på sydgående mellom april og oktober. Link to post
finnmarken Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Ja, det er jo nettopp det Hulda skiver som er poenget. En slik båt kan jo ikke annet enn å håpe at fritidsbåtene flytter seg. Alt annet er helt urealistisk. Link to post
pacuare Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 ferger har veldig god styre og stoppevne, de kunne ha gjort veldig mye. Vet det etter å ha vært den lille båten for 30 år siden. Vi gikk greit foran kielfergen, inntil ett tau røk og vi lå rett foran fergen med masta i vannet. På det minuttet vi trenge til å komme oss unna hadde fergen dreid 60 grader og lå nesten stille. Tror alle kaffekopper og ølglass lå på dørken etterpå. Absolutt ikke en situasjon de ønsker å oppleve. Vi i den lille båten lærte mye. Vi hadde grei margin til å komme oss unna også hvis fergen ikke hadde tatt en nødmanøver. Forstår godt de på broen, når en ser kjølen på en seilbåt vet en aldri om de ombord kommer seg unna. Bruker autopilot mye, men går jeg under dekk stopper jeg båten først når jeg er nær land (innsiden av Færder) Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 (redigert) Regel 2 og regel 44 er relevante her tenker jeg. De som ikke kjenner de kan slå opp på lovdata. @pacuare dekkshus er tingen ?? Redigert 27.Mai.2022 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 mons skrev for 1 time siden: Hvis de ikke kan bakke opp for en fare som de fløyter på i flere minutter, og som oppstår ofte, kjører de for fort. Hvor mange minutter redusert fartstid er en barnefamilie verdt? En annen ting er at småbåter som roter slik kanskje bør miste føreretten og bøtelegges såpass at folk forstår alvoret. Til de som vet svaret. Hvor lenge før må denne båten begynne for å redusere farten til ca 10 knop i nødsfall? Om alle nyttefartøyer skulle holde en hastighet der de kan stanse for alle eventualiteter er det slutt på all skipstrafikk. Et tog kan heller ikke stanse for en feilparkert bil på en planovergang og regelverket tar hensyn til begge deler. Sånn er det bare, lik det eller ikke. Link to post
Kjetil1 Svart 27.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2022 Det skrives at dette skjer hele tiden i nevnte farvann. Da må det vel kunne gå an å ferdes i trygg hastighet der. Om det tar en halvtime mer til Danmark får så være. Det er like lite logisk å forsvare fergekapteinen som å forsvare en bussjåfør som dundrer forbi barnehagen i 90 og nesten kjører på en personbil som innhentes. Er de kjent med at det er et farlig farvann må fart avpasses forholdene. Ikke satse på at alle andre rømmer banen. Rutetider er ikke mer verd en menneskeliv. Men det virker som at så snart man får betalt for å føre båt, forsvinner all sunn fornuft. Jeg kunne forstått at ferga hadde stått på sitt om det var en tomsing som kom i mot eller krysset kurs. Men når ferga prøver å se om den passer i davitene er det dårlig sjømannskap... Kanskje på høy tid særnorske regler avvikles og yrkessjømenn får transplantert inn litt sunn fornuft... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Trond123 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Regel 2 og regel 44 er relevante her tenker jeg. De som ikke kjenner de kan slå opp på lovdata. Så kan vi slenge på reglene 5, 7, 8, 9 og 10 i samme slengen. Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Trond123 skrev for 2 timer siden: Så kan vi slenge på reglene 5, 7, 8, 9 og 10 i samme slengen. Regel 2 er fra min side tiltenkt nyttetrafikken. Det er en grei påminnelse for alle. Redigert 28.Mai.2022 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Stygg hendelse dette. Godt det gikk bra denne gangen. Jeg skal absolutt ikke prøve å dele skyld, det ser det får andre gjøre. Men i beste fall kan vi ta læring. Jeg har ofte gått forbi slike båter som denne cabincruiser i denne hendelsen, og undret meg hvordan kan de ha oversikt fra førerplassen? Riktignok kan en tenke at utsikt mot styrbord er viktigst, for de har jeg vikeplikt for. Samt at de som kommer fra babord har jeg forkjørsrett på, så ikke så viktig. Virker også som mange tenker, går jeg i snekkefart så er jeg snill og trygg på fjorden. Men…. Ofte er det mye ting, gardiner, og enkelte ganger også potteplanter og annet i vinduskarmen. Kanskje salongen også er full av halve slekta som har et hyggelig kaffeselskap. Akter er det ofte en lettbåt som begrenser utsikten akterover. Ikke lett å se aktenfor babord virker det som. Vi får håpe at det blir en stund til vi ser liknende hendelse. Så får vi alle gjøre så godt vi kan, vise hensyn, holde utkikk, kanskje også lurt å engasjere passasjere om å hjelpe til å holde utkikk. Kanskje også smart å begrense tiden en bruker i hovedleia. Ikke bare her i Oslofjorden, men også langs hele kysten. Kanskje ikke rette plass å ligge å fiske, ut å padle og annet. Håper på god sommer Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Jeg lar være å hive meg på skyldspørsmålet. En ting er sikkert, Oslofjorden er overraskende lang, etter man har benyttet en av ferjene som går ut gjennom den. Det er vel nettopp det som legger grunn lag for farten. Uansett er skummel situasjon og vil anta at båtfører måtte ta et kjapt skift ? Link to post
quantumduck Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Hakkannen skrev for 18 timer siden: §44 Ansvar mellom fartøy: ....når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Så et det den evige diskusjonen, ihvertfall blant oss uten dl5, hvor dette gjelder og ikke. I Drøbaksundet, ja. Mellom Moss og Horten? Link to post
Worry II Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Skipsleden for skipstrafikk er merket i alle kart, og noe av det første man lærer når man tar sjørøverlappen, er at om denne leia skal krysses, skal det skje på en kjapp måte og helst rett over. Denne føreren var nok for gammel til at han trengte å ta den lappen og var uvitende til hva ei skipsled er, som mange andre der ute.. Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) quantumduck skrev 1 time siden: Så et det den evige diskusjonen, ihvertfall blant oss uten dl5, hvor dette gjelder og ikke. Hvis du ikke vet hvor det gjelder eller ikke; hold av veien for større fartøy og nyttetrafikk uansett, så er du på den sikrere siden Redigert 28.Mai.2022 av Hakkannen (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Ser man i kartet ser man at fergeleia Moss Horten er havneområde. Da gjelder regel 44. Store deler av indre oslofjord er separasjonssystem. Da bør man følge reglene for det Redigert 28.Mai.2022 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Kjetil1 skrev for 12 timer siden: Det skrives at dette skjer hele tiden i nevnte farvann. Da må det vel kunne gå an å ferdes i trygg hastighet der. Om det tar en halvtime mer til Danmark får så være. Det er like lite logisk å forsvare fergekapteinen som å forsvare en bussjåfør som dundrer forbi barnehagen i 90 og nesten kjører på en personbil som innhentes. Er de kjent med at det er et farlig farvann må fart avpasses forholdene. Ikke satse på at alle andre rømmer banen. Nå var det vel ikke fergekapteinen som ikke avpasset farten, det var vel heller karen i cabincruiseren som ikke holdt styrbord i leia: Veldig mange har en oppfatning om at når man er på sjøen, kan man kjøre akkurat der man vil. Men det finnes regler for hvordan man skal forholde seg på sjøen, og en av disse reglene er regel 9 om trange farvann. Utfordringen er at de fleste gjør sine egne vurderinger om hva som er trange farvann ut fra eget fartøy. Sannheten er at man må vurdere om farvann er trange ut fra de fartøy som kan forventes å trafikkere der. I dette tilfellet er det et farvann hvor Color Line daglig ferdes, og ut fra videoene ser det ut som om fritidsbåten har lagt seg sånn ca midt i leia. Når det er sagt tenker jeg også at styrmannen på ferga, som visstnok hadde tutet i flere minutter, også burde trekt litt av på trotlene, og kanskje kneppet om kursen et lite hakk. Hvorvidt det ville vært praktisk mulig i den situasjonen blir det vanskelig å vite noe om for en sofaseiler i sofakroken. I lys av hvordan karen i lystbåten hadde plassert seg og hvor vanlig dette visstnok er i dette området, burde han blitt oppsøkt av myndighetene og ilagt en seriøst stor bot, og kanskje mulighetene til å føre fritidsbåt resten av sesongen. Vi har et sett med sjøveisregler å forholde oss til, og brudd på dem bør håndheves også uten at det skjer ulykker. På meg virker det som om det største fokuset er å sjekke om folk har på redningsvest, eller om ei jolle kjører i plan i en 5-knop sone. Se også mange nyttige diskusjoner rundt sjøveisreglene i denne tråden, som etterhvert ble på 47 sider... https://baatplassen.no/i/topic/134139-seilbåter-nektet-å-vike-for-bastøferga/ Redigert 28.Mai.2022 av Komodo Skrev regler, skulle være vurderinger. (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Sørlandet2 skrev for 3 timer siden: Stygg hendelse dette. Godt det gikk bra denne gangen. Jeg skal absolutt ikke prøve å dele skyld, det ser det får andre gjøre. Men i beste fall kan vi ta læring. Jeg har ofte gått forbi slike båter som denne cabincruiser i denne hendelsen, og undret meg hvordan kan de ha oversikt fra førerplassen? Riktignok kan en tenke at utsikt mot styrbord er viktigst, for de har jeg vikeplikt for. Samt at de som kommer fra babord har jeg forkjørsrett på, så ikke så viktig. Virker også som mange tenker, går jeg i snekkefart så er jeg snill og trygg på fjorden. Men…. Ofte er det mye ting, gardiner, og enkelte ganger også potteplanter og annet i vinduskarmen. Kanskje salongen også er full av halve slekta som har et hyggelig kaffeselskap. Akter er det ofte en lettbåt som begrenser utsikten akterover. Ikke lett å se aktenfor babord virker det som. Vi får håpe at det blir en stund til vi ser liknende hendelse. Så får vi alle gjøre så godt vi kan, vise hensyn, holde utkikk, kanskje også lurt å engasjere passasjere om å hjelpe til å holde utkikk. Kanskje også smart å begrense tiden en bruker i hovedleia. Ikke bare her i Oslofjorden, men også langs hele kysten. Kanskje ikke rette plass å ligge å fiske, ut å padle og annet. Håper på god sommer Dårlig sikt bakover, har du helt rett i. Om man lar være å snu seg for å prøve å se i tillegg, blir det fort slike situasjoner. Jeg har alltid radar på som ekstra utkikk, uten den hadde det nok blitt kamera. Når det gjelder store båter som dette, vet jeg at jeg taper, og holder meg unna uansett hvilket farvann og regel som gjelder. Link to post
quantumduck Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 quantumduck skrev for 2 timer siden: Så et det den evige diskusjonen, ihvertfall blant oss uten dl5, hvor dette gjelder og ikke. I Drøbaksundet, ja. Mellom Moss og Horten? Ja, dette sier seg jo selv, det var mer et teoretisk spørsmål om hva sjøveisreglene egentlig sier. En leser jo for eksempel noen ganger når dette diskuteres at alt norsk farvann defineres som "trangt". Men hvor står dét egentlig? Og er det riktig? Da hadde man jo spart seg mange misforståelser om man brukte formuleringen "alt farvann" i reglene isteden. Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 quantumduck skrev 30 minutter siden: Da hadde man jo spart seg mange misforståelser om man brukte formuleringen "alt farvann" i reglene isteden. Enig, en slik formulering hadde vært mye enklere å forstå, og man hadde (forhåpentligvis) unngått misforståelser Link to post
Trond123 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Bitteliten skrev for 6 timer siden: Regel 2 er fra min side tiltenkt nyttetrafikken. Det er en grei påminnelse for alle. Ja, helt enig! Reglene er for alle. Link to post
Jens_P Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Komodo skrev 1 time siden: ut fra videoene ser det ut som om fritidsbåten har lagt seg sånn ca midt i leia. Når det er sagt tenker jeg også at styrmannen på ferga, som visstnok hadde tutet i flere minutter, også burde trekt litt av på trotlene, og kanskje kneppet om kursen et lite hakk. Hvorvidt det ville vært praktisk mulig i den situasjonen blir det vanskelig å vite noe om for en sofaseiler i sofakroken. Usikkerhetsmomentet for oss som kommenterer saken er at vi ikke aner noe om lystbåtens kurs og adferd forut for hendelsen. Var denne stabil og skrått kryssende av skipsled er det mulig å forutse og unngå denne hendelsen også for Color Fantasy. Var kursen derimot vinglete eller den ble endret plutselig når Color Fantasy var nær, så er kaptein på Color Fantasy uten muligheter til å gjøre noe. Vi som ikke har sette hele hendelsesforløpet har for lite opplysninger til å kunne trekke bastante konklusjoner. Bortsett fra at lystbåten var på feil sted til feil tid og trolig hadde flaks som ikke ble rent i senk. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Worry II skrev for 3 timer siden: Denne føreren var nok for gammel til at han trengte å ta den lappen og var uvitende til hva ei skipsled er, som mange andre der ute.. - du må ikke putte alle gamlinger i en bås mange eldre båtførere som irriterer seg grenseløst over unge båtførere (dvs 1. gangs båtfører/kjøper, kjøpt båt under koronaen for eksempel fordi han/hun ikke kunne bruke penger på utenlandsreiser, gjerne i alderen 26 til 49 år) som sitter med nesa i nettbrettet, plotteren eller en annen skjerm - i stedet for å observere - observere - observere. Det er dumt å kollidere i 30 knop +++ med en kano/kajakkpadler, en badende (som svømmer langt ut) eller en skikkelig vasstrukket tømmerstokk som ligger like under vannskorpa (du ser den bare pga bevegelse/ikke bevegelse i vannoverflaten) og får slått av hele undervannshuset. Å ferdes på sjøen betyr for meg 3 ting: Observasjon - observasjon - observasjon. Og DA bør man legge merke til Kiel ferga Redigert 28.Mai.2022 av 0000 (see edit history) jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 0000 skrev 2 minutter siden: Og DA bør man legge merke til Kiel ferga Bare hvis du ser bakover ;-) Link to post
Ugleseth Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Vi kan vel slå fast at det hele er komisk .Den ene tar en stor risiko og mangler totalt oversikt for sin manøver og den andre med motto jeg kjører rett fram uansett hva jeg støter på. MRSMT I ettertid Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Hulda skrev 5 minutter siden: Bare hvis du ser bakover ;-) Selvfølgelig Med observasjon (3 ganger) mener jeg rund baut (360 grader) jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn