quantumduck Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Hakkannen skrev 54 minutter siden: Enig, en slik formulering hadde vært mye enklere å forstå, og man hadde (forhåpentligvis) unngått misforståelser Ja, dersom alt farvann defineres som trangt, da. Og hvis det ikke står i sjøveisreglene at det gjør, hvor står det da? Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 quantumduck skrev for 1 time siden: Ja, dette sier seg jo selv, det var mer et teoretisk spørsmål om hva sjøveisreglene egentlig sier. En leser jo for eksempel noen ganger når dette diskuteres at alt norsk farvann defineres som "trangt". Men hvor står dét egentlig? Og er det riktig? Da hadde man jo spart seg mange misforståelser om man brukte formuleringen "alt farvann" i reglene isteden. Det må da være lov å BRUKE HUE ser det ut til at den kursen man har valgt kan komme i konflikt med annen trafikk på sjøen (og i særdeleshet nyttetrafikken) må det da gå an som fritidsbåtskipper å dra ned på gassen, være ydmyk og tenke sikkerhet - for alle. Vi som ferdes på sjøen i fritiden vår har det da ikke så forbannet travelt at vi MÅ haste avgårde i over 30 knop (?????????) og gi faen i alle andre på sjøen (bare JEG kommer først fram.............) Hvor har det blitt av kosen å være på sjøen, hyggen og trivselen - når "ALLE" bare skal stresse rundt jeg tørker ut på land....! Link to post
quantumduck Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 0000 skrev Just now: Det må da være lov å BRUKE HUE Ja, det anbefales på det varmeste. Link to post
Tranen2 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Obligatorisk båtlapp kommer nok snart - i alle fall om vi fortsetter å se slik hodeløs (eller uoppmerksom) seiling med lystbåter. Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Okkaby Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Tranen2 skrev 3 minutter siden: Obligatorisk båtlapp kommer nok snart - i alle fall om vi fortsetter å se slik hodeløs (eller uoppmerksom) seiling med lystbåter. Har en mistanke om at båtlappen ikke hjelper i mange av disse tilfeller. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Havarita Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Kjetil1 skrev for 17 timer siden: Det skrives at dette skjer hele tiden i nevnte farvann. Da må det vel kunne gå an å ferdes i trygg hastighet der. Om det tar en halvtime mer til Danmark får så være. Det er like lite logisk å forsvare fergekapteinen som å forsvare en bussjåfør som dundrer forbi barnehagen i 90 og nesten kjører på en personbil som innhentes. Er de kjent med at det er et farlig farvann må fart avpasses forholdene. Ikke satse på at alle andre rømmer banen. Rutetider er ikke mer verd en menneskeliv. Men det virker som at så snart man får betalt for å føre båt, forsvinner all sunn fornuft. Jeg kunne forstått at ferga hadde stått på sitt om det var en tomsing som kom i mot eller krysset kurs. Men når ferga prøver å se om den passer i davitene er det dårlig sjømannskap... Kanskje på høy tid særnorske regler avvikles og yrkessjømenn får transplantert inn litt sunn fornuft... Med slike holdninger er det ikke rart det skjer ubehagelige og farlige situasjoner. Om man har forventning om at Danskeferga skal holde av veien for lystbåter i en trafikkseparasjonsone, og i hovedleia i Oslofjorden ( som utvilsomt er en sterkt beferdet lei), vil jeg anbefale en oppfrisking av båtførerprøven. Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Havarita skrev 4 minutter siden: vil jeg anbefale en oppfrisking av båtførerprøven. - eller kanskje vedkommende båtfører bør selge båten og begynne med noe annet - elektrisk modelljernbane i stua til fruas fortvilelse - eller forargelse f.eks jeg tørker ut på land....! Link to post
Captain A Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Ser jo på visse populære hente tråder her på forum av relativt store lystbåter at navigatør sitter med pods i ører under seilas….. Han hadde vel god musik på øret den rivera 925 i Oslo fjorden ….. regel 5 ? Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Captain A skrev 23 minutter siden: Han hadde vel god musik på øret den rivera 925 i Oslo fjorden ….. Jeg skjønner ikke helt hvordan mange av dere greier å se at fritidsbåten er en Riviera 925 (fra Huseklepp modellverksted - Tønsberg tror jeg), 925'en er en veldig fin båt, men det finnes da mange båter med flybridge - hva tar dere det på? (kanskje jeg bør bytte ut brillene mine ) jeg tørker ut på land....! Link to post
Windy37GM Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Kandidat til Darwin Awards :-) Uansett, slapp av.. Det ordner seg over tid. Man kan ikke beskytte folk mot seg selv :-) Tenk hvis ferja hadde gjort en hazardiøs unnamanøver med skader på folk inne i fergen, kanskje ultimat gått på grunn og gått ned… Pga en dott i en liten båt som ikke er sitt ansvar bevisst :-) Redigert 28.Mai.2022 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Captain A Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Ok meiner det var noen som bekreftet det var ein rivera 925. Men den båt type er nå irrelevant….. handler om om og følge med på sjøen…… Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Captain A skrev 2 minutter siden: noen som bekreftet det var ein rivera 925. Men den båt type er nå irrelevant….. handler om om og følge med på sjøen…… Enig i at båttypen er uinteressant, men når noen sa hva slags båt det var lurte jeg bare på om det var noen bedre videoer som viste typen, vedlagte video til TS forteller meg ikke noen verdens ting om båttypen - bortsett fra om en båtføreren som aldri burde føre en båt! Redigert 28.Mai.2022 av 0000 (see edit history) jeg tørker ut på land....! Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 0000 skrev for 7 timer siden: ser det ut til at den kursen man har valgt kan komme i konflikt med annen trafikk på sjøen (og i særdeleshet nyttetrafikken) må det da gå an som fritidsbåtskipper å dra ned på gassen, være ydmyk og tenke sikkerhet - for alle. om jeg ikke etterlever dette så håper jeg dere tar tak i ørene mine og løfter 30cm og rister til jeg lover å oppføre meg ordentlig Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Captain A skrev for 1 time siden: Ser jo på visse populære hente tråder her på forum av relativt store lystbåter at navigatør sitter med pods i ører under seilas….. Foreslår at du forteller hvem du sikter til, slik at vedkommende får anledning til å snakke opp for seg. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjetil1 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Havarita skrev for 4 timer siden: Med slike holdninger er det ikke rart det skjer ubehagelige og farlige situasjoner. Om man har forventning om at Danskeferga skal holde av veien for lystbåter i en trafikkseparasjonsone, og i hovedleia i Oslofjorden ( som utvilsomt er en sterkt beferdet lei), vil jeg anbefale en oppfrisking av båtførerprøven. Det er ikke snakk om å holde av veien. Men å ikke renne oppå badeplattformen til folk som ser forover mens de fører båt. Jeg sitter heller ikke med blikket festet bakover til en hver tid i tilfelle det kommer et nyttefartøy bakfra som ikke kan manøvrere og bruker norske særregler å navigere ut fra i stedet for sunn fornuft. Noe som forøvrig får meg til å lure på noe. Hvis disse skipene er så vanskelige å stoppe og få til å endre kurs pga sin størrelse, altså bruke på trygg måte, slik at det bør være flere nautiske mils No Go zone (er visst ikke lett å være brygge eller naust heller i fjorden etter det jeg har lest) er det vel strengt tatt feil utstyr på feil plass? Om den noe distre kapteinen med brun strek i boxeren nå hadde blitt rent i senk og omkommet, ville da Kaptein Color blitt frikjent? Skal man ikke gjøre alt i sin makt for å unngå ulykker, uavhengig av hvilke lover og regler man kan gjemme seg bak? Og jeg antar de som mener at man må oppfriske båtførerprøven for å være kritisk til måten nyttefartøy håndterer seg på, har selv fersk bestått båtførerprøve. Forøvrig har jeg tatt og bestått prøven og er glad jeg slipper å ferdes i Oslofjorden som tydeligvis er så smal og farlig at Color-fergene nesten kolliderer med seg selv der... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 (redigert) Kjetil1 skrev 11 minutter siden: Det er ikke snakk om å holde av veien. Men å ikke renne oppå badeplattformen til folk som ser forover mens de fører båt. Jeg sitter heller ikke med blikket festet bakover til en hver tid i tilfelle det kommer et nyttefartøy bakfra Hvis du har for vane å ligge midt i leia på det trangeste i Drøbak der danskefergene går, ja, da bør du venne deg til å se like mye bakover som forover. Kjetil1 skrev 11 minutter siden: ... er glad jeg slipper å ferdes i Oslofjorden som tydeligvis er så smal og farlig at Color-fergene nesten kolliderer med seg selv der... Vet ikke om geografi er din sterkeste side heller, men Oslofjorden strekker seg fra Oslo til Færder/Koster. God plass enkelte steder der, så det er litt å velge i. Ser forøvrig at det i disse trådene der utfordringer i Oslofjorden diskuteres, så dukker det stadig opp vestlendinger som korser seg lykkelige over å ferdes der. Vet ikke om det skyldes manglende kompetanse på å føre egen båt eller komplekser. Redigert 28.Mai.2022 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Komodo skrev 12 minutter siden: Ser forøvrig at det i disse trådene der utfordringer i Oslofjorden diskuteres, så dukker det stadig opp vestlendinger som korser seg lykkelige over å ferdes der. Vet ikke om det skyldes manglende kompetanse på å føre egen båt eller komplekser. Ikke undervurder trafikken i fjordene på vestlandet. For 5 år siden måtte jeg vike for en annen båt. Heldigvis ikke opplevd det hverken før eller siden. Prøver å unngå leden når jeg seiler, oslofjorden - skagen, da holder jeg meg vest for en linje Færder Skagen rev. Reduserer antall skip å passe seg for. I den engelske kanal er det bedre med en omvei for å slippe skipsreder, selv om mange ikke kan unngås. Link to post
Worry II Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 0000 skrev for 1 time siden: Jeg skjønner ikke helt hvordan mange av dere greier å se at fritidsbåten er en Riviera 925 (fra Huseklepp modellverksted - Tønsberg tror jeg), 925'en er en veldig fin båt, men det finnes da mange båter med flybridge - hva tar dere det på? (kanskje jeg bør bytte ut brillene mine ) Det var bare noe jeg skrev i innlegg nummer 6. Har en slik selv og synes det likner. Men det kan være en Tristan eller liknende også. Men samma det.. Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Kjetil1 skrev 48 minutter siden: Jeg sitter heller ikke med blikket festet bakover til en hver tid i tilfelle det kommer et nyttefartøy bakfra som ikke kan manøvrere og bruker norske særregler å navigere ut fra i stedet for sunn fornuft. Det er vel akkurat derfor Norge har disse ekstra reglene. Hva som er sunn fornuft eller ikke vil variere fra person til person, og da kan det være greit med noe mer håndfast. For øvrig er ikke Norge det eneste landet i verden som har særregler, heller ikke regler om å vike for nyttetrafikk og større fartøy. Link to post
abbor Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Når en ferdes i farvann med mye kommersiell trafikk er en AIS mottager det minste en bør ha. En VHF med integrert AIS mottager koster ikke all verden og er enkel å installere siden ekstra antenne ikke trengs. Jeg setter opp kursvektoren både til eget og andre fartøy til 10 minutter. Når en stiplet linje dukker opp i kart eller radarvinduet så vet jeg at et fartøy med AIS er på vei. Er akkurat tilbake fra en ukes trollingfiske i Østersjøen i et område med en del kommersiell trafikk, veldig nyttig å få et tidlig varsel med kursvektoren i god tid før båten dukker opp på radaren. Link to post
dobsen62 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Komodo skrev 41 minutter siden: Vet ikke om det skyldes manglende kompetanse på å føre egen båt eller komplekser. Vi har vel resignert litt. Du husker vel hvordan det gikk sist en vestlending prøvde å fortelle en østlending, at han måtte gå styrbord? Link to post
tom Cognac Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Worry II skrev 1 time siden: Men samma det.. Helt enig.: "samma det ", men fordi jeg er nysgjerrig på forskjellige båttyper ble jeg "litt" interessert. Jeg tok en "print screen" av videobildet og lastet det opp på Adobe Photoshop - og der ser det ut som om det er en båt av amerikansk opprinnelse - kanskje en Bayliner - eller noe sånt men som sagt "samma det ) jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 dobsen62 skrev 1 time siden: Vi har vel resignert litt. Du husker vel hvordan det gikk sist en vestlending prøvde å fortelle en østlending, at han måtte gå styrbord? Klasse Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjetil1 Svart 28.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2022 Komodo skrev for 2 timer siden: Ser forøvrig at det i disse trådene der utfordringer i Oslofjorden diskuteres, så dukker det stadig opp vestlendinger som korser seg lykkelige over å ferdes der. Vet ikke om det skyldes manglende kompetanse på å føre egen båt eller komplekser. Vel... Når vestlendinger leser at østlendinger tyter om hvor trangt det er i fjorden hvor alt er galt, er det ikke rart vi ikke ønsker oss dit. Vi på Vestlandet har bare utfordringer når vi har fortøyd og Rødne-båtene kommer og må holde rutetidene... Her har vi plass i fjordene til både Colorline og en Riviera 925 og to... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
VegJoh Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Jeg ser for meg at det ved et eventuelt sammenstøt ville ha blitt trukket inn spørsmål om begge partes ansvar og tiltak for å unngå sammenstøt. Da spesielt opp i mot Sjøvveisregelens regel 2 om «sjømannskap». Det fremstår som en sekkebestemmelse nesten på samme måte som vegtrafikklovens paragraf 3, men tilsynelatende ikke like kraftfull. Da jeg tok D5L kom jeg over denne oppgaven som er skrevet av en student ved universitetet i Oslo. Her er det drøftet mye om regel 2 og også regel 5 om utkikk. Det er drøftet opp mot lovverk og dommer etter hendelser og er interessant lesning. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn