Hedwig Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Captain A skrev for 12 timer siden: Ser jo på visse populære hente tråder her på forum av relativt store lystbåter at navigatør sitter med pods i ører under seilas….. Han hadde vel god musik på øret den rivera 925 i Oslo fjorden ….. regel 5 ? Forstår ikke hva du prøver å si her? For det første, tag folk hvis du snakker om dem. For det andre, slike pods blokker ikke lyden fra et skips tyfon. For det tredje: Mens jeg mener at høy musikk i båt er en uting som bør kvalifisere til lang fengselsstraff i Akershus fuktigste fangehull er det fordi det er upassende og plager andre, ikke fordi det er farlig. Musikk rett i øret må være greit. Det er to ting man mister da: For motor er det vanskeligere å høre om det er noe galt med kjølevannet eller motor. For seil mister man en sans for å følge med på seilene. Man mister ikke evnen til å høre lyder fra andre båter. Ikke det at man trenger det i stor grad heller. Med Ais og radar har man noenlunde kontroll, dessuten virker nakken utmerket så jeg kan fint se bakover. (Ps: Skal vedgå at lytteplikten på VHF kanskje lider - men sier kanskje, for jeg har aldri hatt to slike plugger i ørene under båttur. Kanskje en, men da går det greit.) Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 (redigert) VegJoh skrev 51 minutter siden: Da jeg tok D5L kom jeg over denne oppgaven som er skrevet av en student ved universitetet i Oslo. ... Post gjerne lenke som virker :-) (eller er det jeg som knoter?) Redigert 29.Mai.2022 av quantumduck (see edit history) Link to post
Swingswong Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Du knoter. Den virker Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Kjetil1 skrev for 11 timer siden: Om den noe distre kapteinen med brun strek i boxeren nå hadde blitt rent i senk og omkommet, ville da Kaptein Color blitt frikjent? Skal man ikke gjøre alt i sin makt for å unngå ulykker, uavhengig av hvilke lover og regler man kan gjemme seg bak? Det var vel en ikke helt ulik sak med Bastøferja for ikke så mange år siden med noen seilbåter på vei hjem fra Skagen i tett tåke. Noen som husker hvordan det gikk? Link to post
VegJoh Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 quantumduck skrev 3 minutter siden: VegJoh skrev 54 minutter siden: Post gjerne lenke som virker :-) (eller er det jeg som knoter?) ok, prøver igjen https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/21651/73082.pdf?sequence=3 D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
quantumduck Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Swingswong skrev Just now: Du knoter. Den virker Jeg velger å skylde på telefonen min ? Fikk den opp nå :-) Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 ??????? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 quantumduck skrev for 3 timer siden: Det var vel en ikke helt ulik sak med Bastøferja for ikke så mange år siden med noen seilbåter på vei hjem fra Skagen i tett tåke. Noen som husker hvordan det gikk? Jeg la inn en link til den tråden tidligere: Komodo skrev On 28.5.2022 at 12.43: Se også mange nyttige diskusjoner rundt sjøveisreglene i denne tråden, som etterhvert ble på 47 sider... https://baatplassen.no/i/topic/134139-seilbåter-nektet-å-vike-for-bastøferga/ Det var også mye nyttig diskusjon rundt episoden med KNM Fritjof Nanasen: https://baatplassen.no/i/topic/145439-knm-helge-ingstad-kollidert-med-tankskip-se-1-innlegg-før-du-poster/ Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Popeye70 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 (redigert) Dette skjer rett før Halvorshavn på vei sørover. Man ser akkurat starten på Solbergstøa campingplass rett nord for Halvorshavn. De to kritthvite hyttetakene man ser på land bak Kielfergen kan man også se på f.eks Finn.no sitt kart. Her er fjorden ca 1 NM bred, og den smalner bittelitt sørover mot Filtvet fyr (til ca 0,9 NM ved Brenntangen). Vi vet ikke noe om eventuelle møtende båter, og det er i tillegg en separasjonsssone midtfjords og en mindre båt vest for Kielfergen som reduserer tilgjengelig manøvreringsrom for fergen. I dette området holder fergen normalt rundt 20-22 knop, er min erfaring. I en av de tilgjengelige videoene på nett blir det sagt at fergen reduserer farten før nesten-treffet, i så fall foretas det handlinger for å unngå sammenstøt. MarineTraffic viser at Kielfergen hadde en dupp i farten, nede i 17,5 knop, forbi dette stedet den 26. mai, mens farten var høyere ved neste passering. Så den reduserte farten noe. Den hadde i utgangspunktet en litt mer østlig kurs enn to dager senere, men brakk lenger vest omtrent her. Så den kan også ha foretatt en kursjustering mot vest når den så at cabincruiseren gikk mot øst. Jeg regner med at det blir en eller annen form for høring etter dette, så får vi i Båtplassens Havarikommisjon heller holde pusten og vente på utfallet av denne før vi avsier vår endelige dom. Og kanskje klarer ett eller annet lokalmedie (eller Se&Hør, mot betaling) å lokke fram kapteinen ombord på cabincruiseren…? Redigert 29.Mai.2022 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
19 fot Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 abbor skrev for 14 timer siden: Når en ferdes i farvann med mye kommersiell trafikk er en AIS mottager det minste en bør ha. En VHF med integrert AIS mottager koster ikke all verden og er enkel å installere siden ekstra antenne ikke trengs. Jeg setter opp kursvektoren både til eget og andre fartøy til 10 minutter. Når en stiplet linje dukker opp i kart eller radarvinduet så vet jeg at et fartøy med AIS er på vei. Er akkurat tilbake fra en ukes trollingfiske i Østersjøen i et område med en del kommersiell trafikk, veldig nyttig å få et tidlig varsel med kursvektoren i god tid før båten dukker opp på radaren. Jeg har vært ca 3 ganger på Oslofjorden med 15-foteren min, synes du da jeg burde installert AIS og satt meg inn i bruken av denne og glaner på denne stadig underveis? Selv synes jeg det holdt fint å holde utkikk og sørge for at jeg holdt meg langt unna de store båtene. Link to post
abbor Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Du kan vente til du har 5 turer på Oslofjorden Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 (redigert) 18 hours ago, Captain A said: Ser jo på visse populære hente tråder her på forum av relativt store lystbåter at navigatør sitter med pods i ører under seilas….. Om det er meg du sikter til, så er det i så fall pod (1) og ikke pods. Brukes slik som handsfree i bil så man slipper å fikle med mobil og sette inn headset om noen ringer. Hører meget godt bådegjennom pluggen og det andre øret. Elllers vil jeg si at 99.9% av annen trafikk oppdages visuelt ut av vinduene eller på skjermen i form av AIS og eller radar. Etter å ha hatt saktegående trawler og fartet rundt i indre oslofjord noen tiår, vil jeg si at radar og AIS er særs nyttig for å bli oppmerksom på innhentende fartøy. Også på dagtid. Man legger godt merke til en blinkende rød kursvektor som sveiper frem og tilbake over egen skute eller et stort radarekko bak deg i en ellers ganske tom radarskjerm. 16 hours ago, Komodo said: Foreslår at du forteller hvem du sikter til, slik at vedkommende får anledning til å snakke opp for seg. Alltid en fordel Redigert 29.Mai.2022 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Tore B Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Nå har jeg bare skumlest tråden så det er mulig det har vært kommentert tidligere. Colorline båtene er jo kjent for å skyve en hel tsunami foran seg! Hvis ferga har tilstrekkelig fart, vi da baugbølgen skyve eventuelle uoppmerksomme fritidsbåter til siden uten å treffe de fysisk? Hvis jeg med min 33 foter i 10 kn. Prøver å kjøre over en isoporkloss vil den bare skvette til siden før jeg treffer den. Link to post
Popeye70 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Tore B skrev 45 minutter siden: Nå har jeg bare skumlest tråden så det er mulig det har vært kommentert tidligere. Colorline båtene er jo kjent for å skyve en hel tsunami foran seg! Hvis ferga har tilstrekkelig fart, vi da baugbølgen skyve eventuelle uoppmerksomme fritidsbåter til siden uten å treffe de fysisk? Hvis jeg med min 33 foter i 10 kn. Prøver å kjøre over en isoporkloss vil den bare skvette til siden før jeg treffer den. Hvis man ser den videoen som er filmet fra Filtvet ser det faktisk ut som om cabincruiseren såvidt «surfer» litt på baugbølgen til Kielfergen. Det kan fungere som prinsipp så lenge man klarer å holde baugen rett vekk fra baugbølgen til Kielferga. Kommer man på tvers så risikerer man å i verste fall bli slått ned/rundt, eller i hvert fall få en kraftig sideveis rulling. Uansett er det noe man ikke har lyst til å oppleve. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Ville det forandre saken om det viser seg at småbåtføreren lå bevisstløs og båten går på autopilot? Når det tutes og ingen respons, er det da greit å kjøre ned småbåten? Link to post
finnmarken Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Code0 skrev 30 minutter siden: Ville det forandre saken om det viser seg at småbåtføreren lå bevisstløs og båten går på autopilot? Når det tutes og ingen respons, er det da greit å kjøre ned småbåten? Blir vel litt søkt dette? Vær litt realistisk da. Saken er vel at store skip må kunne forvente at småbåter flytter seg. Blir jo helt umulig hvis de skal vike for alle som muligens ikke flytter seg. Link to post
Almvik Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Hvor mange tror du det er som ikke flytter seg etter minutter med bruk av skibshorn egentlig? Link to post
finnmarken Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 (redigert) Ikke så mange, men har skip som Color så mange andre muligheter enn å håpe at fritidsbåtene flytter seg? Redigert 29.Mai.2022 av finnmarken (see edit history) Link to post
LI4560 Svart 29.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2022 Kielfergen bruker trafikkseparasjonssystemet i Oslofjorden. Da er det regel 10j som gjelder. Den betyr i praksis at alle båter som ikke har meldt inn til Horten VTS om at de bruker trafikkseparasjonsystemet, skal holde av veien for alle båter som går i systemet. Teksten i Sjøveisreglene er dog litt mer omfattende, og det hadde sikkert ikke skipperen på denne Riviera 925 tid til å lese gjennom før Kielfergen kom. Link to post
Havarita Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Code0 skrev for 14 timer siden: Ville det forandre saken om det viser seg at småbåtføreren lå bevisstløs og båten går på autopilot? Når det tutes og ingen respons, er det da greit å kjøre ned småbåten? Nå ble ikke 'Kruse Knallkul' pårent da. Om det er riktig som det hevdes at ferja senka farten, og dreiet ørlite SB, har den oppfylt tett opptil hele sitt handlingsrom og hele sin plikt for å unngå sammenstøt etter regel 7, 8f (iii), 9e(ii). 'Kruse Knallkul' har på sin side demonstrert at han ikke forholder seg til noen sjøveisregler. Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Havarita skrev 1 time siden: Om det er riktig som det hevdes at ferja senka farten, og dreiet ørlite SB, har den oppfylt tett opptil hele sitt handlingsrom og hele sin plikt for å unngå sammenstøt etter regel 7, 8f (iii), 9e(ii). 'Kruse Knallkul' har på sin side demonstrert at han ikke forholder seg til noen sjøveisregler. Ja, så enkelt kan det egentlig sies. Men det hadde vært interessant å visst hva som skjedde i cabincruiseren. Var det en kar som var alene ute, og fikk et illebefinnende? Var båtføreren døv og alene ombord? Var det en gjeng ombord som festet og spilte så høy musikk at de ikke hørte at ferga tutet? Ser ikke for meg så veldig mange andre scenarier. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Too Much Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Min høyst subjektive opplevelse av dette da jeg befant meg i nærheten av Filtvedt fyr når dette skjedde. Var på vei ut fjorden og holdt meg som vanlig på vestsiden et stykke utenfor 5 knops grensen. Det var en del fritidsbåter (5-10 stykker spredt utover) for utgående, noe som begrenset ferjas muligheter til å tørne styrbord, samtidig var det et lasteskip for inngående dog et stykke lenger ut men det fremstod for meg som at kielfergen ikke kunne gå babord pga. av det innkommende skipet og ikke mye til styrbord pga. fritidsbåtene. Båten som forårsaket det hele så jeg ikke før han ble synlig i silhuett mot land på østsiden. Må innrømme at jeg ikke ga dette mye oppmerksomhet utover å konkluder med at det stadig er "tullinger" i båt på fjorden og at tutingen ikke var myntet på meg. Link to post
index Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Too Much skrev 23 minutter siden: Må innrømme at jeg ikke ga dette mye oppmerksomhet utover å konkluder med at det stadig er "tullinger" i båt på fjorden og at tutingen ikke var myntet på meg. Og det burde egentlig holde. Idiotoppførsel fra han i fritidssbåten og en skipper på den store som gjorde alt han kunne innenfor de rammene som var til stede. Så får det heller våge seg at det er en 0,0001% sjanse for et illebefinnende ombord i den lille. Det er så lite sannsynlig at det knapt er verdt å nevne en gang. Hold dere klar av yrkestrafikken folkens, så blir det nok en bra sommer! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 Lars H. skrev On 29.5.2022 at 12.23: ??????? Noen jeg kjenner som hadde montert et sikt speil i snekka de hadde før. Fungerte utmerket! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lazyjack Svart 30.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2022 (redigert) Sørlandet2 skrev On 28.5.2022 at 8.53: Stygg hendelse dette. Godt det gikk bra denne gangen. Jeg skal absolutt ikke prøve å dele skyld, det ser det får andre gjøre. Men i beste fall kan vi ta læring. Jeg har ofte gått forbi slike båter som denne cabincruiser i denne hendelsen, og undret meg hvordan kan de ha oversikt fra førerplassen? Riktignok kan en tenke at utsikt mot styrbord er viktigst, for de har jeg vikeplikt for. Samt at de som kommer fra babord har jeg forkjørsrett på, så ikke så viktig. Virker også som mange tenker, går jeg i snekkefart så er jeg snill og trygg på fjorden. Men…. Ofte er det mye ting, gardiner, og enkelte ganger også potteplanter og annet i vinduskarmen. Kanskje salongen også er full av halve slekta som har et hyggelig kaffeselskap. Akter er det ofte en lettbåt som begrenser utsikten akterover. Ikke lett å se aktenfor babord virker det som. Vi får håpe at det blir en stund til vi ser liknende hendelse. Så får vi alle gjøre så godt vi kan, vise hensyn, holde utkikk, kanskje også lurt å engasjere passasjere om å hjelpe til å holde utkikk. Kanskje også smart å begrense tiden en bruker i hovedleia. Ikke bare her i Oslofjorden, men også langs hele kysten. Kanskje ikke rette plass å ligge å fiske, ut å padle og annet. Håper på god sommer Du må lese deg opp på Sjøveisreglene! Uttrykk som "forkjørsrett" finnes ikke og det er et gode grunner til. Redigert 30.Mai.2022 av Lazyjack (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn